Full version: Bronsgräs?!
e_sedell
Jag tror det heter så, det där vakra bruna gräset utan klorofyll. Vad har den för proteinter som ersätter klorofyll? Det finns ju två till som brukar finnas också i vanliga växter men jag mins inte namnen, det är de som ger höstfärger när klorofyllet faller sönder i bladen på hösten. Men kan en växt klara sig på bara dessa, eller?
Nutten
Tror du menar kopparstarr....
Sylvia
Hos fotosyntetiserande organismer finns många olika pigment, t.ex. gula, orange, bruna och röda karotenoider, karoten ger moroten dess färg. Vissa har så lite klorofyll att den underliggande förgen syns igenom hela året, som just hos kopparstarren, Carex buchananii 'Bronze'.
Här kan du läsa mer om färger: Höstfärger
e_sedell
Just det här vardet jag ville komma till. Frågan är vilken enzym som väger över.... men det är nog svårt at komma fram till bara så här. Just nu hinner jag inte läsa så nogrannt men jag får c om jag kanske får lite tid i helgen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon