Österläge
Nu sitter jag o planerar för vårens planteringar, har ju bara en gräsmatta än så länge men det ska det bli ändring på! tongue.gif Vi har mycket ljung, blåbär och ek o barrträd runt omkring så jag har förstått att det är rätt sur jord, vilka växter trivs då? Jag kan ju de vanligaste, som rhododendron o azaleor, men mer? Och kanske viktigast, vilka växter ska jag undvika, vilka måste ha högt pH?

thanks.gif
Österläge
Tack, vilka bra listor! tummenupp.gif Ser att både kaprifol o klematis vill ha kalk... crying.gif Men det går väl att kalka där man sätter just dem eller? Det känns ju smart o arbetsbesparande att välja främst växter som gillar sur jord, men nån växt kan man ju fjäska lite för... smile.gif
Boxer
Vi har både kaprifol och klematis här, men ingen kalkhaltig jord.

Se listorna mer som en riktlinje men inget krav, eftersom många arter är bra på att anpassa sig.
MariaS
CITAT (Österläge @ 11-01-2009, 00:10) *
Tack, vilka bra listor! tummenupp.gif Ser att både kaprifol o klematis vill ha kalk... crying.gif Men det går väl att kalka där man sätter just dem eller? Det känns ju smart o arbetsbesparande att välja främst växter som gillar sur jord, men nån växt kan man ju fjäska lite för... smile.gif

Det finns ett gammalt hotell utanför lidköping, där man gjort om hela tomten till en surjordspark. (Sköldmön)
Där växer flera hundra rodhodendron i rader mellan tulpanträd, ginko tallar och björkar. Runt stammarna på alla träden växer det kaprifol och piprankor som långa lianer. Klätterväxterna har de imponerande höjderna av 10 - 12 meter vardera och stormtrivs där i surjorden.

Annars kan jag tipsa om att även murgröna trivs i surjord, lagerhägg, camelia, helleborus (ett måste i surjordar) vivor, sippor, kobrakalla... ja listan kan göras lååååååång. För det finns faktiskt växter som är deklarerade med normaljordskrav, faktiskt kan trivas enormt bra i surjord.

Som vanligt rekomenderar jag att du bollar med oss här på forumet om tankar och önskemål, så kan vi hjälpa dig med om det ens är rimligt att försöka...
Rosmarin
Lupiner!!!! Tycker jag jättemycket om och de behöver sur jord. Andra växter som frodas i min surjordsrabatt är bl.a rhododendron, hortensia, ljung, cranberry, amerikanska blåbär (heter de så?) och anemoner (anemona japonica).
Alexander-VG-zon3
den listan på växter som vill ha kalk kan man nog ta med en nypa salt då det är lättare att få en ''kalk''växt att trivas på surjord än tvärtom.

dock finns det ju en del växter som verkligen vill ha kalk i jorden och som naturligt växer väldigt kalkrikt som Murgröna,Lavendel,Timjan som bör ha kalk i jorden.


Platinum
CITAT (Rosmarin @ 11-01-2009, 12:17) *
Lupiner!!!! Tycker jag jättemycket om och de behöver sur jord. Andra växter som frodas i min surjordsrabatt är bl.a rhododendron, hortensia, ljung, cranberry, amerikanska blåbär (heter de så?) och anemoner (anemona japonica).


cranberry = tranbär (Vaccinium oxycoccus)

Det du far efter är nog Vaccinium cyanococcus som är ett blåbär på buske, vårt svenska blåbär som väöxer vilt heter Vaccinium myrtillus
Rosmarin
CITAT (Platinum @ 11-01-2009, 12:48) *
cranberry = tranbär (Vaccinium oxycoccus)

Det du far efter är nog Vaccinium cyanococcus som är ett blåbär på buske, vårt svenska blåbär som väöxer vilt heter Vaccinium myrtillus


Ja! Just precis! tummenupp.gif
Nauti
Köttätande växter trivs ju annars i sura jordar och det finns ju flera som klarar av att övervintra i Sverige.
skogstroll
jag bor i skog där det mest är berg och hos mig trivs i alla fall barrträd, rhododendron, blåbär, ljung, tranbär, lavendel, rosentry, fläder, hassel, rönn, björk, vintergröna, myskmadra, mossa smile.gif, ormbunkar och bräken mm.
MariaS
I stort sett ALLA vintergröna växter! (kommer inte på ngt undantag just nu...)
Österläge
Tack för era svar! Verkar ju inte som att det är så mycket som verkligen inte trivs i sur jord... Vad bra! smile.gif Det är väl lavendel o timjan, men jag får väl antingen kalka jorden eller ha dem i krukor... Hade funderat på lavendelhäck runt en rabatt men det kanske är bättre att välja nåt annat då... Hur är det med isop?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Österläge @ 11-01-2009, 16:56) *
Tack för era svar! Verkar ju inte som att det är så mycket som verkligen inte trivs i sur jord... Vad bra! smile.gif Det är väl lavendel o timjan, men jag får väl antingen kalka jorden eller ha dem i krukor... Hade funderat på lavendelhäck runt en rabatt men det kanske är bättre att välja nåt annat då... Hur är det med isop?


Lavendel och isop och timjan vill ha väldräneradjord och trivs bättre med kalk dom klara dom en jord med lågt ph.

en lavendelhäck till en sujordsplantering är nog inte så lyckat.

CITAT (MariaS @ 11-01-2009, 16:50) *
I stort sett ALLA vintergröna växter! (kommer inte på ngt undantag just nu...)


du menar städsegröna växter?

det finns städsegröna växter som trivs bättre med kalk men som klarar av att växa i jord med lågt ph.
Anki V
Jag har min sommarstuga i ”skogen”. Det fanns ursprungligen enbart gran, tall, mossa och blåbär.

Med lite jordförbättring så odlar jag bl.a. rosor, lavendel, och isop med bra resultat…..Lavendeln blir väl kanske inte så ”frodig” som jag önskar men det skyller jag mer på den tuffa zonen är att jorden är sur. Isop är en riktig favorit som självsår sig lite lagom men som också är lätt att rensa bort.

Jag ska så massor av isop i vår och ha den som kantväxt i mina rosenrabatter.

[attachment=29415:h_sten_0...__Large_.JPG]

Anki


Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 11-01-2009, 17:19) *
Jag har min sommarstuga i ”skogen”. Det fanns ursprungligen enbart gran, tall, mossa och blåbär.

Med lite jordförbättring så odlar jag bl.a. rosor, lavendel, och isop med bra resultat…..Lavendeln blir väl kanske inte så ”frodig” som jag önskar men det skyller jag mer på den tuffa zonen är att jorden är sur. Isop är en riktig favorit som självsår sig lite lagom men som också är lätt att rensa bort.

Jag ska så massor av isop i vår och ha den som kantväxt i mina rosenrabatter.

[attachment=29415:h_sten_0...__Large_.JPG]

Anki


fast det är ju skillnad på att jordförbättra en skogsjord än att ha dom i en surjordplantering. för vill man ha surjordsväxter (för man vet att det funkar) och tänker göra en rabatt med det så får man förbättra med roddisjord,torv m.m. ska man sedan ha lavendel eller annat så får man förbättra med plantjord (som innehåller kalk). då är det som att motarbeta sig själv lite.

man får ju bäst resultat att antingen ha en vanligrabbat med jordförbättring då funkar allt även i skogen (som lavendel,timjan,murgröna och allt vad man nu vill ha)

eller om man vill ha surjordsväxter ja då får man plantera det som vill ha det och jordförbättra till deras fördel. och inte blanda in växter som vill ha kalk eller dom som inte vill ha lågt ph.

det är ju som sagt vad man vill ha.

jag vet inte vad Österläge hade tänkt sig?
Österläge
Jag hade inte tänkt mig nån surjordplantering, utan tänkte tex ha lavendel eller isop som låg häck/kantväxt runt tex en örtagård, trädgårdsland, ihop med rosor... Sen blir det väl nån rhododendron eller azalea, kul att satsa på det som förmodligen trivs bra! Men min huvudtanke är ingen surjordsplantering. Så då funkar det nog med de växter jag har tänkt, inkl lavendel o så - vad bra! smile.gif

Tack så mycket för hjälpen! Jag lär återkomma med mer konkreta frågor när jag funderar på om en viss växt kommer klara sig... Är det några som är väldigt kalkälskande, som inte alls klarar lågt ph? Så kan jag försöka undvika dem i planeringen...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Österläge @ 11-01-2009, 22:11) *
Jag hade inte tänkt mig nån surjordplantering, utan tänkte tex ha lavendel eller isop som låg häck/kantväxt runt tex en örtagård, trädgårdsland, ihop med rosor... Sen blir det väl nån rhododendron eller azalea, kul att satsa på det som förmodligen trivs bra! Men min huvudtanke är ingen surjordsplantering. Så då funkar det nog med de växter jag har tänkt, inkl lavendel o så - vad bra! smile.gif

Tack så mycket för hjälpen! Jag lär återkomma med mer konkreta frågor när jag funderar på om en viss växt kommer klara sig... Är det några som är väldigt kalkälskande, som inte alls klarar lågt ph? Så kan jag försöka undvika dem i planeringen...


ska du bara göra en vanlig plantering så kan du välja av allt vad du själv tycker. även om du inte bör blanda Azalea,roddis med kryddor m.m. för det är två helt olika jordar dom vill ha. bättre är ju att du gör områden med växter som vill ha lågt ph och kryddväxter i en och så vidare.

annars går allt att odla även ute i skogen bara man ger växterna vad dom vill ha för jord och krav.
Österläge
CITAT (flaxss @ 11-01-2009, 22:19) *
ska du bara göra en vanlig plantering så kan du välja av allt vad du själv tycker. även om du inte bör blanda Azalea,roddis med kryddor m.m. för det är två helt olika jordar dom vill ha. bättre är ju att du gör områden med växter som vill ha lågt ph och kryddväxter i en och så vidare.


Precis, det var så jag tänkte! En rabatt med surjordsväxter o en med andra - eller flera! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Österläge @ 11-01-2009, 22:45) *
Precis, det var så jag tänkte! En rabatt med surjordsväxter o en med andra - eller flera! smile.gif


så blir bäst att göra.
pleximaster
CITAT (MariaS @ 11-01-2009, 16:50) *
I stort sett ALLA vintergröna växter! (kommer inte på ngt undantag just nu...)



Buxbom?

mvh plexi
Rosmarin
CITAT (pleximaster @ 12-01-2009, 11:19) *
Buxbom?

mvh plexi


Buxbom trivs fint i sur jord - i alla fall hos mig!!!
MariaS
Glömde ju totalt...

Magnolian. Den får man ju bara inte missa om man kan, i surjord!
Krokodilen
CITAT (flaxss @ 11-01-2009, 12:40) *
den listan på växter som vill ha kalk kan man nog ta med en nypa salt då det är lättare att få en ''kalk''växt att trivas på surjord än tvärtom.

dock finns det ju en del växter som verkligen vill ha kalk i jorden och som naturligt växer väldigt kalkrikt som Murgröna,Lavendel,Timjan som bör ha kalk i jorden.


Tja du, det vete 17 smile.gif Här växer murgrönan som tokig i sur jord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Krokodilen @ 13-01-2009, 20:42) *
Tja du, det vete 17 smile.gif Här växer murgrönan som tokig i sur jord.


som jag skrev är det lättare att få kalk älskande växter att trivas på surjord än tvärt om. murgrönan är en sådan som klara det mesta men trivs bättre på kalkrik mark och som verkligen ''trivs'' med kalk i jorden.
Österläge
CITAT (MariaS @ 12-01-2009, 17:13) *
Glömde ju totalt...

Magnolian. Den får man ju bara inte missa om man kan, i surjord!


Åh, magnolia... *drömmer* wub.gif Får bli ett litet träd isåfall, har ju inte så stort... Min profilbild är ju en kungsmagnolia, tror jag de heter på svenska, som växte utanför hotellet vi bodde på i Italien, i somras... Så vackert!! Men det blir ju 20 m högt o nästan lika brett så... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon