karlsdal
Jag och en till på Alternativ.nu ska beställa frön ihop från Runåbergs, tänkte att det kanske är någon här som också vill vara med. Säg till om du vill se våra listor... Den andra tjejen ska även beställa lite från Linbloms.
flinga100
Hej hej!

Jag är intresserad av att hänga på med någon påse. yes.gif

karlsdal
Vad kul! Det är bara att du kollar upp vad du vill ha och PMar eller mailar mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Tänk på att beställer ni nu när Runåbergs inte har kommit ut med nyheterna för 2009 missar ni sånt som White bush lebanese som ska vara en av Runåbergs nyheter på squashfronten 2009 enligt Hemträdgården (jag har varit provodlare av denna sort och mina fröer är slut och jag vill ha flera). De andra åren har de uppdaterat webbutiken framåt febuari då frökatalogerna/sortlistorna mede det nya utbudet skickas ut.

White Bush Lebanese

karlsdal
Japp. Vi väntar nog tills 2009-års fröer har kommit, men det kan vara dax att börja göra en lista redan nu. De har ju så många frön... tongue.gif
karlsdal
2009 års katalog skulle komma inom de närmsta dagarna, "hörde" jag.
ingrid fuxwall
Ursäkta en dum fråga - varför ska Ni göra en gemensam beställning?

ingrid
Österläge
Jag förstår inte heller riktigt vitsen med att beställa ihop - frakten blir väl inte så hög på fröer? Eller? confused.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Österläge @ 05-01-2009, 22:44) *
Jag förstår inte heller riktigt vitsen med att beställa ihop - frakten blir väl inte så hög på fröer? Eller? confused.gif

Frakten kostar ju en viss summa och så har de en packavgift men bor man inte grannar får man ju skicka vidare fröerna.

Erkänner att jag och en bekant gjort gemensam beställning från odla och runobergs men vi lämnade över fröerna rakt i handen.

ingrid som fortfarande undrar
Christina i Småland
En anledning att beställa ihop kan ju vara att man delar på fröpåsarna. Ofta är det mer frö i varje påse än vad man behöver själv.
Österläge
CITAT (Christina i Småland @ 06-01-2009, 21:57) *
En anledning att beställa ihop kan ju vara att man delar på fröpåsarna. Ofta är det mer frö i varje påse än vad man behöver själv.


Ja det är förstås en poäng!
katah
Jag hade tänkt beställa rätt mycket från Runåberg och hade just samma tanke att dela på påsar.
Jag har även här hemma en hel del grönsaksfröer med utgångsdatum sep- 08 eller sep -09, som skulle kunna delas.
Jag har precis sorterat mitt fråförråd och jag tror att jag inte överdriver om jag säger att jag har över 50 grönsaksfröer och 2-3 hundra blomföer.

Jag har sorterat en påse som jag skulle kunna bara "rea" ut för några tior ( har inte hunnit räkna dom eller skriva någon lista ) och sedan massor som jag skulle kunna byta/ sälja billigt.

SÅ jag är gärna med om jag hinner ?
När har ni tänkt beställa ?
karlsdal
Ingrid: Mest för att det är kul att träffas sedan och "dela" upp fröerna, men de som inte vill träffas får dem givetvis skickade. Och så slipper man frakten, och kan i många fall få rabatt...

katah: Vi har inte satt något direkt datum, Runåbergs nya katalog har inte kommit ut än. Åhh, en frö-lista, sånt har jag svårt att motstå. Lägg gärna upp listan här, maila eller länka om du har en hemsida om du känner att du vill sälja eller skänka frön.
katah
Jag gick och fyllde år nu under helgen, så jag har inte kommit vidare med mina fröer,
MEN det blir en förändring på den saken NU.
Börjar skriva listan ...
karlsdal
Grattis i efterskott!! blomma.gif
katah
Här kommer nu en frölista av sånt som jag kan skicka iväg alla på en paket för , ska vi säga 40 kr + porto, sammanlagt kanske 50 kr, Eller är det för mycket ?



( lite fröer betyder under 20 st, mycket 50- eller mer )

Från Impecta
Tagetes minulta ( 3152, 10-20 fröer)
Sesamum 9916 ca. 80 fröer
Ricinus communis Gibsonii 8693 ( 1 frö)
Vinterportlak ( 9564, mycket bäst fore –sep 08)
Rädisa (9468, mycket, sep. 09)
Rädisa ( 9460, mycket , sep 09)
Bananpaprika ( 9421, lite bäst före sep -06 )
Arachis hypogaea, jordnötsbuske ( nr 22, 2 fröer)
Citronmeliss ( 3025, mycket)
Jordmandel ( 9829, ett par stycken, bäst före sep 07)
Punica granatum ( 415, lite fröer)


Från annanstans:
Vigna caracalla, sparrisböna ( lite)
Pelargonium xhortorum Formula Mixture F2( mycket )
Pepparmynta ( många, bäst före sep. -08)
Calendula orange star ( lite)

FRÖER FRÅN BYTESHANDEL ETT PAR ÅR TILLBAKA ( mängden kan variera, men för det mesta finns det
säkert 20-40 fröer i snitt ) :

Mörk blå-lila iris
Brytärt
Silverpengar
Trumpetblomma
Luktärt
Kardemumma
Cornflower
Akleja
Sesam
Mini vallmo
Spiskummin
Kinesisk riddarsporre
Tagetes patula
Gul vaxblomma
Körbärstomat tim tim
Japansk akleja
Silverek
Petunia multiflora
Nattljus oenothera pallida
Leverbalsam
Kryddtagetes hängbetunia blålia
Fjäderstjärnvinda
Kaukasisk elfenbensklocka
Sommaraster
Aster ” pompom”
ringblomma mix
häcktagetes
blomsterlin
petunia multiflora
förgätmigej ( rosa)
stroklocka
vit toppklocka
solros
silversalvia
gurkört






karlsdal
slap.gif Skulle inte ha tittat på din lista. Hur ska jag få plats med allt -cry-.gif
katah
Det är bara början av mina listor ... whistling.gif ...
har också en påse penispeppar som jag annonserade ut i frösådd-avdelningen .

Nu ska jag fortsätta med nästa listan!

CITAT (karlsdal @ 12-01-2009, 19:11) *
slap.gif Skulle inte ha tittat på din lista. Hur ska jag få plats med allt -cry-.gif



så hos grannen!

Tack för gratulationer !
karlsdal
Hmm... Här är min lista på vad jag skulle vilja få av dig;

Från Impecta
Tagetes minulta ( 3152, 10-20 fröer)
Sesamum 9916 ca. 80 fröer
Vinterportlak ( 9564, mycket bäst fore –sep 08) -Är det gott? Ser inte så aptitlig ut... dunno.gif
Rädisa (9468, mycket, sep. 09)
Rädisa ( 9460, mycket , sep 09)
Bananpaprika ( 9421, lite bäst före sep -06 )
Arachis hypogaea, jordnötsbuske ( nr 22, 2 fröer)
Citronmeliss ( 3025, mycket)
Jordmandel ( 9829, ett par stycken, bäst före sep 07)
Punica granatum ( 415, lite fröer)

Från annanstans:
Vigna caracalla, sparrisböna ( lite)
Pelargonium xhortorum Formula Mixture F2( mycket )
Pepparmynta ( många, bäst före sep. -08)
Calendula orange star ( lite)

FRÖER FRÅN BYTESHANDEL ETT PAR ÅR TILLBAKA ( mängden kan variera, men för det mesta finns det
säkert 20-40 fröer i snitt ) :

Mörk blå-lila iris
Brytärt
Silverpengar
Trumpetblomma
Luktärt
Kardemumma
Cornflower -är det blåklint??
Sesam
Mini vallmo
Spiskummin
Tagetes patula
Japansk akleja
Nattljus oenothera pallida
Kryddtagetes
Fjäderstjärnvinda
Kaukasisk elfenbensklocka
Sommaraster
Aster ”pompom”
häcktagetes
förgätmigej ( rosa)
gurkört


Jag har nog storhetsvansinne eller nåt. Jösses Amalia, jag som är NYBÖRJARE på det här med att odla också. wacko.gif
katah
NU har jag släpt min riktigt lååååånga lista till frö-avdelningen, så ta en titt på den och välj gärna några till därifrån.
Den listan som jag skrev här skickar jag gärna " alla på en bunt " så du får rubbet.
ja, den cornflower är en svart blåklint och vinterportlak var inte på min smak, men vissa gillar det så det är bara att testa, den växer i tidigt på våren och sent på hösten och i alla kalla utrymmen med belysning.

Skicka ett pm med dina önskningar utöver den här listan på denna kedjan och din adress så skickar jag rubbet i morgon.
Hur mycket och på vilket sätt du vill betala ?

om vi säger 40 kr frö den här listan och 5kr / påse från den andra listan ( men om du vill ha mer en ett par från den andra listan fixar jag också en buntpris på rubbet, så vraka och välj ... vi säger att taket blir 80 kr och du får välja hur många du vill ?)
hör du torghandlaren vakna till liv.... börja genast pruta du !
karlsdal
Hehe.

Jag har PMat dig nu! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon