Full version: Paypal
Anma
Odlas allvetare, fick detta e-mail nyss. Är det pålitligt, vad tror ni?
Ärligt kommer jag inte ihåg om jag använt paypal någon gång, men jag kan ha gjort det...

Ska jag klicka på länken eller inte??

-----------------------------------------------------------------------
Hello PayPal Customer,

It has come to our attention that your Paypal account has been accessed by a third party, meaninng that an unauthorized person has logged into your account.
We require you to login into your account and update your billing information and security questions, so that further third party access can be prevented.

Failure to update your billing information and security questions within 72 hours may result in suspension of your account.

To proceed in updating your account, please click on the following link:

Click here to activate your account.

Your account access will remain limited until you confirm your personal information. Please understand that this is a security measure intended to help protect you and your account. We apologize for any inconvenience.

Visit our Security Center for more information on how PayPal protects your account.

With more than 147 million accounts worldwide, we are a leading online payment method you can trust. Learn how to start using your account today.

Thanks,


Scott Thompson
President
PayPal, Inc.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lilla Birka
Jag skulle inte logga in om jag fått det e-mejlet! Jag skulle gå in på Paypals hemsida istället för att se om det står något där om saken.
Anma
Har inte loggat in. Deras kontaktsida är kass! Tänkte skicka mailet vidare till dem men det är ju omöjligt!
Lilla Birka
De har en svensk sida, där det finns en flik "Personligt" där du kan gå in och se om du kan ställa en fråga.
Anma
CITAT (Lilla Birka @ 29-11-2008, 23:00) *
De har en svensk sida, där det finns en flik "Personligt" där du kan gå in och se om du kan ställa en fråga.

Det var där jag var. Har inget lösenord, inget jag minns i varje fall.
Man måste formulera sin fråga i en enda mening och hur gör jag det??
"I´ve got mail from you, is it from you???"
Eller?????

Edit: är inte irriterad på dig, lilla birka, är irriterad på paypals usla support...

Edit 2: Begärde nytt lösenord 10 min sedan, har inte fått nåt ännu...
Lilla Birka
Måste du skriva på engelska på en SVENSK hemsida????
Anma
CITAT (Lilla Birka @ 29-11-2008, 23:21) *
Måste du skriva på engelska på en SVENSK hemsida????

Japp! Deras support är på engelska!
Lilla Birka
Har du sett att det står "säkerhetscenter" längst upp till höger? Där kan man klicka och så finns det en rad på den sidan där man kan rapportera falsk e-post s.k. phishing

Ja, förlåt, jag såg nu att när man klickar in där så är supporten på engelska, men du har 1000 bokstäver på dig att formulera och rapportera suspekt e-mail.
Anma
CITAT (Lilla Birka @ 29-11-2008, 23:30) *
Har du sett att det står "säkerhetscenter" längst upp till höger? Där kan man klicka och så finns det en rad på den sidan där man kan rapportera falsk e-post s.k. phishing

Ja, förlåt, jag såg nu att när man klickar in där så är supporten på engelska, men du har 1000 bokstäver på dig att formulera och rapportera suspekt e-mail.


Tack! Där hittade jag var man kan vidarebefodra misstänkta mail.
Alba
Du gör helt rätt som inte öppnar mailet.

Jag skulle ha plockat bort kontot. Om dubehöver ett konto senare är det bara att rega ett nytt hos PP.
Rihane
Det där om att logga in och skriva in kontouppgifter påminner om det som Nordea råkade ut för.

DVS en uppmanining via email att gå in på en (falsk devil.gif ) hemsida och uppge känsliga uppgifter ska man aldrig
följa.
rtfm.gif nono.gif

Seriösa företag gör inte så.


Bättre att göra som du söka fram den riktiga paypal och göra dom uppmärksamma på lurendrejaren.
Då kan dom och ska dom agera.

Bee
Jag fick ett liknande mail förra året och skickade det vidare direkt till Paypal via deras hemsida. Fick svar ganska omgående att det var ett äkta (!) Phishingmail! Klicka aldrig på länkar i sådana mail.
Paypal sa att dom skickar aldrig mail till sina kunder på det sättet. Vill inte tala om här hur man ser skillnad - nån kan få konstiga idéer (man vet aldrig vem som läser forumsidor). Paypal är säkert om man hanterar det säkert.
Alba
CITAT (Anma @ 29-11-2008, 23:43) *
Tack! Där hittade jag var man kan vidarebefodra misstänkta mail.



Har du fått något svar ?
Anma
CITAT (Alba @ 30-11-2008, 11:07) *
Du gör helt rätt som inte öppnar mailet.

Jag skulle ha plockat bort kontot. Om dubehöver ett konto senare är det bara att rega ett nytt hos PP.

Jag har inte fått svar, varken på mailet med mailet (hehe, konstigt det blev!) eller på förfrågan om nytt lösenord till mitt konto (om jag nu har något på paypal, är ju osäker på det!)
Anma
Fel av mig! Kollade inkorgen, jag hade fått svar! På något sätt har jag öppnat det utan att se det och därför inte uppmärksammat det... Här är en del av svaret:
----------------
Hello (mitt namn),
Thanks for forwarding that suspicious-looking email. You're right - it was a phishing attempt, and we're working on stopping the fraud. By reporting the problem, you've made a difference! Identity thieves try to trick you into revealing your password or other personal information through phishing emails and fake websites. To learnmore about online safety, click "Security Center" on any PayPal webpage. Every email counts. When you forward suspicious-looking emails to spoof@paypal.com, you help keep yourself and others safe from identity theft. Your account security is very important to us, so we appreciate your extra effort. Thanks, PayPal
------------------

Inte dumt att vara misstänksam, fast mailet såg väldigt äkta ut med samma layout som på deras sida och med korrekt språk mm.mm... Inte som dessa slarvigt skrivna nigeriabrev och "Post frn din banken i Sverget. loga in här" osv... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon