chrille112
Vår tomt ligger öppen mot en liten grusväg, och varje gång någon åker förbi så ser de rakt in på tomten och i huset. Vi skulle få det lite mer avskilt, så har funderat på någon typ av häck.

Häckar har ju diskuterats mycket, och hur man än vänder och vrider så tar det ju ett tag för dem att växa upp. Därför funderar jag på att mura upp en låg mur, cirka 1 m hög och sedan plantera lägre häck/buskar ovanpå den. Vad tror ni om det?

Jag har ingen erfarenhet av sådant här, men jag misstänker att det är lecasten som gäller? Muren skulle behöva vara i två delar - 30 + 40 m lång. Det blir några stenar, och tyvärr lite för dyrt (Byggmax har stenar för 19 kr/st). Finns det något alternativt material?

Vad säger ni?
blomkronan
Mur är en bra idé, men en dyr idé! att plantera ovanpå muren var oxå en kul idé och skulle bli mycket snyggt. Men om du ska platera ovanpå muren blir det "dubbelt så dyrt" för då måste du göra den dubbel så du kan få plats med jord...

Sätta plank är billigare och lättare att bygga... sätt en häck på utsidan eller insidan, som får växa i sin takt...

Men din idé är den snyggaste lösningen i allafall tummenupp.gif Kan du... så ta dig råd...
chrille112
Jo, jag skulle nog tippa på att man är uppe i 30.000 kr för mur med häck... Dessutom läste jag precis att de är bygglovspliktiga oavsett höjd. Tror ingen skulle bry sig här ute på landet, men man vet ju aldrig..

Attans! Det får nog bli någon typ av staket istället, så kanske jag kan sätta upp en mindre mur någon annan stans.

Någon som händelsevis har lite staketinspiration med mycket snickarglädje som skulle passa ett 20-talshus?
embees
Sådär jättemycket snickarglädje är det nog inte men det här planket/staketet är en bra begränsning utan att stänga av både ut- och insyn. Innanför kan buskar sedan växa upp i lugn och ro.



Alexander-VG-zon3
vill du ha nåt snabbväxandes ska du plantera en havtornhäck kan växa per år 1m dock skickar den rotskott och blir mellan 2m 5m höga. men växer snabbt och har vackra blad som håller sig långt ut på vintern.

en annan snabbväxande är pil - salix arter.

plank är ju bättre mot vinden då den silar vinden en mur gör det ju bara värre.
Viburnum
Tänk på att det kommer ju att bli krut torrt uppe på den muren, när man tänker på häckväxterna.
chrille112
Himla knepigt detta!
diva&hero
CITAT (embees @ 27-12-2008, 10:52) *
Sådär jättemycket snickarglädje är det nog inte men det här planket/staketet är en bra begränsning utan att stänga av både ut- och insyn. Innanför kan buskar sedan växa upp i lugn och ro.


Hur högt är staketet? Ser lagom ut för mina stora hundar. Hoppar som gaseller.. biggrin.gif
Just nu har vi ett staket på ca 60-70 cm, på det har jag galler av nåt slag,tror att det är spaljeér egentligen ca 40 höga. Inte snyggt ,men stoppar hundarna iaf.

/Ullis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon