Krokodilen
Sitter här med frökatalog framme och Thompson & Morgans webbshop uppe och ska beställa frön. Men har råkat ut för problemet att jag inte vet hur jag ska se om de blommor jag beställer fröer till kommer att blomma första året eller först andra året.

Vet ju nu att akleja blommar först andra året. Men det står inte i katalogen! Då blir jag orolig för att även Rudbeckian väntar till andra året innan den blommar.

Upplys mig snälla! help.gif
Christer i Falköping
Vet just inte hur rudbeckian uppför sig, men räkna med att de flesta perenner blommar först andra året eller tredje eller fjärde eller .....
Christer.
Red Top
Det beror på vad det är för rudbeckia. Om det är en perenn, blommar den först andra året. Men det finns ju även ettåriga.=)
CillaM
Det beror ju lite på hur hårt de drivs. Jag har vart med om flera olika perenna rudbeckior har blommat första året och då var jag tvungen att klippa ner alla! -cry-.gif
Krokodilen
Tänkte köpa fröer till Rudbeckia x hirta Cherry brandy från Thompson and Morgan. Men vill ju ha blommorna i år, tänker inte vänta till nästa år. Jag fattar ju inte ens om det är en perenn eller en ettåring. *suckar* http://www.tandmworldwide.com/seeds1/product/5318/1

Är det så med alla perenner att dom inte blommar förrän andra året? Upplys en nybörjare snälla!

CITAT (CillaM @ 07-02-2009, 19:16) *
Det beror ju lite på hur hårt de drivs. Jag har vart med om flera olika perenna rudbeckior har blommat första året och då var jag tvungen att klippa ner alla! -cry-.gif

Men varför var du tvungen att klippa ner dom? Fattar inte.
Red Top
Det är svårt att tala för alla perenner. Om man gör på rätt sätt(fråga mig inte hur)kan man tom få akleja att blomma första året biggrin.gif

Det är nog många som blommar redan första året. Det brukar stå angivet på förpackningen eller i odlingsanvisningarna. När det gäller din sort, Rudbeckia x hirta Cherry brandy, så ska den tydligen blomma första året yes.gif , såg jag när jag googlade lite.
Bitta98
Rudbeckia x hirta är ettåriga och Rudbeckia Echinacea purpurea är flerårig. Den fleråriga har jag sått i februari och den har blommat i juli samma år.
Eva 33c
Rudbeckia hirta varianter blommar första sommaren om de förkultiveras. Och de blommar mycket. De är egentligen inte ettåriga men inte fullt härdiga här hos oss så vi odlar dem som ettårig. Jag har haft plantor som kommit igen några år, men de växer liksom "bakåt" då våren är för sen och sommaren för kort för att de ska utvecklas ordentligt. De som jag sår i mars är alltid finare och större.
Sen finns ju också höstrudbeckior, R laciniata, som är fullt härdiga men de blommar inte förrän andra året.
Krokodilen
CITAT (Eva 33c @ 07-02-2009, 23:36) *
Rudbeckia hirta varianter blommar första sommaren om de förkultiveras. Och de blommar mycket. De är egentligen inte ettåriga men inte fullt härdiga här hos oss så vi odlar dem som ettårig. Jag har haft plantor som kommit igen några år, men de växer liksom "bakåt" då våren är för sen och sommaren för kort för att de ska utvecklas ordentligt. De som jag sår i mars är alltid finare och större.
Sen finns ju också höstrudbeckior, R laciniata, som är fullt härdiga men de blommar inte förrän andra året.

Tack, jättebra info. Då förkultiverar jag inne. Och här är sommaren lite längre än hos dig, bor i zon II. Så hos oss kanske dom klarar sig bättre år två och framåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon