Full version: Lidl
Sidor: 1, 2
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag kan rapportera att bananer för 3.99kr/kg smakar likadant som bananer för 16.90kr/kg (ICA). Fast det är ju ingen butik man veckohandlar i det är ju ganska begränsat utbud. Och tysk mjölk har jag aldrig gillat när jag varit i tyskland så jag tänker inte köpa tysk mjölk i sverige heller. Korvutbudet var jag lite besviken på det brukar ju finnas ganska goda korvsorter i tyskland men det utbudet var inte så stort på Lidl även om det fanns några sorter man kunde välja mellan. Det mesta var av okända märken även om man hittade Daniscos produkter, Bregott och liknande.
En del sorter var det just ingen skillnad i pris på jämfört med andra butiker men på många varor skilde det sig en hel del ex. man fick 200g valnötter för ungefär samma pris som ICA tar för 100g valnötter.


Tyvärr så har inte Lidl någon miljövänlig profil fast jag lade märke till att det på många varor stod ifall varan var laktosfri eller glutenfri vilket kan vara bra för allergiker.
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-09-2003, 20:06)
Och jag kan rapportera att bananer för 3.99kr/kg smakar likadant som bananer för 16.90kr/kg (ICA). Korvutbudet var jag lite besviken på det brukar ju finnas ganska goda korvsorter i tyskland men det utbudet var inte så stort på Lidl även om det fanns några sorter man kunde välja mellan. Det mesta var av okända märken även om man hittade Daniscos produkter, Bregott och liknande.
En del sorter var det just ingen skillnad i pris på jämfört med andra butiker men på många varor skilde det sig en hel del ex. man fick 200g valnötter för ungefär samma pris som ICA tar för 100g valnötter.

Banan äter jag 365 dagar om året laugh.gif
Korv däremot äger inte tillträde i mitt kök mad.gif
Detta efter att jag i juli i år fått "en halv tand i munnen" när jag tog tugga på grillad korvskiva sad.gif Kräktes i massor!

Hos oss kör vi med Svenskt kött och så långt det går handlar vi Svenska råvaror.
I slutändan tror jag inte att prisskillnaden blir särskilt stor.
Handla Lokalt är också viktigt!
Åsa, mälardalen zon 2
Kan tillägga att Lidl faktiskt hade en hel del svenskt det stod mycket tydligt utmärkt på ex. nötfärsen att djuren var födda, uppfödda, slaktade och packade i Sverige. Själv tycker jag att det är bra att Lidl öppnade i Bålsta för här har ICA nästan kunnat styra fritt själva efter att Konsum slog igen det är bara Vivo i andra ändan av orten som har konkurrerat med ICA, lite konkurrens tror jag bara är bra.
Virgo
har alltid undrat hur dom gör, de som bara äter svenskt kött och svenska matvaror. Åker dom aldrig utomlands, eller om de nu åker utomlands , tar de med sig svensk mat? ohmy.gif

Det är bra när det kommer lite uppstickare här o var.
nina L
med så låga priser så måste väl arbetarna vara underbetalda....?
MadeleineB
Hej alla,
Vi har ingen Lidl här i närheten, fast de har köpt tomter och förhandlar om bygglov, så de kommer väl snart.

Däremot har vi Willys, en i mitt tycke alldeles utmärkt butik med stort sortiment och bra märken, som man känner till, sida vid sida med sina egna märken och en del "okända".

Man får väl som vanligt handla med urskillning, en del varor tycker man om och köper dem om priset är bra, andra är man inte intresserad av och låter bli.

Själv köper jag absolut inte bara svenskt kött, men jag undviker fortfarande kött från vissa länder.

Helst köper jag nötkött från Brasilien och andra länder i Sydamerika, där de inte har galna kosjukan och där djurhållningen verkar vettig. För övrigt får man välja mellan de tillgängliga alternativen.

När det gäller ursprungsländer, tycker jag att man kan se det på flera sätt. En del varor är bäst om de inte transporterats för långt, därför kan man tycka att det är bäst att köpa svenskt. Men när man säger så, utgår man väl (åtminstone gör jag det) från att man befinner sig i Sverige för tillfället. När jag är i något annat land, väljer jag helst sådana produkter från det land där jag befinner mig.

För köttet är det ju andra saker som spelar in. Skulle jag vara i något land där jag inte litar på köttet, så väljer jag något annat, eller möjligtvis importerat (men det behöver inte vara just från Sverige, bara det kommer från ett land jag litar på, som sagt).

Mycket om mat, själv är jag glad att Willys finns, men det ska bli intressant att se vad som händer med handeln, när Lidl också slår upp portarna.

Hälsningar
MadeleineB
Ralf
CITAT (nina L @ 27-09-2003, 13:16)
med så låga priser så måste väl arbetarna vara underbetalda....?

Ja Lidl har ju rykte om sig att personalen får arbeta mkt obetald övertid och får dåligt betalt. Företaget har valt att inte svara alls. Dom vill ej bemöta beskyllningarna, och man kan ju undra varför!

Jag tycker inte att det är särskilt miljövänligt att frakta varorna ca 100 mil hit. Mjölken tex fick Lidl köpa i Sverige men dom ville att det skulle stå deras eget varumärke på förpackningarna.

Jag tror att vi kommer att frakata o förpacka ihjäl oss i framtiden.

Men
vill man kolla matpriser kan man kika in här:http://www.mattillrattpris.se/
andersen
Bra skrivit Ralf, tycker att vi ska tänka på hur varorna blir tillvärkade åxå var dom blir tillvärkade, jobbar själv i livsmedels branchen där är arbetslösheten hög ca 8-10% av livsmedels arbetarna här i sverige är arbetslösa, störst arbetslöshet är det i storstäderna, bla är bagerier slakt mejerier är väldigt utsatta för uppköp och nerläggningar.
Adri-Anne
Till jul skall Lidl öppna här i Nybro, byggandet pågår för fullt. Till våren kommer Netto också hit. Vad jag har hört från Kalmar som redan haft dom ett tag, var det inte vidare lysande.
Kommer knappast att bli min favoritbutik. Vi har redan Willys och där har dom underbart bröd och kattsanden är billig där. Hårschampo och liknande är Överskottsbolaget billigast på.. Och världens bästa tvålar köper vi hos Ingrid. Rivisen är bara sååå bra. wub.gif
Tycker inte heller om fraktraseriet, håller helt med Ralf.
Nina A
jag har inte varit på Lidl i bålsta än...ska testa den smile.gif
kul att vi bor i samma stad Åsa

/Nina
Bettson
CITAT (MadeleineB @ 27-09-2003, 13:38)
Helst köper jag nötkött från Brasilien och andra länder i Sydamerika, där de inte har galna kosjukan och där djurhållningen verkar vettig.

Vettig synpunkt. Jag undrar bara på vilka premisser du bedömer att djurhållningen verkar vettig. För min det skulle jag kolla vilka regler som gäller för transport och slakt. Då är inget land i Syd-Amerika med på den lista jag skulle välja kött ifrån.

Vem kan man lita på i övrigt. När galna kosjukan härjade vilt satsade ICA på Irländskt kött. Stor marknadföringskampanj där Irland marknadsfördes som ett säkert land. Det fanns en oöversatt intervju med en Irländsk minister som deltig i marknadföringskampanjen. Han sa att de hade " bara haft tvåhundra fall i Irland av galna kosjukan".
För mig är tvåhundra fall, tvåhunda fall för mycket.
KURT
Är verkligen mjölken tysk??? De har sagt att de skall ordna svenska leverantörer av färskvaror (mejerivaror och bröd), men att de skall vara märkta med lidls märke (se DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=178742 ) . Men de kanske inte har hittat något svenskt mejeri som går med på att låta den ändra logotypen?
Ralf
CITAT (KURT @ 29-09-2003, 14:39)
Är verkligen mjölken tysk??? De har sagt att de skall ordna svenska leverantörer av färskvaror (mejerivaror och bröd), men att de skall vara märkta med lidls märke (se DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=178742 ) . Men de kanske inte har hittat något svenskt mejeri som går med på att låta den ändra logotypen?

kurt
svar 1: ja! Mjölken är tysk

svar 2: nej! Det var ingen som ville göra mjölkpaktet till Lidls priser.
Susanna
CITAT (Bettson @ 29-09-2003, 14:28)
CITAT (MadeleineB @ 27-09-2003, 13:38)
Helst köper jag nötkött från Brasilien och andra länder i Sydamerika, där de inte har galna kosjukan och där djurhållningen verkar vettig.

Vettig synpunkt. Jag undrar bara på vilka premisser du bedömer att djurhållningen verkar vettig. För min det skulle jag kolla vilka regler som gäller för transport och slakt. Då är inget land i Syd-Amerika med på den lista jag skulle välja kött ifrån.

Styvsonen berättade för mig att de hugger ner regnskogen i Sydamerika för att ordna bete till kossorna. Om det stämmer vet jag inte men det fick i alla mig att fundera.

Hälsar Susanna
Berith
CITAT (KURT @ 29-09-2003, 14:39)
Men de kanske inte har hittat något svenskt mejeri som går med på att låta den ändra logotypen?

CITAT (Ralf @ 29-09-2003, 15:29)
svar 2: nej! Det var ingen som ville göra mjölkpaktet till Lidls priser.

Ralf! Det var väl knappast skälet till att dom svenska mejerierna sa nej till att "ge upp" sitt eget varumärke! ohmy.gif
KURT
CITAT (Susanna @ 29-09-2003, 21:01)
CITAT (Bettson @ 29-09-2003, 14:28)
CITAT (MadeleineB @ 27-09-2003, 13:38)
Helst köper jag nötkött från Brasilien och andra länder i Sydamerika, där de inte har galna kosjukan och där djurhållningen verkar vettig.

Vettig synpunkt. Jag undrar bara på vilka premisser du bedömer att djurhållningen verkar vettig. För min det skulle jag kolla vilka regler som gäller för transport och slakt. Då är inget land i Syd-Amerika med på den lista jag skulle välja kött ifrån.

Styvsonen berättade för mig att de hugger ner regnskogen i Sydamerika för att ordna bete till kossorna. Om det stämmer vet jag inte men det fick i alla mig att fundera.

Hälsar Susanna

Och i Sverge protesteras det mot att man planterar skog på åkrar som tidigare varit skog!
MariaH
Sen är väl mjölken behandlad för att den ska hålla längre också. Vill man inte ha mjölken så naturlig som möjligt?
Jag har testat Lidls chips, inte goda, och förgräddat bröd, inte gott, men billigt var det och visst är det bra med lite press på de dominerande svenska kedjorna.
Men i ett längre perspektiv tycker jag att man ska försöka gynna den svenska livsmedelsindustrin, annars slår man undan benen på sig själv.
lolo
Jag tycker att det är bra med konkurrens inom livsmedel. Här i Umeå har priserna på ett stort antal varor inom detaljhandeln pressats nedåt tack vare Clas Ohlsson, Rusta och Överskottsbolaget. OBS och ICA Maxi Stormarknad har därmed fått sänka priserna, vilket jag tycker är bra!Nu väntar umeborna på t.ex. Willys etablering inom den närmaste framtiden. Vi lär inte få se någon etablering från Lidl här uppe pga avstånd och annat, men förhoppningarna finns ju.....

Som konsument har du ju större valfrihet idag än för 10 år sen kring vad du vill köpa. Framföralllt kapitalvarorna har blivit bättre och man får dem dessutom till lägre priser! Tänk om detta förhållande rådde inom vården också.....

Som chipsälskare är det väl bra med mer konkurrens - OLW och Estrella måste förbättra sig ännu mer när de märker av ökad konkurrens från andra märken - och kanske sänka priserna.

Som konsument har du ju möjlighet att ej köpa tyskt chips om du inte gillar det - och hellre köpa OLW eller Estrella t.ex. Jag tycker det är vettigare än att bara ha kanske ett märke att välja på.

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Virgo
CITAT (MariaH @ 30-09-2003, 12:23)
Sen är väl mjölken behandlad för att den ska hålla längre också. Vill man inte ha mjölken så naturlig som möjligt?
Jag har testat Lidls chips, inte goda, och förgräddat bröd, inte gott, men billigt var det och visst är det bra med lite press på de dominerande svenska kedjorna.
Men i ett längre perspektiv tycker jag att man ska försöka gynna den svenska livsmedelsindustrin, annars slår man undan benen på sig själv.

Vid blindtester är det inte så värst många som kan skilja på olika varumärken. Så för det mesta är det "inbillning" att något inte smakar bra.

Förresten så finns det inte så många svenska livsmedelsindustrier kvar.
KURT
CITAT (Virgo @ 30-09-2003, 13:13)
CITAT (MariaH @ 30-09-2003, 12:23)
Sen är väl mjölken behandlad för att den ska hålla längre också. Vill man inte ha mjölken så naturlig som möjligt?
Jag har testat Lidls chips, inte goda, och förgräddat bröd, inte gott, men billigt var det och visst är det bra med lite press på de dominerande svenska kedjorna.
Men i ett längre perspektiv tycker jag att man ska försöka gynna den svenska livsmedelsindustrin, annars slår man undan benen på sig själv.

Vid blindtester är det inte så värst många som kan skilja på olika varumärken. Så för det mesta är det "inbillning" att något inte smakar bra.

Förresten så finns det inte så många svenska livsmedelsindustrier kvar.

Arla och sockerbolaget köptes ju av danska företag,
Felix, BOB, Önos , Ekströms, och endel andra ägs av Norska Orcla.
Alexandra
Japp, jag ska oxå åka till Bålsta i helgen!! Det är bra med konkurrens från andra europeiska länder tycker jag. De svenska företagen har haft monopol för länge och satt vilka priser som helst på sina varor. Förresten .... den tyska mjölken kan vara värmebehandlat och den kallas då H-mjölk - h:et står för hållbart - deras vanliga mjölk är varken mer eller mindre pasteuriserat än vad den svenska är!
Hälsningar
Alexandra
andersen
Jag tycker att det är dåligt att så många bara tänker på sig själva, bara jag får handla billigt så är det bra med lågpris handel,det tycker inte jag utan att jag menar att alla ska kunna leva på sin lön och ha en bra arbetsmiljö, det är inte så på många 7 eleven butiker i dag. Unga människor arbetar i dom butikerna på nätter ofta ensamma med dålig betalning.

Kan inte förstå varför ska vårat samhälle bli likt USA? måste det vara som i USA om man jobbar på mac dolnalds så måste man ha flera jobb för att kunna betala hyran?.

Nä jag vill inte ha det så, jag tycker att man ej ska konkurens utsätta sjukhus, skolor, äldre omsorgen mm.

Jag är en bagare som har sett minna kolleger bli arbetslösa pga att folk vill ej ha när produktserade limpor utan köper billiga limpor som fraktas på väg över hela sverige.

Det går bra att gå in på den här länken och läsa om bagarn
http://www.yelah.net/articles/intervju030112
mvh andersen
Ingrid på Västkusten
Och jag väljer att baka hemma för det som säljs kalalr jag luft och itne bröd :-/ men som sagt var - jag ahr valt att lägga min tid där och inte på annat.

Näää jag handlar egentligen sällan på rena lågprisbutiker fast i sk 'invandraraffärer' kan jag gå hur länge som helst ;-) jag tror vi behöver ha MÅNGA affärer och gärna mera gårsbutiker för jag tror på hem och egen och lokalproducerat med. Här i Göteborg har vi ett 'kollektiv' som heter 'Fram' => och där rekommendras det en visit - sällan har jag sett så dyra varor som så många köper glatt. Javisst - svenskt och Krav men varför så förbenat dyrt?

Fram för mera små lotter och plättar för egenodling!

Hälsar ingrid
Ralf
CITAT (Berith @ 30-09-2003, 06:44)
CITAT (KURT @ 29-09-2003, 14:39)
Men de kanske inte har hittat något svenskt mejeri som går med på att låta den ändra logotypen?

CITAT (Ralf @ 29-09-2003, 15:29)
svar 2: nej! Det var ingen som ville göra mjölkpaktet till Lidls priser.

Ralf! Det var väl knappast skälet till att dom svenska mejerierna sa nej till att "ge upp" sitt eget varumärke! ohmy.gif

De inblandade parterna gjorde nog sina kalkyler o Lidl insåg att det inte var såå långt från Tyskland och befintliga tillverkningslinjer. Frakten från Tyskland var nog billigare än att betala merkostnaden för omställningar av maskiner i Sverige.

Dock så får vi komma ihåg två saker. Sverige är till ytan lika stort som Tyskland med det bor 10 gånger mer invånare på samma yta. Frakterna blir kortare och effektivare.
Den tyska kedja som etablerade sig här i Sverige för några år sedan, Bauhaus, lade sig ej på samma prisnivå som i Tyskland, den lade sig på en nivå som låg något längre än de andra stora bygg-kedjorna i Sverige. Lidls butiker i Sverige är gjorda för den svenska markanden med priser därefter.


Men vi får nog se sådan här Global handel framtiden. Jag hörde för ett tag sedan ett reportage i radion från Moskva. Reportern sade att när han gick o handlade så visste han ej om han var i Sthlm, Bryssel eller Moskva. Så lika var utbudet med fabrikat o allt på tex ost o bröd.
Adri-Anne
Håller med dig Ingrid till 110% Jag kallar brödet svampbröd. rolleyes.gif
Hembakad och hemlagad mat smakar godast. tongue.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Adri-Anne @ 30-09-2003, 21:50)
Håller med dig Ingrid till 110% Jag kallar brödet svampbröd. rolleyes.gif
Hembakad och hemlagad mat smakar godast. tongue.gif

Todeloo,

Om jag skall vara helt hemskt ärlig så kallar vi det oink-oink bröd. Minns en TVreklam för hundra år sedan när limpan 'pratade' => så blev det oink-oink bröd! Sådant man kan krama ihop helt med ena handen.

Hälsar ingrid full i skratt( rekommenderar Riddarholmens bok om bakning av bröd, och jag hoppas en vacker dag ramla över kamut)
Adri-Anne
biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
Virgo
CITAT (Adri-Anne @ 30-09-2003, 21:50)
Håller med dig Ingrid till 110%  Jag kallar brödet svampbröd. rolleyes.gif
Hembakad och hemlagad mat smakar godast. tongue.gif

Visst är det så, men du måste ändå köpa allt till ditt hembakade och hemlagade i nån affär, såvida du inte är nån riktig storbonde som kan producera allt på egen gård.
Virgo
CITAT (andersen @ 30-09-2003, 19:23)
Jag är en bagare som har sett minna kolleger bli arbetslösa pga att folk vill ej ha när produktserade limpor utan köper billiga limpor som fraktas på väg över hela sverige.

jag har köpt bröd från vår lokala bagare i "vår" ICA butik, men det brödet är inte så värst gott. Det är ett s.k. "oink-oink bröd"

Då åker jag hellre 3 mil o köper importerat tyskt bröd på COOP och det är faktiskt mycket nyttigare och kilopriset är ung. detsamma.
ThomasJ
Jag var nere i Tyskland för två veckor sedan, (var på bilmässan, mycket trevligt smile.gif), och var inne i de affärer som fanns mellan flygplatsen och runt Frankfurt där vi var.

Dels för att handla lite av den ranson som får hemtas av starkare drycker, men även för att handla lite mat till min far som inte kan äta vad som helst (laktosintolerant bla).

Jag har alltid varit för fri konkurens, men när jag nu var inne på bla Lidl och andra "sparköpsbutiker" började jag tycka lite synd om de tyska familjerna som måste handla där. Visst fanns det bra affärer också, Wal-Mart bla (som ett svenskt Coop Forum eller Ica Kvantum). Där kunde man hitta allt som man ville ha. Bla en kyldisk med färska varor, något som lös med sin frånvaro i Lidl-butikerna och de andra. Det enda man kunde köpa var torrvaror och andra pallstaplade saker. Visst var det billigt, men inte värst inspirerande.. Vet att det är en annan matkultur i Tyskland och säkert resten av europa. Men när mjölken och margarinet står ute i butiken på en pall börjar man undra vad som finns i den???

Nä, jag tycker nog att våra "normala" affärer här hemma är något att kämpa lite extra för. Men som andra skrivit, öka den lokalt odlade maten, och gärna då ekologisktodlade saker, som jag köper så fort jag ser en sådan vara istället för de icke kravmärkta varorna.
*Felix matte*
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-09-2003, 19:31)
Och jag väljer att baka hemma för det som säljs kalalr jag luft och itne bröd :-/ men som sagt var - jag ahr valt att lägga min tid där och inte på annat.

Jag också, fast numera är det dotter och måg som förser oss med hembakt wub.gif wub.gif wub.gif

Hur många av er har gjort och jämfört en hembakt / köpt Ubåtsmacka?

En köpt orkar jag äta hela mackan tongue.gif medans jag bara klarar av halva hemgjorda med samma fyllning.

"Ann ...Hembakad och hemlagad mat smakar godast. "
Håller med till 200% biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
lolo
Jag köper nästan alltid nybakt matbröd/fikabröd från ortens bagerier, och tack o lov säljs dessa bröd nästan alltid på ICA/Konsum. Annars går jag till själva bageriet. Men det är jättebra med alternativ som t.ex. Pågens och Skogaholms bröd, som bakar bröd som i regel håller längre än lokalproducerat bröd. Sen tror jag att folk i allmänhet inte alltid känner till sin lokala bagare och dennes olika brödsorter. Här i Umeå finns det t.ex. ett väldigt lokalt bageri som inte så många umebor eller inflyttade känner till (de annonserar aldrig i dagspress och är belägen strax utanför centrum i en källare på en bakgård (!)) - och som enligt alla bakar stans godaste och mest prisvärda matbröd/fikabröd tongue.gif . Så kan det va.....
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Berith
CITAT (Ralf @ 30-09-2003, 21:44)
De inblandade parterna gjorde nog sina kalkyler o Lidl insåg att det inte var såå långt från Tyskland och befintliga tillverkningslinjer. Frakten från Tyskland var nog billigare än att betala merkostnaden för omställningar av maskiner i Sverige.

@Ralf. Tror du på fullt allvar att det var anledningen till de svenska mejeriernas nej? Paketen? Som du skrev tidigare...
Perilla
Intressant diskussion!
Själv hör jag till dem som anser att det är värt att betala lite mer för ekologiskt och närproducerad mat. Men ibland får kassan avgöra...Jag avstår ibland från t.ex. kött hellre än att köpa dansk fläskfilé eller irländsk lövbiff.
Jag vill gärna ha kvar våra artrika betesmarker och inser att det kostar att producera kött med höga djurhållningskrav.
Åsa K, zon 1
mad.gif
"De Svenska mejerierna" d.v.s. Arla har skaffat sig monopol i Sverige.

För ca 20 år sedan fanns det små "privata" mejerier......men Arla köpte upp dem ett efter ett och skaffade sig på så sätt monopolet. De små mejerier som finns kvar i dag är de som inte konkurerar mot Arla, de som ex.vis tillverkar get och får produkter, ost-smör. Sedan har Arla ingått visst samarbet med Danmark, just nu kommer jag inte ihåg exakt vad.

Att det nu kommer konkurans via Lidl eller övriga EU tycker jag är bara bra.
För det är INTE så att bönderna tjänar på sina produkter, det är det stora Arla som tar förtjänsten när bönderna tvingas att sälja sin mjölk till dem.

Det är som jag förstår oerhört svårt att producera ekologisk och närproducerad mat när de stora "jättarna" samt kommunernas miljöministrar kommer med sina förbud. Men som konsument handlar jag ju inte hos någon som inte håller rent eller behandlar djuren illa.

Som väl är finns det idag gårdar med eget slakteri och som garanterar att djuren haft ett gott liv och blivit slaktade på ett för djuren acceptabelt sätt. D.v.s. inte blivit avlivade genom att tappas på blod.
Adri-Anne
[/QUOTE]
Jag också, fast numera är det dotter och måg som förser oss med hembakt wub.gif wub.gif

[QUOTE]
Du hyr inte ut dotter och måg? biggrin.gif biggrin.gif
Virgo
CITAT (ThomasJ @ 30-09-2003, 22:23)
Jag var nere i Tyskland för två veckor sedan, (var på bilmässan, mycket trevligt smile.gif), och var inne i de affärer som fanns mellan flygplatsen och runt Frankfurt där vi var.

Dels för att handla lite av den ranson som får hemtas av starkare drycker, men även för att handla lite mat till min far som inte kan äta vad som helst (laktosintolerant bla).

Jag har alltid varit för fri konkurens, men när jag nu var inne på bla Lidl och andra "sparköpsbutiker" började jag tycka lite synd om de tyska familjerna som måste handla där. Visst fanns det bra affärer också, Wal-Mart bla (som ett svenskt Coop Forum eller Ica Kvantum). Där kunde man hitta allt som man ville ha. Bla en kyldisk med färska varor, något som lös med sin frånvaro i Lidl-butikerna och de andra. Det enda man kunde köpa var torrvaror och andra pallstaplade saker. Visst var det billigt, men inte värst inspirerande.. Vet att det är en annan matkultur i Tyskland och säkert resten av europa. Men när mjölken och margarinet står ute i butiken på en pall börjar man undra vad som finns i den???

Nä, jag tycker nog att våra "normala" affärer här hemma är något att kämpa lite extra för. Men som andra skrivit, öka den lokalt odlade maten, och gärna då ekologisktodlade saker, som jag köper så fort jag ser en sådan vara istället för de icke kravmärkta varorna.

Ser att du var inne i helt fel affärer när du var i Tyskland.
Där finns fortfarande små bagerier som öppnar vid 5-6 tiden på morgonen, så att man kan köpa färska Brötchen utan att behöva vänta till 10-12 tiden innan affärerna behagar öppna här i Sverige.
Sen finns det en massa andra affärer som säljer livsmedel , så att de stackarna är inte tvungna att gå till Liedl, Aldi eller amrikanska Wall Mart.
ThomasJ
CITAT (Virgo @ 01-10-2003, 11:16)
Ser att du var inne i helt fel affärer när du var i Tyskland.
Där finns fortfarande små bagerier som öppnar vid 5-6 tiden på morgonen, så att man kan köpa färska Brötchen utan att behöva vänta till 10-12 tiden innan affärerna behagar öppna här i Sverige.
Sen finns det en massa andra affärer som säljer livsmedel , så att de stackarna är inte tvungna att gå till Liedl, Aldi  eller amrikanska Wall  Mart.

Jorå, jag såg också de små bagerier som fanns. Och tycker det är trevligt och bra. Skulle gärna ha sådant här i sverige också.

Självklart finns det säkert andra affärer också, kanske små specialiserade som bagerierna, typ en för kött/korv, fisk, grönsaker osv. Tyvärr hittade vi inte dem när vi åkte runt.

I den stad som vi var i och letade mest, fanns det 4-5 "sparköp", med samma lågprisidé. Ingen av dessa hade en kyldisk, där man skulle kunna hittat yougurt eller färdigskuren skinka tex. Och absolut inte mat som min far kunde äta.. sad.gif

Men vi var säkert och letade på fel ställen, var första ggr jag var i tyskland med bil, så det kan säkert förklara bristen på hittade affärer.. wink.gif

Annars var det ett mycket trevligt land, fint landskap, trevligt folk, och härliga motorvägar (frifart, folk som vet hur man kör bil smile.gif, inte köra om i 1km/h fortare än den man kör om, se sig i backspegeln innan man gör en omkörning osv).

Skulle gärna åka ner dit mera.

//thomas
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det är synd att så många bara ser Aldi och Lidl när dom kommer till tyskland. Det finns fortfarande många affairer där man kan köpa kött och köttvaror över disk. Även om jag själv väntar på en Lidlbutik i göteborgsområdet så skall jag nog inte köpa kött där och är beredd att betala lite mera om jag slipper plastförpackad kött.

Att ekologiskt odlade grönsaker eller Kött från en sådan gård är dyrare förstår ju sig själv. Det tar t.ex.lite längre tid att tills kalven är färdig för slakt. Avkastning är inte lika hög alltid och det en ekologisk odlande bonde får använda i foder och gödsel är dyrare än det vanliga. Alltså högre kostnader och mindre avkastning och det måste ju någonstans komma in eller hur?
En av mina döttrar i Tyskland odlar ju ekologisk och hon berättade att dessa bönder strejkade för några veckor sedan eftersom mejerierna betalar så dåligt. Dessa bönder hade då tänkt att skänka bort all mjölk då i en vecka. Men det var inte många människor som behagade att hämta mjölk från gårdarna.

Elisabeth
Alexandra
De flesta tyska bagerierna öppnar klockan 6 på morgonen. Det finns faktiskt bagerier överallt! Sedan så brukar tyskarna köpa basmaten i affärer som t ex Aldi och Lidl, men kompletterar med färska grönsaker (många gånger regionalt odlade=ingen resväg alls!) och andra nödvändigheter som kan köpas i andra affärer. Det finns många fler mindre äffarer än det finns här i Sverige. Det finns speciella affärer för t ex ost, köttvaror eller grönsaker, där man som kund får ett personligt och trevligt bemötande + en massa goda råd om tillagning, den bästa köttbiten för en viss rätt, det perfekta vinet till den och den osten ........
Hälsningar
Alexandra
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 01-10-2003, 09:09)
Du hyr inte ut dotter och måg? biggrin.gif biggrin.gif

Så gärna biggrin.gif men kanske avståndet sätter stopp laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Iris i V-botten
Lidl håller låga priser......men vet nån hur personalen behandlas?
Har nyss läst tidningen Handelsnytt.
Kassapersonalen klockas....långa arbetspass utan raser...m.m.
Med en sån personalpolitik borde alla konsumenter bojkotta affärerna.
Snart är vi framme vid den tid när djuren behandlas bättre än människorna.
Tänk på skräckexemplen som uppdagats inom åldringsvården.
Alla bör få ha en dräglig tillvaro.
Visst är det väl bra med konkurrens ....men vi får inte glömma bort att om vi inte gynnar den svenska produktionen har vi snart ingen kvar.
"Man saknar inte kon förrän båset är tomt".
andersen
Bra inlägg Iris äntligen någon som förstår hur vi livsmedelsarbetare har det idag,ja inte bara vi, det ser lika illa ut i vården och inom barnomsorgen mm, och så som jag ser det så är det otyget med att konkurens utsätta brancherna som är boven.

Tycker att det är märkligt att folk åker flera mil för att kunna tjäna några kronor på mjölk, bröd, kött, mm, dessutom så gör man det sent på kvällar,
men om man spelar för några hundralappar i veckan och köper någon flaska vin till helgen, då tycker inte folk att det är för dyrt!

Nä jag tycker att det var bättre förut när vi hadde lokala ICA och KONSUM butiker i närheten där folk bor, och ännu längre tillbaka när det fanns en affär tidslag jag vill minnas att lagen sa att inga butiker fick vara öppna efter kl1800 måndag-fredag kl1300 lördag söndagar stängt.
Ralf
arbetsförhållanden på Lidl har vi tidigare pratat om o dessa är inte mkt att hänga i julgranen i alla fall. Lidl gör som vanligt, ett intetsägande skriftligt uttalande.
Berith
Fick ett reklamblad idag om att Lidl öppnar här i stan i morron. Tycker inte att dom varorna som var med i bladet verkar vara nåt att hurra för, i alla fall inte prismässigt. Saft t.ex. flera kronor dyrare än den vi brukar köpa, liksom ett visst bröd. Men jag ska nog ta en tur dit nån av dom närmsta dagarna, det kan ju finnas annat som är prisvärt. Åsa började ju den här tråden med att prata om bananer! smile.gif
Ralf
CITAT (Berith @ 03-12-2003, 11:41)
Åsa började ju den här tråden med att prata om bananer! smile.gif

Akta dig, det är bergis Tyska bananer!!!
Mariann
Va ohmy.gif odlar dom bananer i Tyskland wacko.gif wub.gif
Berith
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-09-2003, 19:06)
Och jag kan rapportera att bananer för 3.99kr/kg smakar likadant som bananer för 16.90kr/kg (ICA).

... sa Åsa! huh.gif Borde ju finnas annan frukt som också är billig.
birgitek
Tycker att det är jättebra att norsk/svenska Coop och holländska ICA
(Ahold) får konkurrens. Varför skall vi ha 20-30 % högre matpriser än övriga EU (Vi har inte motsvarande högre löner) Tycker att Lidl är bra,
främst fräcsht o billigt frukt o grönt, det goda grova tyska matbrödet o
alla spännande kött- o smakrika korvar.
Jag hoppas på fler nya aktörer på matmarknaden.
Birgit Ek
andersen
Birgit Ek , det är inte alls bra. Jag vill att folk ska ha lön som det går att leva på sedan så är det viktigt att våra kollektiv avtal följs, varför ska man handla biligt och bara tänka på sig själv?

Och dessutom så tycker jag att man ska gynna dom lokala butikerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon