Full version: Solens uppgång
Ralf
Ja solen har ej börjat gå upp tidigare ännu.... det är först vid nyårsdagen som den börjar gå upp tidigare. Men det är så liten skillnad i början att det ej kommer att märkas.
Idag går solen upp 08.44
Den 1 januari går solen upp 08.43
den 10 januari går solen upp 08.37
Skillnaden är alltså mindre än en minut per dag

Inte mkt att skryta med men sen sätter det fart! och idag när jag skriver detta är det bara 178 dagar kvar till midsommar


[attachment=28983:solen.jpg]Obs Stockholmstider!
konstiga hopp i diagrammet beror på övergångarna till och från sommartid.
pejori
Ja ja ja...Man får vara glad för det lilla... flirting.gif
Monaxe
Man får ta en dag i taget, liten ljusning finns det ju.
Pote2illa
[size="3"][/size] Ni måste väl ändå hålla med om att det är MYSIGT att tända ett eller ett par levande ljus

Gott NYTT år och glad och god fortsättning önskar en gammal käring! yaay.gif
Noak
Jag har just fått reda på att man slutat tillverka min absolut nödvändiga "Dagbok för väderbitna". Där fanns det en uppställning för varje månad hur solen går upp och ner i städer i Sverige, från Kiruna till Malmö.
Kan någon ge mig ett tips på var jag kan få fram dessa uppgifter nu?
Ralf
CITAT (NIKEN @ 30-12-2008, 10:40) *
Jag har just fått reda på att man slutat tillverka min absolut nödvändiga "Dagbok för väderbitna". Där fanns det en uppställning för varje månad hur solen går upp och ner i städer i Sverige, från Kiruna till Malmö.
Kan någon ge mig ett tips på var jag kan få fram dessa uppgifter nu?


Hittade denna sida
http://web.telia.com/~u54504162/javascript...set/suntm_s.htm
Aqvakul
Skitsnack, jag tycker att solen redn har börjat gå upp MYCKET tidigare... crazy.gif
Huggorm
Jag brukar använda denna sida för solens uppgång och nedgång:
http://www.jagareforbundet.se/jakttider/soltider.asp

Vi får väll glädja oss med att den går ner tio minuter senare nu jämfört med när det var som värst, åtminstone i min hemort
Berith
CITAT (Ralf @ 30-12-2008, 01:47) *
--- och idag när jag skriver detta är det bara 178 dagar kvar till midsommar ---

Jaha, och hur kul är det...?? Då vänder det ju åt andra hållet och blir mörkare igen. unsure.gif

Bra länkar!
Noak
Tack för hjälpen!
Jag ska försöka tillverka en egen dagbok...
Gillan
CITAT (Berith @ 30-12-2008, 11:44) *
Jaha, och hur kul är det...?? Då vänder det ju åt andra hållet och blir mörkare igen. unsure.gif



laugh.gif Klockrent Berith! Det gäller ju att ta vara på varendaste sekund fram till dess..................och om det bara går fort fram till mars/april ungefär så gör det inget om det tar låååååång tid innan det blir midsommar..............dessto längre får vi behålla ljuset flirting.gif
DragonLady
På en månad (jan.) går solen upp 20 minuter tidigare... men den går också Ner hela 1 timme senare, alltså blir dagen 1 timme och 20 minuter längre den sista jan. vs mot den första. yahoo.gif

Iaf i gbg giggle.gif

Januari 2009

1 08:55 15:37
4 08:54 15:41
7 08:52 15:46
10 08:49 15:51
13 08:46 15:57
16 08:42 16:03
19 08:37 16:09
22 08:32 16:16
25 08:27 16:23
28 08:21 16:30
31 08:15 16:37
Gossen Ruda
Vanliga Almanackan finns ju att köpa, kostar 30 spänn. Där finns solens och månens upp- och nedgång för 6 utvalda städer plus lite mer astronomiska uppgifter. Dessutom en massa andra mer eller mindre nödvändiga saker.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 30-12-2008, 11:44) *
Jaha, och hur kul är det...?? Då vänder det ju åt andra hållet och blir mörkare igen. unsure.gif

och detta ska man få höra från Skaraborgsdamen som påstår att hon alltid ser allt så positivt.... naughty.gif
Eva-Helene
Där jag bor är det så här:
Om 1 vecka är solen uppe 24 minuter längre än idag.
Om 2 veckor: 1 timme och 3 minuter.
Om 3 veckor: 1 timme och 34 minuter.
Om 4 veckor: 2 timmar och 18 minuter.
Om 5 veckor: 3 timmar och 2 minuter.
Om 6 veckor: 5 timmar och 39 minuter.

För 6 veckor sedan var det den 22:a november. Det är inte alls länge sedan! biggrin.gif
Om 6 veckor sår jag dom flesta av mina fröer. yahoo.gif Lite tidigare om jag lyckats skaffa tilläggsbelysning...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 30-12-2008, 13:44) *
och detta ska man få höra från Skaraborgsdamen som påstår att hon alltid ser allt så positivt.... naughty.gif

Exaktemente. Det var ju för att jag är så positiv (är bara negativ 1 december) som jag undrade varför Ralf tyckte så.
Ralf
CITAT (Berith @ 30-12-2008, 15:46) *
Exaktemente. Det var ju för att jag är så positiv (är bara negativ 1 december) som jag undrade varför Ralf tyckte så.

Att det var 178 dagar kvar till midsommar? Jo för ca 2 veckor senare så brukar det ju vara hygglo varmt i vatten o luft och man lever sommarliv i ca en månad!
Och dit längtar jag!
Aqvakul
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 11:40) *
Jag brukar använda denna sida för solens uppgång och nedgång:
http://www.jagareforbundet.se/jakttider/soltider.asp

Vi får väll glädja oss med att den går ner tio minuter senare nu jämfört med när det var som värst, åtminstone i min hemort




YES!!!!!!!!!! yahoo.gif Dagen har blivit 10 minuter längre här också , var ju det jag tyckte häromdagen att det var ljust lite längre på eftemiddagen.

Tack för den länken!
Netha
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 11:40) *
Jag brukar använda denna sida för solens uppgång och nedgång:
http://www.jagareforbundet.se/jakttider/soltider.asp

Vi får väll glädja oss med att den går ner tio minuter senare nu jämfört med när det var som värst, åtminstone i min hemort

Tack för den länken. smile.gif
Jag brukar kika HÄR


CITAT (Aqvakul @ 30-12-2008, 18:10) *

Vejbystrand ... tror jag det ligger i ... där tillbringade syrran några somrar
och hittade också sin make där. smile.gif
Sussie F-Flower
JAG har inte märkt att solen går upp tidigare, eller går ner senare... men vetskapen om att den faktiskt GÖR det gör mig lyckligare... yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif


HURRA!!!!!!!!!!!!!!!!
Ralf
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-12-2008, 22:47) *
JAG har inte märkt att solen går upp tidigare, eller går ner senare... men vetskapen om att den faktiskt GÖR det gör mig lyckligare... yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
HURRA!!!!!!!!!!!!!!!!

Fast det fortfarande är mindre än 1 minuts skillnad på morgonen o bara 10 minuters skillnad på eftermiddagen?
Huggorm
Ja men det blir ju mer för varje dag som går nu, klart man blir glad när det åtminstone går åt rätt håll
Berith
CITAT (Netha @ 30-12-2008, 21:33) *
CITAT (Aqvakul @ 30-12-2008, 18:10) *



Vejbystrand ... tror jag det ligger i ... där tillbringade syrran några somrar
och hittade också sin make där. smile.gif

Men Netha....! w00t.gif Är det där verkligen din syster och svåger??
Ralf
Japps imorgon solen i alla fall upp 21 minuter tidigare och den går ner 45 minuter senare, än när det var som mörkast.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 19-01-2009, 16:30) *
Japps imorgon solen i alla fall upp 21 minuter tidigare och den går ner 45 minuter senare, än när det var som mörkast.

Visst märks skillnaden rejält på eftermiddagarna nu....
Betty
Idag gick solen upp kl. 09.06 här i Luleå och ner igen kl. 14.19. Känns inte som att vi har särskilt långa dagar ännu, bara 5 timmar och en kvart idag... Fast det är klart, på nyårsdagen var solen bara uppe 3½ timme förståss...
Huggorm
Men nu har det hänt grejer i alla fall. Man hänger inte riktigt med i utvecklingen, och klockan är varje kväll mycket mer än man tror eftersom det är ljust så länge. De där mörka timmarna på sena eftermiddagen är ju borta nu
Aqvakul
Idag gick solen upp 07:08 och ner 17:35 i Malmö enligt SMHI - inte "illa pinkat"... wub.gif

Sussie F-Flower
CITAT (Huggorm @ 26-02-2009, 18:26) *
Men nu har det hänt grejer i alla fall. Man hänger inte riktigt med i utvecklingen, och klockan är varje kväll mycket mer än man tror eftersom det är ljust så länge. De där mörka timmarna på sena eftermiddagen är ju borta nu



Jajjamen! Instämmer till fullo! laugh.gif
"Härligt" är bara förnamnet just nu, tycker jag.


-BETTY!!!
-Ta och citera ditt eget senast inlagda inlägg så får vi se lite skillnad! det är väl hos Dig som skillna'n ä störst?

Nya tider vill vi ha! biggrin.gif kompiskram.gif



Wilmer
HURAA!! Visst är det stor skillnad. Skillnaden är att man hinner rida efter jobbet utan att klä på hästen alla reflexer som tar typ halva kvällen wacko.gif
Ralf
Ja men snart kommer sommartiden, då går vi upp en timme tidigare, o så får vi mörkare igen på kvällen.
Sommatiden upppfanns ju för övrigt av en skotte som kom på att om han gick upp en timme tidigare så fick han ytterligare en timme att spela golf på! Hur dum får man vara????
Wilmer
Dum som en britt all
Sussie F-Flower
CITAT (Ralf @ 26-02-2009, 22:44) *
Ja men snart kommer sommartiden, då går vi upp en timme tidigare, o så får vi mörkare igen på kvällen.
Sommatiden upppfanns ju för övrigt av en skotte som kom på att om han gick upp en timme tidigare så fick han ytterligare en timme att spela golf på! Hur dum får man vara????



VA???
Nämen hur tänker du nu???'
När sommartiden kommer så får vi ju ljusare kl 21.00 än om vi inte hade sommartid...? Måste väl gälla hela Sverige???

(fast hos oss skiner ju solen dygnet runt under några juni-juliveckor... men förutom dom, så blir det ju ljusare...!)
Betty
CITAT (Betty @ 19-01-2009, 16:50) *
Idag gick solen upp kl. 09.06 här i Luleå och ner igen kl. 14.19. Känns inte som att vi har särskilt långa dagar ännu, bara 5 timmar och en kvart idag... Fast det är klart, på nyårsdagen var solen bara uppe 3½ timme förståss...


Ja nu börjar det hända saker! yes.gif Dagen är nu nästan dubbelt så lång som för en dryg månad sedan.
Idag (fredag) går solen upp kl. 06.50 i Luleå och ner igen kl. 16.39. Det betyder att dagen nu är nästan 10 timmar lång (det fattas bara 9 minuter). Vi går definitivt mot ljusare tider - med stora kliv.
Uggi
Det är väl härligt då ljuset börjar återvända, har i flera år varit på Dundret v 1 och då är det verkligen mörkt, men en vänjer sig snabbt tycker jag.
Huggorm
Jag jobbade ett knappt år på en ö utanför Hammerfest i nordnorge, nästan så långt norrut som man kommer. Efter två veckor i konstant mörker var det bra skönt att sätta sig på planet hem, men det var faktiskt lika skönt på sommaren när man kom hem till det lilla mörker som vi ändå har på sommaren i södra Sverige
Betty
CITAT (Betty @ 19-01-2009, 16:50) *
Idag gick solen upp kl. 09.06 här i Luleå och ner igen kl. 14.19. Känns inte som att vi har särskilt långa dagar ännu, bara 5 timmar och en kvart idag... Fast det är klart, på nyårsdagen var solen bara uppe 3½ timme förståss...

CITAT (Betty @ 27-02-2009, 00:24) *
Ja nu börjar det hända saker! yes.gif Dagen är nu nästan dubbelt så lång som för en dryg månad sedan.
Idag (fredag) går solen upp kl. 06.50 i Luleå och ner igen kl. 16.39. Det betyder att dagen nu är nästan 10 timmar lång (det fattas bara 9 minuter). Vi går definitivt mot ljusare tider - med stora kliv.

Trädgården är fortfarande täckt av en meter snö men det känns verkligen att våren närmar sig. Solens strålar värmer så att det droppar från altantaket i söderläge trots att det är 5,4 grader kallt.
Idag gick solen upp kl. 05.17 och den stannar uppe ända till kl. 18.00. Dagen är nu drygt 13 timmar lång. smile.gif
Aqvakul
Nu börjar det hända saker, dagarna blir snabbt längre. Tyvärr får jag ett litet bakslag på morgonen när vi skiftar till sommartid i helgen. Det har varit så skönt att slippa ge sig iväg i mörker. Fast å andra sidan blir det ju ljust så mycket längre på kvällarna.
Carl
Hi!
Som en sann pessemist säger så går vi mot mörkare tider igen om 3 månader!
Uggi
CITAT (Carl @ 26-03-2009, 09:19) *
Hi!
Som en sann pessemist säger så går vi mot mörkare tider igen om 3 månader!

Men innan dess skall vi njuta av Påsk, Pingst och Midsommar samt övriga fina försommardagar. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon