Full version: Ankor och växter
gadriel
Häromdagen flyttade det in 3 svenska gula ankor på vår gård. Väldigt charmiga krabater som vi ska bygga en inhägnad till nu så inte räven äter upp dom.

Det jag funderar på är vad för växter som kunde tänkas överleva i en inhägnad med ankor? Jag har tidigare bara haft höns så ankor är jag inte så kunnig på. Finns det växter som de lämnar i fred? Tänkte mig ett par träd, men det borde väl inte bli ngt problem. Funderar även på några buskar eller ev bambu, vad tror ni om det?

Vi ska gräva en liten damm också,finns det vattenväxter som kunde överleva? Funderar om man kunde ha ex funkior, daggkåpor elelr någon annan grön växt runt dammen? Prydnadsgräs borde de väl tycka om så det är väl inte värt att försöka.

Vintergröna växter som ex tuja kanske skulle funka?


Har förstått att det finns några på forumet som har ankor men kanske även finns någon som kan lite om gräsänder, hoppas kunna få lite hjälp vad man ska försöka med.


mvh Fia

Jan Lindgren
Hej!
Av mig får du bara ett sorgligt svar. Räkna inte med att några perenner överlever. Det verkar som mina ankor äter det mesta. Jag trodde att julrosor var osmakliga och giftiga. Icke. De älskar julrosor. Näckrosorna försvann fort. Satsa på vanligt gräs. Ankorna håller det kortklippt. I övrigt är det buskar och träd som gäller. Min stora bambu är också oskadd men förmodligen äter de småplantor av bambu också.
MVH
Jan Lindgren
gadriel
CITAT (Jan Lindgren @ 17-01-2009, 18:16) *
Hej!
Av mig får du bara ett sorgligt svar. Räkna inte med att några perenner överlever. Det verkar som mina ankor äter det mesta. Jag trodde att julrosor var osmakliga och giftiga. Icke. De älskar julrosor. Näckrosorna försvann fort. Satsa på vanligt gräs. Ankorna håller det kortklippt. I övrigt är det buskar och träd som gäller. Min stora bambu är också oskadd men förmodligen äter de småplantor av bambu också.
MVH
Jan Lindgren


Tack för bra svar. va trist men jag får satsa på träd och buskar istället. Tänkte försöka med ngt äppelträd, hängsälg och syrenbuske som jag ändå tänkt flytta från trädgården, den är uppstammad så dom kommer inte åt bladen.
Jan Lindgren
Hej!
Jag fundera på att plantera vin i voljären. Om man sätter nät nertill så tycker jag att det borde gå. Vindruvor borde bli ett bra fodertillskott.

Tänk på att ankor förorenar vattnet fullkomligt enormt. Om jag skulle ha ankor i en liten voljär så skulle jag välja en dvärgsort. Mignonankhonan är alltför högljudd för mig så jag gillar smaragdankor. De är små och vackra, fast det är nog inte mycket mat på dem. Jag tycker att löpankan är den roligaste ankrasen.
Får jag råd och har ork så ska jag bygga en stor voljär över min ankdamm. Jag har nämligen fått hit en duvhök som tar alla ankor. Får jag tag i den så ska ska jag vrida nacken av den även om det är olagligt.
MVH
Jan Lindgren
Rickard__
Vi har gula ankor, som går lös i trädgården. Men vi har inhängnad åt dem också.
De trampar och "ligger" ner det mesta.

Men har man en tätt hög rugge med nån stark perenn så går de väl inte direkt in det. Man ska bara se till att få den hög...
gadriel
CITAT (Jan Lindgren @ 18-01-2009, 11:38) *
Hej!
Jag fundera på att plantera vin i voljären. Om man sätter nät nertill så tycker jag att det borde gå. Vindruvor borde bli ett bra fodertillskott.

Tänk på att ankor förorenar vattnet fullkomligt enormt. Om jag skulle ha ankor i en liten voljär så skulle jag välja en dvärgsort. Mignonankhonan är alltför högljudd för mig så jag gillar smaragdankor. De är små och vackra, fast det är nog inte mycket mat på dem. Jag tycker att löpankan är den roligaste ankrasen.
Får jag råd och har ork så ska jag bygga en stor voljär över min ankdamm. Jag har nämligen fått hit en duvhök som tar alla ankor. Får jag tag i den så ska ska jag vrida nacken av den även om det är olagligt.
MVH
Jan Lindgren



Vin låter spännande, men för vår del är det inte tillräckligt soligt,
de mår knappt bra de som vi har i trädgården.


Jo, vi räknar med det och tänkte göra en enkel damm som går
att tömma lätt. Vi tänkte i framtiden bygga en rejäl damm en bit bort där
det finns rinnande vatten så det här är en lösning vi ska ha så länge.

Inhägnaden blir nog på ca 30-40 kvadrat, dammen kan jag tänka
mig bli ca 6*4 m, vet inte hur många ankor som är lagom att ha där. Tänkte göra en öppning sen så de kan knalla runt bakom inhägnaden på dagtid. I nuläget har jag tre gula ankor och hade gärna haft ngn ras till senare. Vill gärna ha med lite kött på, är mycket därför vi köpt ankor.





CITAT (Rickard__ @ 18-01-2009, 13:30) *
Vi har gula ankor, som går lös i trädgården. Men vi har inhängnad åt dem också.
De trampar och "ligger" ner det mesta.

Men har man en tätt hög rugge med nån stark perenn så går de väl inte direkt in det. Man ska bara se till att få den hög...



Mm, får väl prova lite men ska först och främst satsa på träd och buskar. Blir ju inte så hemskt mycket grönyta över när dammen är grävd heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon