Krokodilen
Hej
Måste köpa ny blandare till köket. Den vi har nu har börjat läcka (typiskt, mitt i julhelgen va).

Den vi har nu är en engreppsblandare, och det ska den nya vara också.

Är det nåt man ska kolla för att köpa rätt sort? Vet ju inte om det finns olika mått eller standarder. confused.gif (Det enda jag vet är att det är ett hål i diskbänken blush.gif )
MariaS
CITAT (Krokodilen @ 25-12-2008, 17:12) *
Hej
Måste köpa ny blandare till köket. Den vi har nu har börjat läcka (typiskt, mitt i julhelgen va).

Den vi har nu är en engreppsblandare, och det ska den nya vara också.

Är det nåt man ska kolla för att köpa rätt sort? Vet ju inte om det finns olika mått eller standarder. confused.gif (Det enda jag vet är att det är ett hål i diskbänken blush.gif )

Det är bara antalet hål i bänken som är avgörande. Sen är det bara att välja och vraka. Fast jag rekomenderar att ni kollar hos riktiga rörfirmor. Jula, Coop och andra lågprisvaruhus' blandare är svåra att få täta! De kan kosta mer än den där ngt dyrare hos rörfirman.
Krokodilen
Tack Maria! Har sett en blandare från FM Mattsson på Coop, det är väl ett bra märke, även om det är Coop?
MariaS
CITAT (Krokodilen @ 25-12-2008, 18:11) *
Tack Maria! Har sett en blandare från FM Mattsson på Coop, det är väl ett bra märke, även om det är Coop?

Jodå, det är ett bra märke. Däremot är det inte säkert att det är fritt från "kundpillande" i förpackningen, eller att packningar setts över och bytts av personalen i rättan tid. BE altså att få ett ordentligt garantikvitto direkt! Handskrivet och undertecknat. (Det är de skyldiga till enligt konsumentköplagen om man begär det)
gammelnalle
Glöm inte om du skall ha med avstängningskran för diskmaskin.... Sånt är dyrt... men vissa försäkringsbolag vill att man skall ha det...


Och jah håller INTE med Maria om att alla är lika (samma) mått... kanske bara jag som haft otur... iofs passade den nya, men detta tack vare en passbricka som följde med..

Och sen var det INTE samma anslutning... på den gamla var det ½" och den nya 1/4 (?) " (iallafall mindre) men sånt är ju inga problem att fixa.

b

Whiskuchi
CITAT (Krokodilen @ 25-12-2008, 18:11) *
Tack Maria! Har sett en blandare från FM Mattsson på Coop, det är väl ett bra märke, även om det är Coop?

FMM rekommenderades av vår rörmokare när vi byggde nytt badrum (vi köpte den inte genom honom, han tjänade ingenting på att rekommendera det märket)
Solstorm
CITAT (Krokodilen @ 25-12-2008, 17:12) *
Hej
Måste köpa ny blandare till köket. Den vi har nu har börjat läcka (typiskt, mitt i julhelgen va).



Räcker det inte att byta packning då?
henriks
Säger bara en sak:
Rinkabyrör
Betty
CITAT (henriks @ 26-12-2008, 09:42) *
Säger bara en sak:
Rinkabyrör


Håller fullständigt med dig, vi tjänade tusenlappar på att beställa från Rinkaby Rör när vi renoverade för ett par år sedan! yes.gif

CITAT (gammelnalle @ 25-12-2008, 20:11) *
Glöm inte om du skall ha med avstängningskran för diskmaskin.... Sånt är dyrt... men vissa försäkringsbolag vill att man skall ha det...


Och jah håller INTE med Maria om att alla är lika (samma) mått... kanske bara jag som haft otur... iofs passade den nya, men detta tack vare en passbricka som följde med..

Och sen var det INTE samma anslutning... på den gamla var det ½" och den nya 1/4 (?) " (iallafall mindre) men sånt är ju inga problem att fixa.

b

Samma hände här, bor man i ett äldre hus stämmer sällan måtten med modern standard
Krokodilen
CITAT (gammelnalle @ 25-12-2008, 20:11) *
Glöm inte om du skall ha med avstängningskran för diskmaskin.... Sånt är dyrt... men vissa försäkringsbolag vill att man skall ha det...


Men det är väl bara om man har bänkdiskmaskin?

Vi har golvdiskmaskin, och det finns en ballofix under diskbänken för att stänga av vattnet till diskmaskinen.
Netha
CITAT (Krokodilen @ 26-12-2008, 20:38) *
Men det är väl bara om man har bänkdiskmaskin?

Vi har golvdiskmaskin, och det finns en ballofix under diskbänken för att stänga av vattnet till diskmaskinen.

Vi har golvdisk, ballofix under diskbänken samt avstängningskran i blandaren ...
så vill hyresvärden att det skall vara ... tydligen försäkringsfråga.
Ciczi
CITAT (Netha @ 26-12-2008, 20:49) *
Vi har golvdisk, ballofix under diskbänken samt avstängningskran i blandaren ...
så vill hyresvärden att det skall vara ... tydligen försäkringsfråga.



"Standard operating procedure" om man har en rörmokare att installera hela rasket.

Ciczi
embees
När man byter blandare i köket så är det idé att välja en med höjd så att det är lätt att skölja ur grytor och stora skålar under kranen.

[attachment=28821:K_kskran.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon