Ralf
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1042...&from=tabla

SVT visar nytt trädgårdsprogram. Tror ej vi får lära oss så mkt, men vackra bilder blir det. Rena trädgårdsporren! smile.gif
Eva i Höga
Alltid lär man sig något och det är en njutning att få titta på fina trädgårdar, ska absolut sitta i soffan och titta på detta. Tack för påminnelsen!
Aqvakul
Det ska jag se!
Meriona
Verkar lockande! Orkar man bara hålla sig vaken så! Är det inte en udda dag och tid för ett trädgårdsprogram?????? unsure.gif
Ralf
Redan slut!!! ohmy.gif

Nån som kan komma med tips på hur man anlägger en egen kanal?? Tycker det verkare frän med båtar som åker förbi.

Och sen undrar jag över att sätta potatis i slutet på mars? Får nog spetta ner dem i tjälen.
Aqvakul
Har du ingen kanal?
Tjäle?

Du kanske får flytta söderut, Stockholmsd-v-l? biggrin.gif kompiskram.gif
Cathis
Ujuj där vill jag bo, jag vill också ha en kanal

Härliga vyer tummenupp.gif
CillaM
Jag var ganska irriterad när programmet var slut. Tänkte på det när jag fixade pizzan och kom på att hela programmet och domarna hade tagit bort det roliga med odlingen. Personligen tyckte jag att kvinnan som inte kom med första gången hade den finaste trädgården, å andra sidan så var det lite väl perfekt. Det personliga hade försvunnit. Den första trädgården, med alla dessa plottriga byggnader tycker jag skulle passat bättre i någon Legoland-katalog. Och så en sak till, hur i jösse namn hinner man fixa en sådan trädgård på bara 4 år???
HelenJ
CITAT (CillaM @ 30-01-2009, 22:30) *
Jag var ganska irriterad när programmet var slut. Tänkte på det när jag fixade pizzan och kom på att hela programmet och domarna hade tagit bort det roliga med odlingen. Personligen tyckte jag att kvinnan som inte kom med första gången hade den finaste trädgården, å andra sidan så var det lite väl perfekt. Det personliga hade försvunnit. Den första trädgården, med alla dessa plottriga byggnader tycker jag skulle passat bättre i någon Legoland-katalog. Och så en sak till, hur i jösse namn hinner man fixa en sådan trädgård på bara 4 år???

Jag tyckte inte det var nåt trädgårdsprogram egentligen, det handlade bara om tävling. Bara nån gång nämdes ju ens en växt vid namn.
Tror inte jag ska titta fler gånger.

Gröna Rum, kom tillbaka!!!!!!!

Cilla - med massor med pengar!!!! Enda sättet....
Fågelvägen
Jag hade nog alltför höga förväntningar. Hafsigt upplägg med många upprepningar. Bara en enda Euphorbia visades i närbild sad.gif Den praktfulla planteringen med alpina (?) växter visades bara på avstånd. Jag väntade mig vagt att det gamla paret med de putslustiga byggnaderna skulle förvandlas till trädgårdstomtar av gips vilket ögonblick som helst.
Det hela arrangeras alltså för något slags välgörenhet, men mest handlade det väl om trädgårdsägarnas tävlingsinstinkter.
Kanalen var fin, jag skulle mer än gärna ha en sån som kant i trädgården, med granna kanalbåtar och allt. Kanalen fanns nog där före trädgården, och före järnvägens tid.
Aqvakul
Håller helt med er andra. Det var verkligen inte mycket till trädgårdsprogram, särskilt inte för oss växtintresserade. Däremot bidrog programmet med lite vacker brittisk miljö och antydde också den tävlingsinriktade sidan av brittisk trädgårdsodling. Jag tänker nog se nästa program också. Men blir upplägget alldelels det samma så blir det kanse det sista....





edit: stavfel
MariaS
Precis som ni andra, blev även jag besviken. VAD var det för växter i trädgårdarna? Sen måste ju de som gör dessa trädgårdar ha obegränsat med tid och pengar. Hu rhar man annars tid och pengar för detta överdåd med växter?
Stör mig gortfarande på att man aldrig fick se VILKA växter som fans där. Det nämndes ju t.ex. att det fanns tropiska inslag i en av trädgårdarna, men det fick man inte ens se en skymt av!?
Nä, det får nog vara med det programmet i fortsättningen!
Red Top
Jag blev inte särskilt besviken. Hade egentligen inte tänkt titta. Engelska trädgårdar och min gammeldags torparträdgård har inte så mkt gemensamt.

Nåväl; tittade ändå och njöt i fulla drag av dessa, ganska till åren komna, engelska par, som ägnade all sin tid åt att slita för att uppfylla tävlingsvillkoren. Log i mjugg och kände en oerhörd lättnad över att jag själv bara odlar för min egen tillfredsställelses skull. yes.gif

Gillade paret som hade barnasinnet kvar och gjorde en trädgård för barn att vara i.

En kanal kanske jag inte skulle vilja ha, men en liten bäck har jag alltid önskat mig. Som det är nu måste jag gå några hundra meter in i skogen för att komma till den.

Jag håller med Helen J, längtar efter gröna rum och även det danska trädgårdsprogrammet, som gick förra året(kommer inte ihåg vad det hette).
Eva i Höga
Ja, inte kan man kalla det trädgårdsprogram, det handlade ju om en tävling. Men det var vackra bilder, man önskade att kameran skulle stanna vid växterna en stund men så blev det inte. Barnträdgården var ju en speciell stil och det kan man ju acceptera men det skulle ju vara mer växter, barn tycker också om växter.
Dessutom skulle allt vara så perfekt, men det var ju en tävling....
Jag kommer nog att titta nästa gång också om jag kan, det kan ju dyka upp nån vacker blomma!

nelly.trott
CITAT (MariaS @ 31-01-2009, 08:43) *
Precis som ni andra, blev även jag besviken. VAD var det för växter i trädgårdarna? Sen måste ju de som gör dessa trädgårdar ha obegränsat med tid och pengar. Hu rhar man annars tid och pengar för detta överdåd med växter?
Stör mig gortfarande på att man aldrig fick se VILKA växter som fans där. Det nämndes ju t.ex. att det fanns tropiska inslag i en av trädgårdarna, men det fick man inte ens se en skymt av!?
Nä, det får nog vara med det programmet i fortsättningen!
jo det gjorde man alltså såg banan plantor ! Vad tittade du på ? eller kanske var alldeles för besviken ?? och inte såg ???
Christina i Taxinge~
Jag tittade på programmet och förundrade mig över att människor drivs så intensivt av att få visa upp sin trädgård för andra!
Men jag tror mig också veta att detta ingår i den engelska kulturen och är en del av den "charity" som drivs i England. Inte ska det nödvändigtvis ses som en tävling, men kanske blir det så när man ser med ovana ögon.

Jag tycker inte heller att man genast behöver slå ner på varje program om trädgård som inte är utformat som 'Gröna Rum'.
Gunnel C & Gröna Rum var ett härligt program i många år, men jag tröttnade på det till slut.......sista året tror jag knappt att jag tittade.
Vad jag önskar är att vi alla inte behövde vara så utsvultna på trädgårdsprogram!!!

Det skulle finnas program om trädgårds-make-over, nyanläggningar, gamla trädgårdar, fina trädgårdar, ovanliga trädgårdar, trädgårdsmänniskor, växtskötsel, sådder, förökning, trädgård som kulturyttring, trädgårdar i världen, växter för norrländska klimat, beskärning, "nya" växter, zonknäckeri, balkonglådor, krukodling, grönsaksodling.......ja, ALLT! sweatingbullets.gif
Då skulle man rentav kunna låta bli att titta på vissa program utan att få "ångest" att ha missat nåt! crazy.gif

Jag förstår inte hur "höga vederbörande" på TV inte märker att det finns ett stort trädgårdsintresse ute i landet???! confused.gif

nelly.trott
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 31-01-2009, 12:18) *
Jag tittade på programmet och förundrade mig över att människor drivs så intensivt av att få visa upp sin trädgård för andra!
Men jag tror mig också veta att detta ingår i den engelska kulturen och är en del av den "charity" som drivs i England. Inte ska det nödvändigtvis ses som en tävling, men kanske blir det så när man ser med ovana ögon.

Jag tycker inte heller att man genast behöver slå ner på varje program om trädgård som inte är utformat som 'Gröna Rum'.
Gunnel C & Gröna Rum var ett härligt program i många år, men jag tröttnade på det till slut.......sista året tror jag knappt att jag tittade.
Vad jag önskar är att vi alla inte behövde vara så utsvultna på trädgårdsprogram!!!

Det skulle finnas program om trädgårds-make-over, nyanläggningar, gamla trädgårdar, fina trädgårdar, ovanliga trädgårdar, trädgårdsmänniskor, växtskötsel, sådder, förökning, trädgård som kulturyttring, trädgårdar i världen, växter för norrländska klimat, beskärning, "nya" växter, zonknäckeri, balkonglådor, krukodling, grönsaksodling.......ja, ALLT! sweatingbullets.gif
Då skulle man rentav kunna låta bli att titta på vissa program utan att få "ångest" att ha missat nåt! crazy.gif

Jag förstår inte hur "höga vederbörande" på TV inte märker att det finns ett stort trädgårdsintresse ute i landet???! confused.gif


Så otroligt bra skrivet !!! Tack så mycket ! (själv e jag urdålig på konstruktiv kritik och förklaringar)
Vad jag tycker att du borde göra är att skriva en liten "affärsplan" om alla dessa ideer du har gällande trädgårds program och maila till olika tv bolag och kanske bli en super tv-programledare med många fiffiga ideer. (lägg till betygsättning på olika tädgårds inriktade affärer-då kanske vis skärper sig )

MariaS
CITAT (nelly.trott @ 31-01-2009, 12:26) *
Så otroligt bra skrivet !!! Tack så mycket ! (själv e jag urdålig på konstruktiv kritik och förklaringar)
Vad jag tycker att du borde göra är att skriva en liten "affärsplan" om alla dessa ideer du har gällande trädgårds program och maila till olika tv bolag och kanske bli en super tv-programledare med många fiffiga ideer. (lägg till betygsättning på olika tädgårds inriktade affärer-då kanske vis skärper sig )

Ja det vore väl något. Trädgårdsprogram runt om i landet, med betyg på de närliggande handelsträdgårdarna och växtkedjorna. Gärna med inriktning på de olika trädgårdarna specialiteér.
För att då knyta an till det engelska programmet, varför inte följa Lands öppna trädgårdar. Finns mycket att se och följa i HELA vårt land!
HelenJ
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 31-01-2009, 12:18) *
Jag tittade på programmet och förundrade mig över att människor drivs så intensivt av att få visa upp sin trädgård för andra!
Men jag tror mig också veta att detta ingår i den engelska kulturen och är en del av den "charity" som drivs i England. Inte ska det nödvändigtvis ses som en tävling, men kanske blir det så när man ser med ovana ögon.

Jag tycker inte heller att man genast behöver slå ner på varje program om trädgård som inte är utformat som 'Gröna Rum'.
Gunnel C & Gröna Rum var ett härligt program i många år, men jag tröttnade på det till slut.......sista året tror jag knappt att jag tittade.
Vad jag önskar är att vi alla inte behövde vara så utsvultna på trädgårdsprogram!!!

Det skulle finnas program om trädgårds-make-over, nyanläggningar, gamla trädgårdar, fina trädgårdar, ovanliga trädgårdar, trädgårdsmänniskor, växtskötsel, sådder, förökning, trädgård som kulturyttring, trädgårdar i världen, växter för norrländska klimat, beskärning, "nya" växter, zonknäckeri, balkonglådor, krukodling, grönsaksodling.......ja, ALLT! sweatingbullets.gif
Då skulle man rentav kunna låta bli att titta på vissa program utan att få "ångest" att ha missat nåt! crazy.gif

Jag förstår inte hur "höga vederbörande" på TV inte märker att det finns ett stort trädgårdsintresse ute i landet???! confused.gif

Precis - Gröna rum var iofs bra (och först), men just den programtypen har kanske spelat ut sin roll. Det har funnits många andra program som också varit bra fast den senaste trenden med program som "Söderläge" där det mest handlar om design är väl kanske inte heller optimalt... Men eftersom man är så utsvulten så tittar man förstås bara ordet "trädgård" nämns.
Det gick en engelsk serie för nåt år sen med en man som var väldigt duktig. Jag såg ett antal program där han kämpade med att göra om omöjliga engelska radhusträdgårdar - nån som minns den? Den gillade jag! Lagom dos design, växtkunskap, vackra bilder och humor....
Kan man inte göra egna trädgårdsprogram kan man kanske köpa in fler engelska av den typen?
Och varför inte dokumentärer om Heligans, Sissinghurst m fl. Eller ännu hellre svenska besöksträdgårdar! Dokumentär från "Öppen trädgård", trädgårdsrundan osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon