cfb_knivsta
Hej.

Jag har tänkt över min bevattningssituation och kommit fram till att jag ska ta vara på regnvatten i högre utsträckning än vad jag gör nu. Min plan är att sätta ut regntunnor under ett flertal utkastare och dessutom länka samman några stycken så jag kan ta tillvara på större volymer. Här kommer min stilla undran... Om jag vill att en utkastare ska försörja säg tre tunnor så måste jag ju koppla ihop tunnorna på ett fiffigt sätt. (Antingen ovandel med nederdel på nästa eller bara i nederdel - fördelar/nackdelar?). Då behövs 1) borrhål 2) någon typ av filterförsedd, tät genomgång och 3) en bit slang. Vad gäller själva genomgången så litar jag (av tidigare experimenterande) inte på slang+tätning, utan det torde vara något i stil med ett utvändigt gängat rör med två brickor (en från insidan och en från utsidan), packning (på insidan) och lite muttrar. Typ som en anslutningskoppling till en duschkabin, kan jag tänka mig (jag har ingen duschkabin själv, så det är bara en hypotes). Finns bra kopplingar att köpa nånstans? Vad kan de tänkas kosta? Finns det filter till såna? Annars kanske jag får konstruera själv. Det är ju alltid kul, men risken är ju förstås att det aldrig blir av...

Glada hälsningar från Calle som längtar till nästa säsong!
MayaLisa
Jag har gått i samma tankar som du ; dvs. att ta hand om så mycket regnvatten som möjligt.
Det slutade med att jag skaffade en vattendunk på tusen liter som har en koppling med en tums slang i nederkanten. Läget på mitt hus på min tomt är kanske lite speciell, då det är på norrsidan och där består tomten enbart av en passage på ca 3m och sedan ett plank som är 120cm högt. Dessutom sluttar min tom en aning så att det kan rinna med självtryck sas.
Om man inte kan dölja en sådan som ju är på 1x1x1m så kulle man ju kunna bygga in den. Det beror ju ifs på hur stora uppsamlingsytor men har. Du kanske menar att du har flera små... Jag googlade och hittad dammtrivsel.com där det finns en hejjans massa kopplingar...lycka til!!
//Maya
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon