ingrid fuxwall
Min opel astra av 97 års modell har börjat sluka bensin - enorma mängder och trots åren är det en bra bil som inte gått så många mil och mest i ett sydligt land.

Har kollat och det har inte läckt ut på gårdsplanen men blev utbuad då jag tog upp med bekanta om att den kunde ha blivit slangad. Åkte till macken i dag och beställde tid och fick tips på hur man kan avslöja "slangare" för det trodde killen hänt - någon här som kan bilar, själv kan jag starta och köra hjälpligt whistling.gif
MariaS
giggle.gif får väl svara då whistling.gif
Är det så att bilen börjar sluka bensin, då känns det också på lukten när man kör, särskilt vid inbromsning, brukar det komma en bensindust.
Men det är något som jag har svårt att tro. Det är ju direktinsprutning med elektronisk styrning, så har något i detta systemet fallerat, så borde bilen också gå väldigt illa.
Nej jag tror mer på din teori, att bilen slangas eller på annat sätt töms på bensin.
Ralf
Jag är ingen bilexpert men för mig hade topplockspackningen gått, när min bil började dra rejält mer bensin.

men du skriver att bilen ej gått så många mil o mest i ett sydligt land. Är bilen importerad? Ofta rullar man tillbaka mätarna i tex Tyskland efter större service.
ingrid fuxwall
CITAT (Ralf @ 05-03-2009, 20:55) *
Jag är ingen bilexpert men för mig hade topplockspackningen gått, när min bil började dra rejält mer bensin.

men du skriver att bilen ej gått så många mil o mest i ett sydligt land. Är bilen importerad? Ofta rullar man tillbaka mätarna i tex Tyskland efter större service.

Förra ägaren var gift med en kvinna från Frankrike och där hade bilen gått under deras ägande.

Vi har ju haft ganska mycket is sista månaden och denna bilen har bara åretrunt däck så den har stått på gårdsplanen men alla vet att husse är sjuk och tyvärr är båda hundarna bedrövliga på att vakta - valpen springer mest och gömmer sig om något händer giggle.gif Fast den större hunden brukar säga " VOVV" men det är ju inte alltid jag varit hemma blush.gif

Ska iväg och köpa låsbart tanklock och sedan ska jag nog fylla på lite bensin och se vad som händer för lite knepigt är det allt - nog borde det läckt på gårdsplanen

CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 20:15) *
giggle.gif får väl svara då whistling.gif
Är det så att bilen börjar sluka bensin, då känns det också på lukten när man kör, särskilt vid inbromsning, brukar det komma en bensindust.
Men det är något som jag har svårt att tro. Det är ju direktinsprutning med elektronisk styrning, så har något i detta systemet fallerat, så borde bilen också gå väldigt illa.
Nej jag tror mer på din teori, att bilen slangas eller på annat sätt töms på bensin.

Som jag förstå är du väldigt kunnig när det gäller bilar.

Om det luktar när man kör - hur märker man det när man sitter bakom ratten???
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-03-2009, 21:06) *
Om det luktar när man kör - hur märker man det när man sitter bakom ratten???


Du kan låta den så på tomgång och gå bak och känna om det luktar väldigt "giftigt". Inte så att du stoppar näsan i avgasröret, det märks på flera meters håll om det är så, och dessutom brukar man se att det ryker. Men bilen måste vara varm, gör det innan du parkerar och inte när du skall iväg!

Har du centrallås på bilen? I såna fall brukar tankluckan också låsas av en liten pigg som åker ut.
Solstorm
Jag har nollkoll på bilar men vet att det har blivit vanligare och vanligare med slangning. Om du misstänker att någon slangar nattetid så kan du ju köpa en strålkastare med rörelsedetektor riktad mot bilen, de brukar vara ganska billiga. Det vill nog till att ha så mycket is i magen att man vågar slanga mitt i strålkastarljuset.
Farbror Blå
Om bilen skulle börja dra märkbart mer bensin kan det vara både enkla fel eller svårare saker.

Här hittade jeg en godbit på nätet till dej, för när jag googlade på Astra drar mycket bensin fanns det en hel del artiklar och annat, tydligen ngt som händer.
Opelforum-fråga om Opel Astra

Kan bara infoga en helt osannolik historia om just bensinåtgång. Tog min söta renault 16 till Ånge en gång, men kom bara fem mil innan den stannade första gången. Sämre å sämre å ... stopp.
efter en kvart startade den igen hur bra som helst.. samma några mil senare, sämre sämre sämre.. stopp
gång på gång hände detta på en rätt lång resa, som jag absolut skulle genomföra, envis som hjag är.. bensinfäörbrukningen gick uppåt 1, 7l / mil. Varje gång den stannat, försökte jag titta på nåt jag inte tittat på förut,. för att diagnostisera felet. Till slut öppnade jag tanklocket i ren desperation, varför vet jeg inte ens, och då pööös det.. IN luft... Med en fickkniv skar jag en skåra i tanklockspackningen = saken klar, förbrukningen kom under 0, 7 på vägen hem ha ha.




Solstorm
Jag har också haft en bil för många år sedan som jag fick stopp på pga vakum i tanken. Fast bensinförbrukningen tänkte jag inte på då. Hur sjutton kan det hänga ihop att den drar mer när det blir vacum? g.gif
KURT
CITAT (Solstorm @ 06-03-2009, 12:22) *
Jag har också haft en bil för många år sedan som jag fick stopp på pga vakum i tanken. Fast bensinförbrukningen tänkte jag inte på då. Hur sjutton kan det hänga ihop att den drar mer när det blir vacum? g.gif


Fick du stopp pga bensinbrist? Annars tycker jag att det borde vara det omvända, att bensinpumpen inte klarar att pumpa om det är vakuum?
Solstorm
CITAT (KURT @ 06-03-2009, 11:24) *
Fick du stopp pga bensinbrist? Annars tycker jag att det borde vara det omvända, att bensinpumpen inte klarar att pumpa om det är vakuum?


När jag hade lite bensin i tanken så dog motorn. Öppnade jag bensinlocket och släppte in luft så gick den ett tag igen. Antar att det var trögt för bensinen att lämna tanken när det var vakum.
ingrid fuxwall
Tack för alla Era svar, ska luska vad som är fel, bil elller bensinsugna närboende
Tosan
Det allra första jag skulle slå en koll på är luftfiltret, är det tätt vill den ha mycket sås, även om det oftast inte är så märkbart på nyare motorer med elektroniska system. Annars kan det vara problem med elektroniken, felaktiga värden eller liknande. Kan vara läge att kolla felkoder.

Själv bytte jag styrenhet till min bil, pga att kliman la av, och vi hade en liggandes eftersom vi trott att det var felet vid ett tidigare tillfälle. Jag fick en helt ny bil! Den hade tagit soppa som en kalv till och från vilket vi antog berodde på en kärvande insprutare, och ibland misstänt lite. Med nya styrenheten blev den lika snål, om inte snålare, som innan och började gå kanonbra. Först då kände vi ju att den faktiskt hade gått betydligt sämre ett tag, den blev ungefär som när vi köpte den, men försämringen hade kommit smygande. Det vanliga är ju att det händer nåt som gör att bilen går riktigt dåligt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon