Pia L
Var kan man hitta salt i större förpackningar än 2 kg på Willys??
Nu vill vi ha fram infarten som är mer än roligt täckt av isblandad snösörja, det finns ingen plats längre att skotta upp på vallarna som redan nått över 2 meter....ingen ork heller för den delen.
Vet någon av ett billigt ställe att köpa i säck på 10 eller 20 kg, gärna mer så kom med förslag på ställen.
mojan
Jag tror att det finns "speciellt" salt för vägar t ex hos Lantmännen.
Pia L
Men är det inte något speciellt tillagt i vägsalt som kan vara skadligt för hund och kattassar?? confused.gif
Uggi
Jag har nära till vägförvaltningens föråd där kan jag hämta enbart salt eller sand/saltblandning. Jättebilligt. Vet ej hur långt du har till närmaste föråd, kan vara värt att kolla. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Byggmarknader och liknade har oftast vägsalt i 10 eller 20 kg förpackningar. Det är vanligt koksalt.
Pia L
Tack för svar, jag ska kolla i morgon om vi har något vägförvaltningsförråd som säljer salt och även på typ ställen som Byggmax.
Det är ju bara på gårdsplanen som jag ska salta för att påskynda upptiningen nu medan det är plusgrader, och eftersom vi har två katter så vill jag inte att dom ska gå med tassarna på något som är olämpligt att slicka i sig.
andersen
tösalt
Aqvakul
Säljs inte vägsalt/gatusalt/tösalt på mackar typ Statoil?
Sussie F-Flower
Jag är inte helt 100% säker Pia, men det jag misstänker att du ska akta dig för att köpa är salt som innehåller Urea. Det är nog isåfall DET som kan svida i tassarna på katterna...
Pia L
Tack Sussie, då har jag ialla fall ett namn på en ingrediens som det INTE ska innehålla, men jag tror väl inte heller att det kan vara så nyttigt att få i sig det heller.....katterna tvättar ju sina tassar och får i sig olika ämnen och det är ju dumt att ösa ut sånt som man VET kan vara skadligt för dom.
Anma
Salt överhuvudtaget är skadligt för tassar på alla djur. Torkar ut och spricker i trampdynorna. Sedan jag flyttade från kommunen som envisades med salt i tätorten har mina vovvar inte haft nå problem med sprickor på tramdynorna.
Sussie F-Flower
Men om ni häller ut medlet på kvällen, och håller katterna inne över natten... är detta möjligt? Då tror jag inte att det finns så mycket skadliga ämnen kvar faktiskt...

Det borde förresten säljaren veta... Det finns ju så många olika sorters issmältningsmedel.
Vanligt grovsalt funkar ju också men bara till ca -8 grader, fast det kanske räcker nu när det är varmt...?
Pia L
Ja, det är ju nu när det är tögrader som jag tänkte passa på att skynda på processen en aning, katterna får inte vara ute på nätterna här, det finns lodjur i området och jag vill ha mina änglar levande.
Solstorm
Jag brukar göra som du Pia de år vi har snö. Jag brukar inte salta förrän det sista ska bort. Det känns som en riktig skön vårgrej ibland. När vår väg är rena blankisen med lite smältvatten ovanpå och solen lyser så är det underbart att salta. Den sista isen som annars kan vara väldigt seg riktigt fräser bort.

De få gånger jag saltar så har jag ju aldrig märkt att katterna bryr sig, jag tror helt enkelt de väljer att gå någon annanstans.

Jag tillägger. Salt finns hos lantmännen och andra som säljer djurfoder. 25 kg säckar med havssalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon