Ciczi
Jag har några riktmärken på när årstiderna "börjar". Sommaren börjar t.ex när palmerna får flytta ut i juni. Hösten kommer när palmerna åker in och vintern är när julgranarna sätts upp på gator och torg.

Men när är det vår då? Jo för mig är det vår när den första svenska gurkan går att köpa i en vanlig livsmedelsbutik.

Detta har jag alltså gjort idag. Sedan att det råkar vara en dag med 7 plusgrader på termometern gör ju inte saken sämre.

Har ni också speciella riktmärken för årstiderna?

//Ciczi
EKLO
Snödroppar vid sydväggen på huset där jag stiger av cykeln i uppförsbacken på väg hem från jobbet. Och i onsdags såg jag de första! I Göteborg är detta.
gnon49
[attachment=31306:S5030412.jpg]Satt en stund i solen idag. Tog granris som underlag och både jag och katten njöt av sol och dofter och jag kände att livsandarna kom igång än en gång. Våren är rena dundermedicinen för mig. Detta längtar jag efter-
Myosotis
Här bara kändes det som första vårdagen idag fast snödropparna inte blommar riktigt än och det ligger lite snö kvar i vägkanten. Det var blå himmel men ganska kallt, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Första tranan gjorde det ännu mer övertygande.

Minns den första höstdagen i fjol, det var hög himmel och ren luft och man kunde andas djupt för första gången på länge, då kände jag att sommaren var över.
Krolliljan
När våririsen blommar. wub.gif

Våriris från förra året i mars

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon