Eva i Norrköping
Var i Köpenhamn några dagar i arbetet, och nämnde för min kollega att jag gärna skulle vilja besöka Tage Andersens butik, om jag hade vetat var den ligger någonstans. När vi senare på eftermiddagen promenerar genom staden till hotellet, vad får jag se - jo Tages Fantastiska krukor på gatan, och där var det...!!! Så helt otroligt, vi dröjde oss kvar länge, gick bara runt och stirrade på dessa makalösa kreationer. Man ville inte gå därifrån. Tage själv skymtade inne i arbetsrummet bakom, djupt koncentrerad på någon skapelse. Jag kan verkligen rekommendera ett besök där! Nu vill jag göra om hela min trädgård, ja hela huset i "Tage-stil"! rolleyes.gif
Kjellepelle
CITAT (Eva i Norrköping @ 26-09-2003, 21:50)
Nu vill jag göra om hela min trädgård, ja hela huset i "Tage-stil"! rolleyes.gif

Hur är Tage-stil? Har ett vagt minne från ett TV-program som visade växter med, eller som skulturer, är det Tage?
MadeleineB
Jag vill också gärna se den, har du adressen eller kan du beskriva litet, var den ligger? Och vad den heter, jag har glömt...

Hälsningar
MadeleineB
Eva i Norrköping
Jaa, hur beskriver man Tage-stilen...? Nästan omöjligt att göra honom rättvisa, det måste bara ses. Men några ord som kommer för mig är: mossa, patina, järn, rost, vatten, kandelabrar, det är något vildvuxet och urgammalt över hans skapelser samtidigt som de är så strikta och tuktade. Mycket höjd på allting, många växter har fått ränna iväg och bli höga och smala, men det tycks ha varit meningen. Tyvärr finns det ingen hemsida som närmare kan visa, men han har gett ut flera böcker, dock ingen översatt till svenska såvitt jag vet.
Adressen är Ny Adelgade 12. Om man går Ströget ner till Kongens Nytorv, och där tar av till vänster, så var det en av de första gatorna upp till vänster igen. Butiken heter Couronne de Lierre.
Om någon känner till om det finns någon bok på svenska av/om Tage så skulle jag bli jätteglad för tips!
Betty
http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0000/05/36/
Eva i Norrköping
Hej Betty, jo den sidan har jag sett. Den ger ju lite kort info. Skulle önska att det funnes en "riktig" hemsida dock, med en massa bilder och mer info. Men det kanske kommer. Tillsvidare får jag nöja mig med en tidningsartikel jag klippt ut för länge sen. sleep.gif
Hannele
Jag har mest pappersbilder av Tage Andersens fina installationer.
Han var ju även i Göteborg på Hedens Lustgård.
Kompisen och jag såg honom i Norrviken:

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...=1&albumid=4278
Eva i Norrköping
Jättevackra bilder, Hannele! Tack för att du visade dem!
Kjellepelle
Rost är snyggt, men inte på bilar. Om man vill ha rostiga (patinerade) saker inomhus kan man behandla dom med zaponlack, finns hos färghandlaren. Om man vill ha rostiga ytor snabbt kan man spreja med en saltlösning.
ariana
Jättefina bilder roligt att se både Eva o Hannele härligt att ni finns här wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon