Full version: Akut!
torvan
Nu behöver jag verkligen er hjälp! Fortum är här och ska installera fjärrvärme och gräver rakt igenom min perennrabatt -cry-.gif killarna är jättesjyssta och dom gör det försiktigt för att minimera skadorna.
Men hur ska jag förvara växterna några dagar? Det är ju tjäle i marken och dom sover så gott..
Växterna är bla gamla pioner( från mitt barndomshem som jag är jätterädd om) riddarsporrar, lavendel och
nävor. I går grävdes också några syrener upp som är ca 1½ m höga. Hjälp mig snälla ni! Torvan
Aqvakul
Har du något kallförråd där det inte blir för många frostgrader, så ska det väl funka..
Ett annat alternativ är att förvara dem ute och täcka lite med någon gammal matta eller motsvarande om du har väldigt många köldgrader. Att ta in dem i värmen måste vara absolut sämsta alternativet...
*Stintan*
Oj va jobbigt. Det enda jag jag komma på är att du försöker jordslå dom för att skydda rötterna.
Hoppas du kan fixa dina växter.
Förhoppningsvis kommer det fler svar.
torvan
Jag har tyvärr inget kallförråd. Jag tror också på att låta dom vara ute
men är rädd att rötterna ska skadas, för jorden är inte så hanterbar så
det går att "packa in dom." Ska ut och leta slängda julgranar nu. Torvan
*Stintan*
Kan du kanske ta in jord en stund så den tinar lite, hum, jord är nog bättre än gamla julgranar.
160kvm stort hus
Kan du inte åka till närmsta "bygghandel" och köpa ett par säckar jord?
Och sen försöka hitta någon grop där du kan plantera växterna tills marken tinar?
kanske killarna kan ta ett skoptag nånstans?

Snällt att dom är snälla men trist att dom inte kan säga till i tid....
torvan
Bra ide, det ska jag göra! Nu har dom lyckats gräva av vår bergvärme
så jag hoppas jag hinner innan vi får köldgrader inomhus också fear.gif
Dom gick efter sina ritningar som inte stämde...men jag visste ju!
Att man alltid ska få rätt whist.gif torvan
torvan
Tack för snabb hjälp thanks.gif
Nu har jag en skottkärra med jord på tining
och fina grankvistar. Växterna kommer att vara
uppgrävda 3-4 veckor fear.gif
Fortum ersätter växterna som förstörs fick jag veta.
Det är ju bra men mina pioner är oersättliga, speciellt
nu då min mamma gick bort för tre veckor sedan.
Pionerna var en av hennes favoriter hemma wub.gif torvan
MariaS
CITAT (torvan @ 04-02-2009, 09:06) *
Bra ide, det ska jag göra! Nu har dom lyckats gräva av vår bergvärme
så jag hoppas jag hinner innan vi får köldgrader inomhus också fear.gif
Dom gick efter sina ritningar som inte stämde...men jag visste ju!
Att man alltid ska få rätt whist.gif torvan

Ja det bästa är att med markfärg rita ungefär var man vet att ömtåliga saker finns i marken. Själv har jag instrument så jag kan mäta in exakt var saker grävs ner, på en gång, så hantverkarna slipper gräva av viktiga ledningar...


Till ditt problem. Sätt vanliga plastpåsar runt jordklumpen och ställ växterna norr om huset mot husväggen. Här klarar de sig tills du kan gräva ner dem igen. Saknas jord runt klumpen, kan du ta löv, kompost eller säckjord i plastpåsen också. Det som är värst för dessa växter nu, är när och om solen kan komma åt dem, då tinar klumpen och växten vill börja växa o.s.v. För övrigt befinner de sig i vila just nu, och skadas altså inte av hanteringen.
torvan
Tack Maria nu blev jag lugnad. Torvan
MariaS
Oj glömde... Knyt inte åt plastpåsarna utan ställ dem så att naturlig fukt (snö/regn) kan komma in i påsen. Gör gärna ngt hål i botten av påsen också, så fuktigheten kommer vara jämn.
Christa
Jag har hört att det farligaste för växter är att tina och frysa om vartannat så det är nog bra om miljö blir så lik den i jorden som möjligt. Är de frusna nu skall de nog forstsätta vara det och bor du där jorden inte är frusen så är nog bra om den forstsätter att vara det.

Blöta och torka är heller inte bra. Om man sparat växter i krukor säger de att man skall gräva ner krukorna just för att utjämna temperaturväxlingarna. Står påsarna öppna och det börjar regna så skulle i alla fall jag sluta till dem till det regnat färdigt och täcka med något isolerande om de är frusna.

Det är också bra om det följer med en jordklump när man gräver upp dem för det kan ju vara svårt att få jord att sluta tätt runt rötterna annars när man gräver ner dem igen.

Observera att jag aldrig flyttat växter mitt i vintern utan går på det jag hört och dragit slutsatser.

Att de skall ställas i skugga håller jag med om.
Alexander-VG-zon3
lägg växterna på norrsidan med en gammal matta över sig. så klarar dom sig. att det fryser bland rötterna gör inget och att dom tinar och fryser gör inget heller. och dom kommer inte vakna i förtid (även om solen är framme är det för kallt nu fram tills april innan dom vaknar)
torvan
Tack ska ni ha, med alla bra tips är jag nu säker på att det ska gå vägen sweatingbullets.gif torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon