Full version: Egypten
diva&hero
Vi åker till Egypten nu i mars. Har aldrig varit där, men nu ska vi följa med några kompisar. Har fått för mig att det är skitigt och lite farligt att åka dit därför har det inte lockat mig.. Dom som vi åker med var där förra året också,är jättenöjda.
Men nu ska jag ge det en chans.
Är det nån av er som varit där? Om ja, vad tyckte du? Några tips ?
(Har vaccinerat oss mot hepatit A, tagit drickvaccin mot turistdirré, ska köpa några dundertabletter för det också ifa.. Det är typ det enda man hör, att folk blir magsjuka så jag är väl förberedd mot det.. sick.gif Handsprit ska med också.)
Men lite andra tips önskas som inte har med ovanstående att göra! Vill få en positivare syn på det hela. wink.gif
Piccante
Jag har tyvärr inte varit i Egypten (än) men skulle jag åka dit så skulle jag bekymra mig mindre för sjukdomar och tänka på att det är en världens äldsta kulturer du ska få besöka. Har ni planerat in något besök vid pyramiderna vid El-Giza eller någon utflykt till de andra gravplatserna? Om ska vara i Kairo så är det en myllrande och spännande stad med basgator, moskéer, borgar, och egyptiska museet med alla historiska fynd!
Christina i Taxinge~
Jag har varit en vecka i Hurghada och dit åker jag aldrig tillbaka.

Men självklart kan jag inte döma ut ett fantastiskt land som Egypten efter den “erfarenheten”.....
Klimatet var iaf ljuvligt den veckan vi var där! smile.gif
Min son åker till Sharm el Sheik nu på söndag och det är andra gången han åker dit, så han tycker det är ok.
Jag skulle kunna tänka mig att åka till Egypten en gång till för att få se Konungarnas Dal och Pyramiderna! Gärna en dagstur på Nilen också.

Att magsjukan är ett gissel är ett faktum. Vi var 6 personer som åkte, tre blev sjuka. Är man borta bara en vecka är det väldigt trist att ligga magsjuk flera dygn.....
Jag klarade mig helt, men jag var nitisk att använda antiseptiska våtservetter och handsprit! Och tvingade maken till detsamma - han klarade sig också från magsjuka.
Så tag lärdom av det! biggrin.gif

Hoppas ni får en riktigt bra resa!
Aqvakul
Jag har bokat två resor till Egypten och båda har ställts in. Kanske det inte är meningen att jag ska komma dit. Första gånge var 1997 då allaresebyråer gjorde ett uppehåll efter att en hel busslast turister dödats i Luxor. Andera gången, 2006, blev redan inställd med kort varsel pga för litet intresse. Vi skulle ha flygit direkt till luxor och sen bott en vecka på Nilen. Jag älskar det gamla Egypten, men har nu beslutat vänta till pensioneringen då det ges mer tid till återhämtning. Jag har tyvärr hört alltför många historier om magsjuka, dålig hygien, plågsamma insekter och påflugna och fräcka egyptier. Hoppas mina farhågor kommer på skam. Trevlig resa!
Eva-Helene
Ja jag har varit där. För 17 år sedan, så det kan ju ha ändrats lite. Jag var i Alexandria, hälsade på en som bodde där och det var ordnat så att jag fick bo i en lägenhet i Mamura.
Varje dag åkte och gick vi runt i staden, besökte dom sevärdheter som hade öppet (det var från jul - ett par dagar efter trettondagen så "turistmagneterna" hade stängt för underhåll) och basarer, gallerior, konditorier m.m.
Tips: textilier är billiga och har bra kvalité men ska du köpa kläder så kolla sömmarna noga! Allt är billigt där med våra pengar - förresten, apropå pengar så (om det funkar som för 17 år sedan) köp resecheckar i USA-dollar och växla in i egyptiska pund på växlingskontor där nere, inte i bankerna!
Missa för allt i världen inte att köpa grillad/stekt fisk/bläckfisk från gatuköken som finns lite överallt i städerna! Den smakar gudomligt!!!
Att åka taxi är inte heller det dyrt i Egypten (för oss), men taxibilarna kan ibland hålla ihop tack vare ståltråd o snören...
Om ni besöker Alexandria så missa inte Montazah! Palats-parken är fantastisk! Det finns restaurang i parken också.
Och, viktigt! Pruta!
Luften i städerna (var det iaf då) skitig. Duscha varje dag är ett måste för hälsans skull. Försök blunda för alla fritt springande hundar och katter... Om ni tänker åka häst och vagn, kolla hur hästen behandlas av föraren - jag såg några grymheter, men även dom som brydde sig om sin häst.
Ja...få se om jag kommer på mer senare. Men, ha en underbar resa och njut!
diva&hero
Vi ska tyvärr inte till pyramiderna, tar ca 6 h dit. Men det hade jag faktiskt velat se.
Jag ska i första hand slappa, lapa sol(hoppas jag) äta och dricka gott! wink.gif Shoppa lite också så klart..
Finns tydligen 10 restauranger på hotellet och vi har all inclusive. Så mätt lär man väl bli.
Jag tror att jag kommer att bli tråkig för jag känner för att göra så lite som möjligt! Tur att vi är fler som ska åka, kanske jag kan få lite lugn och ro..
Huggorm
Det där med magsjuka behöver man nog inte vara så orolig för. Visserligen har jag inte varit i Egypten, men jag har varit i Indien och det är väll ännu mera känt för magsjuka. Jag fick aldrig något, och jag använde aldrig någon handsprit eller annat bakteriedödande. Om ni nu skall hålla er mest på hotellet så torde risken vara minimal att ni skall bli sjuka. Drick inte vatten från kranen bara. Och köp inte billigaste maten ni hittar från små stånd på bakgatorna, ät hellre på finare restauranger om ni skall äta utanför hotellet, det är så billigt ändå. En del turister skall springa och testa allt möjligt ätbart dom hittar på marknaderna, grejer som kanske har hanterats med smutsiga händer, är gamla eller har hängt för länge i solen, då är det klippt direkt.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 03-03-2009, 23:37) *
Det där med magsjuka behöver man nog inte vara så orolig för. Visserligen har jag inte varit i Egypten, men jag har varit i Indien och det är väll ännu mera känt för magsjuka. Jag fick aldrig något, och jag använde aldrig någon handsprit eller annat bakteriedödande. Om ni nu skall hålla er mest på hotellet så torde risken vara minimal att ni skall bli sjuka. Drick inte vatten från kranen bara. Och köp inte billigaste maten ni hittar från små stånd på bakgatorna, ät hellre på finare restauranger om ni skall äta utanför hotellet, det är så billigt ändå. En del turister skall springa och testa allt möjligt ätbart dom hittar på marknaderna, grejer som kanske har hanterats med smutsiga händer, är gamla eller har hängt för länge i solen, då är det klippt direkt.

Magsjuka och matförgiftning smittar sällan via händerna utan via orent dricksvatten eller rå mat som tex grönsaker som är sköljda i dåligt vatten. Handsprit gör ingen större nytta om man inte tänker på vad man stoppar i sig.
stennie
Vi var där för ett par år sedan, i Hurghada...vill jättegärna åka tillbaks! (trots en dags magsjuka)
Vippan
Jag har varit i Egypten visserligen bara 1 vecka,i det stora hela en bra vecka.
Hotellen håller en hög klass vi hade all incluse så all mat intogs inom hotellområdet ingen magsjuka, och det var väldigt mycke mat från 8-23.
Utbudet på alkohol är begränsat men finns att tillgå på hotellen och uteställen för turisterna, men drinkarna är inte dom bästa.
Tänk på att hålla hårt i plånboken
Egyptierna är inte så bra på Engelska
Pruta pruta på allt,försäljarna är jätte jätte jobbiga jag tröttnade redan första dagen på dom.
Snorklingen är helt underbar jag tillbringade mesta tiden vid vattnet, solen är stark jag låg i vattnet och snorklade och brände upp axlarna
Ökensafari var en häftig upplevelse.
Önskar dig en härlig resa tycker man om att sola bada och snorkla så är det en toppen resa.
diva&hero
Snorkla! Det glömde jag ju bort helt och hållet! slap.gif
Typ det enda vi har pratat om att vi verkligen vill göra.. Och så går jag och glömmer bort det.. whist.gif
Kanske är dags för lite semester för lilla hjärnan också. Skyller på att jag jobbar inom vården, mycket info om dom gamla lagras där.. smile.gif

Tack för alla svar!! Det uppskattas!!
Rihane
Jag ska ge dig ett bra tips.
En fras som är den bästa som finns att kunna i detta underbara land med underbara människor.

-In´shAlla.


Den frasen tar dig ur alla situationer. Det betyder "Om Gud så vill"
Så eftersom du gillar shopping. När du vill gå där ifrån och någon frågar kommer du tillbaka imorgon då säger du

-In´shAllah.

Då blir den mest påstridige försäljaren lugn och tyst och säger -In ´Shalla och släpper iväg dig.


Egyptierna är människoorienterade och har god intuition, humor och gör vad som helst för lite pengar. Ta det inte personligt för det är bara "affärer".






Alba
En väninna till mig var i Hurghada i fjol kring jul och nyår.
Hon var överväldigad. Kanske hade hon tur...jag vet inte....rent och snyggt och massor av trevliga utflykter.
Bästa tänkbara service på hotellet där de bodde. Mycket bra och billig shopping.

HelenJ
Jag var i Hurghada två veckor över nyår i fjol. Det var lagom varmt, lagom mycket turister, vi fick se delfiner i Röda Havet, vi åkte både till Luxor och Kairo (trots långa resor - bussarna är faktiskt rätt OK), vi snorklade och åkte på ökensafari. Hotellet var bra och vi blev visserligen köriga i magen men iaf inte liggande sjuka. Jag var jättenöjd med allt vi fick se och allt vi gjorde. Att rida kamel fram till pyramiderna är en upplevelse!

Men jag kommer aldrig mer att åka till Egypten. Försäljarna är så fruktansvärt obehagliga! Man kan inte gå på en gata och kasta en blick mot en butik - man kan faktiskt inte ens se på folk utan att bli indragen i en butik, påtvingad te som inte är jättegott, och sen slipper man inte ut förrän man har handlat - dyrt! Allting har hutlösa priser från början och det ska naturligtvis prutas ner många 100 gånger - men prutningsproceduren är ytterst otrevlig. De anklagar en för att tycka illa om dem, vilja ta ifrån dem levebrödet, vara otrevliga... Jag var ofta rädd när jag satt som ensam tjej med mina barn i en butik med enbart män som uppträdde så hotfullt. Så ofta ofta köpte jag saker till ungefär 50 gr det rätta priset bara för att slippa ifrån dem. Bra marknadsidé ju... Det enda man kan göra är att titta stint ner i marken och mer eller mindre ta sig fram springande. De tre sista dagarna vägrade jag gå ut!
Dessutom är miljförstöringen monumental - Kairo ligger på första plats på listan över värsta smogstaden i världen. En natt där räckte för att låta som om man levt ett helt liv med whisky och cigarrer.

Deras pengar är super superäckliga och förmodligen orsak till de flesta magsjukorna. Tvätta alltid händerna med antiseptiskt när du tagit i pengar! Men det finns bankomater i minsta håla, så att ta ut pengar via VISA eller MasterCard är inga problem. Du behöver absolut inte krångla med resecheckar. Se till att alltid ha lite småpengar så du kan betala "bakshish" (dricks). Lönerna är väldigt låga och många lever på vad de kan få i bakshish. Alla ska ha bakshish - busschaufför, hotellpersonal, taxiförare, toalettstädare, hästdroskor....

På stranden slipper man nog förstås att bli antastad av otrevliga obehagliga försäljare. Så jag hoppas du får en riktigt härlig vecka i solen.


Piccante
Många reseböcker och många som har varit i Kairo och övriga Egypten brukar ge rådet att undvika de värsta turiststråken. I de stora basarerna brukar turisterna fösas in på den ena gatan och där är försäljarna påflugna och priserna höga, går man själv utanför den vanliga rutten och handlar där egyptierna själva handlar så är det lugnare. Vet inte i vilken utsträckning det stämmer?

En annan lämplig fras till påstridiga försäljare; -la shall´ass! (la = nej, shall´ass - sluta)
Solstorm
CITAT (HelenJ @ 04-03-2009, 23:33) *
Jag var i Hurghada två veckor över nyår i fjol. Det var lagom varmt, lagom mycket turister, vi fick se delfiner i Röda Havet, vi åkte både till Luxor och Kairo (trots långa resor - bussarna är faktiskt rätt OK), vi snorklade och åkte på ökensafari. Hotellet var bra och vi blev visserligen köriga i magen men iaf inte liggande sjuka. Jag var jättenöjd med allt vi fick se och allt vi gjorde. Att rida kamel fram till pyramiderna är en upplevelse!

Men jag kommer aldrig mer att åka till Egypten. Försäljarna är så fruktansvärt obehagliga! Man kan inte gå på en gata och kasta en blick mot en butik - man kan faktiskt inte ens se på folk utan att bli indragen i en butik, påtvingad te som inte är jättegott, och sen slipper man inte ut förrän man har handlat - dyrt! Allting har hutlösa priser från början och det ska naturligtvis prutas ner många 100 gånger - men prutningsproceduren är ytterst otrevlig. De anklagar en för att tycka illa om dem, vilja ta ifrån dem levebrödet, vara otrevliga... Jag var ofta rädd när jag satt som ensam tjej med mina barn i en butik med enbart män som uppträdde så hotfullt. Så ofta ofta köpte jag saker till ungefär 50 gr det rätta priset bara för att slippa ifrån dem. Bra marknadsidé ju... Det enda man kan göra är att titta stint ner i marken och mer eller mindre ta sig fram springande. De tre sista dagarna vägrade jag gå ut!
Dessutom är miljförstöringen monumental - Kairo ligger på första plats på listan över värsta smogstaden i världen. En natt där räckte för att låta som om man levt ett helt liv med whisky och cigarrer.

Deras pengar är super superäckliga och förmodligen orsak till de flesta magsjukorna. Tvätta alltid händerna med antiseptiskt när du tagit i pengar! Men det finns bankomater i minsta håla, så att ta ut pengar via VISA eller MasterCard är inga problem. Du behöver absolut inte krångla med resecheckar. Se till att alltid ha lite småpengar så du kan betala "bakshish" (dricks). Lönerna är väldigt låga och många lever på vad de kan få i bakshish. Alla ska ha bakshish - busschaufför, hotellpersonal, taxiförare, toalettstädare, hästdroskor....

På stranden slipper man nog förstås att bli antastad av otrevliga obehagliga försäljare. Så jag hoppas du får en riktigt härlig vecka i solen.


Jag förstår precis hur du menar Helen. Jag har aldrig varit i Egypten men i mellanöstern och jag kan tänka mig att vissa saker är lika. Som västerländsk kvinna och ickemuslim så kan man nog inte sjunka lägre. Trots att man går med kroppen täckt med kläder och slår ner blicken så finns föraktet där överallt. Att gå ensam på stan var obehagligt. Jag och en kvinna till var i souken en gång utan manligt sällskap men aldrig mer. Där var det riktigt hotfullt och absolut inte ofarligt.

Fast jag känner många som varit i Egypten och är helnöjda, men man ska nog tänka på var man rör sig någonstans om man inte har manligt sällskap.
Lilla Birka
Tänk för all del också på att isbitar oftast är gjorda på vanligt kranvatten! Jag gjorde på 1980-talet en tre-dagars utflykt till Egypten från Cypern tillsammans med min då 12-årige son. Jag tyckte det var kul att pruta och vid ett tillfälle prutade jag så hårt att försäljaren uppmanade mig att gå och köpa de där T-shirten för det pris jag nämnt och sälja till honom! Det berodde nog på att jag vid tillfället förväxlat piastrar med pund!
Vår guide erbjöd mig anställning på sitt kontor för han tyckte att vi klarade oss så bra då vi fixade vår egen utflykt till Sakkara i stället för att ta hjälp av honom. Men det stämmer att alla vill ha extra dricks och att hygienen inte är på topp. Så tro inte att isbitar är sterila!
Agger
CITAT (diva&hero @ 03-03-2009, 23:20) *
Finns tydligen 10 restauranger på hotellet och vi har all inclusive.


Det där låter som stället där min väninna nyss var på. Hon var JÄTTEnöjd. Sa att det var ett superlyxigt hotell. Och fint runtomkring. Dom åkte inte på några dagsutflykter för det behövdes liksom inte, dom var så nöjda med vistelsen iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon