Full version: Huslån
Annkina
Nu verkar det faktiskt vara så att vi hittat ett hus och ska fixa lån på banken.

Frågan är vilken bank är bäst? Varför?
Vilken bank ska man inte välja? Varför?

Har förstått att det kan göra ganska mycket i månaden att välja "rätt" bank. Så hjälp oss nu!!!
Österläge
Grattis! Vad roligt!! biggrin.gif Jag råder er att börja prata med den bank ni har nu, de är ofta angelägna om att behålla er som kunder och kan ge er bra villkor. Om ni inte tycker ni får bra villkor, kolla med någon annan bank o jämför!

Vi köpte hus i somras, fick jättebra service hos min bank SEB och riktigt bra ränta oxå, så vi valde dem.
Generallt skulle jag tro att de stora bankerna är säkrare nu i dessa tider...

Lycka till! smile.gif
Lady Hamilton
Jag håller med Österläge. Gå till olika banker och välj den bank som ger er bästa villkoren och som ni verkar gilla bäst. Själv köpte vi hus 1994 och lånade pengar av Handelsbanken. Vi har aldrig ångrat vårat val av bank.
Annkina
Jag har Nordea och han har Swedbank, så där har vi redan kollat så vi har lånelöfte, men inte vilkoren.
Tänkte att det kanke kan vara bra att kolla nån bank till.
Men tror som ni att det i dagens läge är bäst att välja en av de stora bankerna.

SNART HAR JAG EN EGEN TRÄDGÅRD! Och inte bara en liten odlingslott.
Sussie F-Flower
CITAT (Annkina @ 07-01-2009, 20:07) *
Nu verkar det faktiskt vara så att vi hittat ett hus och ska fixa lån på banken.

Frågan är vilken bank är bäst? Varför?
Vilken bank ska man inte välja? Varför?

Har förstått att det kan göra ganska mycket i månaden att välja "rätt" bank. Så hjälp oss nu!!!



Hej!
Jag tror inte att banken i sig spelar någon större roll. Tyvärr!
Det är personen man pratar med som det måste stämma med om man ska bli nöjd själv. Det är i alla fall min erfarenhet...
Allt, är alltid förhandlingsbart med vissa, medan andra är så vrånga att man skulle vilja stoppa upp en melon i baken på dom... naughty.gif oavsett vilket märke det är på banken.

Jag lånade tex pengar, både till husköp och renoveringar hos en världskänd bank.
När köpet var KLART efter någon månad, så slog det mig att dom hade inte ens begärt att få se leg. När jag påpekade detta, i samma veva som jag tog upp körkortet ur min plånbok, så sade kvinnan på banken: "Nä, men det behövs väl inte. Jag har ju fått alla uppgifter av dig som jag behövde för att kunna genomföra affären. Jag tyckte väl att du såg så ärlig ut så jag tyckte inte att det var nödvändigt..."
laugh.gif Blev först lite chockad men sedan förstod jag att hade jag varit i oärliga avsikter så hade det väl inte gått ändå... (tror jag...)

Det jag menar är att hon var så erfaren och rutinerad i sin roll och visste precis vad hon gjorde. Inga tveksamheter och hon kunde regler, lagar och paragrafer som ett rinnande vatten...
Det tycker i alla fall jag känns tryggt. Och är det första gången man köper hus så har man ju inte så mycket att jämföra med. Då är det skönt att prata med någon som kan och inte tvekar i det dom gör.

Lycka till!
kasam
Jag fick rådet att gå till olika banker o få olika erbjudanden, sedan berätta om det bästa erbjudandet för de banker som låg sämre till, få bättre villkor osv osv.
Ja, och jag "spelade" med tre banker, däribland min "gamla" bank. Den banken blev till sist valet, men deras första "bästa erbjudande till en lojal kund" kunde plötsligt bli ännu bättre o ännu bättre på detta vis. Ja, så det som var omöjligt först blev plötsligt möjligt.... Är nog inte superduktig på detta, en duktigare förhandlare kan säkert komma längre, men är ändå nöjd att det gick att få ner det en del.
Lycka till!!!!!
Aqvakul
Kasams råd är utmärkt!
Bee
Här kan man få en hel del tips också: Comboloan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon