Full version: Mormors brosch...?
Marion
Hej alla trädgårdskunniga!

Jag har sett en underbart söt blomma i rosa. Ägaren till den tror att den heter Mormors brosch och att det är en gammal perenn.

Någon som vet om den heter så och om man kan köpa den någonstans?

Hej hej Marion
kerstin z5-6
Ja den heter Astrantia och finns i de flesta sorterade plantskolor i vinrött rosa, rosaröd ,vitgrön . laugh.gif
Den är knepig att så själv så jag köper mina ex smile.gif
Sylvia
Jag tycker inte den är knepig att så, den självsår sig ju ymnigt så att man får rensa bort småplantor överallt... om du sår på hösten direkt på växtplatsen så kommer plantorna upp på våren.
yla
CITAT (Sylvia @ 28-09-2003, 22:23)
Jag tycker inte den är knepig att så, den självsår sig ju ymnigt så att man får rensa bort småplantor överallt... om du sår på hösten direkt på växtplatsen så kommer plantorna upp på våren.

är det stjärnflockan ni pratar om är den lätt att så oj då måste jag hälla ut frön där jag vill ha den wub.gif smile.gif laugh.gif
har aldrig hitta några småplantor wub.gif sad.gif
kerstin z5-6
Nej den självsår sig sig fint men pröva så i såläda .. tjyvens svårt .. tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Torra köpta Astrantiafrön har ofta urusel grobarhet men färska fina frön sådda på hösten brukar ha väldigt bra grobarhet vilket man märker på våren-försommaren ifall man har glömt att klippa bort fröställningarna, själv rensar jag och rensar eftersom jag altid verkar vara för sent ute att klippa bort de gamla blommorna.
Kajsa
Jag har väl klippt de torra stänglarna för snabbt har aldrig fått småplantor
i massor, men med åren blir Stjärnflockan stor, det är bara att dela
vår eller höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon