Annkina
Idag har vi gått igenom huset vi ev ska köpa lite mer noga och allt verkar vara i sin ordning och fint och så.

Förutom lukten. Själv kan jag inte säga att jag är säker på att det är just mögellukt, men det luktar lite av gammal sommarstuga över huset.
J.N och hans pappa hävdar däremot att det är just mögel det luktar.

Enligt mäklaren så är saneringen av torpargrunden ordentligt gjord. Och det höll de vi hade med oss med om. Han säger också att lukten av mögel kan sitta kvar länge trots att det inte finns sporer kvar. Mäklaren tyckte att det är en onödig utgift att anlita anticimex för att kontrollera bara det eftersom de kommer säga samma sak.

Stämmer detta? Vågar man köpa ett hus där man känner en doft av mögel och vara säker på att det bara är doft och inget annat?

Huset har använts som sommarhus i 4 år, trots att det är en tegelvilla i ett samhälle, och det är då självklart lite instängt såhär på vintern.
Solstorm
Jag hade inte köpt ett hus som luktar mögel. Alldeles för stora kostnader om det visar sig att man inte blivit av med det.
Annkina
CITAT (Solstorm @ 03-12-2008, 18:25) *
Jag hade inte köpt ett hus som luktar mögel. Alldeles för stora kostnader om det visar sig att man inte blivit av med det.


Det är just det, hur vet man att det är borta säkert?
Och kommer det lukta i massa år efteråt?
Skruttis
Personligen skulle jag inte köpa det utan en oberoende parts besiktning var mögeldoften kommer ifrån. Den kostnaden som kommer från Anticimex är en spottstyver om det visar sig att ni får mögelsanera i framtiden. Skulle det visa sig bara vara luktproblem så kommer ni säkerligen att kunna få tips/råd om hur ni kan hantera det.
Vad mäklaren säger litar jag inte på. Han är i första hand en säljare med allt vad det innebär....
KURT
Jag hade aldrig köpt ett hus via en mäklare som avråder från oberoende inspektion, oavsett vilket skick huset är i.

Går man in på http://boligan.se och tittar på kartan, så ser man att väldigt många hus som är till salu nu har tvingats sänka priserna, och det här är nog bara början, priserna kommer att sjunka ännu mycket mera.
Annkina
CITAT (Skruttis @ 03-12-2008, 17:58) *
Personligen skulle jag inte köpa det utan en oberoende parts besiktning var mögeldoften kommer ifrån. Den kostnaden som kommer från Anticimex är en spottstyver om det visar sig att ni får mögelsanera i framtiden. Skulle det visa sig bara vara luktproblem så kommer ni säkerligen att kunna få tips/råd om hur ni kan hantera det.
Vad mäklaren säger litar jag inte på. Han är i första hand en säljare med allt vad det innebär....


Mäklaren ska iofs vara opartisk och jag tror inte att de står och ljuger för att få ett hus sålt. Det förlorar de på i längden.
Men vi har väl kommit fram till att vi iaf bör prata med anticimex och ett annat företag som sköter sanering av just fukt och mögel, så får vi se vad de säger om det hela.


CITAT (KURT @ 03-12-2008, 18:07) *
Jag hade aldrig köpt ett hus via en mäklare som avråder från oberoende inspektion, oavsett vilket skick huset är i.

Går man in på http://boligan.se och tittar på kartan, så ser man att väldigt många hus som är till salu nu har tvingats sänka priserna, och det här är nog bara början, priserna kommer att sjunka ännu mycket mera.


Avrådde gjorde han väl inte riktigt, utan sa mer att det är såhär man gör för att sanera torpargrunder och att lukten sitter kvar ett bra tag efteråt.
Lät mer som han tyckte det var onödiga pengar.

Detta huset har redan sänkts med över 200 000 hos mäklaren och ändå fick vi direkt igenom vårt bud som var på 100 000 mindre än de begärde.
Så visst är det köparnas marknad helt klart.
Sussie F-Flower
Glöm inte att det finns fantastiskt duktiga mögelsökande hundar också... shy.gif
Annkina
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-12-2008, 18:31) *
Glöm inte att det finns fantastiskt duktiga mögelsökande hundar också... shy.gif


Vart får man tag på en sån? smile.gif
Irene_L
Här kanske du hittar något:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=m%...elhund&meta=
Agger
Mögellukt HAR en tendens att "klösa" sig fast lääänge. Och det luktar om ALLT som varit i huset. Plastpåsar, husgeråd och inte minst i kläder, så naturligtvis i golv och tapeter också. Jag är utrustad med en "mögelnäsa" och reagerar genast på mögellukt. Dock är det många som förväxlar mögellukt med jordlukt. När det finns mögel i ett hus tappar jag nästan andan. Bodde själv i ett mögelhus i 10 år innan det upptäcktes att huset var "sjukt" och jag hann bli sjuk. Utslag och astmatiska besvär.

Vet du om det är ordnat med ventilation underhuset? I en torpargrund som blivit mögelsanerad ska det vara istallerat ett par tre fläktar som ska gå dygnet runt.

Netha
Jag skulle aldrig ens tänka på att köpa ett hus som luktar mögel
Har varit på husvisning med dotter, där mäklaren sa att huset var friskt.
Men näää! Jag är mögelallergiker med hypernäsa ... det stank av mögel redan i hallen
och nä ... de köpte inte huset.

Annkina
CITAT (Agger @ 03-12-2008, 22:18) *
Mögellukt HAR en tendens att "klösa" sig fast lääänge. Och det luktar om ALLT som varit i huset. Plastpåsar, husgeråd och inte minst i kläder, så naturligtvis i golv och tapeter också. Jag är utrustad med en "mögelnäsa" och reagerar genast på mögellukt. Dock är det många som förväxlar mögellukt med jordlukt. När det finns mögel i ett hus tappar jag nästan andan. Bodde själv i ett mögelhus i 10 år innan det upptäcktes att huset var "sjukt" och jag hann bli sjuk. Utslag och astmatiska besvär.

Vet du om det är ordnat med ventilation underhuset? I en torpargrund som blivit mögelsanerad ska det vara istallerat ett par tre fläktar som ska gå dygnet runt.


Torpargrunden är sanerad efter konstens alla regler och är torr, ren och fin och med avfuktare.

Svårt det där med vad som är mögellukt eller annat.
2 av 6 personer som kände det. Själv tyckte jag det luktade instängt och lite sommarstuga.

CITAT (Netha @ 03-12-2008, 22:24) *
Jag skulle aldrig ens tänka på att köpa ett hus som luktar mögel
Har varit på husvisning med dotter, där mäklaren sa att huset var friskt.
Men näää! Jag är mögelallergiker med hypernäsa ... det stank av mögel redan i hallen
och nä ... de köpte inte huset.


Problemet med mögellukt är som med cigarettrök. Den sitter kvar i väggarna även om själva problemet är borta.
Så jag avfärdar det inte bara pga lukten.
Få se vad vi får tag på för folk som kan kontrollera det åt oss.
Agger
Tycker du att det luktar skumt så ska du ta det på allvar. Det ska inte lukta mögel oavsett om huset stått tomt länge. Man kan faktiskt bli väldigt sjuk i mögelhus, synd att man kastat flera hundratusen kr i sjön då.
Nä, tänk Er noga för.

Det där med mögelhund är ju inte dumt men dyrt har jag hört.

När var huset byggt? Och vad för slags hus är det?
Annkina
CITAT (Agger @ 04-12-2008, 07:40) *
Tycker du att det luktar skumt så ska du ta det på allvar. Det ska inte lukta mögel oavsett om huset stått tomt länge. Man kan faktiskt bli väldigt sjuk i mögelhus, synd att man kastat flera hundratusen kr i sjön då.
Nä, tänk Er noga för.

Det där med mögelhund är ju inte dumt men dyrt har jag hört.

När var huset byggt? Och vad för slags hus är det?


Det är en "vanlig" tegelvilla, 1½ plans, med torpargrund från -74.

Mögelhund verkar dyrt som sagt, och lite för lite info när jag sökte om vilka man verkligen kan lita på. Gära en hemsida och kalla sig för mögelhund kan ju vem som helst tyvärr.

Blir att kontakta anticimex och ett av de lokala saneringsföretagen här så får vi se vad de säger innan vi går vidare.
Rosmarin
CITAT (Skruttis @ 03-12-2008, 17:58) *
Personligen skulle jag inte köpa det utan en oberoende parts besiktning var mögeldoften kommer ifrån. Den kostnaden som kommer från Anticimex är en spottstyver om det visar sig att ni får mögelsanera i framtiden. Skulle det visa sig bara vara luktproblem så kommer ni säkerligen att kunna få tips/råd om hur ni kan hantera det.
Vad mäklaren säger litar jag inte på. Han är i första hand en säljare med allt vad det innebär....


Jag håller helt med!!!

CITAT (Annkina @ 03-12-2008, 18:20) *
Mäklaren ska iofs vara opartisk och jag tror inte att de står och ljuger för att få ett hus sålt. Det förlorar de på i längden.
Men vi har väl kommit fram till att vi iaf bör prata med anticimex och ett annat företag som sköter sanering av just fukt och mögel, så får vi se vad de säger om det hela.


Han SKA väl det, men jag hade inte litat på detta i alla fall. Hans intresse är ju att sälja. Känner du någon annan som har köpt hus genom honom?

CITAT (Annkina @ 03-12-2008, 18:20) *
Avrådde gjorde han väl inte riktigt, utan sa mer att det är såhär man gör för att sanera torpargrunder och att lukten sitter kvar ett bra tag efteråt.
Lät mer som han tyckte det var onödiga pengar.

Detta huset har redan sänkts med över 200 000 hos mäklaren och ändå fick vi direkt igenom vårt bud som var på 100 000 mindre än de begärde.
Så visst är det köparnas marknad helt klart.

Som sagt, mäklarens största intresse är säkert att få huset sålt...
Skruttis
CITAT (Annkina @ 03-12-2008, 18:20) *
Mäklaren ska iofs vara opartisk och jag tror inte att de står och ljuger för att få ett hus sålt. Det förlorar de på i längden.
Men vi har väl kommit fram till att vi iaf bör prata med anticimex och ett annat företag som sköter sanering av just fukt och mögel, så får vi se vad de säger om det hela.
Avrådde gjorde han väl inte riktigt, utan sa mer att det är såhär man gör för att sanera torpargrunder och att lukten sitter kvar ett bra tag efteråt.
Lät mer som han tyckte det var onödiga pengar.

Detta huset har redan sänkts med över 200 000 hos mäklaren och ändå fick vi direkt igenom vårt bud som var på 100 000 mindre än de begärde.
Så visst är det köparnas marknad helt klart.


Som Rosmarin skrev så ska mäklare vara opartiska. Det är tyvärr inte så, många gånger.
Att de inte skulle ljuga för att de förlorar på det i längden är bara en önskvärd inställning. Jag har varit i kontakt med ett antal olika mäklare under åren och det som skiljer är ofta mängden lögner och hur grova de är. OK, det finns säkert några helt ärliga mäklare men att tro att alla är det kan bli en dyrköpt erfarenhet.
Du får dessutom lägga till en faktor. En del mäklare är väldigt okunniga när det gäller hus. Så om han kanske inte medvetet ljuger så kan det ändå blir fel för att han inte vet vad han pratar om.

Det är härligt att kunna lita på folk till 100% men det är lätt att bli blåögd. Jag har själv varit alldeles för godtrogen men har lärt mig att ifrågasätta samt be att få se bevis för vad mäklarna påstår.
Så länge mäklarna har procent på vad huset kommer att säljas för så kommer de tyvärr alltid att ha ett stort intresse av att trissa upp priset och åsidosätta köparens intressen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon