Gossen Ruda
Var det i så fall sevärt? Jag missade sändningen igår och funderar på att titta på reprisen men den går ju lite sent. Gillar fantasy och sf, ja det mesta alltså, men jag behöver ju sova också.
ingrids
Ankronistisk, småcharmig ungdomsproduktion med rätt ok skådisar och småtaffliga effekter. Sov du och satsa på att de kör en kort resumé i avsnitt två.
Gossen Ruda
Ungefär som jag trodde då. Jag kanske inte ens tittar på avsnitt 2. biggrin.gif
Pjater
Jag såg det men har laddat ner första säsongen, den är rätt bra biggrin.gif
Gossen Ruda
Du kanske tillhör ungdomarna? rolleyes.gif Jag tittade men orkade bara 10-15 minuter. Anakronistiskt, javisst. Började bra med att han kom gående på en körväg som bara kunde gjorts av motorfordon. Sen använde gubben läsglasögon. Dom började visserligen användas på 1200-talet när den här historien verkar utspelas, dvs medeltiden nån gång, men egentligen utspelas Artursagan nån gång runt år 3-400.
ingrids
Om man bortser från de serier som utspelas under en föregiven antik tror jag inte att jag egentligen sett något som utspelats före vår vikingatid, typ 800 talet, på tv. Medeltiden är vår romantiska/magiska era på det sätt som folkvandringstiden (om den fortfarande heter så) tycks ha varit (sen)medeltidens romantiska/magiska era. Att transponera Arturlegenden är historiskt hel fel men idémässigt logiskt relativt den känsla serien vill förmedla till nutidsmänniskan.
Själv retade jag mig på red-delicuosäpplena, de glansiga syntettygerna ("siden") och att en kvinna som omtalas som lady reste till en fest i syfte att sjunga på den - vad i jisse namn hade det gjort att ha en trubadur i stället? Lär nog se serien ibland men inte följa den.
Gossen Ruda
Frågan är om kvinnor ens fick sjunga på den tiden, "kvinnan i församlingen skall tiga"? Visst har du rätt i att medeltiden har fått en mytisk glans över sig med nobla riddare och annat men egentligen var det en ganska mörk tidsålder ur många aspekter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon