Krokodilen
[attachment=29030:clip_image001.jpg][attachment=29031:clip_image002.jpg]
Dessa bilder tog jag första veckan i november i södra Frankrike. Är det någon som kan säga vad det är för träd?
Den vänstra bilden är en frukt (?) på trädet på högra bilden. Trädets blad är stora och blanka.

Tänk om man kunde ha en sån här i trädgården!
Alexander-VG-zon3
Magnolia grandiflora heter Kungsmagnolia på svenska , lite känslig i Sverige då den kräver Amerikanskt klimat (lång sommar och temp över +30c). annars tål den i rätt klimat ner till -25C -30c utan problem.

men kan klara sig i milda zoner(zon1-2) i Sverige. annars odlas i kruka som övervintras inne kallt i en temp på 0c +5c. det kommer ju också nya hyrbider och namnsorter som ska vara härdigare än den rena arten.
Krokodilen
Underbart, tack! Vi hade våra misstankar om att det kunde vara en magnolia pga hur bladen såg ut men hade ingen aning om sort. Nu får vi åka tillbaks i vår och se den blomma.
Rosmarin
Hej! Jag är inte säker men tycker att frukten liknar Cherimoya eller kanske Custardäpple. Fruktens flikar ser dock lite spetsigare ut än dessa frukters. confused.gif Båda två ingår i familjen Annona ( Annona squamosa och Annona reticulata).
I Sydfrankrike kan man hitta sådana träd.

Edit; Flaxss; du svarade medan jag skrev mitt svar. Lite svårt att se bladen på fotona, så jag tittade mest på "frukten" giggle.gif !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon