Full version: GMO
Tobb
Vi hade en diskussion om GMO på föreläsning idag och ville se vad som ni tyckte här smile.gif

Om ni vill kommentera, skiv bara lite kort om erat ställningstagande, och börja hellst inte kommentera någon annans inställning, tack smile.gif


Angående sista frågan....(markera texten efter) Jag vet att den är lite konstig kanske, men alla är kanske inte intresserade och satt sig in i hur växter och djur är uppbyggda, därav frågan. Jag är bara intresserad av hur man känner för GMO. För om man inte känenr till vad en gen är så kanske man blir rädd bara just för att man stoppar in gener i växterna?
KURT
Omrösningen verkar gälla GMO grödor, men frågan om framtida drivmedel, är nog mera aktuell när det gäller genetiskt modifierade bakterier och svampar. Och det saknas kanske också lite bakgrund till vart GMO används idag. Förutom växter som majs och soja och annat som konsumeras, så används det ju till växter som odlas för industriell produktion. I Sverige vill man t ex odla genetiskt modifierad potatis för stärkelseproduktion för bestrykning av papper.

Idag tillverkas också alla proteinläkemedel (insulin och andra hormoner, många antikroppar), alla enzymer (tvättmedel, pappersindustri etc) av genetiskt modifierade organismer.
Huggorm
Jag är inte rädd för genmanipulerade grödor, men jag tycker det känns lite olustigt på något vis. Som om inte ens råvaror får vara äkta längre, utan att allt skall vara syntetiskt.
Piccante
Jag vill inte ha genmodifierade grödor för livsmedelsproduktion. Möjligtvis kan jag acceptera industrigrödor tex stärkelsepotatis och industrihampa med låg thc-halt om de INTE kan föra gener vidare till vilda växter.

På fråga 2, hypotetisk fråga enligt endosymbiosteorin så var människan inte först med att stoppa in gener i växtceller.

Fråga 3, gener finns i allt levande så de i sig är inte kontroversiella.
KURT
Gener flyttas alltid över mellan organismer. När det gäller växter så finns det ju bakterier (Agrobacterium tumefaciens), som kan överföra gener till och mellan växter (något som utnyttjas när man gör GMO). Annars kan ju även andra virus och bakterier också flytta runt gener, HIV är ju exempel på ett retrovirus som kan integreras i arvsmassan, och på så sätt flytta runt gener.
Tobb
Anledningen till att jag inte skrev någon information om GMO/GMM var för att jag ville veta hur man ställer sig till genmodifiering med den kunskap man själv hade i dagsläget.

Agrobacterium har ju använt sig av den egenskapen att satt in gener i växter, långt innan människan ens visste vad en gen var. Och menar bara att man kanske inte vet att just det är något naturligt.

Våran professor som hade föreläsning med oss häromdagen, hennes mamma var inte så insatt i fråga om gener och genmodifiering. Och med den debatt som är i dagens sammhälle om genmodifiering hade hon blivit rädd för gener.
Jag själv kan också vara rädd för saker som jag inte vet något om.

Jag har varit ganska emot GMO, även om jag sett fördelar med det också. Men när man lär sig mer och mer och ser olika vinklingar på informationen så börjar jag smått smått att lätta på garden.
Betty
Jag tyckte att det stod grodor... giggle.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag ser GMO som en metod som kan vara både positiv och negativ. Det normala är att flytta positiva gener från en växt till en annan. tex virusresistens till majs i Sydafrika. Bt-genen är flyttad från en bakterie till andra växter. Hittills så har man inte hittat några negativa konsekvenser.
Växter och djur muterar vilt. Oftast så sker mutationen där den inte påverkar något och inte ärvs vidare. När det gäller växter så förökas de ofta in vitro och då kan man odla fram en planta från varje muterad cell. När jag förökade rhododendron in vitro så slängde jag alla skott som kom direkt från bladen eftersom det anses att det finns större risk för muterade plantor där. Många av våra nya hostasorter kommer från muterade celler i in vitroodling.
Växter med tolerans för glyfosat kan inte ha varit särskilt svåra att ta fram på konventionell väg. Som trädgårdsodlare så vet vi att det går att odla fram växter som tål det mesta men så småningom anpassar sig svampar och bakterier och vi är tillbaks där vi började.
Det finns faktiskt trädgårdsodlare som arbetar med mutagena ämnen vid köksbordet för att få fram nya varianter.
Ja tycker att alla nya sorter av matproducerande växter borde testas ordentligt innan de släpps på marknaden. Idag så är bara GMO-växter testade.
MVH
Jan LIndgren
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2008, 20:18) *
Hej!
Jag ser GMO som en metod som kan vara både positiv och negativ. Det normala är att flytta positiva gener från en växt till en annan. tex virusresistens till majs i Sydafrika. Bt-genen är flyttad från en bakterie till andra växter. Hittills så har man inte hittat några negativa konsekvenser.
Växter och djur muterar vilt. Oftast så sker mutationen där den inte påverkar något och inte ärvs vidare. När det gäller växter så förökas de ofta in vitro och då kan man odla fram en planta från varje muterad cell. När jag förökade rhododendron in vitro så slängde jag alla skott som kom direkt från bladen eftersom det anses att det finns större risk för muterade plantor där. Många av våra nya hostasorter kommer från muterade celler i in vitroodling.
Växter med tolerans för glyfosat kan inte ha varit särskilt svåra att ta fram på konventionell väg. Som trädgårdsodlare så vet vi att det går att odla fram växter som tål det mesta men så småningom anpassar sig svampar och bakterier och vi är tillbaks där vi började.
Det finns faktiskt trädgårdsodlare som arbetar med mutagena ämnen vid köksbordet för att få fram nya varianter.
Ja tycker att alla nya sorter av matproducerande växter borde testas ordentligt innan de släpps på marknaden. Idag så är bara GMO-växter testade.
MVH
Jan LIndgren

Fast giftet från bt-majs sprids till marken http://www.genteknik.se/Bazment/215.aspx?p=149
Jan Lindgren
Hej!
BT-giftet visade sig alltså vara ofarligt för marklevande organismer. Det är ett tillåtet gift för att användas i "ekologisk" odling.
MVH
Jan Lindgren
Tobb
Blir lite förvånad över att ingen än så länge har röstat på "Traditionell växtförädling är egentligen inte sådan fin process det heller" för där kan man använda sig av bestrålning, kemikalier etc för att induvera muteringar. Och det är ju bara slumpmässiga sådana, man har väldigt lite kontroll över var de sker någonstas.

Även om jag inte vet i vilken utsträckning det pågår.
Magdis
CITAT (Betty @ 11-12-2008, 17:19) *
Jag tyckte att det stod grodor... giggle.gif

Skönt att höra att jag ínte var ensam om att tro att det stod det! giggle.gif
Gossen Ruda
Ett inlägg bara, jag tänker inte rösta. Tyvärr går det inte att föra en vettig debatt om GMO pga alla personer med mer eller mindre hysterisk inställning. Om man inte begriper en sak är det lätt att ta åt sig alla negativa åsikter och det är enklare att skrika nej än att säga ja. På det hela taget tycker jag att GMO är värt att satsa på men riskerna med spridning av GMO-material måste beaktas. Utan hysteri. En del tror att det är något speciellt med dessa "gener", att dom kan vara giftiga och att dom kan hoppa omkring lite hur som helst och smitta andra organismer. Okunskap helt enkelt.

Lite tillägg: Med hysteriska personer menar jag rent allmänt, inte nån på Odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon