VUB
hej på er kattägare

jag är kattägare - med en katt som är van utekatt och en innekatt. katten som hålls inne (och ute i sele) trivs väldigt bra utomhus med oss. för att han ska kunna känna sej nöjd med livet när det är fint väder från vår till höst så planerar vi nästa sommar att bygga en rastgård till honom. det kanske låter främmande för er, men OJ så bra det är att kunna ha katten ute och slippa oroa sej att han:
*blir skadad/ eller skadas av någon/något.
*irriterar med att vara på andras ägor
*går i sandlådor....
- ja fördelarna är många.

en kattrastgård är en gård som är klätt med nät, och har tak. klätterträd och liggytor och annat fint för katten att sysselsätta sej med och tillgång till friskt vatten och mat + en kattlåda som han/hon kan rasta sej i.

även en kattälskare som jag kan bli irriterad på andras katter så det här kan minska irritationerna hos era grannar om man ordnar så att er katt finns inom ert område.

hur nu vår utekatt kan vänja sej vid en kattrastgård är en annan femma... antagligen får hon vara ute som hon är van, men att vår innekatt får vänja sej vid gården. familjens framtida katter får vara i huvudsak innekatter mot att de har en fin och säker rastgård att vara i närheten av familjen när vi är ute i trädgården.

ja, bara ett tips.
jag förstår er som tycker katter är pest... för det är absolut inte roligt att uppleva katternas revirmärkningar och allt annat som de kan komma på - de är ju trots allt djur.

hälsn. Ullagumman
Adri-Anne



Det går utmärkt att vänja katter att vara i en rastgård. Våra katter var 7 och 8 år när vi flyttade hit. Vi byggde buren och satte dit en kattlucka så dom kunde gå ut och in som dom själv ville.
Inget problem alls.
Buren är 7 meter lång, 1½ m bred och 1½ hög.
Vi satte dit en lång pall så dom kunde ligga lite högre. På bilden syns inte den, då den är ganska långt in i buren, tillvänster.
Maggi
Jag har precis lagt in en fråga under rubriken trädgårdsbyggen angående tips om hur en utebur till katter skulle kunna se ut. Det var innan jag såg denna bilden. Ser mycket bra ut. Har ni möjligen gjort ett hus till katterna också?

Maggi rolleyes.gif
Ingis
Vad roligt att du är rädd om dina katter. Tänk om alla kattägare var så rädd om sina skyddslingar. Och framförallt visade hänsyn till sina medmänniskor.
Det handlar ju inte bara om nerpinkade rabatter, utemöbler och sönderklösta trädstammar utan att det finns gott om människor som har svår allergi mot katter. När då katterna går in kan det bli väldigt besvärligt.

Jag tycker om alla djur men ibland går det för långt med alla lösspringande katter.
Nutten
Har ofta önskat mig en stor rastgård för katter, speciellt när jag går förbi de stora rastgårdarna för hundar!!!
Själv tar jag ut min snart 4 mån gamla kisse på "skogspromenader". Egentligen borde jag säga skogsdungepromenader, för riktiga skogar är inte lätt att hitta där jag bor. Trots att hon är kopplad så kan hon springa och busa, klättra i träd mm, så hon brukar njuta en hel del. Det enda problemet är snarare att man möter lössläppta hundar emellanåt och när ägaren ser att jag lyfter upp min katt, får man höra att hundarna har katter som bästisar hemma. Nåväl, det hjälper inte min katt, hon avskyr stora hundar (små är något mer överkomliga, men fortfarande inte roliga på nära håll).
Åsa K, zon 1
smile.gif

Eftersom jag bor i radhus så har jag inte så stor trädgård, men den har jag inhägnat med ett lite tunnare grön-plastat nät som smälter in i omgivningen på ett mycket bra sätt. (måste ju tänka på grannarna också så det ser snyggt ut). Sedan har jag växter runt som döljer.

Där tillbringar mina perserkatter tiden när jag är hemma. Jag har inte tak över, det går bra ändå, bara en av dem "klättrat" i nätet och måste hållas under uppsikt.
På min hemsida syns en del av det.
Adri-Anne
CITAT (Maggi @ 21-09-2003, 20:22)
Jag har precis lagt in en fråga under rubriken trädgårdsbyggen angående tips om hur en utebur till katter skulle kunna se ut. Det var innan jag såg denna bilden. Ser mycket bra ut. Har ni möjligen gjort ett hus till katterna också?

Maggi rolleyes.gif

[QUOTE]

Nej vi har inte gjort hus till katterna, men vi bor i samma hus
som dom. biggrin.gif biggrin.gif
Charlotte V
Åh, vad roligt med kattägare som har "rätt" attityd. Hemma får jag bara höra att jag är katthatare (jag älskar alla djur) när jag pratar om problemen med bajs i rabatter och gräsmatta samt revirkissande på mina bärbuskar (och på bilen en gång)!!!

En toppen-idé tycker jag det ser ut som. En av mina grannar har två jättelånga löplinor till sina kissar och det verkar också fungera bra.

Charlotte
syrolis
Även jag har rastgård till mina kissar och en andra på gång och den tredje (befintlig hundgård) ska byggas om när jag fått till hur jag ska bygga taket...

Däremot såg jag att någon nämnde löplinor... det är bara bra för katter under uppsikt. Har bekanta vars katt hängde sig i en löplina. Sedan har ju katten ingen stanns att ta vägen om den blir angripen. En annan bekant hade en katt som rymde från sin löplina och sele...

En varning för kattleksaker som hänger på snodd. Ska användas under uppsikt. Flera dödsfall och snarningar har hänt i sverige när kissar lekt när inte matte/husse varit hemma.
VUB
smile.gif eftersom vi planerar en kattrastgård så planerar jag även diverse olika växter som både vi 2bentingar men väl 4bentingarna i familjen uppskattar. klätterväxter och buskar. allt för att pryda och roa. fjärilsbusken kan ju vara ett förslag - MEN den drar väl inte bara till sej fjärilar utan även getingar??? vill ju inte att katterna ska skada sej med stick. någon som har tips till växter runt om som inte är alltför getingfrämjande, så att säga?!
/Ullagumman med en huskatt och en ragdoll
Virgo
CITAT (syrolis @ 22-09-2003, 17:10)
Även jag har rastgård till mina kissar och en andra på gång och den tredje (befintlig hundgård) ska byggas om när jag fått till hur jag ska bygga taket...

Däremot såg jag att någon nämnde löplinor... det är bara bra för katter under uppsikt. Har bekanta vars katt hängde sig i en löplina. Sedan har ju katten ingen stanns att ta vägen om den blir angripen. En annan bekant hade en katt som rymde från sin löplina och sele...

En varning för kattleksaker som hänger på snodd. Ska användas under uppsikt. Flera dödsfall och snarningar har hänt i sverige när kissar lekt när inte matte/husse varit hemma.

Läs Syrolis text noga och tänk på vad hon skrivit angående löplina och leksakerna man hänger på snodd i dörrar.
Jag trodde att det var förbjudet att ha hund eller katt i löplina, men det är det visst inte.

Lite kattips
Charlotte V
Den granne som hade det hade inte halsband på katterna, utan sele, och hade dessutom placerat linan så att det inte gick att trassla in sig. Man måste tänka till lite. Reglerna känner jag inte till

Rastgård måste dock var oöverträffat.

Charlotte
Ti bee
Åh, vår kattgård är jag stolt över!! (Låt mig glänsa lite, jag är normalt rätt ödmjuk... tongue.gif ).
Den är på 45 kvm och är över 2 meter hög, stabilt gjord och inklädd med hundgårdsnät samt hönsnät till tak. Där trivs våra tre gamla innekatter alldeles utmärkt. Den är ett löfte som vi infriade när vi flyttade från lägenhet till hus förra året.
Till gården har vi kattlucka från källaren och i dörren ner till källaren också lucka, så katterna kan gå ut när helst de vill.
I gården har vi snickrat klätterställningar, regn/solskydd med papptak och byggt kullar. Vi har planterat spirea, vide, höga gräs av olika slag och jag stoppade ner krasse och luktärt och lite av varje lite varsom i våras, så det blommade fint i sommar. Klematis och pipranka klänger här och där också.
Gården är byggd runt ett hörn av huset, så där finns allt från full sol till skugga.
Min granne som har många katter lösa tycker däremot att gården är ett otyg och att det är synd om våra katter, lite tråkigt att möta och gör mig ibland lite ledsen sad.gif . Jag bryr mig väldigt väldigt mycket om mina missar nämligen! Och vi tror att utegården är bästa lösningen för våra 7 och 8 år gamla innekatter, det finns mkt trafikerad väg alldeles inpå och på tok för många lösa katter som slåss för jämnan. Mina f d koppel-gående vänner skulle inte kunna konkurrera eller försvara sig, för det har de aldrig behövt lära sig ordentligt.
Jag svarar gärna på frågor om någon har någon, om hur vi byggt eller vad som.
Nu skall vi äta sen middag här..... laugh.gif
*Felix matte*
Ti bee.... Dina katter måste vara bland de lyckligaste wub.gif wub.gif wub.gif

Jag brukar säga... Djuren har inte bett att få komma till oss, det är vi som valt dem och skall då också ta hand om dem på bästa sätt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon