Full version: Olika sorters lera
Chamomille
Jag tänkte mig att jag skulle handtillverka lite större saker som t.ex svampar, stora ägg etc. Vad använder jag för lera då? OBS, jag har ingen masugn giggle.gif
Vad har man för slags färg (blank och matt)? De ska placeras som prydnad ute.
Meriona
CITAT (Chamomille @ 01-01-2009, 21:09) *
Jag tänkte mig att jag skulle handtillverka lite större saker som t.ex svampar, stora ägg etc. Vad använder jag för lera då? OBS, jag har ingen masugn giggle.gif
Vad har man för slags färg (blank och matt)? De ska placeras som prydnad ute.


OJ! Har som vanlligt inget svar, men blir väldigt nyfiken! Har gått ett par terminers keramikkurs, men vi har då INTE hunnit till så avancerade saker ännu! dunno.gif
Farbror Blå
CITAT (Chamomille @ 01-01-2009, 21:09) *
Jag tänkte mig att jag skulle handtillverka lite större saker som t.ex svampar, stora ägg etc. Vad använder jag för lera då? OBS, jag har ingen masugn giggle.gif
Vad har man för slags färg (blank och matt)? De ska placeras som prydnad ute.


Käner mej piskad att påpeka sanningshalten bakom din masugns lysande med sin frånvaro..
masugn är en ugn byggd för stålframställning,. som ända fram till Bessemermetodens dagar i slutet av förrförra seklet var vanliga just i Dalarna.
Chamomille
CITAT (Meriona @ 01-01-2009, 21:27) *
OJ! Har som vanlligt inget svar, men blir väldigt nyfiken! Har gått ett par terminers keramikkurs, men vi har då INTE hunnit till så avancerade saker ännu! dunno.gif

Jag går ut hårt och utmanar ödet giggle.gif . Tänkte det skulle vara kul att smycka rabatterna med lite lerfigurer. Sen hur det blir det är en annan sak wink.gif Små tomtar och snögubbar har jag väl gjort, fast i cernitlera då. Fast nu tänkte jag mig lite större saker och då undrar jag - vilken lera? Keramik går inte eftersom jag ska tillverka hemma g.gif

CITAT (Farbror Blå @ 01-01-2009, 22:34) *
Käner mej piskad att påpeka sanningshalten bakom din masugns lysande med sin frånvaro..
masugn är en ugn byggd för stålframställning,. som ända fram till Bessemermetodens dagar i slutet av förrförra seklet var vanliga just i Dalarna.

Farbror blå, trot eller ej, jag vet vad en masugn är. Försökte bara vara lustig flirting.gif Jag har alltså inte tillgång till en keramikugn, brännugn, 1000 grader...
Noak
Kolla med närmaste skola, eller nån keramiker om du kan "hyra in dig" i deras brännugn. Jag vet att det har förekommit här..
Chamomille
CITAT (NIKEN @ 01-01-2009, 23:21) *
Kolla med närmaste skola, eller nån keramiker om du kan "hyra in dig" i deras brännugn. Jag vet att det har förekommit här..

Jo, det kanske jag har, fast jag vill hellre sitta hemma i soffan och pula och att leran ska torka hemma. Jag vet att det ska finnas sorter som torkar på ett par dagar. Undrar bara vilka som tål att vara ute g.gif Men tack för tipset smile.gif
Farbror Blå
CITAT (Chamomille @ 01-01-2009, 23:16) *
Jag går ut hårt och utmanar ödet giggle.gif . Tänkte det skulle vara kul att smycka rabatterna med lite lerfigurer. Sen hur det blir det är en annan sak wink.gif Små tomtar och snögubbar har jag väl gjort, fast i cernitlera då. Fast nu tänkte jag mig lite större saker och då undrar jag - vilken lera? Keramik går inte eftersom jag ska tillverka hemma g.gif
Farbror blå, trot eller ej, jag vet vad en masugn är. Försökte bara vara lustig flirting.gif Jag har alltså inte tillgång till en keramikugn, brännugn, 1000 grader...


Bra Chammo, vill ju bara lägga mej i lite å bråka en smula.
jag har också lerambitioner, skulle hemskt gärna ha drejskiva och ugn hemma.
Provat cement som medium istället? Blandat med torv går det att forma som lera, kräver dessutom ingen bränning.


CITAT (Chamomille @ 01-01-2009, 23:53) *
Jo, det kanske jag har, fast jag vill hellre sitta hemma i soffan och pula och att leran ska torka hemma. Jag vet att det ska finnas sorter som torkar på ett par dagar. Undrar bara vilka som tål att vara ute g.gif Men tack för tipset smile.gif


Känner mej piskad att påpeka att ordet pula kan vara olyckligt i norska kretsar.
Förresten, inte sitter du väl med lera i soffan? unsure.gif
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 02-01-2009, 00:01) *
Bra Chammo, vill ju bara lägga mej i lite å bråka en smula.
jag har också lerambitioner, skulle hemskt gärna ha drejskiva och ugn hemma.
Provat cement som medium istället? Blandat med torv går det att forma som lera, kräver dessutom ingen bränning.

Känner mej piskad att påpeka att ordet pula kan vara olyckligt i norska kretsar.
Förresten, inte sitter du väl med lera i soffan? unsure.gif

Jag är inte i Norska kretsar wink.gif
Jo, jag sitter i soffan ifall det är en lera som t.ex cernit eller fimo yes.gif Ska jag arbeta med klet-lera får jag nog vänta till i vår när det blir varmt ute. Cement och torv har jag pysslat en hel del med, men inte inne -fear-.gif
Rosmarin
CITAT (Chamomille @ 01-01-2009, 21:09) *
Jag tänkte mig att jag skulle handtillverka lite större saker som t.ex svampar, stora ägg etc. Vad använder jag för lera då? OBS, jag har ingen masugn giggle.gif
Vad har man för slags färg (blank och matt)? De ska placeras som prydnad ute.


Hej Chamomille!

Det här är Keramikexperternas hemsida. De säljer lera och allt annat en keramiker behöver.
Keramikexperterna
Det existerar leror som inte behöver brännas, eller kan brännas i vanlig hushållsugn. Om "Experterna" säljer dessa har jag inte så bra koll på, men kanske. Och om inte så kan de kanske tipsa om vart du ska vända dig.
Forum är en länk till ett forum för keramikfolk. Skriv ett inlägg där och fråga vet ja!

Jag arbetar med stengods som ju bränns betydligt varmare (1300°) och kan inte svara bättre än så här. Jag har massor av adresser till leverantörer däremot så hör gärna av dig om du inte får napp.
Chamomille
CITAT (Rosmarin @ 02-01-2009, 17:15) *
Hej Chamomille!

Det här är Keramikexperternas hemsida. De säljer lera och allt annat en keramiker behöver.
Keramikexperterna
Det existerar leror som inte behöver brännas, eller kan brännas i vanlig hushållsugn. Om "Experterna" säljer dessa har jag inte så bra koll på, men kanske. Och om inte så kan de kanske tipsa om vart du ska vända dig.
Forum är en länk till ett forum för keramikfolk. Skriv ett inlägg där och fråga vet ja!

Jag arbetar med stengods som ju bränns betydligt varmare (1300°) och kan inte svara bättre än så här. Jag har massor av adresser till leverantörer däremot så hör gärna av dig om du inte får napp.

Tack för tipsen! Ska genast läsa igenom dom yes.gif
Och, jaa... Det finns ju leror som man inte behöver bränna eller ens ha i ugn. Frågan är ju bara ifall de tål utomhusklimat g.gif Jag har i alla fall hittat leror på Panduro och Sjöjddetaljer. Dom heter Hobby clay classic (Panduro) och Do&Dry-Lera (Slöjddetaljer). De är som modellera som man formar figurer av. Sen lufttorkar de på ett par dygn. smile.gif Nån sån ska jag beställa och knåda till svampar av yes.gif
Farbror Blå
Visste ni förresten att hantverkarnas kvarter i det antika Athen, där repslagare, finsnickare och just krukmakare höll till hette Kerameikon?

hälsar f B, ordförande i föreningen värdelöst vetande
Rosmarin
CITAT (Farbror Blå @ 02-01-2009, 19:59) *
Visste ni förresten att hantverkarnas kvarter i det antika Athen, där repslagare, finsnickare och just krukmakare höll till hette Kerameikon?

hälsar f B, ordförande i föreningen värdelöst vetande


Japp!!! yes.gif
Snöflinga
Tycker det låter spännande med cement och torv rolleyes.gif Hur mycket av varje skall man blanda confused.gif Ursäkta om jag lånade tråden C smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Snöflinga @ 03-01-2009, 16:14) *
Tycker det låter spännande med cement och torv rolleyes.gif Hur mycket av varje skall man blanda confused.gif Ursäkta om jag lånade tråden C smile.gif

Om hypertufa smile.gif
Farbror Blå
Ni som vet allt, vad för material bör jag använda till formar,om jag vill göra friare former alltså?

Jag tänker mej nu platta föremål i stoort format
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 04-01-2009, 21:14) *
Ni som vet allt, vad för material bör jag använda till formar,om jag vill göra friare former alltså?

Jag tänker mej nu platta föremål i stoort format

Friare?? Vad menar du?
blomkronan
CITAT (Whiskuchi @ 04-01-2009, 20:34) *

Jag vill ju oxå göra saker till trädgården så jag måste :thanks:tacka för länken. Nu få den dumma vintern försvinna så man kan sätta i gång med alla projekt man har hittat på, under dom senaste månaderna, snart räcker inte tiden till... ideérna bli bara fler och fler naughty.gif
Rosmarin
CITAT (Farbror Blå @ 04-01-2009, 21:14) *
Ni som vet allt, vad för material bör jag använda till formar,om jag vill göra friare former alltså?

Jag tänker mej nu platta föremål i stoort format


Man kan göra enkla platta gjutformar på följande sätt: Rita upp formen du vill göra på en stor träskiva (eller annat material). Lägg skivan på ett bord eller på golvet och bygg upp en kant av lera som följer linjen du ritat. Lerkanten ska vara lika hög som den gjutna figurens önskade tjocklek och gärna 3-4 cm tjock för stôrre former. Om din träskiva behöver prepareras på något sätt för att inte det gjutna ska fastna gör det när lerkanten är på plats (t.ex för gipsgjutning använder man ett särskilt släppmedel men detta kan ersättas med t.ex såpa). Kontrollera att det inte finns några hål eller andra läckagemöjligheter i lerkanten. Gjut. Lycka till!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon