cissi i onsala
Snart är det dax att byta ut sommarblommorna, jag ger inte upp än för mina är finare än de någonsin var i somras, MEN:

Nu skulle jag vilja ha era förslag och tips på arrangemang att ha i kruka, de skall hålla vintern igenom för zon 1. Ovanliga såväl som vanliga tips, gärna med bild är välkomna.

Hoppas med en långkörare med massor av förslag som vi alla kan bli inspirerade av.

Ett par mindre och några halvstora krukor + en ballkonglåda är vad jag har att vinter dekorera.

(för er som även läser AoT kanske detta blir en repris, ber om tips på båda håll för att få mycket att inspireras av)
Helen i Skåne
Jag har planterat bollformade thujor i mina stora zinkspannar, murgröna och krukor med enbart mossa.
Hannele
Vågar jag berätta, att jag har färjad ljung i mina mörka zinkkrukor! wub.gif
Ingis
CITAT (Hannele @ 22-09-2003, 12:51)
Vågar jag berätta, att jag har färjad ljung i mina mörka zinkkrukor! wub.gif

Absolut, för det har jag också. Jag tycker man kan göra väldigt fina arrangemang med färgad ljung, det beror ju på vad man har till. Huvudsaken är att man tycker om det själv

Ingis
yla

ja torkade växter är väl inte fel om man vill att blomlådan ska va fin även på vintern
Adri-Anne
Längs en uppgång på Irland såg jag detta.
Sex, sju 20-30 liters krukor, inte så höga. Grönkål och prydnadskål.
Grönkålen längst bak och prydnadskålen som en rosett framför. Tjusigt.

På samma stället stog det ocså tre stora stenar som var urholkade och fyllda med jord och planterade med minicypresser.

Men Helens zinkspannar går nog inte av för hackor.I somras hade hon en zinkbalja fylld med blåa karpaterklockor, den idén har jag tänkt norpa. Skall bara införskaffa baljan. wub.gif
cissi i onsala
CITAT
krukor med enbart mossa.


Helen i skåne, lite frågor, mossa lät nytt och spännande.

Vad har du under mossan? jord, sand?

Var fick du mossan ifrån? köpte, från tomten, från skogen?

Vet du vilken typ av mossa?

Jag lurade lite på om man kan ha hönsnät och klä med mossa.

Såg också att de sålde många olika sorters prydnadsgräs i min närmaste plantskola, var där i morse för att köpa fågelfrön, de små gynnarna hade ätit upp allt och nu när vi satt fram huset så är det så roligt att se dem när man äter frukost.
Enl trädgårdsmästaren klarar gräset ca -15 grader i kruka och kallare än så vill jag inte ha, om jag får bestämma. Frosten blir vacker i gräsvippor har jag läst.

Kom gärna med fler tips, än är sommarblommorna kvar.
Hannele
Om man inte har något bättre att göra, kan man ägna några timmar
åt att låta Words rättstavningsprogram rätta ens gamla texter.


Jag använder nog inte härjad ljung i zinkkrukor, utan färgad. tongue.gif
Sylvia
Här syns min mosskruka, om någon är intresserad...mest tänkt som fröjd för fåglarna. Mosskruka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon