Full version: Har du stake..?
Farbror Blå
Tänkte att jag sett många fina annorlunda adventsstakar i mina dar, kanske vi kunde dela med oss av hur vi gör våra egna?=)


visar nedan ett par bilder..

man tager:
Ett adventsfat från Ekeby
Fyra svarta ljus med asläckra manschetter


[attachment=27775:Kamera2_118.jpg]

en förpackning konstsnö
[attachment=27776:Kamera2_117.jpg]
två Rudolfs..

[attachment=27777:Kamera2_120.jpg]
å Goo Jul säger Rudolf
[attachment=27778:Kamera2_119.jpg]
Chamomille
Oj, även Farbrorn har talanger flirting.gif
HelenN
Öh...har inte Rudolf en röd mule? rotfl.gif

CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2008, 00:09) *
Tänkte att jag sett många fina annorlunda adventsstakar i mina dar, kanske vi kunde dela med oss av hur vi gör våra egna?=)
visar nedan ett par bilder..

man tager:
Ett adventsfat från Ekeby
Fyra svarta ljus med asläckra manschetter


[attachment=27775:Kamera2_118.jpg]

en förpackning konstsnö
[attachment=27776:Kamera2_117.jpg]
två Rudolfs..

[attachment=27777:Kamera2_120.jpg]
å Goo Jul säger Rudolf
[attachment=27778:Kamera2_119.jpg]

Farbror Blå
CITAT (lämås @ 30-11-2008, 00:21) *
Öh...har inte Rudolf en röd mule? rotfl.gif


men helle, tramspotta, jag är ju nykterist haha
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2008, 00:23) *
men helle, tramspotta, jag är ju nykterist haha
+
Nyscda.. nuck,m,mfw Va? NykterhfAIL?? vA Ä dä???
Farbror Blå
Helnykterist= En person, som lovat att aldrig dricka starkare varor än lättöl, dvs 2,25% volymprocent.
Med detta menade jag naturligtvis att Rudolfs röda näsa, som så många andras, skulle tyda på en alltför stor alkoholförbrukning.
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2008, 00:29) *
Helnykterist= En person, som lovat att aldrig dricka starkare varor än lättöl, dvs 2,25% volymprocent.
Med detta menade jag naturligtvis att Rudolfs röda näsa, som så många andras, skulle tyda på en alltför stor alkoholförbrukning.

Jaha, du menar såå...
Farbror Blå
Jaja, som om du inte förstod det, pricken laugh.gif
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2008, 00:37) *
Jaja, som om du inte förstod det, pricken laugh.gif

Näe, jag fattar inget [attachment=27779:noexpression.gif]
Farbror Blå
Ojdå, så dum jag känner mej nu. ber om ursäkt Camilla. trostar.gif
Sussie F-Flower
Vad läckert!
Jag tror att jag har en nästan likadan ljusstake, fast min är blå... (klarblå...)
Den är efter mina morföräldrar, från 30-40 talet, nå'n gång... Kan det stämma...?
Irene_L
Läckert Blå tummenupp.gif
Hos mig blir det den vanliga traditionella adventsljusstaken som jag har haft i måååååånga år. Mossa i trätråg....några stjärnor och äpplen och en liten stjärngosse:
[attachment=27782:adventsljusstake.JPG]
Uggi
[attachment=27784:009.JPG]
Lite snarlik din Irene, har gjort ett antal sådana till släkt och vänner.
Nu är det dags att tända det första ljuset till eftermiddagskaffet.
Kram på Er!!
Dava
I år har vi en väldigt annorlunda adventsljusstake smile.gif
[attachment=27786:img_6414.jpg]
Magdis
CITAT (Dava @ 30-11-2008, 10:47) *
I år har vi en väldigt annorlunda adventsljusstake smile.gif
[attachment=27786:img_6414.jpg]

Den kan man kalla minimalistisk! biggrin.gif
Magdis
Vi har en ganska vanlig adventsljusstake men jag börjar bli trött på den och skulle vilja skaffa nåt nytt.
[attachment=27789:advent1.jpg]

Den här elljusstaken tycker jag bäst om av de elektriska vi har. Den står på bästa platsen i fönstret vid matbordet. Det är faktiskt Lillemans ljusstake, han fick den av farmor och farfar sin första jul då han var bara 1 månad gammal. smile.gif
[attachment=27790:advent2.jpg]
*Stintan*
Min adventsljusstake är av litet format ca 16cm bred bara och ljusen är låååååånga och tjocka som julgransljus.

[attachment=27793:staffan.jpg]

i sovrumsfönstret är det en mer traditionell ljusstake (dumt att fota med blixt jag vet)

[attachment=27794:adv.jpg]
Monica M zon 4
Jag har en likadan ljusstake som Magdis fast min är i mässing (?). Den står på köksbordet och jag har fyllt den med glaskulor.

Och i fönstren har vi satt upp 11 elektriska ljusstakar och hängt upp 3 stjärnor i år. I växthuset har jag en ljusslinga och runt stenstolparna på yttertrappan virar vi också ljusslingor.
Whiskuchi
CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2008, 00:29) *
Med detta menade jag naturligtvis att Rudolfs röda näsa, som så många andras, skulle tyda på en alltför stor alkoholförbrukning.


Äh, renkräket betade en massa radioaktiv mossa efter Tjernobyl - han är full av cesium 137, därav den röda mulen tongue.gif

On topic: Med katter och barn i huset har jag inga levande ljus framme alls.
Noak
Bricka med mossa och fyra gilleljus...
[attachment=27802:novemberslut_024.jpg]
Red Top
Träljusstake, som sonen gjorde i träslöjden för många år sen, handstöpta ljus inhandlade på scouternas julbasar. Mossa från egen skog, murgröna(som håller sig länge instucken i mossan. Allt står på en spegel.

Jag lyckas inte ladda upp bilder till forumet idag heller, så det får bli en länk till mitt Webalbum, som jag bara startade av den orsaken.

Adventsljusstake

Farbror Blå, din stake är läcker(advents alltså) och Stintan jag gillar din skarpt. Är det arvegods?
Det ser ut som om Staffan tappat bort en av sina fålar wink.gif

Sorry! Nu såg jag den femte. blush.gif
Aqvakul
Vi har en ganska enkel variant i mässing. Ärvde den av min farmor som skaffade den då hon och farfar gifte sig 1914. Det är kul med gamla saker.
Betty
Vi har också en enkel variant i mässing. Jag köpte den till min allra första egna jul, när jag just hade flyttat hemmifrån. Jag har kvar originallådan med prislapp och allt, den kostade 15:50 och är inhandlad på Epa... Den har hängt med i 33 år i år. smile.gif

[attachment=27805:2008_11_30_008.jpg]
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 30-11-2008, 15:59) *
Träljusstake, som sonen gjorde i träslöjden för många år sen, handstöpta ljus inhandlade på scouternas julbasar. Mossa från egen skog, murgröna(som håller sig länge instucken i mossan. Allt står på en spegel.

Jag lyckas inte ladda upp bilder till forumet idag heller, så det får bli en länk till mitt Webalbum, som jag bara startade av den orsaken.

Adventsljusstake

Farbror Blå, din stake är läcker(advents alltså) och Stintan jag gillar din skarpt. Är det arvegods?
Det ser ut som om Staffan tappat bort en av sina fålar wink.gif

Sorry! Nu såg jag den femte. blush.gif


Nej inget arvegods men det kanske kan bli flirting.gif
Den är gjord av Rutebo Keramik i Leksand (tror knappt dom finns kvar idag). Dom gjorde en massa små gulliga stengodsfigurer hämtade ur Rune Lindströms Himlaspelen som spelas varje år i Leksand och jag samlade på mig en del av dessa på 60-talet nångång tror jag.
Betty
CITAT (Uggi @ 30-11-2008, 10:37) *
[attachment=27784:009.JPG]
Lite snarlik din Irene, har gjort ett antal sådana till släkt och vänner.
Nu är det dags att tända det första ljuset till eftermiddagskaffet.
Kram på Er!!




Snyggt jobbat! tummenupp.gif
Farbror Blå
Så roligt att få se andras fina adventsstakar=)
Tänkte nog att det skulle finnas fler som jag, som har några eggna idéer.

Ho, ekebyskålen är från 1940-talet nångång och det finns flera färger och former, konstigast av dessa är dom med bara tre ljushållare. Blått lät snyggt.

Det där med Cesium 137 lät läskigt, radioaktiviteten får julsångerna att låta läskiga::

.. barnen och herdarna följa dig gä-ä-rna, bestrålande stjä-ä-ärna..
Lilla Birka
[attachment=27818:DSCN8485.JPG][attachment=27819:DSCN8484.JPG] Sant, Rutebo keramik finns tyvärr inte längre! Jag lyckades också få tag i några av deras figurer som var så söta. Man ska inte ta med blixt, nej, men ibland framgår det man vill se bättre. Det här är från mitt lilla tittskåp, allt utom den lilla urnan är från Rutebo keramik. Urnan fick jag av keramikern Kaj Krebs en gång.
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2008, 18:31) *
Nej inget arvegods men det kanske kan bli flirting.gif
Den är gjord av Rutebo Keramik i Leksand (tror knappt dom finns kvar idag). Dom gjorde en massa små gulliga stengodsfigurer hämtade ur Rune Lindströms Himlaspelen som spelas varje år i Leksand och jag samlade på mig en del av dessa på 60-talet nångång tror jag.

ingrids
Jag fastnade för en runt fat i gjutjärn med fyra ljushållare i en kvadrat, mycket för att jag är en sucker för gjutjärn. Pre-katt har jag fyllt den med små julgranskulor, nu blir det clementiner eller äpplen, är den inte tänd är den en utmärkt fruktskål.
Myosotis
Traditionell adventskrans, det måste vara denna, alltid likadan. yes.gif



(nej, jag har inte tänt två ljus än. Bilden är från i fjol.)
Anma
Vilka fina stakar ni har! Jag har ingen stake alls.
Eva i Höga
Oj, jag har helt glömt att ta fram staken för bordet med levande ljus! Har inte haft en tanke på den men i alla fönstren har jag elljusstakar. Roligt att läsa här i tråden, det är tydligt att adventsstaken betyder lite nostalgi för många här. Det gör min också (när jag nu får fram den).
Eva i Höga
Nu har jag plockat fram min gamla kopparstake och satt ljus i. Istället för mossa har jag lärkkottar. Nu blev det advent på köksbordet också!
elleave
Här är min adventsljustake som står i mitt rum, det är silver-plaststenar och en fusk krans av buxbom i. smile.gif


min adventsljusstake

Pia L
Har du stake..?

Nej det har jag inte, men min sambo har..... själv nöjer jag mig med ljusgirlanger lite varstans både ute och inne.
blomkronan
[attachment=27887:DSC00721.JPG]
El-ljustaken ser ut så här. Varje år blir det olika... i år blev det "plast granris" med en liten "äkta julstjärna"
Eva i Höga
CITAT (Pia L @ 01-12-2008, 22:28) *
Har du stake..?

Nej det har jag inte, men min sambo har..... själv nöjer jag mig med ljusgirlanger lite varstans både ute och inne.


blush.gif a0a.gif
*Stintan*
CITAT (Pia L @ 01-12-2008, 22:28) *
Har du stake..?

Nej det har jag inte, men min sambo har..... själv nöjer jag mig med ljusgirlanger lite varstans både ute och inne.


Hoppas han inte bara har den framme i advent. giggle.gif angel_not.gif
Pia L
Hmm.... g.gif nu förstår jag inte alls vad ni syftar på... whist.gif
Farbror Blå
Nu tror jag tråden börjat spåra ur lite?
Pia L
Nää, det tror jag väl inte unsure.gif tråden handlar väl om stakar fortfarande?
Jag ska ta en bild på älsklingens stake senare idag så kan jag lägga in den här, den är inte vcker....men funktionsduglig. flirting.gif
Eva i Höga
Vet inte om jag vågar titta i den här tråden mer blush.gif shy.gif
Betty
CITAT (Eva i Höga @ 03-12-2008, 08:41) *
Vet inte om jag vågar titta i den här tråden mer blush.gif shy.gif

Varför inte det? dunno.gif Hur tänker du då? angel_not.gif
Min mans alldeles egna stake ser ut så här: Länk
(jag var tvungen att förminska den i Photoshop för den var för stor för att läggas upp här...)

Jag har också en egen, den har jag ärvt av mamma biggrin.gif - den ser ut så här: Länk
Eva i Höga
Ha ha! Vilka fina stakar ni har, du och din man. Din mans är precis likadan som den jag ärvde av min pappa, tycker mycket om den.
HelenJ
Så här blev min i år.

[attachment=28006:ljusstake.jpg]

Lite "guldhår", kanelstänger, några glaspärlor på tråd, lite guldpärlor och så några svarta för kontrastens skull.

Det känns liite obehagligt med "håret", jag kommer nog att sitta och stirra på den hela tiden medan den är tänd så det inte tar fyr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon