Full version: galen snart
sophie
Hej
Har frågat flertal ggr ang vad som jag gör galet när jag planterat isär en bladstickling från moderbladet brukar den stå i det klimat som den hade tidigare sedan börjar jag med avvänjning och denna kan ta 1-2 månader sedan försöker jag ställa ut den på en självbevattnad matta eller bara på bordet med belysning,så brukar den stå still 2-3 månader så vips dör ett efter ett blad,jag kollar vattningen med en mätare,Vad är det som är galet?
Förr lyckades jag precis med omplanteringen så vips så dog de men de beror nog på omställningen,nu har jag lyckas ett steg längre men varför växer de inte och varför står de stilla och vips dör bladen och fort går det,
Vad ska man ha för jord,använder såjord + sand och lite leca,perlite i--
Sedan rotade jag några blad i vatten som jag har många blad av,de kommer det ena efter det andra utan jag gör något,Några rotade jag enbart i sand tills de var rotade flyttade över dem i miniväxthus och lite högre men inte mycket luftfuktighet,vips så dör de,skulle jag int eha rört dem,finns det chans att dessa kan komma för bladen var ju rotade..Många frågor på en gång,,Vore tacksam för svar----As
Ingrid på Västkusten
Vad r dte för blad?

Fick Du med klacken för får Du inte med den så står bara bladet å stampar och utvecklas ine utan bara vegeterar......står och stampar kanman säga.....mankan göra så med Aloe och vildpelargoner och Hoya, men bladet blir aldrig mer än ett blad.....d v s en hjärndöd växt....

Hälsar ingrid
sophie
Hej Ingrid
Något är konstigt för sist lärde du mej och det funkar tills detta steg nu vill inte ens halvstora sticklingar växa,kanske de behöver något tillskott??
Jag har alltså både en bit rizom och kanske 5-6 blad fyller en låg kruka som man ska ha till rizombegonior,kanske man ska blanda i lite torv eller vad tror du??hoppas du har bra förslag som alltid till mej..att ge upp det gör jag inte trots allt misslyckade ang bladsticklingar..MVh as
Ingrid på Västkusten
Kan vara så att miniväxthuset är fullt med växter? Har Du svarta så flugor hemma?
Är det de små miniväxthusen? Jag ahr själv trassel med dem - och när jag använder dem på våren typ då har jag två små stenar på sidorna så jag släpper in frisk luft. Det är ett himla inkubationsställe för sporer å svamp å sådant. Jag ärju itne så hemma på begonier som Du vet :-D men är det dem som behöver högluftfuktighet?

Leca och perlite över en viss mängd i t ex såjord bidrager till mkt förhöjd fuktighet i substratet, så att den håller för mycket fukt istället för att vara jämnt dränerande.
Jag hade testat att tillföra lite ltie STÖRRE partiklar till min såjord/rotningsjord.

Och varför de inte växer - göder Du något ett par tre veckor efter plantering? Jag skulle gissa på att det är något med jorden - för blöt - troligtvis inte för kompakt då Du ju blandar i detta ( och ingen fin sand nu - utan grov va? Ingen fin burfågelssand?) och detta kanske spädes på med miniväxthusmiljön. Prova att ha locket ordentligt på glänt, de små ventilerna i taket är inte tilräckligt.

Sedan har ju vatturötter inte alltid så god chans som 'andra' rötter. Men det visste Du :-))

Vad det är för konstigt med uppsättningne på bordet med självvattnande matta vet jag inte......snart måste jag nog testa själv att rota begonieblad ;-))

Hälsar Ingrid fundersamt
sophie
Tack för svaret,du är toppen.Pröva du med begonior sedan är du såld,,MVh As
sophie
Ingrid eller någon annan
det är när jag har avvänt dem ifrån växthuset säg ca 1-2 månader och de står ute i mitt blomrum på ett bord eller på en bricka med bevattningsmatta,tillskottljus har de,står helt stilla och så vips efter någon/några månader så faller bladen och sedan går det fort att ruttna alltihop.Vad tror ni är det kanske att de behöver en svad dos gödning för om de har stått som mina gör i bland i en ziplockspåse i kanske ett halvår och sedan ett tag för avvänjning efter att jag planterat dem så går det säkert 7-9 utan det lilla skottet har fått näring kan det vara detta??MVh As
Ingrid på Västkusten
Det låter somd et är något fel när de int ekomemr igång utan står å stampar. När de börjar tappa bladen och innan de gått hädan - ta och kika hur det ser ut UNDER jorden. Jag börjar findera på om Du har stamröta elelr något - ruttnar stammen eller är det rötterna? När Du ser en stickling på 'G' att gå hädan - snabbkik på rötterna!

Hälsar ingrid fundersamt
lilla mamma
Det är inte så att det finns små ofärgade larver som äter?
Kolla sticklingarna Annsofie om du har rötter.
jag har förlorat även större plantor på grund av sorgmyggelarver.
Varför använder ni perlit, det behåller ju bara fukten?

Använd såjord och vattna mer sällan wink.gif
Ingrid på Västkusten
Nä jag använder itne perlit - tycker det är enormt onödigt men andra har kanske sina 'system' uppbyggda runt användandet av perlit, och vill itne byta. Själv använder jag mestadels grus och lecakulor och tycker det är likvärdigt.

Såjord blir ofta för kompakt då det ju är 99% torv och dte här med vattning av torv är ett mkt tveeggat svärd :-/ låte rmand et torka ut för mkt har man svårt att återfukta - åsså får man det fuktigt kväver det rötterna. Torv är en styggelse :-(

Hälsar ingrid
sophie
Hejsan
Tack för svaren och tipsen--
Jag läst att man ska tillsätta lite torv i vanlig jord just till begoniorna för de ska hålla fukten men å andra sidan vad jag läser om begonior så lever de i klipphällar,alltså inte så mycket jord.Sedan Ingrid gav mej tipsen att blanda i grus,har jag gjort och fått mycket bättre resultat,tar både perlite,leca och grus pga att jag vill vattna för ofta,peppar peppar sedan Ingird råd förra gången när vi diskuterade jord så har jag inte tagit död på något pga vattning..Fick detta tipset från kina....
growing in rich-humus soil.,Tips på bra jord???Som innehåller detta Ingrid??Jag gillar att blanda nu sedan jag fick dina förra tips,,Men tar emot fler förslag på bra jord..Förhoppningsvis lär man sig någon gång.Tack för alla tips..As
Ingrid på Västkusten
Humusrik jord - då hade jag uppsökt den däringa beramade plantskolan och läst på påsarnas innehållsförteckning - och så hade jag köpt den säcken det står 80 % komposterad kogödsel på. Det är mkt humusrikt och bra - att blanda med.....jag är fortfarande fundersam på Sophie om det itne blivit för mkt av perlit och leca smatidigt så att mixen håller för mkt fukt *egentligen* - hur har Du det med luftcirkulering runt sticklingarna?

Till våren önskar jag få tigga begoniablad å testa ;-) själv ;-) just n svävar jag då det ser ut som jag rotat variegerad kaprifolsticklingar - men som sagt var övrvinring är en annen 'femma'

Hälsar ingrid
sophie
Hejsan
ja visst kan du få ett blad,Jag har bara detta problem med rizombegonior inte de andra sorterna..Jag har en del grus också..jag har fläkt och dörren till blomrummet står uppe hela sommaren.
Om jag nu får tag på 80 %kogödsel vad ska jag blanda med och hur mycket,har du något tips?Jag tog sist ca 30-40% av grus och leca-.MVh As
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag ahr ju bytt ut nästan allt det som förr var 'plantjord' till komposterad kodynga istället. Fin sand och lite grövre grus åsså en näve leca. Hur mkt är leca i Din 30-40% blandning? Det får inte va för mkt då det ju är för fuktighetshållande :-) men dt låter itne så alls.

Aha - det är begonierna med knöl som är trasslet! Hmm ....... hmm ...hmmm....men de bor välans hemskt jordlöst i naturen? Undrar hon som inte vet...
sophie
Hej
Det är alltså inte knölbegonior det gäller utan rizombegonior de som kryper eller växer upprätt..Som jag misslyckas med.
Hur är det tror du att enbart läta dem växa i E jord + leca och grus??As
sophie
Hej
Har ca 20 %leca.MVH As
Ingrid på Västkusten
Ehh flåt - rhizomer blir knölar i min caudex-galna hjärna ;-))

Gör ett försök? Vad står det på innehållsförteckningen på e-jordspåsen då?

Hälsar ingrid
sophie
Hejsan
Jag kom och tänka på det finns väl en sju st olika i gruppen av begonior,det är rex,cane,shrub,hängande,knöl,rizom m,m
så jag tänkte att vi skulle prata om samma grupp.
Måste tacka dej för alla svar jag har fått av dej,du har lärt mej en himla massa nyttiga saker..Stort tack,ska kolla på påsen,80 % sa du.-...mvh as
här kommer en länk om begonior
http://members.aol.com/btbegonia/index.html

http://absastro.tripod.com/pic.htm
kolla dessa 2 så blir man ännu sjukare av ha begär--mvh as
Ingrid på Västkusten
Och här kommer något heelt annat om dom säger på Tv ;-)

http://www.kirchner-abel.de

Detta sitter jag å kikar på just nu ;-))


Aha - om det är 80% då är det bra :-)) att testa med!

Jag längtar efter en sandbädd med elkabel i ;-) och att det snart är januari! Morr - nu går man å kollar ute och inne och det blir bara mörkare och mörkare så jag önskar det kunde speeda på tills 1 januari - så man kan så nya chilisar etc,

Hälsar ingrid
sophie
Hej
Vad tror du att blanda lite Ejord+ kogödsel och leca ca 30% ev lite barkmull vad tror du,jo grus också ca 20 %.Tack för länken men jag hittade inga begonior,är jag snurrig kanske,.Hoppas på svar igen..Detta ämne är kul..Ska ut och resa ett par dagar men svarar dej när jag kommer hem..MVh as
Ingrid på Västkusten
Jag säger pröva - för det är ju det man måste göra hela tiden när det itne fungerar. Allt för att hitta DET som fungerar för en själv........och för att komma en bit längre.

Nä länken innehöll itne en enda hibiskus, det avr ju ÄNGLATRUMPETER för hele slanten ;-))))


Glada hälsningar ifrån Ingrid
sophie
Hejsan
Nu är jag tillbaka igen,efter en tripp till Berlin--
Imorgon ska jag blanda jord,har inhandlat kogödsel,barkmull+ ejord,leca..
Pratade med en som har en affär hon tyckte jag skulle testa med 1 del ejord,en del kogödsel och 1/2 barkmull,plus lite leca+ grus vad tror du?Kan detta bli för starkt?Det trodde inte hon för hon sa att kogödsel är ju redan bränd--kul att höra vad du tror??MVh As
Ingrid på Västkusten
Jag säger hon har rätt - kogödsel är bara att betrakta som mull -många har ju en helt enorm respekt för kodyngan i handeln och inser ritne att det är som JORD enbart och allena - mullrik sådan:-))

Prova - åsså till våren önskar jag iall ödmjukhet att få pröva jag med - fast jag är ju så urkass på att rota ( välkänt)


Hälsar ingrid
sophie
självklart,påminn mej bara,Tack för all information,tips m,m jag fått..Mvh As
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon