Full version: Obama, vad tror ni?
Gossen Ruda
Kanske behöver det ventileras att USA fått en ny president? Tror nog för egen del att han kan bli bra, gammal nog att ha skaffat sig förnuft, ung nog för att inte ha fastnat nånstans i politiken.
Aqvakul
Visst verkar det lovande, men förväntningarna är nog alldeles för högt uppskruvade. Kan han lyckas lika väl som Clinton, så är det nog inte så illa. Man ska då vara medveten om att Clinton vare sig lyckades införa någon allmän sjukförsäkring eller var särskilt framgångsrik inom utrikespolitiken. Men tiden under Clinton var ekonomiskt framgångsrik och människor i USA andades optimism, inte alls oviktigt. Tror inte att vi kommer att märka av så mycket förändringar i USA:s utrikespolitik. Möjligen blir det lite mindre tuffa nypor och lite klokare insatser (typ Afganistan istf Irak), men inte lär Palestinafrågan lösas nu heller och USA kommer fortsätta att agera som en omnipotent stormakt.
Piccante
Han har ju bra läge så sett att det praktiskt taget inte kan bi värre. Vad han än gör så kommer det bli till det bättre. Men givetvis så är utmaningarna stora också med tanke på hur ekonomin har utvecklats.
Solstorm
Han är väl det minst dåliga de kan få fram. Tyvärr har han ju sagt att han vill öka krigandet i Afganistan. (Och Sverige är med och krigar där, man har erkänt nu att de går i USAs ledband. Skamligt!)

Alla tycks vara överens om att det är bankernas fastighetslån som har skapat krisen, men nog är det ett rimligt antagande att krigandet är det som sänker USA mycket också. Deras utlandsskuld är ju enorm, och det är ju inte bästa kompisarna de är skyldiga pengar heller. Även om deras ekonomi hade sett bättre ut så tror jag ju inte de skulle ha använt några stora pengar till sociala reformer direkt. Om de blir bankrutt riktigt ordentligt så borde de väl någon gång tvingas att avstå från sitt krigande åtminstone.
Motti
Jag tror Obama kan bli en nytändning för USA om han får leva länga nog !tyvär finns det många "mörka krafter"i Usa som inte acceptera en färgad President tex Cu Klux Clan Nynazister osv,det vill nog till att de skyddar honom till 100%Alla de stora som ville intrigera de svarta i USA:s samhälle har blivit mördade tyvär.Hoppas verkligen att amerikanerna ställer sig starka runt Obama och visar sitt stöd.Måste säga att jag aldrig trodde att jag skulle vara med om den dagen då USA fick en svart president bravo.gif Tänk vad tiderna har förändrats till det bättre trots allt bravo.gif Hoppas det blir en annan anda i USA nu ,mer fredsarbete och bättre sociala villkor för de som har det svårt,för i många delar av USA är som i Uländer utan social trygghet eller sjukförsäkringar för de sämst ställda,vi kan nog inte föreställa oss hur eländigt en del lever där .Så jag sätter min tilltro till Obama att han vänder på saker och ting och att fattiga i USA får det bättre.Och framför allt att han får slut på kriget i Irak och i Palestina Israel,och att USA slutar att verka som Världspolis.

Motti
Gossen Ruda
Förhoppningsvis är han mindre hök än Busch var. Beträffande mellanöstern, undrar om inte USA tryckte på Israel att sluta kriga under installationen. Sen har visserligen presidenten stor makt men USA är ingen diktatur så andra har också mycket att säga till om, armén t.ex.
Vippan
Tisdagen 20 Januari 2009 en historisk dag, en färgad man flyttar in i Vita Huset.Förväntningarna är stora på Usas nya President.
Han tar över rodret i en mycket svår ekonomisk kris det blir en stor utmaning.
Jag är övertygad om att Barack Obama kommer att bli bra för världen mera rättvisa och öppenhet.
Den som vill skada honom kommer att få det svårt, han är den mest skyddade mannen i världen.
Aqvakul
Presidenters storhet brukar framstå först efter deras ämbetstid, och ev. anas under slutet av den. Jag kan inte minnas att någon president redan innan han tillträtt, tillmätts sån storhet som många redan tillerkänner Obama. Kennedy som i efterhand fått stjärnstatus, var ett osäkert kort som segrade med minsta möjliga marginal. Det faktum att Obama är USA:s förste färgade president gör honom historisk, men garanterar ingen framgång. Yttre omständigheter formar/påverkar ofta presidentens eftermäle. 1964 vann L B johnsson en jordskredsseger. Kriget i Vietnam som han ärvt av Kennedy eskalerade och 1968 tackade han nej till omval som en bruten man. Jimmy Carter, en stor människa, blev ingen stor president på grund av oljekris och händelserna i Iran som förde B-skådisen och höken Reagan till makten.


andersen
Obama får det svårt,ja inte bara han utan vi alla andra med,pga att USA har en gigantisk statsskuld och för eller senare så måste USA börja och betala av skulden, det kommer att drabba oss och alla andra i världen,jag har en kapitalförsäkring som jag fick årsbesked av i dag och det var inga roliga siffror, mycket av kapitalet är globalt, så jag tror att vi alla får betala för USAs krig och överbelånging.
Gunilla T
Det är ett historiskt ögonblick...USA har fått sin första färgade president!

Håller med Aqvakul att man knappast kan bedöma en president förrän han avslutat sitt arbete. Clinton var en sann humanist och det har alltid visat sig vara vinnande i längden - inte minst när historien skall skrivas. Ja, Clinton lyckades inte genomföra sin sjukvårdsreform och en av anledningarna var att han utnämnde sin fru till att leda processen - en annan var republikanernas kompakta motstånd. Presidenten har mycket makt men skall ändå baxa alla reformer genom de parlamentariska processerna.

Obama kommer inte till något dukat bord men det gjorde inte Clinton heller, även den gången var ekonomin körd i botten efter republikanernas och Bush den äldres vanstyre, nu är förmodligen krisen ännu djupare.

Ett stort problem är naturligtvis oljan och det misslyckande Bush administrationen gjort i Mellanöstern, det blev ingen olja för Bush.

Hur skall Obama lösa detta?
Whiskuchi
CITAT (Gunilla T @ 21-01-2009, 16:38) *
Det är ett historiskt ögonblick...USA har fått sin första färgade president!


Kanske lite OT, men när han föddes hade färgade inte ens rösträtt i USA, nu har de en färgad president!
Gunilla T
CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2009, 16:57) *
Kanske lite OT, men när han föddes hade färgade inte ens rösträtt i USA, nu har de en färgad president!


Inte alls OT - det är just det som du påpekar som gör det hela så fantastiskt!....och i förlägningen ett hopp för mänskligheten att det goda och humana ändå segrar till slut.. (trots att jag misströstar ibland om de goda krafterna)
andersen
Nej tog bort mitt inlägg. det var felaktigt!


MVH andersen
Aqvakul
CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2009, 16:57) *
Kanske lite OT, men när han föddes hade färgade inte ens rösträtt i USA, nu har de en färgad president!


Med risk för att vara petig så hade faktiskt det stora flertalet afro-amerikaner rösträtt redan innan 1964, då 24 tillägget i konstituionen ratificerades. Det var bara i fem sydstater (Virginia, Alabama, Texas, Arkansas och Mississippi) som man förhindrade stora grupper fattiga afroamerikaner att rösta genom lagar som knöt rösträtten till skatteförmåga.

Att stora grupper svarta, i fängelser och vilkorligt frigivna, liksom många av de som saknar fast bostad, saknar rösträtt även idag - visar att det finnns en del kvar att göra....
Ingrid Zon3
Jag tror att de har fått en relativt bra president i USA nu. Och det kan ju knappast bli sämre än föregående får man hoppas. Tre saker gör mig betänksam. För det första har hans kampanjer varit långa och kostat massor med pengar, och nu börjar det bli "pay back time" för alla som bidragit. Särintressena kommer stå som spön i backen.

De andra är att förväntningarna är så vansinnigt uppskruvade, som flera redan skrivit om. Hur ska man kunna leva upp till förväntningarna när de till och med omfattar att lösa Isreal-Palestina-konflikten?? Kan han se till att få ordning på USA:s egna militära insatser och på finanskrisen/lågkonjunkturen så är det storverk i sig.

Och till sist ska man vara medveten om att han själv faktiskt inte har några rötter i den afroamerikanska kulturen. Vilka förväntningar finns där och vad händer om de inte uppfylls?

Nog är det intressanta tider!
Aqvakul
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-01-2009, 20:37) *
Jag tror att de har fått en relativt bra president i USA nu. Och det kan ju knappast bli sämre än föregående får man hoppas. Tre saker gör mig betänksam. För det första har hans kampanjer varit långa och kostat massor med pengar, och nu börjar det bli "pay back time" för alla som bidragit. Särintressena kommer stå som spön i backen.

De andra är att förväntningarna är så vansinnigt uppskruvade, som flera redan skrivit om. Hur ska man kunna leva upp till förväntningarna när de till och med omfattar att lösa Isreal-Palestina-konflikten?? Kan han se till att få ordning på USA:s egna militära insatser och på finanskrisen/lågkonjunkturen så är det storverk i sig.

Och till sist ska man vara medveten om att han själv faktiskt inte har några rötter i den afroamerikanska kulturen. Vilka förväntningar finns där och vad händer om de inte uppfylls?

Nog är det intressanta tider!


Instämmer i denna kloka analys - mycket bra sammanfattat! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon