Full version: Saltad kyckling
Christa
Jag gjorde kycklinggryta på frysta kycklingfiléer och blandade i currypasta som ju innehåller salt. Det blev ettersalt! Konstigt tyckte jag och tittade på paketet. Kycklingfiléerna var saltade!

I det stora varuhuset tittade vi systematiskt igenom varenda sort av kycklingfilé och det var salt i allihop!

Vi köpte en färdiggrillad kyckling för något år sedan och den var så salt så den gick knappt att äta. Det visade sig att den också var marinerad. Personalen i charkdisken visste inte om det och hade lagt på grillkrydda dessutom.

Vi skulle köpa fryst rå kalkon. Tror ni inte den var marinerad den också!!!

Förutom att kycklingen är för salt så tycker vi att köttet får en tråkig konsistens. Den är liksom inte köttig utan lite blöt av sig.

För ett tag sedan köpte vi kycklinglår från majskyckling i tron att den åtminstone inte var saltad men tji fick vi. Det är ofta liten text och jag ser lite dåligt så det är inte så lätt att stå där med ett kallt paket i handen och ta av sig glasögonen för att tyda den pyttelilla texten.

Livsmedelsverket försöker få oss att halvera saltintaget men många vet nog inte att kycklingen är saltad och saltar sina maträtter efter receptet.

Är det någon mer än jag som tycker det här är irriterande?

Nu får vi köpa färska filéer till ett högt pris som vi ibland fryser in för att ha hemma. Hel kyckling är också fortfarande osaltad men det finns inte alltid.
ingrids
Enligt Aftonbladet i våras har råd och rön skrivit om detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2336438.ab

Jag har bara märkt det hos kyckling med annat ursprungsland än Sverige, men det verkar som att det är för att det skiljer i procenten, inte att det inte görs. Och visst är det irriterande, det höjer inte kvaliteten för mig som konsument och att kycklingen skulle bli billigare stämmer ju inte - vatten ur kran är ju billigare än vatten i kyckling.
Christa
CITAT (ingrids @ 16-01-2009, 15:40) *
Enligt Aftonbladet i våras har råd och rön skrivit om detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2336438.ab

Jag har bara märkt det hos kyckling med annat ursprungsland än Sverige, men det verkar som att det är för att det skiljer i procenten, inte att det inte görs. Och visst är det irriterande, det höjer inte kvaliteten för mig som konsument och att kycklingen skulle bli billigare stämmer ju inte - vatten ur kran är ju billigare än vatten i kyckling.


Ja, jag har Råd & Rön så jag såg att de skrev om det men de fokuserade mest på att vi får betala för vatten. Jag kontakde Livsmedelsverket om det för minst ett år sedan men det händer inte mycket trots att de har ett projekt för att minska saltintaget.
renate
Jag har aldrig märkt att kycklinglår är saltade,smakade inte salt heller.Jag köper bara svensk kyckling.Ska det vara marinerat vill jag göra det själv.
ingrids
Jag, som brukar vara feg med saltet i alla lägen utom när det gäller potatis, har nog faktiskt reagerat mer på vattnet och tänkt på det som att saltet hjälper till att binda vattnet. Men visst blir det galet för den som bör dra ner på salt - eller får maten fördärvad av översaltning fast man gjort som man brukar eller följt ett recept.
Farbror Blå
har ni då inte uppmärksammat att det i samma marinering ingår socker?
det är nämligen vad ordet Dextros betyder, druvsocker.
Jag äter gärna godis och slukar många liter läsk varje år, men banne mej vill jag inte själv bestämma när jag ska få i mej det!
Endast på Liedl har jag hittat kyckling som inte innehåller socker alls.
KURT
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=855313

Samma sak sker ju också allt mera med charkprodukter och kött.
Anki på Öland
Blir vansinnig på att det är så mycket tillsatser över huvud taget i maten! Socker och glutamat tycker jag är värst. Kyckling just köper jag direkt i gårdsbutiken på Guldfågeln. Mina barn och barnbarn tycker min kyckling smakar bättre än deras egen så den är nog godare än dom olika billighetsvarianterna.
Anki
zaaritha
Och allt vatten kyckling innehåller. då!?
Och socker---varför innehåller de socker?
Christa
Är det någon som känner till någon fryst kyckling som är naturell? Vilken butikskedja brukar saluföra den i så fall?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon