Full version: Amplar?
zoodi
Jag kollar efter snygga amplar i varje affär jag passerar i stort sett och hittar ingenting snyggt!
Som kattägare så vore det trevligt att inte vara rädd för nerputtade krukor i fönstren utan skulle vilja hänga upp det grönskande.


Så nu vänder jag mig till er! =) Vart hittar jag de snyggaste amplarna i Sverige?

Är tacksam för alla råd och svar!

// Charlotte

Pius
Jag undrar detsamma, har hitintills inte hittat någon som är riktigt bra.

Antingen är de i porslin och blytunga eller så i plast och de ser inte kul ut heller.

Jag är också kattägare och vill gärna hålla en del fönsterbräden fria från växter så katterna kan kika ut.

Jag har knutit en del amplar och antingen satt växt med lerkruka direkt i den, eller så har jag satt växten i en ytterkruka, helst i plast.

Det ser inte så snyggt ut kanske men det får duga ändå.

Pius
mojan
Korgamplar (dvs flätade av någon slags kvistar/naturmaterial) som är fordrade med plast tycker jag är fint. Det brukar finnas i blomsteraffärer t ex.
MariaS
Jag hade i min butik ampelhållare. Det var som en ring med en båge över, med en kedja i. Detta gjorde att man kunde använda i stort sett vilken kruka som helst i, som ampel. Kolla om det inte finns sådana där du bor. (ligger runt en tjuga i pris)
Eva-Helene
Egenhändigt tillverkade (nja, hopsatta kanske man kan säga...) tycker jag är snyggast. Gör så här:
Försök att få tag på hyfsat snygga ytterkrukor av plast, grovt fiskegarn (brukar användas till makramé) alt. hampasnöre och stora knappar eller metallbrickor.
Hmmm...återkommer med en ritning...
Ja, den blev inte snygg, men....principen för hur man gör kanske syns. whistling.gif Det gröna är knappar, det blå är snörena.
[attachment=30099:Ampel.JPG]
zoodi
Vilka sorters amplar tycker ni är snygga då? Jag föredrar nog ganska stilrena själv, så att växten i syns mest.

Har ni några bra råd vad jag bör tänka på i min jakt? Att de inte skall vara för tunga var ett jättebra tips... nåt mer?

Vilka färger gillar ni? Mönster, inte mönster?

Hmm vad kan man behöva tänka på mer... några mer ideér?

Verkligen tacksam för allt!

*Stintan*
Det är så svårt att hitta bra amplar så man får vara glad om man hittar några alls. Har letat i flera år utan att hitta några vettiga så tills jag hittar några så kör jag enkla hemmagjorda
[attachment=30113:ampel.jpg]
Pius
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2009, 17:29) *
Det är så svårt att hitta bra amplar så man får vara glad om man hittar några alls. Har letat i flera år utan att hitta några vettiga så tills jag hittar några så kör jag enkla hemmagjorda
[attachment=30113:ampel.jpg]


Det är precis såna jag också knyter, fast nu har jag tappat bort snöret. unsure.gif Det var kakelsnöre jag norpade av gubben, perfekt att knyta amplar av tyckte jag. giggle.gif

Pius
zoodi
Hi hi jo hemmagjorda kan helt klart bli helt okej snygga!

Men det hade ju varit roligt att ha några att välja mellan snygg design finns ju överallt inom inredning, så varför inte amplar?!

Så nu skall jag börja leta. Vill ni hjälpa mig att veta vad jag letar efter så skriv gärna vad ni skulle vilja ha för nåt. Jag börjar här och så fyller ni på!

Lovar att höra av mig när jag kommit fram till något!

1. Inte för tunga krukor (vilka material är bra? Plast väger inget men keramik är snyggare?)
2. Lite olika storlekar och färger (vilka färger vill ni ha?)
3. Smarta upphängningsvariationer (någon som har någon bra idé kanske?)


Vippan
Mina favoritbutiker på nätet är Mixin o Broarne där finns mycket i tråddesign snyggt och stilrent,titta där om det finns amplar.

Platinum
Såna här amplar har jag fyndat på loppis, den som är knuten i makramé och i två våningar är min favorit.

Grå
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2009, 17:29) *
Det är så svårt att hitta bra amplar så man får vara glad om man hittar några alls. Har letat i flera år utan att hitta några vettiga så tills jag hittar några så kör jag enkla hemmagjorda
[attachment=30113:ampel.jpg]

Jösses vad fint! Jag har enorma bekymmer med att hitta amplar överhuvudtaget här nere, inte ens blomsteraffärerna har dem. Man får åka in till stan om man ska ha några. Vad använder du för snöre?

... och du.. den där blomman du har i - jag fick sådana sticklingar i höstas, men vet inte vad de heter?
*Stintan*
Det är en Hoya bella biggrin.gif

Glömde snöret hihi, ja det är nån sorts liite grövre hushållssnöre.
Grå
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2009, 20:21) *
Det är en Hoya bella biggrin.gif

Glömde snöret hihi, ja det är nån sorts liite grövre hushållssnöre.


TACK!!! Äntligen kan jag ta reda på hur den vill ha det smile.gif

"Ljust, men inte i direkt sol"

... min hänger i ett valv mellan två rum med många fönster. Varken direkt ljus eller sol - inte konstigt att den är lite grinig och inte vill mycket mer än bara hålla sig vid liv. Här ska flyttas!
*Stintan*
Jag har min i ett norrfönster och den blommar kopiöst när den väl växt i sin kruka, den vill ha liten kruka alltså.
Grå
Hurra!! smile.gif

Nu har jag gjort en och flyttat lilla Bella till fönstret i hallen som är ett söderfönster men med öppen veranda utanför, så det blir ingen direkt sol.

Lyckan är att kunna knyta amplar av hushållssnören smile.gif Helt plötsligt inser man att det blir väldigt enkelt att kunna få plats med dubbelt så mycket i fönstren crazy.gif

Tack för tipset!! smiley_small_hug.gif

[attachment=30124:Ampel.JPG]
*Stintan*
bravo.gif Det blev ju jättebra.
sqrulan
Jag brukar köpa billiga plastytterkrukor och borra hål uppe vid kanten och sätta ampelkjedjor i dom. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon