blomkronan
Snacka om att jag blev paff. När jag sluta jobbet i kväll (vid 18 tiden) gick jag till bilen öppna dörren som vanligt... och jag satte mig i bilen.
I samma ögonblick som jag satte ner min bak i sätet sa det PANG!! Jag blev skit rädd det lät som att det hade fallit ner en stor sten på taket... jag gick runt bilen och kolla om det låg någon sten på marken... mina tankar for i huvudet...var det en metior som slagit mer confused.gif giggle.gif men på taket var det inget märke och någon sten låg inte på marken. När jag satte mig i bilen igen så hörde jag ett "prasslande" ljud bak i bilen, då såg jag i backspegel att hela bakrutan var helt krakilerad!!! confused.gif

Kan någon förklara för mig VAD HÄNDE ??????
Aqvakul
Det troligaste är kanske en skada i glaset till följd av stenskott eller så blev rutan satt under press då den monterades, ev. kan den varit utbytt efter krock. Jag läste för ett tag sen om att det var problem med exploderande rutor på ett särskilt märke/bilmodell, men jag kommer inte ihåg vilken och har nu letat lite i diverse biltidningar utan resultat.
Christina i Taxinge~
den sprack antagligen av spänningar i glaset som kan ha funnits där länge....spänningarna alltså.
Vid ett givet tillfälle händer nåt som får rutan att spricka - kanske att du slog igen dörren, kanske att det varit temperatursvängningar ute.
Nån sa en gång att värmetrådarna i bakrutan kan orsaka dessa explosioner....?
Att ta ut bilen från ett varmt garage till vinterkyla kan också ge explosion där bak
Finns nog många orsaker som inte är så lätta att pussla ihop just när det händer - det bara råkar bli explosionstid just !



blomkronan
Jag fick bilen vandaliserad en fredagskväll av troligtvis ett gäng ungdomar för tre år sedan. Backspeglarna var av, förardörren och baklukan hade fått sig en spark var... men det var ju tre år sedan?

Ett stenskott kanske... men jag hade inte använt bilen på dagen och det var kanske runt 3 grader varmt ute, ingen is på rutorna. Och den sprak av att jag satte mig i bilen... [color="#FFFF00"] Jag har en renault clio -91:a

Jag är glad att det inte var en metior iallafall... giggle.gif
Sussie F-Flower
Ojdå! Vilken otur! Skit och elände när man som minst behöver det!!!
Vad irriterande när man inte har orsakat skad själv tycker jag, åsså ska man ut med en massa pengar i självrisk dessutom... ranting.gif Stackars dig...!!! trostar.gif

Jag gissar också på spänningar eller temperaturväxling.
Temp.växl. var jag själv med om för några år sedan då jag körde min jeep en kall vinterdag. Hade kört i drygt 2 mil. Full värme i bilen hela tiden. Gissar att jag hade nog runt 25 grader i bilen när jag körde under en viadukt samtidigt som någon annan körde viadukten och stänkte ner snö på min framruta.
Gissa vad som hände...? Ja, den krackelerade inte men det blev ett spindelnät av sprickor hela framrutan... fear.gif Snacka om snopet!!!

Det där som hände dig för tre år sedan borde väl inte spela någon roll nu väl? Eller...?
Sitter rutan kvar eller har den ramlat ur?
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 27-01-2009, 22:03) *
Det där som hände dig för tre år sedan borde väl inte spela någon roll nu väl? Eller...?
Sitter rutan kvar eller har den ramlat ur?


Rutan sitter kvar... jag har satt solfilm på bakrutan (och sido fönster) för shaggys skull, det var ju tur att jag hade den där som håller i hop rutan smile.gif så jag kunde ta mig hem... från jobbet i dag. Sen tror jag att värmetrådarna i rutan håller ihop den oxå. Bilen stog utomhus hela dan och temperaturen var "jämn" ute idag... och jag hann inte stänga dörren det small till i samma ögonblick som rumpan satte sig i sätet...
några kg övervikt har jag väll... men jag är inte överviktig blush.gif

Ja det var ju presis vad vi behövde nu... resan till thailand tömde vår kassa........... och när vi kom hem hade hundvakten... som hade fått låna vår andra bil, smält den!!! det var glashalka en dag och han hade kört in i en hög trottoarkant däcket explodera och styrarmen gick av, som tur va inga plåtskador... står på verkstan nu, lagad, vi får tillbaka den i morgon och den notan gick på 2400:- i reperation och 1200:- i bärgning... Det går troll i våra bilar -cry-.gif
Sussie F-Flower
Men fy, vilken otur ni har! crying.gif
Det blir till att hämta en bil då, och köra den andra till glasmästaren...?

Håller tummarna för att allt ska gå bra!
smiley_small_hug.gif
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 27-01-2009, 22:33) *
Håller tummarna för att allt ska gå bra!
smiley_small_hug.gif

thanks.gif det behövs... smile.gif Men vi får se om vi kan få ut lite på försäkringarna...
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 27-01-2009, 22:41) *
thanks.gif det behövs... smile.gif Men vi får se om vi kan få ut lite på försäkringarna...



Jamen det borde ni väl få...? Det tog jag för självklart... confused.gif
Annars får du väl prova med en annan glasmästare...
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 27-01-2009, 22:44) *
Jamen det borde ni väl få...? Det tog jag för självklart... confused.gif
Annars får du väl prova med en annan glasmästare...

Jag kan inte hitta försäkringsvilkoren... jag ska ringa dom i morgon, jag tror inte jag har "glastillägg" har bara halvförsäkrat, den är ju så gamal bilen!!
Min mans bil som hundvakten fixa, borde vi få ut något på...
Rosmarin
Nej men usch då! Stackars du! Jag hoppas verkligen att det går att ordna med försäkingarna för man har ju som sagt andra hål att stoppa sina pengar i utan att sådant här händer.
Huggorm
Jag var med om en liknande grej en gång, men då var det ett dricksglas. Höll det i handen, och plötsligt bara sprack det ner i tusen små glaspärlor som ramlade ner på bordet blink.gif
Gossen Ruda
Dagens bilrutor kan spricka lite hur som helst. Dom limmas ofta fast och då kan det uppstå spänningar. Min vindruta fick en spricka en kall dag för några år sen. Lyckligtvis börjar sprickan bakom backspeleln och sträcker sig snett nedåt åt höger så den stör mig inte. Rutan är ju laminerad, tror jag, så det är ingen fara.

Beträffande bakrutan det talas om här kan orsaken vara något liknande men det kan även vara en kastad sten eller tom en kula från ett vapen. Det finns knäppskallar. Stenskott tror jag dock inte på, sånt drabbar nästan bara vindrutan för det är den egna bilens hastighet som är orsaken.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag gissar också på något på bakrutan, sten eller något annat
blomkronan
JA dat är ju helt knäppt!!! jag får se, vad dom har för förklaring hos glasmästaren, Bilen stod parkerad mitt i en stor parkering som nog rymmer minst 1000 platser mitt i ett köpcentra, den troligaste förklaringen vore ju att någon kastat en sten, men det var inga människor där då... parkeringen var nästan tom... det stog kanske 5 bilar i närheten resten i närheten var tomma, i området där jag jobbar ligger bara stora butiker som coop, onoff, siba, expert, stadium, och systembolaget, avståndet mellan butikerna gör att folk väljer att ta bilen mellan butikerna!!! för om man handlar ska slippa bära så långt, det är ju stora grejer vi säljer i området. Det är en gamal flygplats, parkeringen är gamla landningsbanan och butikerna är i gamla flygplanshangar. så området är stort. någon skytt såg jag heller inte till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon