Sidor: 1, 2, 3
Berith
Jag tycker att vi ska ha en egen adventskalender här på Odla. tummenupp.gif Vi öppnar en ny 'lucka' varje dag ända fram till jul och fyller den med precis vad som helst. Alla får öppna och alla får fylla den!

Det kan vara ett gott recept på nåt som passar just den dan. Eller ett grattis på någons namnsdag... Eller tips på ett bra tv-program... Julklappsrim på en helt omöjligt rimvänlig present... Julklappstips öht! En kul nyhet ni läst nånstans... En alldeles utmärkt problemlösning kanske.... Ett tips på varför man inte ska slänga en jättebraohasak! En fin dikt. Precis vad som helst!

Bara fyll på! Man kan fylla på många gånger varje dag, och man kan såklart öppna luckan hur många gånger som helst! tummenupp.gif

************************
Idag - 1 december - tänkte jag börja med att gratta Oskar och Ossian som har namnsdag men kunde inte komma på att vi har några aktiva sådana här? g.gif

En gammal goding: Det är inte snön som faller! - Anders F Rönnblom.

Berith
Ingen mer som vill ha adventskalender här...? unsure.gif Jag önskar trots det att alla odla-medlemmar är negativa idag.
Nostalgia
Jag tycker det är en jättekul idea.gif Berith bravo.gif tummenupp.gif är bara så himla dålig på att komma på något själv sad.gif ja g.gif hm tja jag kan ju börja med nedräkningen det är nu

23 DAGAR KVAR TILL santa.gif

thanks.gif för Rönnblom länken Berith, den var skön tummenupp.gif
Jag tror det här blir en riktigt bra tråd, bara alla vaknar på Odla giggle.gif
Chamomille
http://uk.youtube.com/watch?v=XECVwKVixcI

santa.gif
*Ulrica*
Toppenidé Berith! Men du får ha tålamod tills folk vaknar... laugh.gif

Här är mitt bidrag till första december:

[attachment=27843:pepparkakst_g.jpg]
Kanske kan inspirera till egna kreationer? Se beskrivningen här!
Till pepparkakshus och liknande projekt behöver man en stadigare deg, här hittar du ett recept och här är lite tips!

Själv ska jag idag grädda mina skurna pepparkakor. Jag tycker de är godare än vanliga. Jag gör en vanlig pepparkasdeg, se mitt recept här, och sedan har jag i hackad mandel i degen. Formar till en rulle ca. 4 cm i diameter och låter den stå i kylen under natten. Nästa dag är det lätt att skära skivor, ca. 0,5 cm tjocka och grädda dem.
Snöflinga
Jättebra initsiativ Berith smiley_small_hug.gif Hur menar du ... att alla som vill lämnar ett litet bidrag varje dag fram till Jul?

Tex : När första ljuset är tänt
Då vet man att det är advent santa.gif
Berith
Åh vilket fint tåg! tummenupp.gif

Jag hittade idag i gömmorna tre paket/askar/lådor med pepparkaksdelar till hus. Man fick ifjol köpa såna för 5 kronor styck - max 3 per kund! - och såklart kunde jag inte motstå. Men inte gjorde jag några hus då. slap.gif Får väl göra nåt fint i år istället, med inspiration av dina länkar.

CITAT (Snöflinga @ 01-12-2008, 10:54) *
Jättebra initsiativ Berith smiley_small_hug.gif Hur menar du ... att alla som vill lämnar ett litet bidrag varje dag fram till Jul?

Tex : När första ljuset är tänt
Då vet man att det är advent santa.gif

Japp, precis så menade jag. yes.gif
Irene_L
Ett litet julklappstips......kanske giggle.gif

[attachment=27845:julklapp.jpg]
Betty
Bra idé Berith! tummenupp.gif

Här kommer mitt bidrag, den 1/12, den bästa julsången enligt mig: The Pogues med Kirsty McColl
Myosotis
Bra låt, fast det stavas Pogues om man ska vara petig...
Betty
Oopps... vilken miss av mig! blush.gif
Fixat. biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Betty @ 01-12-2008, 12:52) *
Oopps... vilken miss av mig! blush.gif
Fixat. biggrin.gif

Nja, inte av dig bara, det var ju felstavat på Youtube också.
Berith
CITAT (Irene_L @ 01-12-2008, 10:58) *
Ett litet julklappstips......kanske giggle.gif

[attachment=27845:julklapp.jpg]

Han ser väldigt förväntansfull ut. giggle.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 01-12-2008, 12:48) *
Bra låt, fast det stavas Pogues om man ska vara petig...

Ja va du va petig då sleep.gif
Boxer
Nu när det börjar närma sig jul kanske man ska stånka korv whistling.gif
Dito Verde
1:a december 2008

Ett dagsaktuellt ämne
Chamomille
CITAT (Boxer @ 01-12-2008, 14:27) *
Nu när det börjar närma sig jul kanske man ska stånka korv whistling.gif

giggle.gif
Eva-Helene
Här fins det tips på lite julpyssel http://www.spelochpyssel.com/jul/julbilder_skriva_ut.htm
Betty
Och så en klassiker...

Kasta santa.gif !
Netha
Klas julsaga
åsså ... Panga tomten
Myosotis
CITAT (Betty @ 01-12-2008, 21:35) *
Och så en klassiker...

Kasta santa.gif !

wacko.gif Och meningen med det spelet är att kolla hur många försök det behövs innan man inser att det inte går att kasta honom...? Eller...? Jag lyckades då inte.
Betty
CITAT (Myosotis @ 01-12-2008, 21:48) *
wacko.gif Och meningen med det spelet är att kolla hur många försök det behövs innan man inser att det inte går att kasta honom...? Eller...? Jag lyckades då inte.


Klicka igång spelet med vänster musknapp. Tryck och håll sedan ner vänster musknapp så spänner nissarna katapulten, men spänn inte för mycket för då slår den över. Släpp knappen "lagom nära" stupet så slungas tomten iväg över till den andra sidan om stupet. Meningen är att man ska slunga honom så lååååångt som möjligt...
Mitt första försök för i år:
[attachment=27883:kasta_tomten.jpg]
Myosotis
aha... får testa igen. De spände ju aldrig katapulten.

Äntligen!!! 59m!
Berith
2 december - dagens namnsdagsbarn är Beata. Det betyder den lyckliga och det finns 2861 kvinnor som heter det i Sverige idag. Andranamnet är Beatrice, och det betyder den lyckosamma. 8929 kvinnor heter det, och ingen man heter varken Beata eller Beatrice. Fullt förståeligt kanske... g.gif
Uggi

Då jag öppnade dagens lucka så dök hon upp som en glad överraskning.
bravo.gif
Berith
CITAT (Uggi @ 02-12-2008, 18:17) *
Då jag öppnade dagens lucka så dök hon upp som en glad överraskning.
bravo.gif

Och hon är medlem här på Odla...? g.gif
Uggi
Inte ännu, men det kan vara idé på att fråga henne.

giggle.gif
Berith
Namnsdagsbarnet den 3 december är nåt som vi väl är allihopa? tummenupp.gif

Rischoklad
50 g smör
200 g blockchoklad
4 dl rispuffar
1 dl russin

Smält smöret i en kastrull, bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Rör i ris och russin och bred ut massan på smörpapper till en ca 20x30 cm stor kaka. Låt den stelna och bryt eller skär den sen i bitar.
Gillan
CITAT (Berith @ 03-12-2008, 05:52) *
Namnsdagsbarnet den 3 december är nåt som vi väl är allihopa? tummenupp.gif



Självklart Berith, alltid tummenupp.gif


Jag blev såå sugen när jag såg Beriths recept så här kommer ett till:

Ischocklad med popcorn

200 gram blockchoklad
100 gram cocosfett
1 påse micropopcorn

Smält Blockchokladen ( jag brukar blanda ljus och mörk 50/50 ) och cocosfettet i vattenbad
poppa pocornen och lägg ett tunt lager i botten på muffinsformar. Häll sen över den smälta chokladen så att den knappt täcker popcornen. Mums!

Psst Berit! Jag tycker ditt initiativ är jättebra tummenupp.gif ( orkar bara inte skriva så mycket just nu )
Krolliljan
några julanimationer kanske [attachment=27947:cathy555.gif]
här
Berith
Idag ska inget namnsdagsbarn var uppblåst. flirting.gif

Pussla snögubben - lista ut vilka bitar som fattas när han är traahahaasig. -cry-.gif
Gillan
CITAT (Berith @ 04-12-2008, 06:24) *
CITAT
Idag ska inget namnsdagsbarn var uppblåst. flirting.gif


Säg inte det du, kanske finns det nån som blir det naughty.gif

CITAT
Pussla snögubben - lista ut vilka bitar som fattas när han är traahahaasig. -cry-.gif




Jag kollade inte svaret, men tror det är munnen tummenupp.gif


Mitt bidrag idag, den 4:e december, blir, att i väntan på julen så kan man tillåta sig att vara lite nostalgisk och kika på min och Delaers första gemensamma julgransbelysning ( 35 år sedan ) som vi i vår tur fick ärva av hans föräldrar. Idag har vi dock en annan, men den fungerar ff tummenupp.gif ..........kanske var det livslång garanti på den giggle.gif

[attachment=27998:100_2502.JPG]

Uggi
[attachment=28000:Gengenba...kalender.jpg]
En ny dag i december och en ny lucka att öppna.
Ha en fortsatt bra dag!!
Berith
5 december och med skedtillägg har vi namnsdag allihop. tummenupp.gif

Finn 5 fel på den understa bilden:

[attachment=28021:funny_wi...original.jpg]
[attachment=28022:funny_winter_kopia.jpg]
Snöflinga
Barret till höger saknas, stjärtfjäder på den vita fågeln är grå ist för vit, det fattas en knosegren på trädet och ena underläpps-strecket fattas Det femte felet sweatingbullets.gif

Ursäkta, det var meningen att svaret skulle skrivas med vitt, men det smög sig crying.gif
Berith
CITAT (Snöflinga @ 05-12-2008, 10:43) *
Barret till höger saknas, stjärtfjäder på den vita fågeln är grå ist för vit, det fattas en knosegren på trädet och ena underläpps-strecket fattas Det femte felet sweatingbullets.gif

Ursäkta, det var meningen att svaret skulle skrivas med vitt, men det smög sig crying.gif

Äh, det är så mycket annat som skrivs i vitt numera, just nu snöar det här. thumbdown.gif

Ett fel kvar! naughty.gif
Snöflinga
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 11:01) *
Äh, det är så mycket annat som skrivs i vitt numera, just nu snöar det här. thumbdown.gif

Ett fel kvar! naughty.gif


Det är 68 barr på den översta bilden och endast 66 på den understa, alltså saknas det 2 barr sammanlagt tongue.gif
Berith
CITAT (Snöflinga @ 05-12-2008, 15:30) *
Det är 68 barr på den översta bilden och endast 66 på den understa, alltså saknas det 2 barr sammanlagt tongue.gif

Fel! Fel! Fel! Eller jaa... det är ju inte fel alltså, men det är inte det som är felet. Liksom.. rolleyes.gif
Snöflinga
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 16:18) *
Fel! Fel! Fel! Eller jaa... det är ju inte fel alltså, men det är inte det som är felet. Liksom.. rolleyes.gif


Den undre bilden är en nyans ljusare än den övre mad.gif
Berith
CITAT (Snöflinga @ 05-12-2008, 17:31) *
Den undre bilden är en nyans ljusare än den övre mad.gif

Lugn och fin! kompiskram.gif Neej, det är den lilla signaturen i nedre hörnet som är olika.
Snöflinga
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 17:37) *
Lugn och fin! kompiskram.gif Neej, det är den lilla signaturen i nedre hörnet som är olika.


Ja järnspikar .... tack nu kan jag sova inatt d010.gif
Berith
tummenupp.gif
Berith
6 december - idag när Petters kompis har namnsdag är det också Finlands nationaldag. Grattis!

Blåvit disco. bravo.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 06-12-2008, 08:06) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
*skrattar fortfarande*
Snöflinga
I dag vi andra ljuset tänder
och ser vad som då händer

unsure.gif
Berith
Fronda kanske dyker upp? - Nu kommer det tomtar. naughty.gif
Klura
Bidrar med en bit av min jullöpare vi alltid har på vår "godisbyrå".

Berith
8 december - dag 343 och Virginia har namnsdag. Det betyder som man kanske kan höra 'den jungfruliga'. Och här på forumet finns ju Virgo/Wille med vrlääädens godaste skinka. Till den ska man naturligtvis ha en hemgjord senap:

Mörk och kornig senap
2 påsar brunt senapsfrö
1 påse gult senapsfrö
ca 1,5 dl vatten
1,5 msk vinäger
1 msk socker
1 tsk salt
3 msk olja

Krossa senapsfröna i en mortel. Börja krossa fröna utan vatten, tillsätt sedan lite i sänder vartefter det sugs upp av fröna. Blanda senapen med vinäger, salt och socker. Rör sist ner oljan. Senapen blir mognare i smaken om den får stå några dagar.
Betty
Dax att påbörja en till jultradition? Willes honungsgriljering sen flera år tillbaka och nu Beriths senap... Hmmm, tål att tänkas på det... g.gif Har du någon speciell favoritolja och föredrar du någon speciell sorts vinäger i din hemgjorda senap Berith?
Berith
Bara vanlig matolja och vitvinsvinäger. Vet inte om det blir smak av andra? g.gif Men det kanske är ett plus, med smak alltså?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon