Full version: A-kassa
Boxer
Är det någon som vet hur många timmar i veckan som man måste vara arbetslös för att få ersättning?

Chamomille
Jag tror det var 25 % för något år sedan. Arbetar man mer än 75 % så uteblir ersättning från a-kassa.
Betty
17 timmar/vecka.
Chamomille
CITAT (Betty @ 10-12-2008, 22:20) *
17 timmar/vecka.

Men oj va mycket. 42% drygt då? Fantastiskt egentligen.
Boxer
Jag har för mig, att det för några år sedan var så, att om man jobbade 32 timmar/veckan, så fick man stämpla upp till 40 timmar. Men om man hade jobbat 33 timmar eller över det så fick man inget alls i ersättning. Stämmer inte det längre?

Finns det några regler någonstans på nätet?
Red Top
För att du ska få ett korrekt svar på din fråga, bör du vända dig till din A-kassa. Det är lite mer komplicerat än att bara svara på hur många timmar du måste vara arbetslös för att få ersättning.

De vill veta vilken typ av anställning du har, hur länge du har arbetat, om du har ngn form av egen firma vid sidan av osv. Att det är sjutton timmar per vecka stämmer inte. Det beror ju helt på hur omfattande din anställning är, om och när du blev uppsagd osv osv.

De senaste åren har varit rätt turbulenta på a-kassefronten, så det är knappt att de anställda på a-kassorna hänger med.
Ring din A-kassa, så får du klara besked.

Lycka till!

Chamomille
CITAT (Boxer @ 10-12-2008, 22:46) *
Jag har för mig, att det för några år sedan var så, att om man jobbade 32 timmar/veckan, så fick man stämpla upp till 40 timmar. Men om man hade jobbat 33 timmar eller över det så fick man inget alls i ersättning. Stämmer inte det längre?

Finns det några regler någonstans på nätet?

Ja, det har jag för mig också, fast 30 tim då. Du får ingen ersättning ifall du arbetar mer än dessa timmar.
Fast för flera år sedan fick man stämpla om man bara så var arbetslös 1 timme i veckan. Det var då det.
Jag har tittat på internet men inte hittat info. Har du blivit arbetslös unsure.gif Eller ska?
Boxer
Tack för svaren! smile.gif

Jag får nog ringa min A-kassa i alla fall. (det är bara så trist att sitta i telefonkö) sleeping.gif

CITAT
Har du blivit arbetslös Eller ska?


Ja, jag är "befattningupplöst" och har ett "knegglapp" på ca. tre månader. thumbdown.gif
Chamomille
CITAT (Boxer @ 10-12-2008, 23:25) *
Ja, jag är "befattningupplöst" och har ett "knegglapp" på ca. tre månader. thumbdown.gif

Usch va trist. Och inte verkar det bli bättre på arbetsmarknaden no.gif
Fast det finns ett nummer till AMV du kan ringa. 0771-416 416. De brukar svara fort som attan och jag tror att de har svar på dina frågor.
Dessutom är de mycket trevliga. (Jag arbetar inte där...) De har också generösa öppettider - 22.00. Lycka till. smile.gif
Platinum
CITAT (Boxer @ 10-12-2008, 21:30) *
Är det någon som vet hur många timmar i veckan som man måste vara arbetslös för att få ersättning?


På senare år så är det så att om man arbetat heltid och går ner till deltid så får man bara stämpla upp till fulltid ett visst antal dagar, hur många det är varierar från fack till fack och från fall till fall.

Reglerna för att få a-kassa hittar du här nedan...

Grundvillkor enligt lagen
Grundvillkoren för arbetslöshetsersättning finns i 9 § Lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Där står det att:
Rätt till ersättning vid arbetslöshet har arbetssökande som:
- är arbetsföra och oförhindrade att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
- är beredda att anta erbjudet lämpligt arbete under tid för vilken de inte anmält hinder som kan godtas av arbetslöshetskassan,
- är anmälda som arbetssökande hos den offentliga Arbetsförmedlingen i den ordning som föreskrivs av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer,
- medverkar till att en individuell handlingsplan upprättas i samråd med den offentliga Arbetsförmedlingen, och
aktivt söker ett lämpligt arbete men inte kan få ett sådant arbete.

Regler för att få arbetslöshetsersättning
- Du är helt eller delvis arbetslös
- Du söker arbete aktivt, är inskriven på Arbetsförmedlingen, är beredd att ta lämpligt erbjudet arbete och kontaktar Arbetsförmedlingen på de tider och det sätt som anges.
- Du medverkar när du och Arbetsförmedlingen ska upprätta en handlingsplan åt dig.
- Du har uppfyllt ett arbetsvillkor under de senaste tolv månaderna innan du blev arbetslös.

Arbetsvillkor
Det betyder att du under de senaste tolv månaderna, innan du blev arbetslös, måste ha arbetat minst 80 timmar i månaden i minst sex månader, eller minst 480 timmar fördelat på sex sammanhängande månaders arbete. Då måste det finnas minst 50 timmars arbete varje månad.




Betty
CITAT (Red Top @ 10-12-2008, 23:01) *
För att du ska få ett korrekt svar på din fråga, bör du vända dig till din A-kassa. Det är lite mer komplicerat än att bara svara på hur många timmar du måste vara arbetslös för att få ersättning.

De vill veta vilken typ av anställning du har, hur länge du har arbetat, om du har ngn form av egen firma vid sidan av osv. Att det är sjutton timmar per vecka stämmer inte. Det beror ju helt på hur omfattande din anställning är, om och när du blev uppsagd osv osv.

De senaste åren har varit rätt turbulenta på a-kassefronten, så det är knappt att de anställda på a-kassorna hänger med.
Ring din A-kassa, så får du klara besked.

Lycka till!

Frågan löd: hur många timmar i veckan som man måste vara arbetslös för att få ersättning?
Mitt svar; 17 timmar, är det lägsta antalet timmar man över huvud taget kan vara arbetslös och få ersättning från a-kassan. TS bad inte om en mer specificerat svar. sleep.gif
Naturligtvis är det skillnad på om man varit hel- eller deltidsanställd. Om och när du blev uppsagd har ingen betydelse i fallet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon