Margith
Jag tror att det är gatukontoret som bestämt sig för att några grenar på våra träd utgör nån slags trafikfara.
Det verkar ju iaf vara den enda vettiga förklaringen till att de var hit igår med nån slags lyftkran och en motorsåg!

Tallen, vars prydnadsvärde jag i och för sig alltid varit tveksam till, blev definitivt INTE vackrare...
Aspen tog de, tack och lov, bara 1 kvist av...
Rönnen har fått ett utseende som gör den dödsdömd...

Behöver jag säga att de här killarna inte var några arborister??

Jag försöker trösta mig med att de iaf inte satte motorsågen i äppelträdet, trots att kvistarna från den sträcker sig längre ut i vägen än vad någon av de andra träden gjorde.

Eftersom de här träden tveklöst står på en villatomt, har verkligen gatukontoret (eller vem det nu var) rätt att såga i träden utan att informera mig innan??

Fast mest ville jag bara gnälla av mig lite. Tallen måste kvistrensas och jag får ont i ryggen bara jag tänker på att jag måste gräva upp rönnen till våren -cry-.gif
MariaS
Gatukontoret får ta grenar på träd som är lägre än 4,5 meter ovanför väg och 3 meter från vägens mitt. Dock får de INTE avverka fruktträd eller prydnadsträd. Dit räknas inte träd som tillhör den svenska floran.

Detta gäller ALLA vägar i hela sverige.
Betty
CITAT (MariaS @ 27-01-2009, 13:36) *
Gatukontoret får ta grenar på träd som är lägre än 4,5 meter ovanför väg och 3 meter från vägens mitt. Dock får de INTE avverka fruktträd eller prydnadsträd. Dit räknas inte träd som tillhör den svenska floran.

Detta gäller ALLA vägar i hela sverige.

Japp, så är det. Och bor man som jag - med en trottoar längs med tomtgränsen så ska det vara 2½ meter fri höjd över den.
MariaS
Bästa sättet att undvika att gatukontoret "klantar" sig, är att själv hålla efter träden enligt ovan bestämmelser.
Margith
Lägre än 4,5 meter över väg var de definitivt (nån trottoar finns inte här, bara ett rejält dike) Men 3 meter från vägens mitt, inte en chans! Riktigt så smal är inte gatan a0a.gif
Men ditt svar MariaS förklarar nog varför de massakerade rönnen, tvekade länge vid aspen och gick loss rejält på tallen rotfl.gif

Ni som kan träd, de här 1-meters pinnarna som de lämnade på tallen: ska jag skicka ut mannen för att kvistrensa den nu, mitt i vintern, eller är det bättre att göra det någon annan tid på året? Tallen är 15-20 meter hög... jag vill inte att den ska dö, då finns det risk att den trillar över vägen och det skadeståndet har jag inte råd med crying.gif


Nickan74
Jag jobbar som parkarbetare och har den roliga uppgiften att höja trädkronorna ovanför vägbana. Höjderna som angets stämmer hos oss men 3 m från vägens mitt har jag aldrig hört. Hela vägen ska vara fri.

Dock skulle vi aldrig gjort så utan att prata med husägaren först om den fanns att få tag på.
Betty
I så här kalla zoner som vi bor i brukar man rekommendera att man beskär träd under JA(S) för att minimera frysrisken. Har aldrig hört talas om någon som kapat i träd mitt i vintern här uppe.
MariaS
Tyvärr är det så att det är den billigaste arbetskraften som arbetar på gatukontoren, inte den som är utbildad. Därför sker väldigt mycke felaktig beskärning och på helt fel tid. Men dessa träd går under beskärningsperioden vår-vinter, så så långt ska de nog klara sig. Putsa ni till träden om ni kan.
Margith
Ditt svar Nickan74 var det som jag inbillade mig gällde.
Jag har bott i eget hus över 20 år och det här huset är mitt tredje.
Jag har aldrig varit med om nåt liknande förut.

Att trädkronan ska ligga över 4,5 meter över väg och inte på något sätt inkräkta på själva vägbanan låter helt rimligt och självklart i mina ögon.
Har du egen bil "löser det sig" med automatik, du vill ju inte repa lacken på din egen bil med dina egna träd eller hur?
Vi har dessutom en husbil som är ganska rejält hög. Jag lovar, hade nåt av våra träd hotat att repa lacken på husbilen hade gubben min rusat ut med motorsågen för länge sedan rotfl.gif
Men de här stackars träden har aldrig haft nån kvist som sträckt sig längre än till "vår" sida av diket. Dessutom ligger vår tomt gott och väl 1 meter över vägbanan...

Hade någon varit snäll och ringt på dörren och berättat vad de tänkte göra och varför, hade jag lyssnat och lärt och bett att få 1 vecka för att fixa det själv, så all heder till dig Nickan74 och det jobb som du gör smiley_small_hug.gif

Hur jag nu ska göra för att "rädda" tallen kanske bättre hör hemma i ett nytt inlägg under Träd, buskar häckar??
Nickan74
Jag vet inte...men jag föreslår iaf att du mailar dem och frågar hur de tänkte. Jätteirriterande ju!
De kanske ska sätta upp några stolpar/lampor...?

Tack för kramen!
Kan nämna med att i vår kommun är det iaf utbildat folk som sköter trädbeskärningar, eller åtminstånde leder arbetet.
Dessto vanligare är att träd och grönt på parkmark blir skaktat av folk.
MariaS
Ska se hur man beskriver då...

Just där grenen börjar i stammen, sitter det som en liten knöl. Denna knölen kallas "krage" och är grenens tillväxtpunkt. När man beskär, ska man såga så nära denna kragen som möjligt, utan att såga i kragen. Låter krångligt... Gå ut och titta på trädens grenar så ser du nog vad jag menar. Gör man på detta viset och följer knölen (blir då lite snett sågat) så läker trädet väldigt fort och risk för röta uteblir.
Nickan74
Kolla in bilden här så fattar du nog

http://www.dn.se/content/1/c6/54/31/50/~8036282.jpg
malin72
jaha du Margith då var jag inte ensamen om detta nu då crying.gif själv kom jag hem och såg att dom tagit en Hägg och vårat körsbärsträd (fågelbär) är "var" det nog ranting.gif dom som var så vackra och doftar så underbart, dom satt precis vid våran nybyggda altan och var ju perfekt insynsskydd..................nu ser jag ut mot sophuset och bilarna -cry-.gif -cry-.gif dom skulle rödmärka träd som dom skulle ta bort på området för utsikt och dom som var en fara för husen (vilket inte dessa var), vilket dom inte gjort för då skulle jag tagit kontakt som man så bra fick göra jo visst ranting.gif vi har parkeringen utanför med det är ett bra avstånd bort mot bilarna! Har stött på en hel del grannar som bara står och gapar....alla maskiner står kvar så dom jobbar väl vidare imorgon då
detta kommer jag sakna i vår-sommar
[attachment=30122:juni93.jpg][attachment=30123:juni92.jpg] hm kul va!!!

känner totalt som du...om dom ändå sagt till eller frågat oss m...men nope borta som vinden med stubbar kvar ranting.gif
Tur att dom inte tog äppelträdet då trostar.gif
Margith
Ojj Malin, dig är det ju verkligen synd om trostar.gif

Jag kan ju skratta åt eländet och mest irritera mig på att de inte sa till innan. Hade de gjort det, hade jag bett dem ta bort mycket mer än de gjorde... när de ändå var där med motorsåg och kan det kanske heta stegbil?? Hade de inte kunnat ta HELA kvistarna då? Och inte lämnat 1 meters kvistar kvar?
Och vad gäller rönnen hade de lika gärna kunnat kapa den jäms med fotknölarna än att kapa hälften... lodrätt! om ni förstår hur jag menar...

Nu måste jag jaga ut gubben med stege och såg för att fixa till det här. Jag vägrar nämligen att kliva på stegar och det är en förutsättning för att få bort kvistarna som de lämnade på tallen ranting.gif

Ett tack till både MariaS och Nickan74 som förklarat och bifogat länk som jag ska visa gubben innan jag jagar ut honom med sågen laugh.gif

Med bästa vilja i världen kan jag inte kalla slutet av januari för vår-vinter hos mig. Här är det fortfarande vinter. Vår-vinter är framåt mars (tycker jag shy.gif )

Hur har det gått för dig idag Malin? Hur ser det ut hos dig??
Monica M zon 4
Men, tog dom verkligen bort massa grenar från träd på er tomt utan att ens säga till först?! Jag hade blivit heltokig om dom rört mina träd. Man borde väl få en chans att fixa till det själv om det är grenar som stör trafiken. Mycket märkligt. Får det verkligen gå till så? confused.gif Hoppas ni kan rädda träden så gott det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon