Full version: Trädgårdsblogg.se
HelenJ
Vet ni vad som har hänt? Det har inte gått att komma in sen i måndags kväll. Man får bara upp felmeddelanden:

Warning: mysql_fetch_assoc(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/tradgar/public_html/manager/manager_header.php on line 9

Kan det vara servern som lagt ner? Och om det är det - har alla inläggen försvunnit då? Hemska tanke - hela min dagbok från utbildningen! ohmy.gif Inte har jag tänkt på att spara den nån annanstans... -cry-.gif
Irene_L
Vet inte heller vad som hänt...det går inte att komma in!! dunno.gif

Jag fick också samma tanke...varför har jag inte sparat min blogg nån annanstans -cry-.gif Hoppas att det fixar sig!!!
Alba
Jag brukar titta in där då och då och har inte heller kommit in.
Om ni vill kan ni försöka nå de ansvariga via forumet eller till Buxus kanske.

Jag såg nu att det är skrivet om det i forumet men ingen har svarat än.
pisanggoreng
Hej!

Ja, det har varit (och är fortfarande) stora problem idag. Ingenting är dock förlorat, och allt kommer att vara tillbaka snart, och då också i en säkrare och stabilare form.

Vi har startat en tråd om det i Trädgårdsblogg.se's forum. Klicka här:

http://www.tradgardsblogg.se/smf/index.php?topic=122.0
Irene_L
Åhhh tack för svar!!!

Då vet vi hur det ligger till!!
HelenJ
Ja, där hade man lite ont i magen ett tag.... crying.gif sick.gif

Att den bara ligger nere några dar kan man ju leva med wink.gif
Lady Hamilton
Men kanske detta även startar en lite varningsklocka??? fear.gif vad? hur?............kanske ni borde börja spara /säkerställa viktiga saker på fler än ett ställe? oturen kan ju vara framme i princip var/när som hellst
HelenJ
CITAT (Lady Hamilton @ 17-12-2008, 20:17) *
Men kanske detta även startar en lite varningsklocka??? fear.gif vad? hur?............kanske ni borde börja spara /säkerställa viktiga saker på fler än ett ställe? oturen kan ju vara framme i princip var/när som hellst

Absolut! tummenupp.gif

Bilderna finns redan på en extern hårddisk plus lokalt på datorn, så där är det lugnt.
Men så fort servern kommit igång ska jag minsann ta och kopiera texterna också och spara dem externt, så de går att återskapa om nu olyckan skulle vara framme. Man vet ju aldrig.... wacko.gif
Irene_L
Precis....bilderna har jag sparade säkert men inte texten, så det kommer jag fixa!!!
Rihane
Ah,
Försökte hitta forumet för trädgårdsblogg för svar men hittade det inte eftersom trädgårdsblogg är nere kom jag inte in där....
Direktlänken i det här inlägget fungerar. tummenupp.gif

Dom flesta bilderna är undansparade, mallen till bloggen är undansparad men inte inläggen.

Inläggen är viktiga för mig eftersom bloggen fungerar som en dagbok med "anteckningar" för hur jag gjort, hur det blev, planer och råd för fortsatt odlande.









KURT
Det är alltid en god anledning att anlita största möjliga leverantör för blogg, mail, fotoalbum etc. Väljer man en mindre leverantör (t ex en Svensk!) så är det alltid större risk för störningar eller att de går i konkurs eller något annat.
Irene_L
Fast jag tycker det är bra att ha bloggen på trädgårdsblogg....när allt funkar. Om man undrar något så får man snabbt svar från de som har hand om den och det tycker jag är skönt. Och att jag inte behöver skriva på engelska när jag frågar är guld värt för mig!!
KURT
Om det finns tillräckligt många användare för en tjänst (t ex Gmail), så behöver man aldrig fråga, man kan lita på att någon annan redan haft samma fråga som man själv har och kan söka efter svaret på nätet.
HelenJ
Eftersom alla på Trädgårdsblogg skriver om samma ämne är alla bloggar intressanta, och jag har fått många nya vänner där.
Jag tycker också att det är väldigt bra att de ansvariga är så otroligt snabba på att svara när man har någon fråga - senast igår fick jag svar inom en halvtimme efter jag hade mailat till dem.

Jag har funderat på att starta en blogg på blogspot, men det lockar inte alls lika mycket att ligga där. Kanske ska jag köra samma, fast på två ställen?
Alba
CITAT (Rihane @ 17-12-2008, 21:31) *
Ah,
Försökte hitta forumet för trädgårdsblogg för svar men hittade det inte eftersom trädgårdsblogg är nere kom jag inte in där....
Direktlänken i det här inlägget fungerar. tummenupp.gif

Dom flesta bilderna är undansparade, mallen till bloggen är undansparad men inte inläggen.

Inläggen är viktiga för mig eftersom bloggen fungerar som en dagbok med "anteckningar" för hur jag gjort, hur det blev, planer och råd för fortsatt odlande.



Såkonstigt. Jag kom in på forumet men inte på bloggarna. Kanske bara tur att jag hitta en öppen port just då.
Irene_L
Jag kom också in på forumet. Jag googlade på trädgårdsblogg+forum. Sen klickade jag där det står: Forumet har inaktiverats av administratörerna. Då fick jag upp en ruta där det stod att trädgårdsblogg har öppnat ett nytt forum. Då klickade jag där och så kom forumet upp!!! tummenupp.gif
AndreasBlomquist
Alba, vi har lagt databaserna på olika servrar eftersom vi inte ville ha en incident som denna som har inträffat nu. Forumet fungerar alltså alldeles utmärkt, då det tyvärr var bloggservern som kraschade.

Nu är dock vår nya server uppe och testkörs. Allt blogginnehåll (inlägg, bilder och kommentarer) flyttas över dit så fort som möjligt och vi hoppas att kvarvarande nertid är så liten som möjligt.

Vi har precis uppdaterat våra DNS-uppgifter hos IIS och det tar väl 24-48 timmar innan det får full effekt.

Återigen ber vi om ursäkt för det inträffade.

// Andreas
Rihane
CITAT (KURT @ 18-12-2008, 07:08) *
Det är alltid en god anledning att anlita största möjliga leverantör för blogg, mail, fotoalbum etc. Väljer man en mindre leverantör (t ex en Svensk!) så är det alltid större risk för störningar eller att de går i konkurs eller något annat.


Påpekar du samma sak när någon tycker att odla är segt?


Förenklat skulle man kunna säga att trädgårdsbloggen är en blogg variant av odla.
Buxus(som står för trädgårdsbloggen) tjänar pengar på annonser och länken till sig själva mm.
Buxus har en ganska smart idé, vi är kunder till dom. Men dom är kunden till den egentliga leverantören som ligger i USA.

Jag väljer inte bort odla och jag väljer bara bort trädgårdsbloggen om det blir såna här problem alltför ofta.





Alba
CITAT (AndreasBlomquist @ 18-12-2008, 13:44) *
Alba, vi har lagt databaserna på olika servrar eftersom vi inte ville ha en incident som denna som har inträffat nu. Forumet fungerar alltså alldeles utmärkt, då det tyvärr var bloggservern som kraschade.

Nu är dock vår nya server uppe och testkörs. Allt blogginnehåll (inlägg, bilder och kommentarer) flyttas över dit så fort som möjligt och vi hoppas att kvarvarande nertid är så liten som möjligt.

Vi har precis uppdaterat våra DNS-uppgifter hos IIS och det tar väl 24-48 timmar innan det får full effekt.

Återigen ber vi om ursäkt för det inträffade.

// Andreas



Jag kan ju inte koncentrera mig på texten för den där myran som springer runt runt runt rotfl.gif rotfl.gif
Rihane
Förresten jag glömde.
Det händer att olika communities/hemsidor blir "hackade". Fotodagboken råkade ut för det för en tid sedan (hackern kom över lösenorden). så det är också en bra anledning att spara undan det man har.
HelenJ
Senaste budet - de tror det ska vara igång imorgon! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Ralf
Snart tar vi till flaskan annars!
HelenJ
CITAT (HelenJ @ 18-12-2008, 21:58) *
Senaste budet - de tror det ska vara igång imorgon!

Men så blev det inte. Inte fredag, inte lördag - och inte söndag heller? Visserligen händer det saker, för det kommer upp lite olika felmeddelanden varje gång man försöker gå in på sidan. Dessutom har forumet också slutat fungera, fastän det sas att det låg på en helt egen server och inte skulle påverkas alls.

Nu börjar jag bli ganska nervös för mina inlägg - kommer de någonsin tillbaka? -fear-.gif

En liten uppdatering av ansvariga vore nog på sin plats igen - gärna här i tråden.
pisanggoreng
Återigen, ingenting kommer att gå förlorat, men det har tagit längre tid än vi räknat med.
Portalsidan, artiklarna och forumet är uppe igen, och en längre kommentar finns i forumet.
HelenJ
Jaaaaaaaaaaaa!!!!!! Det funkar!!!! Vilken härlig julklapp!!!!!!!!! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif thanks.gif bravo.gif
Irene_L
Nix inte bloggarna ännu!!
HelenJ
CITAT (Irene_L @ 21-12-2008, 09:56) *
Nix inte bloggarna ännu!!

Var inte så petig wink.gif - det funkar ändå 100% mer än det gjorde igår ju 000.gif

Jag har lyckats posta ett inlägg - att det sen inte går att läsa är ju en annan sak ..... whistling.gif

Irene_L
giggle.gif
Wilmer
Vilken bra julklapp då Helen, grattis till återupplivningen av bloggen yaay.gif
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 21-12-2008, 10:41) *
Var inte så petig wink.gif - det funkar ändå 100% mer än det gjorde igår ju 000.gif

Jag har lyckats posta ett inlägg - att det sen inte går att läsa är ju en annan sak ..... whistling.gif


men, jag vill läsa... sos.gif
Irene_L
Jippieee...nu funkar trädgårdsblogg som det ska!!! yahoo.gif
HelenJ
CITAT (Irene_L @ 22-12-2008, 17:27) *
Jippieee...nu funkar trädgårdsblogg som det ska!!! yahoo.gif

Alla funktioner är tillbaka - alla (inte bara vi bloggare) kan nu gå in och läsa! Så härligt! tummenupp.gif yahoo.gif
(Tänk vad man hade hunnit sakna sina vänner där.... wink.gif )

God Jul till Andreas och André för att ni fixat detta! santa.gif
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 22-12-2008, 17:44) *
Alla funktioner är tillbaka - alla (inte bara vi bloggare) kan nu gå in och läsa! Så härligt! tummenupp.gif yahoo.gif
(Tänk vad man hade hunnit sakna sina vänner där.... wink.gif )

God Jul till Andreas och André för att ni fixat detta! santa.gif


tummenupp.gif och snyggare än någonsin...
HelenJ
Jaha, en vecka funkade det någorlunda. Från och med igår blev det problem att komma in och läsa på bloggarna och nu ligger hela portalen nere igen. sad.gif -cry-.gif
Monaxe
Har du hunnit spara undan dina texter då?
HelenJ
Hmmmmm... ja, delvis.... blush.gif
Rihane
Själv tog jag mig inte in igår men lyckades alldeles nyss.

Så ta och prova igen.

HelenJ
Japp, nu funkar det igen! tummenupp.gif

Håller tummarna för att det inte komemr en ny krasch snart igen....
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 31-12-2008, 19:37) *
Japp, nu funkar det igen! tummenupp.gif

Håller tummarna för att det inte komemr en ny krasch snart igen....

tummenupp.gif flirting.gif
Platinum
Fler än jag som har problem att komma in?
Irene_L
Ja jag kan inte heller komma in. Så tråkigt att det håller på att strula så här!!! sad.gif
Alba
Jag brukar ju besöka den sidan flirting.gif men idag går det inte komma in.
malin72
under dagen kom jag in plättlätt satt och läste runt....nu hann jag in, lägga en kommentar hos Irene sen kastades jag ut och nu kommer jag inte in igen ranting.gif precis när jag skulle in och skriva dagens inlägg -cry-.gif
och här inne är det jätte segt för mig nu crying.gif
Irene_L
Nu funkar det visst igen!! Hoppas att det håller i sig!! yes.gif
HelenJ
Det är så struligt på Trädgårdsblogg numera att vi är ganska många som startat en blogg till, och vi har lyckats lägga oss på Blogger allihop. biggrin.gif Men det är en speciell stämning på Trädgårdsblogg, så jag hoppas verkligen de löser problemen snart. Jag vill inte tappa bort mina vänner där!
Det märks ju tydligt hur folk tröttnar när det strular - chatten här på odla är väl i princip heldöd numera... g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon