Full version: Fiskarna dog.
uno
I min trädgårdsdamm har nästan alla guldfiskar dött och vattnet luktar lik.
Detta trots att jag med hjälp av en pump har en vak öppen i isen.
Vad jag kan se är det i vart fall 3 fiskar vid bra liv.
Vad kan vara orsaken till att fiskarna dog och att vattnet luktar så illa.

Nu när jag har bytt vatten ser jag botten och där ligger 3 stira döda grodor.
Kan det vara så att de har dött och förgiftat vattnet så att fiskarna dog.

Hur gör man så att grodorna inte dör i dammen?
MariaS
Du har redan gissat rätt. Grodorna har dött och förgiftat vattnet. Se till att få upp liken snarast! annars ryker de sista fiskarna med! Har själv haft samma smäll första vintern med damm. Vattentemperaturen låg då på +1 grad vid kontroll.

Grodorna dör först av syrebrist. Även om det blir för kallt i dammen, så dör de före fiskarna. På vilket djup har du pumpen? Tänk på att pumpen drar ner det kalla ytvattnet till den nivån där pumpen står, då får man motsatt verkan, än om pumpen står lite grundare.

Efter min första vinter, införskaffade jag flytande ljusklot, som håller isen öppen på vintern istället. VAtentemperaturen går aldrig under +4 grader. Har förlorat någon fisk en vinter, men då låg isen ovanligt länge, så det hade nog med det att göra.
KURT
Men grodorna borde som sagt inte ha dött, om det inte var syrebrist eller underkylt vatten.
MariaS
CITAT (KURT @ 04-03-2009, 07:11) *
Men grodorna borde som sagt inte ha dött, om det inte var syrebrist eller underkylt vatten.

Det är just detta som sker när man har för stora pumpar på för stort djup. Kylan i vattnet gör så att syret inte fälls ut och grodorna dör. Fiskarna klarar detta mycket bättre av någon anledning.

Vill man ha en pump i under vintern, bör det vara av en mindre sort. Typ en sån där som inte är större än en tändsticka. Då får man lagom cirkulation för att hålla isen borta, men drar inte ner det kalla ytvattnet ner till botten av dammen.
Gunilla T
Så tråkigt Uno ...livet i dammen dör om det inte finns tillräckligt med syre, jag kopierar in mitt tidigare svar till dig från den andra tråden...

"Det är viktigt att rensa dammen från löv och skräp på hösten, dock inte byta vatten för då får man börja från början igen som med en ny damm. Det organiska materialet som sjunker till botten bryts under vintern ner av mikroorganismer.

Mikroorganismerna förbrukar syre vid nedbrytningen och dammen blir syrefattig. I syrefattiga vatten miljöer bildas metangas eller sumpgas som är ett kolväte. Fullt möjligt att också svavelväte bildas om miljön blir alltför syrefattig men det känner man direkt på lukten, det luktar ruttna ägg. Svavelvätet är lättflyktigt och oxideras snabbt vid syresättning av vattnet.

Att syresätta vattnet är därför viktigt, att enbart hålla ett öppet hål räcker inte, viss syresättning sker alltid vid luftkontakt med vattenytan men i alltför liten omfattning. Endast ytvattnet syresätts och når inte ned till fiskarna i dammen.

Därför krävs någon form av cirkulation av vattnet men för kraftiga rörelser av vattnet är heller inte bra för då måste fiskarna använda för mycket energi för att stå emot vågrörelserna - lagom är bäst.

Jag har i alla år haft en frigolitskiva med ett rör upptill som jag sätter i dammen på hösten. Isen fryser inte under frigoliten och röret släpper ut gaserna. För syresättningen har jag en liten pump med s.k. syrekulor som jag släpper ner på botten under frigolitskivan. Det bubblar sakta från syrekulorna hela vintern och på så sätt når syret även till botten. Denhär typen av pumpar finns att köpa på alla ställen där man säljer dammtillbehör."

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon