Full version: Pepparkakor!
Berith
Vad är erat förhållande till pepparkakor? Form, tillbehör, köpta eller hembakta... g.gif

Jag har inte ätit några 'i år' än, ska nog testa i morron när det är Lucia. Har köpta vanliga blommiga, och en bit ädelost ligger i kylskåpet. tummenupp.gif
mrsgreen
Annas pepparkakor är våra favoriter här hemma. 1 gång per jul köper jag hem annat märke för att sedan återgå till Annas. tongue.gif
Betty
Jag föredrar Nyåkers hjärtan - naturell.

...bäst i test - 2006 rolleyes.gif Länk
Noak
Hembakade, och helst i form av farmors gamla häst, och en som vi kallar för Nathan Söderblom!
Lady Hamilton
CITAT (Berith @ 12-12-2008, 08:56) *
....Har köpta vanliga blommiga.........



Här finns det bara bruna g.gif så jag är nyfiken på hur vanliga blommiga ser ut........har du någon bild kanske? giggle.gif
Alba
Annas Pepparkakor naturell är min favorit. De är lite blomliknande eller vad jag ska säga.

Om jag köper lösa pepparkakor vill jag gärna ha hjärtan....gärna dekorerade.

Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 12-12-2008, 12:10) *
Här finns det bara bruna g.gif så jag är nyfiken på hur vanliga blommiga ser ut........har du någon bild kanske? giggle.gif



laugh.gif Jag får nog lov att sälla mig till Ladyns förfrågan i det här prominenta ämnet tongue.gif ......................Själva föredrar vi hembakta i hjärtan-form och det är mums fillibabba med lite cambozola på. Det går dock bra med köpta också i nödfall och då ska det vara FOREX pepparkakor och vem som bakar dem vet jag inte dunno.gif

pst...............vi har alltså också endast bruna flirting.gif
Monica M zon 4
Saknade alternativet: Formen spelar ingen roll. Tycker det är kul med olika former på kakorna. Äter dem gärna med mögelost men naturell går också bra.
Chamomille
CITAT (mrsgreen @ 12-12-2008, 09:40) *
Annas pepparkakor är våra favoriter här hemma. 1 gång per jul köper jag hem annat märke för att sedan återgå till Annas. tongue.gif

Då skulle du arbeta på samma gata som Annas fabrik... Det doftar över hela byn yes.gif
Aqvakul
Här är det också Annas pepparkakor som gäller!
Berith
Hahahahaha! Vad säger ni nu då?? naughty.gif

[attachment=28253:pepparkakor.jpg]
ok, bilden är lånad på nätet....

Menade såklart dom blomformade, såna som nog Alba också menar. kompiskram.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 12-12-2008, 13:29) *
Hahahahaha! Vad säger ni nu då?? naughty.gif

[attachment=28253:pepparkakor.jpg]
ok, bilden är lånad på nätet....

Menade såklart dom blomformade, såna som nog Alba också menar. kompiskram.gif


giggle.gif Dom var ju riktigt piffiga Berith!
Gillan
CITAT (Berith @ 12-12-2008, 13:29) *
Hahahahaha! Vad säger ni nu då?? naughty.gif

[attachment=28253:pepparkakor.jpg]
ok, bilden är lånad på nätet....

Menade såklart dom blomformade, såna som nog Alba också menar. kompiskram.gif



Hihihihi, det förstog faktiskt jag med Berith kompiskram.gif ( var ju bara tvungen att fånga tillfället när jag hade chansen giggle.gif )

Förresten så var de ju riktigt söta de du hittade flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hembakat såklart!! Det är alldeles för mycket kemikalier och konstigheter i köpepepparkakor. Kakor som håller 1-2år enligt datummärkningen klarar jag mig utan.

Och det ska vara riktigt smör i pepparkakor inte margarin.

En sak som faktiskt blev riktigt bra nu när jag bakade sist var faktiskt att jag upptäckte att det var riktigt gott att byta ut mer än hälften av vetemjölet mot fullkornsvetemjöl (hade glömt att kolla ifall jag hade vetemjöl hemma när jag började baka). Det gick inte att kavla lika tunnt men de blev väldigt spröda och goda och mina kollegor tyckte att de smakade riktigt bra, burkarna gick slut snabbt på jobbet.

Vilken form pepparkakorna har spelar nog ingen roll. Själv använde jag ett glas som mått, jag har 2 pepparkaksformar i koppar som jag putsat och hängt upp som prydnad och jag tyckte det var synd att plocka ner dem och smutsa ner dem. Jag har dock skickat efter lite roligare pepparkaksformar från Formina så jag ex. kan baka traktorpepparkakor och dyl.

skogstroll
CITAT (mrsgreen @ 12-12-2008, 09:40) *
Annas pepparkakor är våra favoriter här hemma. 1 gång per jul köper jag hem annat märke för att sedan återgå till Annas. tongue.gif


Annas-doften har jag vuxit upp med de ligger en liten bit från där jag växte upp.. ibland blir de lite för mkt... whistling.gif
Myosotis
Men alla pepparkakorna kan väl inte ha samma form, det vore ju fruktansvärt tråkigt!!!



Fick plötsligt för mig att jag skulle räkna mina formar, det är 131 stycken! (varav några dubbla dock.) Bakar aldrig svenska pepparkakor, tycker inte om dem. Här blir det mjuka! Ibland penslar jag dem med choklad.
Berith
Wow!! vad många formar! w00t.gif

Försökte skicka efter från Formina (Åsas länk) för några veckor sen men sidan funkade inte efter att jag klickat i alla jag ville ha och fyllt i namn och adress så det blev inga därifrån. crying.gif
elleave
CITAT (Berith @ 13-12-2008, 12:31) *
Wow!! vad många formar! w00t.gif

Försökte skicka efter från Formina (Åsas länk) för några veckor sen men sidan funkade inte efter att jag klickat i alla jag ville ha och fyllt i namn och adress så det blev inga därifrån. crying.gif


Finns en massa roliga formar på tradera!

Är inte så förtjust i pepparkakor, men med ost går det an. Däremot har jag gjort egnafranska skurna pepparkakor med mandel, och de blev jättegoda! När vi bakar vanliga föredrar jag tupperwares formar, de hjärtana är bulliga och fina så de är lätta att flytta.

Vi brukar mosa vanlig ädelost och blanda med kesella! Lätt att bre på och så blir det inte så smuligt biggrin.gif
Kajsa i Arvika
För min del spelar det ingen roll hur de ser ut... whist.gif Får jag välja vill jag ha filmjölk till! Vansinnigt gott! crazy.gif
netaave
Har köpt nya formar i år, dels nya på tradera sen från nåt som heter "Kakburken" på nätet. Snögubbe m fladdrande halsduk (har snöat in på just snögubbar i år) ett hjärta med ett mindre hjärta i magen o ett hjärta med pil igenom.

Jag tar en trekant kvibille stark ädelost, smular o rör ut med en brk kesella 10%, det blir jättegott.

Föredrar givetvis mina egna hembakata. Men om ärligheten ska fram så köper jag oftast deg.

Av färdiga peppisar föredrar jag Annas, gärna de m blåbärssmak.

CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-12-2008, 16:12) *
För min del spelar det ingen roll hur de ser ut... whist.gif Får jag välja vill jag ha filmjölk till! Vansinnigt gott! crazy.gif


Bryter ofta ner peppisar i filen, som du säger "Vansinnigt gott" tummenupp.gif
Lilla Birka
NYÅKERS PEPPARKAKOR, SÅ KLART!
Först kommer Nyåkers, sedan Bergmans, sedan ingenting, sedan Oscars, sedan ingenting och ingenting och sen kommer Annas och resten!
Den som avnjutit fina Nyåkers pepparkakor förstår vad jag menar!

Och jag saknade också alternativ som att formen egentligen inte spelar någon roll samt att jag gärna förutom naturella lägger på en röra av ädelost utrörd i lite crème fraiche.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon