Full version: Vådan av att städa
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Eftersom jag inte åkt ut till sommarstugan pga väntat dåligt väder passade jag på att städa. Under detta arbete skulle jag ta en handduk som jag lagt på fönsterbrädet. När jag tog den upptäckte en del av hjärnan faran men tyvärr reagerade inte den andra delen. Så handduken krokade tag i en krukväxt och fick den på fall och rent instiktivt fångade jag upp den. Skulle jag inte gjort eftersom det var en kaktus. En rent otoligt taggigt monster på 2,5 kg. Jag kunde lika gärna klappat ett piggsvin. Jag tror att jag fått ut dom flesta taggarna, några som trängt in nära en cm, men jag tror att ett par avbrutna spetsar sitter kvar. En i tummen och en i pekfinget.

Frågan är vad jag skall göra? Det är ju långt ifrån ett kattbett med alla deras bakterier. Eftersom jag blaskat med tvättmedel hela dagen borde fingrarna vara mycket rena och på kaktustaggarna finns nog inte så mycket att hämta. Bara och vänta och se eller blåljus till sjukvården?
anne-li i olofstorp
Stackare! trostar.gif
Kaktustaggar kan vara giftiga i sig!
Lägg om ett förband med koksaltlösning och vattentätt fordral t ex en plasthandske med avklippta fingrar -äsch du förstår vad jag menar.....
låt vara till i morgon så har säkert taggarna krupit ut.....
A-Li
Solstorm
Kaktustaggar är ju inte att leka med, det kan bli blodförgiftning.

Jag fick åka till jouren en gång med infektion i ett finger. Det fick skäras upp och läkaren hittade en yttepytte tagg, möjligen var det en hallontagg. Läkaren talade om att många gånger så kan det hjälpa att hålla infekterade händer i hett starkt såpvatten.

Du kan ju börja med att testa det.

Lady Hamilton
Jag skulle ha åkt in till akuten tror inte att det kan vara bra att ha avbrutna taggar i händerna, det blir bara infektioner av sånt
Gossen Ruda
Det blev lite olika bud. biggrin.gif Jag håller mig nog lugn men kollar noggrant. Akuten på söndagar är nog inte så kul. Som jag skrev är nog risken för infektioner liten pga att jag städat och tvättat i flera timmar. Fast jag är försiktig, när jag skulle börja med middagen, kyckling i lergryta, var det första gången jag använde gummihandskar när jag sköljde kycklingen. laugh.gif
Alba
Ett bra alternativ är att ringa sjukvårdsrådgivningen. Den har besparat mig väntetid på akuten.
Sjukvårdsrådgivningen
Lilla Sibirien
Min mor fick en gång en rostagg i sitt finger när hon rensade i rabatten, visst tvättade hon, men hon förträngde hela händelsen. Och någon vecka senare började det värka i hennes hand och hon uppsökte akuten. Hon hade fått en kraftig inflammation i handen och blev inlagd. Hon fick dropp med antibiotika. Det här är nu många år sedan, men nu när hon blivit lite äldre ännu och skraltigare så vill den här handen ge sig till känna med att värka lite nu och då.

Så var observant, en tagg är inte att leka med. Hoppas det går bra.
MariaS
Problemet med kaktustaggar, är att de kan avge en vätska som är både allrgiframkallande och irriterande i största allmänhet. Människokroppen reagerar naturligtvis med att bli inflammerad! Jag tror inte att det gör någon skillnad, att du själv är ren. Kolla med sjukvårdsrådgivningen. Särskilt som taggarna sitter såpass djupt.
Myosotis
Aajj! Det låter inte kul alls. Risken för avbrutna taggar finns, men själv skulle jag nog avvakta till i morgon bitti. trostar.gif
MariaS
CITAT (Myosotis @ 08-03-2009, 19:44) *
Aajj! Det låter inte kul alls. Risken för avbrutna taggar finns, men själv skulle jag nog avvakta till i morgon bitti. trostar.gif

Jo det vet vi ju att du brukar göra, vänta menar jag...
Gossen Ruda
Nu skall vi vara snälla MariaS. tongue.gif En anledning till att jag väntar är att jag är inte säker på att det sitter något därinne. Eftersom taggarna trängde så långt in kan det bara vara kvarsittande irritation.
Lady Hamilton
Men lova oss att du åker in och kollar i morgon om det inte känns bättre, visst gör du det?
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2009, 20:21) *
Nu skall vi vara snälla MariaS. tongue.gif En anledning till att jag väntar är att jag är inte säker på att det sitter något därinne. Eftersom taggarna trängde så långt in kan det bara vara kvarsittande irritation.

kram2.gif
Gossen Ruda
CITAT (Lady Hamilton @ 08-03-2009, 20:25) *
Men lova oss att du åker in och kollar i morgon om det inte känns bättre, visst gör du det?


Helt säkert, små sår och goda vänner skall man inte nonchalera.
Aqvakul
Sköt om dig! trostar.gif tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (MariaS @ 08-03-2009, 19:46) *
Jo det vet vi ju att du brukar göra, vänta menar jag...

Men hallå där, jag åkte ju faktiskt in mot min vilja och blev sen sittandes i 7 timmar... vad var vitsen med det?!!! Ångrar fortfarande att jag inte väntade längre hemma.
Berith
Men...!! fear.gif Nu vill vi höra att du mår bättre idag, att det bara var falsklarm.
Gossen Ruda
Nema problema. Förmodligen sitter det kvar någor åtminstone i pekfingret för det ömmar vid tryck men annars märks det inget. Skall kolla upp senare med sjukvårdupplysningen men det verkar inte vara någon panik med fenorna/fingrarna.
Sussie F-Flower
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2009, 08:19) *
Nema problema. Förmodligen sitter det kvar någor åtminstone i pekfingret för det ömmar vid tryck men annars märks det inget. Skall kolla upp senare med sjukvårdupplysningen men det verkar inte vara någon panik med fenorna/fingrarna.



Tryggt att höra! smiley_small_hug.gif
Sköt om dig!
kompiskram.gif
Gossen Ruda
Har nu pratat med sjukvårdsupplysningen, efter 25 min i kö! Vi var väl ganska överrens om att jag väntar lite och avvaktar. Om det finns något där kan dom värka ut av sig själva men skulle det uppstå feber, röda strimmor eller liknande problem blir det Axess-akuten. Jag tycker inte man skall belasta sjukvården i onödan men jag skall ta ett snack med min husläkare i morgon. Konstigt, hon jämförde med kattbett som är något helt annat. Dom djuren tycks vara ökända. laugh.gif
Lady Hamilton
Ja men vad bra att du i allafall tagit kontakt. Men ta nu råden på allvar och håll koll kompiskram.gif
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2009, 13:13) *
Har nu pratat med sjukvårdsupplysningen, efter 25 min i kö! Vi var väl ganska överrens om att jag väntar lite och avvaktar. Om det finns något där kan dom värka ut av sig själva men skulle det uppstå feber, röda strimmor eller liknande problem blir det Axess-akuten. Jag tycker inte man skall belasta sjukvården i onödan men jag skall ta ett snack med min husläkare i morgon. Konstigt, hon jämförde med kattbett som är något helt annat. Dom djuren tycks vara ökända. laugh.gif

Hon vet väl vad du har för forumsällskap giggle.gif
Gossen Ruda
Kan ju passa på att visa en bild på den skyldige, 17 cm hög. Ingen man skall fånga upp med handen direkt. Den borde planterats om för flera år sen men jag vet inte riktigt hur jag skall hålla den. Spetsa den på ett grillspett kanske? biggrin.gif

[attachment=31748:kaktus.jpg]
Sussie F-Flower
Åhh, fy sjutton!!!!
Det var inte LITE taggar på den, inte! Långa ser dom ut att vara också!
Hur känns det i fingrarna/handen just nu då?

trostar.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2009, 17:11) *
Kan ju passa på att visa en bild på den skyldige, 17 cm hög. Ingen man skall fånga upp med handen direkt. Den borde planterats om för flera år sen men jag vet inte riktigt hur jag skall hålla den. Spetsa den på ett grillspett kanske? biggrin.gif

[attachment=31748:kaktus.jpg]


ett trix är att vira en nylonstrumpa runt den - men det kanske inte ingår i gossens arsenal... naughty.gif
Gossen Ruda
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-03-2009, 17:26) *
Åhh, fy sjutton!!!!
Det var inte LITE taggar på den, inte! Långa ser dom ut att vara också!
Hur känns det i fingrarna/handen just nu då?

trostar.gif


Helt ok om jag inte klämmer på fel ställe. Det går att känna på pekfingret var taggen ligger, det är liksom en långsträckt förtjockning under huden.
Betty
CITAT (Aqvakul @ 09-03-2009, 17:31) *
ett trix är att vira en nylonstrumpa runt den - men det kanske inte ingår i gossens arsenal... naughty.gif

Funkar ännu bättre med en gammal handduk som ändå ska slängas. sleep.gif

Snygg kaktus förresten. tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Nä... giggle.gif Det behövs nog någonting kraftigare. Ett "dubbelsurrat" frottébadlakan kanske??
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 09-03-2009, 17:31) *
ett trix är att vira en nylonstrumpa runt den - men det kanske inte ingår i gossens arsenal... naughty.gif


Tyvärr inte. Men skulle det hjälpa, det blir många varv för att avväpna den här. Jag har testat med handskar men taggarna tränger utan problem igenom den tjockaste handsken jag hittade.
Betty
Häll en skvätt såpa i en kopp med ljummet vatten och håll fingret i såpbadet en kvart morgon och kväll i några dagar/en vecka så får vi hoppas att taggen kryper ut. tummenupp.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2009, 17:36) *
Helt ok om jag inte klämmer på fel ställe. Det går att känna på pekfingret var taggen ligger, det är liksom en långsträckt förtjockning under huden.



Usch då!
Har du koksalt hemma så gör ett omslag över natten. Det brukar faktiskt funka väldigt bra. Det "drar ut".
Ibland kan man behöva göra det i omgångar för det får inte sitta på hur länge som helst åt gången.
anne-li i olofstorp
CITAT

CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2009, 17:36)
Helt ok om jag inte klämmer på fel ställe. Det går att känna på pekfingret var taggen ligger, det är liksom en långsträckt förtjockning under huden.



Usch då!
Har du koksalt hemma så gör ett omslag över natten. Det brukar faktiskt funka väldigt bra. Det "drar ut".
Ibland kan man behöva göra det i omgångar för det får inte sitta på hur länge som helst åt gången. "


Men jag sa ju det!
Eller försökte igår whistling.gif
Omslag med koksalt (kan du göra själv med vanligt salt och vatten, men jag kommer inte ihåg proportionerna --- heller)
Och så något tätt över. T ex en avklippt diskhandke eller plasthandske......
Jätte effektivt.
Två "gamla" sjuksköterskor från infektionskliniker berättade det för mig, och för min del hjälpte det i alla fall!!! tummenupp.gif
A-Li

(Nu kan jag inte få in ett citat i texten heller........ wacko.gif
MariaS
Våtvarmt omslag:
Doppa en kompress eller liknande i koksalt, linsvätska, desivon eller liknande. Lägg kompressen på "skadan". Linda en plastpåse eller gladpack runt, så kompressen blir helt täckt. Lägg därefter ett lager bomull över och fäst allt med ett bandage. LÅt sitta över natten. VAr försiktig när du tar av "paketet" på morgonen, troligen följer taggen med ut då.

Omplantering av taggig kaktus. Grilltång! är en fantastisk uppfinning att ta tag om kaktusar med. Men det ska vara en sån där öppningsbar. Du vet säkert vad jag menar. Häll den nya sandjorden med en sked runt kaktusen, så slipper du komma nära taggarna.
Good Luck!
Gossen Ruda
Tack för alla förslag om våtvarma omslag mm. Jag kanske testar det men inte just för tillfället. Det är ju inte nån liten rostagg eller liknande utan en del av en kraftig kaktustagg det är frågan om och som dessutom förmodligen sitter djupt. Den i pekfinget har troligen trängt in långt från hålet, jag kan inte se något i närheten.

Omplanteringen blir nog inte så enkel. Att hålla den med en tång tror jag inte fungerar. Dels så finns det nog inte så stora tänger, diametern på kaktusen är 15-16 cm, sen tror jag inte att det går att hålla en 2-kgs klump med en tång. Det får nog bli en massa handukar och kanske något ännu hårdare invirat i dom.
anne-li i olofstorp
Du var då det mest otacksamma, envisa jag mött på länge! crying.gif
Vad kostar det att försöka?????
Värre än jag vet inte vad!!! ranting.gif
Lägg dig nu med ett omslag runt fingret. Funkar det inte kan du ju alltid söka Woodo-mästaren i morgon,,,,,, devil.gif

Kram kram1.gif
Snöflinga
Släng kaktusen, den är ju ond fear.gif Eller gör som min då 10-årige son gjorde med en något mindre kaktus, när han blev stucken ... han tog min knappnålsask och pepprade kaktusen full till sista nålen devil.gif
Upptäckte det inte förrän det var för sent och sonen bekände utan tillstymelse av ånger ......
anne-li i olofstorp
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Hämnden är ljuv! devil.gif
Motti
Inte för att jag vill skräma upp dig Gossen Ruda !men när jag var på Santorini för några år sedan fick jag en Rostagg i mellan lilltån och det resulterade i rosfeber en till två gånger om året i fyra år !Så fårt jag fick ett sår på ett ben svullnade det upp och jag fick åka in på akuten och få antibiotika.Fast å andra sidan har jag också fått kaktustaggar i händerna och ingen har hänt !man får sitta med förstoringsglas och en nål och försöka pilla bort dom små J:klarna crazy.gif Theatree olja är ju bra !
Gossen Ruda
Jaja, jag skall testa på tummetotten i natt. Tjatfior. laugh.gif wub.gif

Har tummen lossnat och runnit bort i natt är det erat fel. rolleyes.gif
Motti
Gammla gubbar ska va rädda om sina fingelingrar naughty.gif flirting.gif
ingrid fuxwall
Hade ett liknade monster men efter några närkontakter slängde jag den kaktusen - kaktusar är livsfarliga
pejori
Hade en sådan kaktus för några år sedan i sonens rum. tummenupp.gif
Snyggt parkerad på fönsterbrädan. whistling.gif
Att sonens säng (huvudända) stog under, hade jag inte en tanke på. slap.gif
Kaktus parkerade sig i sons huvud och där kan man prata om piggsvin. fear.gif
Dito kaktus förpassades till soptunnan omgående, då den växt snett och envisades med att tippa nattetid. d010.gif
Taggarna brukar värka ut själva, men har man otur så, var rädd om fingrarna gossen. trostar.gif
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2009, 20:58) *
Tack för alla förslag om våtvarma omslag mm. Jag kanske testar det men inte just för tillfället. Det är ju inte nån liten rostagg eller liknande utan en del av en kraftig kaktustagg det är frågan om och som dessutom förmodligen sitter djupt. Den i pekfinget har troligen trängt in långt från hålet, jag kan inte se något i närheten.

Omplanteringen blir nog inte så enkel. Att hålla den med en tång tror jag inte fungerar. Dels så finns det nog inte så stora tänger, diametern på kaktusen är 15-16 cm, sen tror jag inte att det går att hålla en 2-kgs klump med en tång. Det får nog bli en massa handukar och kanske något ännu hårdare invirat i dom.

Jag har en rejäl grilltång som fungerar som en sax. Mycket användbar även på den största kaktus. Men men... Annars skulle jag nog försöka lina en hel tidning runt kaktusen. Prova med en hel GP. Det ska mycket till för att punktera den!
Red Top
Vilken olycka! trostar.gif

Det är INTE skönt. Har själv provat att fånga fallande kaktus med bara händerna. slap.gif Bra reflexer är säkert bra att ha vid andra tillfällen, men reptilhjärnan kunde gärna få stänga av ibland. Är du inte allergisk, så är det nog ingen större fara med taggen i tummen.

För att sälla mig till tjatkärringarna, så har jag oxå ett tips. Bivax! Mjuka upp det och kläm fast det där taggen sitter. Sätt på någon sorts bandage. Låt sitta i några dagar. Som genom ett under kryper taggen ut. yes.gif
Hjälper på alla typer av stickor.

Ang omplantering av elakingen, vilket ju inte alls hör hemma i den här tråden whist.gif , så brukar jag ta dagstidningar och linda runt mina. Sen på med tjocka handskar och lyft. Skadar varken dig eller taggarna.

Hoppas taggen kryper ut snart kompiskram.gif




Edit: Såg inte att Maria hunnit slänga in rådet om tidning. blush.gif
MariaS
CITAT (Red Top @ 09-03-2009, 22:29) *
Edit: Såg inte att Maria hunnit slänga in rådet om tidning. blush.gif

kompiskram.gif Dubbelt så bra då giggle.gif
Red Top
Japp! Samarbete ger funktionsduglighet giggle.gif giggle.gif
Gossen Ruda
Rapport från tummen. Natten har varit lugn, invirad i plåster och gasbinda dränkt i koksaltlösning. Utanpå detta ett vattentätt fodral av latexgummi med en lämplig form. laugh.gif På morronen såg tummen ut som ett vitt hopskrumpet russin. Ingen tagg kom krypande fast frågan är om det finns något därinne. Jag är tveksam eftersom det finns ett litet sår som kanske känns som en tagg. Eller kändes, efter nattens dränkning känns knappast det numera. Jag avvaktar, likaså med pekfingret.
Red Top
Skönt att höra att det inte blivit värre! smiley_small_hug.gif
Nostalgia
Aj aj aj då vilken taggig historia, hoppas det blir bättre snart smile.gif

Tröstkram

[attachment=31775:kaktus2.jpg]

(tänk dig för nu flirting.gif )
Gossen Ruda
CITAT (Nostalgia @ 10-03-2009, 09:58) *
Aj aj aj då vilken taggig historia, hoppas det blir bättre snart smile.gif

Tröstkram

[attachment=31775:kaktus2.jpg]

(tänk dig för nu flirting.gif )


Jag tror jag passar den kramen. a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon