Full version: Min Thailandsresa :)
blomkronan
Hej allihopa, nu har jag kommit hem... sad.gif med delade skänslor smile.gif.
Borta bra men hemma bäst.

Planet var 7 timmar försenad... vi skulle åka kl 23,55 men fick medelande pressis då vi skulle åka till Arlanda att vi skulle få åka kl 7 på morgonen i stället. Vi valde att sitta uppe och kolla på tv till kl 4 då vi åkte till arlanda, så vi skulle vara trötta och sova det mästa av dom 10 timmar flyget skulle ta. vi kom ner till hotellet kl 03.00 thailensk tid. Då hade vi varit på resande fot i 17 timmar... sweatingbullets.gif vi sov till kl 8 gick upp och åt en fantastisk frukostbuffe tummenupp.gif (som ingick varje morgon)

Vi gick ner till polområdet och den underbara stranden... Här var paradiset smile.gif
[attachment=29861:DSC01038.JPG]
Vi bode en bit ovanför Khao lak, så det var inte mycke folk där och det var det som var sååå skönt, stranden var inte belamrad med en massa solstolar utan man kunde ta underbara strandpromenader i vågornas brus, och plocka massor med fina snäckor.
[attachment=29862:DSC01066.JPG][attachment=29863:DSC01067.JPG]
Stranden från båda håll. Man kunde ta en promenad på en halvtimme och kanske träffa på 2-4 personer.
[attachment=29864:DSC01231.JPG]

Första dan var vi sååå nyfikna på hur det var på stan så vi åkte in till Khao lak city på eftermiddan och shoppa lite och åt midda. Khao lak city var ganska tråkig... det var en stor gata som gick mitti och butiker och resturanger låg i två rader på var sida... men det var ok. Men där saknade jag den thailenska "stillen" den här staden var bara uppbyggd för turismen sad.gif
[attachment=29865:DSC01752.JPG]
Men shoppingen var ok... vi hittade en hel del att köpa, t-shirts för 20-40 kr/st, kläningar 45-65 kr/st.
Några väskor blev det oxå smile.gif Skor var det inte så mycket att köpa det var i för dålig kvalité! Min dotter köpte ett par fina klackskor för 150 bath som är ca 35kr vi får se hur länge dom kommer hålla i sommar! flipp flopp köpte vi, och slet ut innan vi kom hem! Min dotters höll i 4 dagar så vi fick köpa nya till henne... kvalité!
Tips... ska ni åka dit, se till att köpa bra skor med er hemifrån, man går ju en heldel på en sådan här resa smile.gif

När vi skulle äta hitta vi ett ställe som hette Viking, god mat och thailendarna är otroliga när det gäller bra service smile.gif, en svenk ägd resturang blush.gif men Meny på engelska /svenska... bra tyckte vi nu när det var första gången vi skulle beställa, så man fick alla rätterna översatta smile.gif

Vi var trötta efter att ha rest så vi åkte tillbaka till hotellet tidigt och sov som slagna sälar redan kl 9...

Berättar mer en annan gång nu ska jag ta hand om en maskin kläder... har en hel del att tvätta efter dessa två veckor...
Maggan H
Åhh, det låter verkligen som paradiset! Tänk att bara kunna gå på en strand som inte är knökfull av folk! Underbart Mari, tack för att du delar med dig och för tipsen, jag sa senast igår kväll till gubben att vi måste åka dit nån gång. Vi drar oss för flygresan som ju verkligen är lång. Kunde ni sova på planet?
Rosmarin
Kul att du hade en skön resa Mari!!!
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 22-01-2009, 17:05) *
Åhh, det låter verkligen som paradiset! Tänk att bara kunna gå på en strand som inte är knökfull av folk! Underbart Mari, tack för att du delar med dig och för tipsen, jag sa senast igår kväll till gubben att vi måste åka dit nån gång. Vi drar oss för flygresan som ju verkligen är lång. Kunde ni sova på planet?

Flygresan var inte sååå farlig som jag trodde att den skulle vara... på dit resan lyckades jag sova i allafall 5 timmar. Man var så spänd då... man var ju på väg... smile.gif Hem resan sov jag nog 8 av 10. Dom visade 4 filmer på varje resa, men jag såg ingen hel film jag somna d010.gif mitt i! man fick ju köpa hörlurar för att kolla på filmerna men dom hade även radio att välja på, så det var ingen fara smile.gif Nackkudde är ett måste... på hemresan köpte vi ögonbindel till ungarna, då sov dom nästan hela resan, min son var nog bara vaken max 1 timme på hemresan smile.gif.

Så Maggan beställ en resa smile.gif och åk...
Irene_L
Åhhhhh vilken underbar semester du har varit på!! tummenupp.gif Vilken härlig strand...vad skönt att det inte var fullt med folk på den!!
Välkommen hem till kylan! giggle.gif
*Stintan*
Va härligt det ser ut. Min dotter åker om en vecka, hoppas hon blir lika nöjd.
Eva i Höga
Skönt att du haft en härlig semester men det är gott att du säger: Borta bra men hemma bäst! Har många bekanta som återvänder år efter år till Thailand men jag har aldrig varit där så visst skulle det vara härligt att komma dit och uppleva det som andra pratar så fint om.
blomkronan
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 18:45) *
Va härligt det ser ut. Min dotter åker om en vecka, hoppas hon blir lika nöjd.

Var i thailand ska hon bo? mera bra tips... som jag fick erfara var...
Ha alltid toapapper i handväskan... på "finare" resturanger finns det toapapper, men på allmäna toaletter finns det inte! vid bensinmackarna, busstationerna och mindre resturanger, eftersom man dricker mycke vatten där nere så går man på toa ovanligt ofta...

Säg åt henne att ta med sig prejplåster oxå... finns på apoteket här hemma. Man går mycke barfota runt poolerna och stränderna. Att skära sig eller skrapa sig där nere är sååå lätt hänt. Får man ett litet sår kan det leda till att man inte kan bada mer... med prejplåster förhindrar man att få in bakterier i såret.

Vi hade en kvinna på hotelet som hade varit på fotvård... crying.gif och dom hade råkat skära ett litet sår, som blev infekterat, hon fick åka till distriktsköterskan varje dag för omläggning, samt fick gå med en plastpåse på foten thumbdown.gif .

Själv skar jag mig på något vid poolen inte så djup som tur va, med sprejplåstret kunde jag hälla bakterierna borta och kunde fortsätta bada smile.gif
Anma
Låter härligt! Fantaskist med en strand som inte är fullt med folk...

Ett tips är att åka till Hua hin om manvill slippa det turistiska uppbyggnaden. Det är en gammal fickeby som så klart med tiden har vuxit till turistställe också. Har själv inte varit där, men min släkting åker dit varje år.
herkules
CITAT (blomkronan @ 22-01-2009, 16:53) *
/.../
Skor var det inte så mycket att köpa det var i för dålig kvalité! Min dotter köpte ett par fina klackskor för 150 bath som är ca 35kr vi får se hur länge dom kommer hålla i sommar! flipp flopp köpte vi, och slet ut innan vi kom hem! Min dotters höll i 4 dagar så vi fick köpa nya till henne... kvalité!
Tips... ska ni åka dit, se till att köpa bra skor med er hemifrån, man går ju en heldel på en sådan här resa smile.gif

härlig resa!
min yngsta dotter åkte till thailand oktober -08, hon mailade och bad mig skicka ner skor till henne, hon blir där till april -09, längtar efter henne!
blomkronan
Min jakt på fröer blev inte så bra tycker jag, jag hade högre förväntningar på att hitta massor med sorter.
Nu var det som vår där nere, så det fanns inte så mycket som hade hunnit blommat ut eller ens börjat blomma...
Lite fick jag tag på i allafall...

Från denna växt fick jag tag på frön... någon som vet vad det är?
[attachment=29872:DSC00951.JPG]

I från denna fick jag tag på ETT frö... hoppas den är grodbar! Någon som vet vad denna heter?
[attachment=29873:DSC01043.JPG][attachment=29874:DSC01044.JPG]

Denna växt ingår i familjen Strelitzia, släkt med Travellers palm.
jag tror att jag fick tag på frön som kan gro...
[attachment=29875:DSC01080.JPG]

När vi var ute på lite utflyckter fick tag tag på lite annat oxå men inte mycke...

Men den bästa är...
[attachment=29876:DSC01772.JPG]
En Cocosnöt... giggle.gif jag var lite busig... jag har hört att man inte får ta med sig cocosnöter men jag kunde inte låta bli... jag tog den i handbagaget och tog mig igenom två väskkontroller ??? jag vet inte varför dom inte sa något...
hade dom sagt något tänkte jag säga att jag skulle ha den till mina orgideér som jag köpte på flaska.[attachment=29877:DSC01753.JPG]
Kunde inte låta bli... jag köpte 4 st flaskor smile.gif
I varje flaska är den 2-4 st, jag har inte öppnat dom än, jag ska göra det i morgon smile.gif

Så här hade dom gjort överallt, med kokosnötter som stöd och orgideer runt palmerna.
Det blommade orgideer överallt smile.gif
[attachment=29878:DSC01208.JPG]

Den här växten fasinerade mig mäst av alla såååå läcker smile.gif Det är en Travellers palm
Tyvärr kunde man inte ta frön, men jag ska försöka få tag på en planta här i sverige...
[attachment=29879:DSC01201.JPG]

nelly.trott
CITAT (blomkronan @ 22-01-2009, 21:10) *
Min jakt på fröer blev inte så bra tycker jag, jag hade högre förväntningar på att hitta massor med sorter.
Nu var det som vår där nere, så det fanns inte så mycket som hade hunnit blommat ut eller ens börjat blomma...
Lite fick jag tag på i allafall...

Från denna växt fick jag tag på frön... någon som vet vad det är?
[attachment=29872:DSC00951.JPG]

I från denna fick jag tag på ETT frö... hoppas den är grodbar! Någon som vet vad denna heter?
[attachment=29873:DSC01043.JPG][attachment=29874:DSC01044.JPG]

Denna växt ingår i familjen Strelitzia, släkt med Travellers palm.
jag tror att jag fick tag på frön som kan gro...
[attachment=29875:DSC01080.JPG]

När vi var ute på lite utflyckter fick tag tag på lite annat oxå men inte mycke...

Men den bästa är...
[attachment=29876:DSC01772.JPG]
En Cocosnöt... giggle.gif jag var lite busig... jag har hört att man inte får ta med sig cocosnöter men jag kunde inte låta bli... jag tog den i handbagaget och tog mig igenom två väskkontroller ??? jag vet inte varför dom inte sa något...
hade dom sagt något tänkte jag säga att jag skulle ha den till mina orgideér som jag köpte på flaska.[attachment=29877:DSC01753.JPG]
Kunde inte låta bli... jag köpte 4 st flaskor smile.gif
I varje flaska är den 2-4 st, jag har inte öppnat dom än, jag ska göra det i morgon smile.gif

Så här hade dom gjort överallt, med kokosnötter som stöd och orgideer runt palmerna.
Det blommade orgideer överallt smile.gif
[attachment=29878:DSC01208.JPG]

Den här växten fasinerade mig mäst av alla såååå läcker smile.gif Det är en Travellers palm
Tyvärr kunde man inte ta frön, men jag ska försöka få tag på en planta här i sverige...
[attachment=29879:DSC01201.JPG]



Travellers palm- du kan köpa fröer på impecta men om du hittar plantan snälla säg till =)
Mycket vackert ! Soligt Paradisigt =)
Aqvakul
Så härligt! wub.gif Inte avis, nej absolut inte... blush.gif
Sussie F-Flower
-Waow... -Vilket ställe, Mari!!!!!!!!! tummenupp.gif
Så sagolikt vackert! wub.gif Vilka bilder! Otroligt att det inte var fler turister där...
Dit skulle jag också vilja åka "en vacker dag..." laugh.gif

Vad spännande att du fick med dig en kokosnöt och lite fröer också. Jag vet inte vad det är för något du har plockat men tycker att jag känner igen dom där vita långa sprötarna. g.gif
Tillhör den vita blomman på bild 3 de gröna bladen på bild 2???
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-01-2009, 22:34) *
-Waow... -Vilket ställe, Mari!!!!!!!!! tummenupp.gif
Så sagolikt vackert! wub.gif Vilka bilder! Otroligt att det inte var fler turister där...
Dit skulle jag också vilja åka "en vacker dag..." laugh.gif

Vad spännande att du fick med dig en kokosnöt och lite fröer också. Jag vet inte vad det är för något du har plockat men tycker att jag känner igen dom där vita långa sprötarna. g.gif
Tillhör den vita blomman på bild 3 de gröna bladen på bild 2???

Ja, blomman på bild 3 tillhör bladen på bild 2.

Kokospalmerna stog ÖVERALLT... man fick vara försiktig för det ramla ner nötter och hela palmgrenar titt som tätt. Jag låg och sola vid poolen då jag hörde att en nött ramla ner... jag sprang och hämta den direkt. Det låg kokosnötter överallt men jag ville få tag på en "nyfallen" och det fick jag smile.gif

Det fanns nötter överallt som hade grott, dom låg på sanden och hade börjat växa.
[attachment=29889:DSC01764.JPG]

Palmerna var fulla med nötter, jag läste på nätet att en palm kunde ge frukt året om och upp till 120 nötter per palm och år.
[attachment=29891:DSC01252.JPG]

Här är vårat lilla smultronställe den hette coco bar och låg på stranden pressis brevid poolen utanför hotelletsområde, här åt vi lunch nästan varje dag smile.gif Köket var i den lilla hydan... och deras mamma laga otroligt god mat, vi åt bara thai mat hela resan smile.gif Maten var billig här mellan 80-150 bath som var 20-60 kr för en maträtt. ölen kosta 60 bath ca 15 kr.
[attachment=29892:DSC01763.JPG]

Den här texten hitta jag på nätet, om att plantera en kokosnöt...
1 Tag en kokosnöt som har ramlat ner från palmen av sig själv. Den måste vara brun och ganska ful.
2 Skaka nöten för att höra om det är mjölk i den. Om inte tag en annan, det måste vara mjölk i den för att den ska växa.
3 Knacka ett litet hål på den ovala sidan av nöten (Detta gör att den gror fortare)
4 Plantera i sand som INTE har salt i sig (alltså inte för nära vattenbrynet)
5 Plantera endast ca halva nöten
6 Vattna om det är torrt.
7 Inom 5-6 veckor börjar det växa.

Vi får se om jag lyckas... smile.gif
Alba
Jag förstår att ni haft en fantastisk semester. Man behöver ju bara se bilderna så förstår man.....jättfina bilder.
Lååånga sandstränder.....vilken dröm tänker jag och tittar ut på snödrivorna.
blomkronan
CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 10:36) *
3 Knacka ett litet hål på den ovala sidan av nöten (Detta gör att den gror fortare)


Knacka ett hål på den ovala sidan av nöten??? va tror ni dom menar?
ovaladelen? kan det vara på "toppen" eller "långsidan" ?
Knacka hål så mjölken rinner ut? jag har svårt att tålka denna text... någon som vet hur man ska göra?

Jag har just varit ute på en långpromenad med min hund i skogen... två timmar bara flög i väg det var sååå skönt ute i dag. Vad snabbt man kommmer "in" i sitt vanliga liv igen wub.gif jag älskar skogen smile.gif

En kväll tog vi en promenad på stranden och vi möte en herrelös hund, den var smutsig och bryde sig inte om oss alls. Thailändarna brys sig inte så mycket om hundarna... alla hundar gick lösa och drev som dom ville.
[attachment=29894:DSC01612.JPG]

När vi kom hem till hotellet igen efter en midda vid stranden, låg hunden på vår veranda??? Den var helt slut... den rörde inte en fena... trots att vi satt brevid den och spela kort en stund innan läggdax. Vi hade inget att mata henne med men vi ställde fram lite vatten åt henne.
[attachment=29895:DSC01350.JPG]

När vi vakna på morgonen dagen efter... var hon kvar!
[attachment=29896:DSC01375.JPG]

När vi hade var på frukostbuffén, nallade vi lite korv till hunden, och hon var väldigt snäll, tog försigtigt trots att hon var väldigt hungrig...
[attachment=29897:DSC01366.JPG]

Den dagen var vi borta hela dan på stan, när vi kom tillbaka var hon inte kvar. Vi gick ner till vår coco bar... och där var hon...

Ägarna av coco bar hade två hundar, Pepsi och Cola hette dom, så vi döpte henne till Soda smile.gif
Här ligger Soda vid oss när vi satt och åt smile.gif
Hon var kvar hos dom på coco bar resten av veckan... jag tror hon stannar kvar där, där får hon det bra... smile.gif
[attachment=29900:DSC01765.JPG]

Sussie F-Flower
Ang kokosnöten så har jag inte en aning. Läste ditt inlägg tidigare hur man skulle plantera och jag blev då lika förvirrad som du. confused.gif

Eftersom det var ett måste att det var mjölk i nöten så borde man väl inte låta det rinna ut.
Jag uppfattade det som att mjölken ger "näring" så att den kan gro och växa...? g.gif

Vem är det som "tar hål" på dom vildväxande kokospalmerna då? Dom börjar väl bara att växa där dom ligger, av sig själv, eller...?

Vilken söt hund ni fick ta hand om! Hon såg då inte mager ut i alla fall. Hon blev väl dåsig av värmen skulle jag kunna tro. Vad bra att ni gav henne lite vatten och att hon repade sig. laugh.gif
Gillan
Åhhh, vilken undebar resa ni verkar ha haft! Jag blir riktigt avis, men det blir jag ju på alla som får lite värme och solsken den här tiden på året blush.gif ........underbara bilder yes.gif

Den vita blomman du frågade om är en spindellilja. Den kan du söka på här på odla för att få veta mer. Här har du en, men det finns fler:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=Spindellilja

Wilmer
Härlig resa! Lite avis blir jag allt, men som du sa hemma är också bra giggle.gif
blomkronan
CITAT (Gillan @ 23-01-2009, 14:48) *
Åhhh, vilken undebar resa ni verkar ha haft! Jag blir riktigt avis, men det blir jag ju på alla som får lite värme och solsken den här tiden på året blush.gif ........underbara bilder yes.gif

Den vita blomman du frågade om är en spindellilja. Den kan du söka på här på odla för att få veta mer. Här har du en, men det finns fler:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=Spindellilja

ÅÅÅ tack för ditt svar... visst är det en spindellilja, synd att jag inte viste att det var en lökväxt när jag var där nere... då hade jag kunnat fråga trädgårdsmästarna om jag fick ta en knöl, men tullen hade nog stoppat den!
Men jag hittade på en utslagen blomma en liten "boll" jag hoppas att det är en början till en lök... smile.gif

Vi får se sen... om det kommer upp något ur jorden smile.gif
blomkronan
Här kommer lite mera bilder...

En klänger växt /marktäkande som växte längs med hela stranden, presis i kanten till skogen/djungeln, från den fick jag tag på frön smile.gif
[attachment=29901:DSC01135.JPG]

Här är en rolig växt, fick inte så bra bild på den... men den har röda "kottar" jag hittade en torkad brun kotte som jag plocka smile.gif
[attachment=29902:DSC01041.JPG]

Den här växten påminner om blomman jag visa tidigare som var med familjen Strelitzia, släkt med Travellers palm, jag tror den tillhör samma familj... med en annan blomma bara, denna tog jag oxå torkad blomma av...
[attachment=29903:DSC01045.JPG][attachment=29904:DSC01046.JPG]

Utanför vår veranda var det en trädgård med massor av olika växter/palmer, och på ena kanten stog deras växthus...smile.gif i växthuset hade dom de enda blommande växterna! kanske dom stog där inne för att skydas från vårsolen? Jag försökte fråga trädgårdsmästarna varför dom stog där inne med dom förstog inte engelska... så jag fick inte svar på det... jag norpade lite frön från dom oxå smile.gif
[attachment=29906:DSC01292.JPG]
[attachment=29905:DSC01534.JPG]
[attachment=29907:DSC01536.JPG]

Jag har inte namn på någon av dessa växter... finns det någon som känner igen dom?
blomkronan
CITAT (nelly.trott @ 22-01-2009, 22:13) *
Travellers palm- du kan köpa fröer på impecta men om du hittar plantan snälla säg till =)
Mycket vackert ! Soligt Paradisigt =)

Tack för tipset Nelly
Nu hittade jag den i katalogen... "De resandes träd" hette den där... på sidan 23.
blush.gif jag måste nog göra en beställning... ändå! jag som inte skulle beställa mera frön!

Men jag ska höra med en jag känner som har blomster affär om jag kan få beställa en planta via dom...
han har redan en beställning av mig på en väderkvarn... till våren. (Om det går att få tag på en här i sverige)
Får jag tag på en planta ska jag säga till dig...
Maggan H
Sagolika bilder! Måste var en stor upplevelse ändå att åka till Asien! tummenupp.gif

Ang orkidéerna på flaska, så ÖPPNA DOM INTE förrän du ska plantera om dem en o en! Jag fick såna av min dotter och slet så klart av korken på den ena, och de möglade av bakteierna som kom in. Det de är planterade i i flaskan har högt näringsinnehåll och blir grogrund för mögel så fort luft kommer till. Låt dem vara tills det är dags att plantera om dem.

Travellers palm, De resandes träd; dom har jag sått nyligen, inget uppe än.... coolgleam.gif
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 23-01-2009, 16:29) *
Sagolika bilder! Måste var en stor upplevelse ändå att åka till Asien! tummenupp.gif

Ang orkidéerna på flaska, så ÖPPNA DOM INTE förrän du ska plantera om dem en o en! Jag fick såna av min dotter och slet så klart av korken på den ena, och de möglade av bakteierna som kom in. Det de är planterade i i flaskan har högt näringsinnehåll och blir grogrund för mögel så fort luft kommer till. Låt dem vara tills det är dags att plantera om dem.

Travellers palm, De resandes träd; dom har jag sått nyligen, inget uppe än.... coolgleam.gif

Ja det var en lugn och skön resa biggrin.gif

Det var bra att du sa till... jag gick presis förbi flaskorna och var sugen på att öppna en... men jag lätt bli, jag måste fixa mera mossa först... sen tänkte jag fästa några stycken på ett lerrör... jag visar sen när jag har satt igång, det blir flera bilder på dom smile.gif

Maggan du måste säga till när dom grott dina frön från Travellers palm, De resandes träd.
Du kanske har dom i tråden exotiskafrösådder? jag har inte läst igenom den än men jag ska smile.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 17:32) *
)

Maggan du måste säga till när dom grott dina frön från Travellers palm, De resandes träd.
Du kanske har dom i tråden exotiskafrösådder? jag har inte läst igenom den än men jag ska smile.gif

yes.gif
Biggan_
Åhh! Vilken trevlig resa ni varit på, och tack för att du delar med dig på ett så trevligt sätt i ord och bild vad ni har sett och upplevt! tummenupp.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Biggan_ @ 24-01-2009, 00:48) *
Åhh! Vilken trevlig resa ni varit på, och tack för att du delar med dig på ett så trevligt sätt i ord och bild vad ni har sett och upplevt! tummenupp.gif



Tycker jag med Biggan! Instämmer till fullo! yes.gif

Visst är det väl helt underbara bilder (för oss andra) som hon visar upp...? yahoo.gif
(jag vill OCKSÅÅÅÅ)
blomkronan
Vi hade en taxi chafför på hotellet som vi blev bundis med, nästan varje dag åkte vi in till kaho lak city för att äta och lite shopping. En dag fråga vi vår taxi chafför om han kunde ta oss till några elefanter som vi kunde får rida på i djungeln. Alla andra elefant farmer låg så till att man fick rida på stranden eller på öppna platser. Vi ville se riktiga djungeln smile.gif Vi hyre honom 5 timmar som "guide" för bara 800 bath som är ca 200 :-

Jag och min dotter red på en. Vi var en timme i djungeln på elefanterna. Vår elefant förare var en ung grabb på kanske 16 år han satt på elefanthuvudet som om det var en fotölj! han hade en sån otrolig balans.
[attachment=29929:DSC01413.JPG]

Efter en stund fråga han min dotter om hon ville komma fram och sitta på elefanhuvudet fear.gif NEJ sa hon... då fråga han mig... jag hoppa fram direkt biggrin.gif det var ur häftigt smile.gif men min balans var långt ifrån hans smile.gif
[attachment=29926:DSC01817.JPG]

Här ser ni mera av djungelmiljön
[attachment=29927:DSC01828.JPG]
[attachment=29930:DSC01400.JPG]

Det växte bambu som var nog minst 15 meter långa.
[attachment=29928:DSC01837.JPG]

Efter ridturen fick vi mata elefanterna med bananer, det var oxå en häftig upplevelse, dom tog försigtigt.
[attachment=29925:DSC01812.JPG]

Vi blev bjudna på lite frukt och sen bar det i väg till ett vatten fall upp i regnskogen...
(bilder kommer i nytt inlägg)
Sussie F-Flower
Vad kul att se bilderna på ER, på elefantryggen! Va fina ni va.
Vilken upplevelse det måste ha varit. Jättefina bilder Mari!
Tack för att vi andra får se... kompiskram.gif
blomkronan
Vår taxi chafför körde en bit upp på berget, men vi fick ta och gå för fot uppför i ca 20 min för att komma fram till vattenfallet. Promenaden upp var tuff 33 grader varmt och mycket otränad... tog jag mig upp till slut sweatingbullets.gif Det var en häftig miljö... biggrin.gif
[attachment=29933:DSC01851.JPG]

Väl frame vid vattenfallet, så fick vi tyvärr inte uppleva det riktiga! det har inte regnat på länge så fallet var inte så stort och kraftigt... men det dög för oss smile.gif Min son hoppa i och bada bland en massa fiskar... AJ skrik han plötsligt... smile.gif fiskarna bet honom giggle.gif han for upp ur vattnet som en bulldoser smile.gif
[attachment=29934:DSC01852.JPG]

Underbar miljö, här är vi på väg ner för berget, längs med vattnet som fortsatte ner.
[attachment=29938:DSC01860.JPG]
[attachment=29935:DSC01859.JPG]

Bananerplanter växte vilt överallt, blandat med lianer, och JÄTTE träd som nog var 30 meter höga...
[attachment=29936:DSC01865.JPG]
[attachment=29937:DSC01866.JPG]

Synd att man inte kan spela upp ljud här... vi hörde och såg massor med häftiga djur, tyvärr fick jag dom inte på bild sad.gif men jag spela in ljudet smile.gif Vi såg stora odlor, hörde apor, jätte syrsor och mycke annat som jag inte vet vad det var..
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 15:58) *
Här kommer lite mera bilder...

En klänger växt /marktäkande som växte längs med hela stranden, presis i kanten till skogen/djungeln, från den fick jag tag på frön smile.gif
[attachment=29901:DSC01135.JPG]

Här är en rolig växt, fick inte så bra bild på den... men den har röda "kottar" jag hittade en torkad brun kotte som jag plocka smile.gif
[attachment=29902:DSC01041.JPG]

Den här växten påminner om blomman jag visa tidigare som var med familjen Strelitzia, släkt med Travellers palm, jag tror den tillhör samma familj... med en annan blomma bara, denna tog jag oxå torkad blomma av...
[attachment=29903:DSC01045.JPG][attachment=29904:DSC01046.JPG]

Utanför vår veranda var det en trädgård med massor av olika växter/palmer, och på ena kanten stog deras växthus... smile.gif i växthuset hade dom de enda blommande växterna! kanske dom stog där inne för att skydas från vårsolen? Jag försökte fråga trädgårdsmästarna varför dom stog där inne med dom förstog inte engelska... så jag fick inte svar på det... jag norpade lite frön från dom oxå smile.gif
[attachment=29906:DSC01292.JPG]
[attachment=29905:DSC01534.JPG]
[attachment=29907:DSC01536.JPG]

Jag har inte namn på någon av dessa växter... finns det någon som känner igen dom?


Så härligt inspirerande du berättar om din fina resa. Blir ju inte avis alls...nejdå... giggle.gif .
Har för närvarande bara tillgång till en dator (min mammas giggle.gif ) där det är så många säkerhetsfilter och annat installerade så att jag inte lyckas se dina bilder i full storlek (för komplicerat) men den sista bilden ser ut som en bougainvillea tycker jag.
Biggan_
Vilket äventyr! ...och så trevliga bilder! tummenupp.gif
Jag vill bara säga ärligt, att jag är hemskt avundsjuk! yes.gif
Chamomille
Nä ä. Åk inte dit. Det är hemskt.
Fy för bubblan att behöva svalka sig i ett hav t.ex...
Och få en utskällning av sambon för att jag hade 7 par skor med mig... när jag ändå gick barfota varje dag.
Sen när man ligger och lurar på stranden så kommer nån dj..el och frågar ifall vi vill ha någonting att äta eller dricka.
Sen så kommer mamma madame med ananas på pinne samt vattenmelon.
Tack så mycket säger man då... Hihi säger hon då fast på Thailändska... Kan inte översätta.
Ujj vad vi inte saknar Thailand.
Wilmer
Haha, ja, det är skönt att se o höra att fler än jag tänker RÄTT MYCKET på växter och fröer under semestern giggle.gif
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 25-01-2009, 02:34) *
Haha, ja, det är skönt att se o höra att fler än jag tänker RÄTT MYCKET på växter och fröer under semestern giggle.gif

Ja, skratta du. Det är väldigt jobbigt att vara i Thailand. Usch....
blomkronan
Tack alla... visst var det en underbar resa, men som jag tycker lite för dyr... att leva var ju billigt, men resan ner var lite förmycke tycker jag blush.gif trots att vi fick den billigt. 43.000:- resa för hela familjen! ett par veckor senare var samma resa uppe i 65.000:-!!!
Nästa gång... ja det kommer förstås bli en till... då kommer vi ta en "sista minuten".

Orgchidé flaskorna öppnade jag i förrgår, det var 18 st plantor yahoo.gif dom var förstås väldigt små... men dom ska ju växa naughty.gif nu när jag har fått gröna fingrar smile.gif
Huggorm
Sista minuten blir ju lite billigare ja. Jag är i Vietnam för tillfället, klarade mig på 5500kr för flyget, dock är det bara för en person då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon