Full version: Lite märkligt
*Felix matte*
Goda nyheter
>>

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det
inegn
roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är
vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls.
Rseetn kan
stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm.
Dttea
broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som
hlehet.
>>
Med Vänlig Hälsning.
Berith
Visst är det kul? biggrin.gif Gillar lekar med ord!

Fick det som mail häromdan och nu poppar det upp lite här och där på nätet. rolleyes.gif
yla
ja vsist e de kugilt man får sej en tknastelaärle man knsake itne bhöerevr
bry sej om santvnngien
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
så får vi ett hlet ntyt sråpk


smile.gif wub.gif
Fialotta

Hå, hå....jag fick tillkalla tolk laugh.gif tongue.gif
Iris i V-botten
laugh.gif biggrin.gif
Kul med kuliga ord .
Jag tycker att det är roligt med dessa klurigheter som dyker upp här.
MEN....
Hörde att ungdomarna är på väg att glömma det här med stavning i
och med att de skickar alla dessa SMS där de bara använder förkortningar.

En fråga för skolan eller föräldrarna?
Vad tror ni ?
*Felix matte*
CITAT (Iris i V-botten @ 19-09-2003, 17:38)
En fråga för skolan eller föräldrarna?
Vad tror ni ?

Bådadera tycker jag.
Skolan skall ju lära barnen och vi föräldrar skall se till att barnen
inhämtar kunskapen och också hjälpa dem med läxor osv. (inkl. rättstavning)
Sylvia
CITAT (oldwolfie @ 19-09-2003, 08:35)
så får vi ett hlet ntyt sråpk


smile.gif wub.gif

Vaddå nytt språk, ni som har läst mina arlitkar i åratal laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Nina A
Hej
det att barnen/tonåringarna skulle glömma bort ursprungorden tror inte jag ett dugg på smile.gif
de flesta förkortade orden är sådana som ändå dyker upp i det vardagliga talet.. smile.gif och de förkortas bara för att spara plats smile.gif

/Nina
Annki
Med risk för att få på moppen måste jag erkänna att jag är en envis gammal "språkvårdare" som ibland blir fullkomligt hysterisk när jag hör ungdomarnas sätt att behandla språket. Lyssna på en 15-åring som pratar med en annan 15-åring i en Stockholmsförort. Man förstås knappast vad de säger till varandra! Värst av allt är att höra 12-13-åringar stå och skrika "bög" eller likvärdigt till varandra. Det låter inte trevligt.

Lika trött blir jag på alla engelska uttryck som används, där det finns svenska motsvarigheter... Suck! Vårt språk är vackert. Varför inte använda det? wub.gif Sen erkänner jag glatt och villigt att jag själv snubblar på tangenterna ibland och att lite Stockholmsslang slinker med här och där. Ingen är felfri!
yla
ja språket är väl som allt annat statt under förvandling ,evinnerligen ,så förändras allt ikring oss så det GÅÅÅR inte att stanna o bli stående på samma ställe

Man kan kan inte kliva i samma flod två ggr

o om man tvekar för länge kan man bli stående på ett ben hela livet

fast man inte vill veta av vissa ord ,jag blir GALEN då radiopratarna snackar o sötälje , mad.gif mad.gif ,men kan garva åt mej själv då

för visst är språk härligt o visst är det kul me nya ord

mina ungar uppfann genomgångare o trångligt,när dom va små
BRA o användbara nya ord (det beövs ingen översättning på dom eller hur)

fast man måste ju förstås ha en grund att stå på för annars vore det omöjligt att lära sej nya språk ifall ALLLA stavade hipp som happ
Sylvia
Här en till som älskar språk och är kanske lite petig också...
Jag kan också bli GALEN "då radiopratarna snackar o sötälje", som Oldwolfie uttryckte det smile.gif och så skrattar jag för roliga tabbar i tidningar och skyltar. Nutidens ungdomar särskriver ju sammansatta ord så att meningen kan få en helt annan innebörd! "Fryst kyckling lever", visst, det skulle vara trevligt, men det var säkert inte det som handlaren ville säga... Jag behöver väl inte berätta att Avigsidan är en av mina favoritsajter...
yla
Jag vet varför dom särskriver orden rolleyes.gif laugh.gif
det är för att i mobiltelefonens stavningsprogram så vill inte telefonen stava rätt på ihopskrivna ord o då måste man lägga till dom för att det ska gå o då blir det besvärligt o då särskriver man
o så blir de antagligen så hela tiden för man skaffar sej ju vanor

jag märker det själv ibland försöker rätta mej men det är inte alltid jag e vaken nog att se mina egna stav o snavfel smile.gif smile.gif wub.gif
o så e de ju stockholmsslängen som lyser igenom i mina texter
men språk e kul
Annki
Även om jag får en obehaglig "ståpäls" av att höra radiopratare säga "sötälje" eller "ta självmord" så hoppas jag att jag är mottaglig för nya influenser. För självklart ska språket leva! Och det skulle låta ganska märkligt om vi t ex talade 1800-talssvenska idag.

När min chef blir stressad glömmer han vokalerna! Han kommer förbi och grymtar en harang konsonanter och låter ungefär som jag kan låta när jag försöker äta surströmming (dvs fått två snapsar!). -Om du stoppar in några vokaler i det du säger, så kanske jag förstår dig! brukar jag svara.

Med dagens ungdomar är det tvärtom. Det är många vokaler! Har ni tänk på det? Men de kanske inte vill att vi ska förstå vad de säger?

Sedan är det ibland lite svårt att förstå det de skriver! Kanske beror det på att bokhyllorna idag innehåller fler videofilmer än böcker. Och då blir jag lite ledsen. För de går miste om så mycket, om de inte lär sig att läsa böcker också. sad.gif
nikced
Till alla språkpoliser (som jag själv) och alla språkintresserade i allmänhet (som jag själv) vill jag ge rådet att läsa Fredrik Lindströmsböcker: Världens dåligaste språk och Jordens smartaste ord.

Där får man på nöten, men intressant är det, och ändrat mej har jag!!!!
Bettson
[Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det
inegn
roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är
vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls.
QUOTE]
Så här ser all text ut för en dyslektiker i bästa fall. Jag har tre stycken i familjen. Min man och två söner.
Pga av sin stavning och långsamma läsning har de fått "dum i huvetstämpel" med sig i sin självbild. Jag som känner dessa tre herrar vet att det är ena riktiga smartskallar, så det så.
Vi bekostade en dyslexiutredning när min äldsta gick i fyran. Ett intyg från dyslexicentrum i Uppsala lades på rektors bord. Nu skulle sonen få hjälp tyckte vi. Efter ett års funderande kom rektor fram till att han inte hade dyslexi. Han hade "bara lite svårt att läsa och skriva och framför allt lite problem med stavningen".
Dåvarande lärarinnan talade om att jag som mamma hade för höga krav på min son och att jag måste vänja mig vid att han var svagpresterande.

I våras tog samma son studenten med 16,8 i medel. Går nu på högskolan och läser till dataprogrammerare. Detta har skett genom stora insatser från både honom och mig själv. Minst två år av de senaste nitton har jag lagt ner på att lindra min familjs dyslexiproblem.

Resultatet av detta är att jag själv börjar stava som en kråka. Jag har sett så mycket felstavade ord så dom börjar planta sig i skallen. Stelnande händer med min muskelsjukdom gör också att jag skriver som en kratta.
Många språkpoliser tror nog säkert att kärringen är totalt korkad. Men det bjuder jag på.

Denna huller om bullerskrift gladde mig därför. Jag kan med säkerhet konstatera att det mesta går att läsa i alla fall. Har ni flera roliga grejor.

Förresten titta på denna språkgroda. Vad menas egentligen?

Om jag kan så så kommer jag inte och om jag inte kan så så kommer jag.

Glada felstavade språkhälsningar
Bettson

Såg ni att det blev ett syftningsfel också. Den som rektorn konstaterade inte hade dyslexi var inte rektorn själv utan min son. SÅ det kan bli.
*Felix matte*
Dyslexi var faktiskt rubriken på "Goda Nyheter" som jag fick via mail
men jag valde att ta bort den för jag visste inte om någon kanske
skulle ta illa vid sig.

Ibland är det ju känsligt ämne att ta upp och därför gläder det mig
att du som kämpat så hårt för de dina också vill dela med dig av dina erfarenheter.

Fler borde som du, våga ifrågasätta skolans metoder. Grattis till dig och sonen!

Om jag kan så så kommer jag inte och om jag inte kan så så kommer jag.

Beror väl på vädret laugh.gif
Bettson
Tack för de uppmunstande orden de värmer. Problemet tog du direkt.

Om jag kan så så kommer jag inte och om jag inte kan så så kommer jag.

Det här skall illustrera betydelsen av att sätta komma på rätt sätt. Demonstrationen fungerar på alla utom trädgårdsintresserade och bönder.
Andra sätter nämligen inte alltid så i samband med att peta ner något i jorden. De flesta tror att någon stammar i skriftspråket eller har skrivit fel.

Detta skall ha sagts av bonden som fått inbjudan till fest under vårbruket.
Korrekt uttryckt:
Om jag kan så, så kommer jag inte och om jag inte kan så, så kommer jag.

Intressant att allt färgas av våra erfarenheter
*Felix matte*
KOMMATECKNETS BETYDELSE.
En Telegrafist i det forna Sovjetunionen fick följande telegram.
Fången avrättas, ej skickas till Sibirien.

Telegrafisten tyckte synd om den dödsdömde fången och flyttade kommatecknet.
Fången avrättas ej, skickas till Sibirien.

Av detta lär man att ett kommatecken kan vara skillnad mellan liv och död. biggrin.gif
MissStorm
Jag tror att Words rättstavningsfunktion kan leda till att unga stavar sämre "nu för tiden". Det är enkelt att låta Word rätta det man skrivit utan att bry sig om att lära sig hur orden ska stavas. Och numera handskrivs nästan ingenting i skolorna.

Men naturligtvis finns det även stora fördelar med rättstavningen! Så stora att dessa borde överväga..?
Bettson
Min erfarenhet är att rättstavningsprogrammen förbättrar stavningen.
Nu får du en röd linje direkt som talar om att ordet är felstavat så snart du skrivit det.
När du skriver och lämnar in en uppgift till fröken tar det flera dagar och ibland en vecka innan fröken hunnit rätta och tidskillnaden i orsak och verkan ger en sämre inlärning.

Visserligen finns det flera sätt att lära in. Genom öga, öra eller hand.
Kanhända ger ordbehandlingsprogrammen sämre inlärning för de som lär via handen.

Alla är vi olika och tur är väl det.
Annki
Om man inte har något bättre att göra, kan man ägna några timmar åt att låta Words rättstavningsprogram rätta ens gamla texter. Redan efter 30 min skrattar man så man kiknar!! Vilken tomte är det som bestämt vilka ord som finns eller inte finns? Den tomten har missat en hel del i Svenska Adademiens ordlista! Vill man ha ännu mer kul, kan man titta på de grammatikkorrigeringar programmet vill utföra. Lita hellre på egen kunskap! För något mer stelbent och urtråkigt än Word finns inte. mad.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 22-09-2003, 17:28)
KOMMATECKNETS BETYDELSE.
En Telegrafist i det forna Sovjetunionen fick följande telegram.
Fången avrättas, ej skickas till Sibirien.

Telegrafisten tyckte synd om den dödsdömde fången och flyttade kommatecknet.
Fången avrättas ej, skickas till Sibirien.

Av detta lär man att ett kommatecken kan vara skillnad mellan liv och död. biggrin.gif

En magister jag hade för länge sedan, åskådliggjorde ett kommateckens ibland tydligen livsavgörande betydelse genom ett liknande exempel som han visade på "tavlan". Det löd visst:

"Benådas, ej hängning." resp "Benådas ej, hängning."
Sylvia
CITAT (Annki @ 23-09-2003, 12:55)
Om man inte har något bättre att göra, kan man ägna några timmar åt att låta Words rättstavningsprogram rätta ens gamla texter.

Ibland blir det då heltokigt när man litar på rättstavningen!!
Vad sägs om följande meddelande:
"Jag vill skicka denna bild-rulle för framkallning" som Word absolut ville avstava "Jag vill skicka denna bil-drulle för framkallning".
*Felix matte*
Avstavning i tid och otid är något jag retar mig på.
Skräckexempel ... Stek - panna, Kött - bullar.

Är det pga ordbehandlingsprogr. som det avstavas wink.gif
Ewa L
CITAT (Felix matte @ 23-09-2003, 20:45)
Avstavning i tid och otid är något jag retar mig på.
Skräckexempel ... Stek - panna, Kött - bullar.

Är det pga ordbehandlingsprogr. som det avstavas  ;)

Nu förstår jag ingenting! Varför skulle de inte avstavas så? unsure.gif Brytningen sker ju alltid mellan två sammansatta ord.

När det gäller satt (tryckt) text måste man ofta avstava för att få rak högerkant. Att sedan alla dataprogram är väldigt dåliga just på svenska avstavningsregler är för troligtvis därför att svenska är ett "litet" språk. Då får man hjälpa till själv.
Posse
CITAT (oldwolfie @ 21-09-2003, 17:35)
Jag vet varför dom särskriver orden  :rolleyes:  :lol:
det är för att i mobiltelefonens stavningsprogram så vill inte telefonen stava rätt på ihopskrivna ord  o då måste man lägga till dom för att det ska gå o då blir det besvärligt o då särskriver man
o så blir de antagligen så hela tiden för man skaffar sej ju vanor

Jag har läst - och tror själv - att sär skrivnings o skicket kommer sig av det alltmer utbredda surfandet, dvs att ungdomarna "smittas" av hur de engelsktalande uttrycker sig i skrift. unsure.gif
Sylvia
CITAT (Posse @ 24-09-2003, 09:18)

Jag har läst - och tror själv - att sär skrivnings o skicket kommer sig av det alltmer utbredda surfandet, dvs att ungdomarna "smittas" av hur de engelsktalande uttrycker sig i skrift. unsure.gif

Så har jag också fått det förklarat för mig och jag tror det själv också.
Hannele
Särskrivning är lite roligt, men inte så vanligt som många tror. Rök fritt!

Syftningsfel (konstruktionsfel) är vanligare - och allvarligare.
Erik fick en kola av sin mormor, som han genast åt upp.
Kläder för barn som legat i skyltfönstret, från 49,-


Avstavning av ord är inte heller lätt; tran-sport, blåst-rumpor...
Det finns inget avstavningsprogram i världen som klarar av
om turkrock ska tolkas som tur-krock eller turk-rock?

Kolla om du kan skriva: http://skrutten.nada.kth.se:8080/granska/index.jsp
*Felix matte*
CITAT (Ewa L @ 24-09-2003, 07:26)
Nu förstår jag ingenting! Varför skulle de inte avstavas så? unsure.gif Brytningen sker ju alltid mellan två sammansatta ord.

När det gäller satt (tryckt) text måste man ofta avstava för att få rak högerkant.

Kanske är jag för gammal för att förstå varför Köttbullar plötsligt skrivs Kött - bullar
och att handlare erbjuder Röd - spätta till lockpris. (människohandel? )

Det handlar inte om att i tryckt text få rak högerkant.
Posse
CITAT (Bettson @ 22-09-2003, 17:19)
Tack för de uppmunstande orden de värmer. Problemet tog du direkt.

Om jag kan så så kommer jag inte och om jag inte kan så så kommer jag.

Det här skall illustrera betydelsen av att sätta komma på rätt sätt. Demonstrationen fungerar på alla utom trädgårdsintresserade och bönder.
Andra sätter nämligen inte alltid så i samband med att peta ner något i jorden. De flesta tror att någon stammar i skriftspråket eller har skrivit fel.

Detta skall ha sagts av bonden som fått inbjudan till fest under vårbruket.
Korrekt uttryckt:
Om jag kan så, så kommer jag inte och om jag inte kan så, så kommer jag.

Intressant att allt färgas av våra erfarenheter

Enligt min magister uttryckte sig bonden så här:
CITAT
Om jag inte kan så kommer jag. Om jag kan så kommer jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon