lilla_tweety
Har fått bifogad bild av en väninna och jag behöver hjälp med vad växten heter.
Någon som kan hjälpa mig?
Bassam
tack för fråga :
jag tycker att den ser ut som Campanula grandifloraPraktklocka
H: Bassam
Christer i Falköping
Nej det tror jag inte att det är. Både färg och krobladens böjning ser helt annorlunda ut på en praktklocka.
Christer.
Aqvakul
CITAT (Christer i Falköping @ 06-12-2008, 17:26) *
Nej det tror jag inte att det är. Både färg och krobladens böjning ser helt annorlunda ut på en praktklocka.
Christer.


Jag är lika säker som Christer på vad det inte är.... Tyvärr så kan jag inte identifiera växten.
Piccante
Gentiana familjen kanske??? confused.gif

http://www.mobot.org/MOBOT/research/ecuado...bolanthus-s.jpg påminner inte dessa om varandra i blommans byggnad ?
Red Top
Kan det vara en kanarieklocka,Canarina canariensis g.gif
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 06-12-2008, 17:38) *
Gentiana familjen kanske??? confused.gif

http://www.mobot.org/MOBOT/research/ecuado...bolanthus-s.jpg påminner inte dessa om varandra i blommans byggnad ?

Jo verkligen, fast bladen ser helt annorlunda ut.
Eva 33c
Å, den där känner jag igen från våra besök på Gran Canaria. Den får mig alltid att tänka på "Little shop of horrors" och "feed me", fast jag vet inte riktigt varför. Men blomman är nästan lite vulgärt stor på nåt sätt. Där är den en klätterväxt som kan täcka hela väggar.
Jag har precis plockat fram min Flora från Kanarieöarna eftersom jag alltid glömmer vad den heter på riktigt.
Men här står Solandra maxima
Nu kan det förstås tänkas att det finns flera arter av solandra.
Tror ni jag har rätt?
Aqvakul
CITAT (Eva 33c @ 06-12-2008, 22:14) *
Å, den där känner jag igen från våra besök på Gran Canaria. Den får mig alltid att tänka på "Little shop of horrors" och "feed me", fast jag vet inte riktigt varför. Men blomman är nästan lite vulgärt stor på nåt sätt. Där är den en klätterväxt som kan täcka hela väggar.
Jag har precis plockat fram min Flora från Kanarieöarna eftersom jag alltid glömmer vad den heter på riktigt.
Men här står Solandra maxima
Nu kan det förstås tänkas att det finns flera arter av solandra.
Tror ni jag har rätt?


Ja! tummenupp.gif bravo.gif
lilla_tweety
Tack för all hjälp. När jag tittat på era förslag så lutar det åt att det är Solandra.

Tack än en gång för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon