Full version: Bredbands kontroll
Lady Hamilton
Jag själv använder mig av 2 olika MEN de visar olika resultat dunno.gif vilken kan jag lita på?

AC-Net hastighetskontroll

Bredbandskollen TPTEST
Platinum
Jag använder tptest, har det ligger som ett litet program med min leverantör inlagd. Hos mig är det då pålitligt.
aanderss
tptestet använder jag
Lady Hamilton
menar ni då samma test som jag länkat till? eller har ni någon annan?
Myosotis
Resultaten säger mig inte så mycket, jag har nog aldrig gjort det, men så här blev det i alla fall:

ac-net: 384 kbit/s

TPTEST
skicka 0,06 Mbit/s
ta emot 0,4 Mbit/s

Varför blir det olika?
Aqvakul
ac-net: 2266 kbit/s

TPTEST
skicka 0,56 Mbit/s
ta emot 2,25 Mbit/s


Mer än jag betalar för - otroligt....
Lady Hamilton
CITAT (Myosotis @ 24-01-2009, 21:29) *
Resultaten säger mig inte så mycket, jag har nog aldrig gjort det, men så här blev det i alla fall:

ac-net: 384 kbit/s

TPTEST
skicka 0,06 Mbit/s
ta emot 0,4 Mbit/s

Varför blir det olika?


Ja så blir det även för mig varje gång

AC-Net 4376 kbit/s

TPTEST
skicka 0,55 Mbit/s
ta emot 5,01Mbit/s
Margith
Nu blir jag lite osäker på din egentliga fråga.

Vi använder också Bredbandskollen och tycker att den är tillförlitlig.
Vi har 24 Mbit/sek ADSL och jag får svaret
Skicka 1,89
Ta emot 13,91
(Mätcentral Sundsvall biggrin.gif )

Men din fråga kanske egentligen var, varför får du olika svar på skickat och ta emot?

Jag har ingen aning. Jag tycker att det vore mest logiskt att tänka sig att det borde ta lika lång tid oavsett vilket håll du skickar informationen.
Jag frågade runt lite och fick ungefär svaret att det är ju bara så... skicka går långsammare än ta emot...
Riktigt varför fick jag ingen bra förklaring på (läs ingen förklaring som jag förstod). Sonen sa till slut att enda sättet att få någorlunda samma hastighet åt båda hållen var om man hade fiberkabel.

Men snälla Ladyn, fråga mig inte mer, jag är ekonom, INTE datatekniker!!


Lady Hamilton
Olika resultat på AC-Net och Bredbandskollen.
Att det är olika resultat för att skicka och ta emot information, det förstår jag. (som Bredbandskollen visar i sitt test) Men visst borde det bli samma siffror på TA EMOT resultatet både AC-Net och Bredbandskollen? Om jag tar resultatet från det sista jag skrev så skiljer de så här
AC-Net 4376 Kbit/s (4,37 Mbit/s)
Bredbandskollen 5010 kbit/s (5,01 Mbit/s)
(markerade texten är resultaten som de skrivs på repektive sida)


Varför jag är nyfiken är att jag håller på att förhandla med bolaget och vill veta hur mycket "kräm" jag skall betal för. Alltså vilket av testerna som är mest tillförlitligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon