Skruttis
Ville inte kapa Tepas tråd, men jag läste Solstorms beskrivning av Borrelia.
Genast dök det upp en massa frågor.

Hur många av symptomen bör man ha för att kunna misstänka sjukdomen?
Hur konstanta/uttalade ska de vara?
Kan man ha symptom ur vissa grupper och inte alls ur andra grupper, typ magen?
Är vissa symptom mer typiska för Borrelia, i s f vilka?
Kan vissa symptomen komma "vart efter" eller får man alla inom t ex ett år?
Finns det något sätt/test där man till 100% säkerhet kan säga att man INTE blivit drabbad utan symptomen beror på andra saker?
Kan det gå för många år för att få en diagnos på det hela?

Många frågor, jag vet, men det här är väldigt intressant för mig att få veta. Någon snäll person som vet/har mer information och vill dela den med mig?

/Skruttis
caprifol
Egentligen har jag nog inte så mycket att komma med efter att ha läst sammanfattningen av Solstorm, men jag ställer mig lite frågande till ett par saker där. Detta efter att jag så sent som förra veckan gått på utredning för att se om jag - trots tidigare behandlingar - har kvar "rester" av borrelia. Om varken blodprov el ryggmärgsvätska visar något fick jag till svar att det inte kan vara borrelia. Det är inte heller riktigt rätt att man inte kan få behandling i Sverige - men det kanske varierar mellan olika landsting. (ja, jag har av naturliga orsaker hängt med i "debatten" och bl a läst om kvinnan som åkte till Tyskland på egen bekostnad). På Södersjukhuset förklarade de i alla fall att provet på ryggmärgsvätskan togs för att se om man måste sätta in en tuff antibiotikabehandling, d v s för att utesluta att viruset satt sig i hjärna och/eller nervsystem.

Jag har alltså själv haft borrelia 3-4 gånger. Den första gången blev jag sjuk med influensaliknande symtom. Det var för mycket länge sedan, innan man (jag i alla fall) var medveten om dessa små illvilliga dj-ar som fästingarna är. Efter detta har jag själv kunnat ställa diagnos och hunnit få antibiotika innan jag blivit sjuk. Då har jag dels varit medveten om att jag haft en fästing och dels kunnat se utslaget. Symtomen är diffusa - därav så svårt att diagnostisera i efterhand. Det är inte heller så att man alltid får särskilt tydliga utslag. De vanligaste symtomen är i alla fall influensaliknande, och har man vistats i fästingtrakter och "influensan" inte går över bör man be om fästingprov. Obehandlad borrelia kan komma i skov med långa mellanrum och yttrar sig oftast med symtom som kan liknas vid t ex MS.

Edit/tillägg: Solstorm Jag har med intresse - och fasa - läst din sammanställning. Var kommer din uppgift ifrån att man kan ha negativa provsvar och ändå bära på borrelia? Är den helt tillförlitlig? Den går alltså emot det svar jag fått - och det skrämmer mig förstås en del.
Myosotis
Min pappa som aldrig brukar få fästingar fick ändå borrelia för några år sedan. Han visste inte ens om att han hade haft en fästing. Diagnosen kom 3 år senare efter några operationer då "oförklarliga", vätskefyllda bulor på armarna togs bort gång på gång. Det var enda symptomen, ingen kom på tanken att det kunde vara borrelia. Själv har jag haft borrelia två gånger och förstod då på en gång vad det var frågan om, rodnanden kom redan nästa dag med svullnad och klåda. Inga andra symptom.
CurlySue
jobbade ihop med en tjej vars enda symtom var ont i bäckenet (typ bäckenuppluckring), trötthet och depression.
Hon var innan en hyper energisk människa som torkade sina golv i villan på knä med disktrasa "för annars blir det inte rent" whist.gif

Det tog 1 års penicillindos innan hon ens kunde arbeta igen.
Så be doktorn testa för Borrelia vid minsta misstanke ... kompiskram.gif
KURT
CITAT (caprifol @ 20-03-2009, 16:50) *
.......

På Södersjukhuset förklarade de i alla fall att provet på ryggmärgsvätskan togs för att se om man måste sätta in en tuff antibiotikabehandling, d v s för att utesluta att viruset satt sig i hjärna och/eller nervsystem.

.....



Prov på ryggmärgsvätska är nog snarare för att leta efter TBE, och Borrelia är i alla fall en bakterie och inte ett virus. Det är inget problem att behandla Borrelia med antibiotika, och antibiotika hjälper inte alls mot TBE.
Myosotis
CITAT (KURT @ 20-03-2009, 17:27) *
...Det är inget problem att behandla Borrelia med antibiotika...

Inget problem vet jag inte, i vissa fall (som min pappa då, 3x3 veckors antibiotikakurer) kan det behövas upprepad behandling och jag har även för mig att vissa aldrig blir bra, minns en tidningsartikel om en kvinna där det hade blivit kroniskt, hon hade en massa bensår, kunde knappt gå.
andersen
CITAT (KURT @ 20-03-2009, 17:27) *
Det är inget problem att behandla Borrelia med antibiotika,


Borrelia
Solstorm
Det finns sådana mängder att skriva om borrelia så jag tror inte att någon orkar läsa allt. Goggla på borrelia, borrelios och lyme. Det finns ett norskt forum där det finns massor att läsa, att nystartat svenskt forum http://borrelia.forum24.se/ som är öppet för alla.

Det är ett välkänt faktum att det inte finns några helt säkra test. I Sverige finns det tre vanliga borreliabakterier, B. afzelii, B. garinii och B. burgdorferi. Det har kommit ett nytt test i Sveríge som tas i ryggmärgen och som är nästintill 100% säkert på en av bakterierna, den som är minst vanlig utav de tre här i Sverige. Infektionsläkaren utgick från att jag var okunnig och talade om för mig att det var ett helt säkert test.

Laboratoriet i Köln som betraktas som ett utav de bästa i världen, kanske det allra bästa, deras tester är säkra till ca 80%. Bl a så skickas alla dopingtester från OS till Köln. Det svåra med att få fram är att borrelian bryter ner immunförsvaret. När man inte har något immunförsvar så bildas det heller inga antikroppar och då syns det inget i testerna. Därför ska man egentligen också kolla immunförsvar och hormoner och annat som är mer än vad jag har kunskap om.

Läkemedelsverkets rekommendationer är att diagnosen ska göras kliniskt dvs göra en diagnos utifrån symptomen. Tyvärr gör inte svenska läkare det. Många svenskar har skickat prov till Köln som de betalar själva, ca 1500 kr. När resultatet kommer tillbaka positivt så finns det läkare här som inte godtar det. Nog är det en skandal att svenska läkare inte godtar resultat från världens bästa labortorium.

Länk från Dagens Nyheter http://newsmill.se/artikel/2009/03/13/bli-...ler-huset-ryker

Föreningen för borrelia och tbe http://www.borrelia-tbe.se/

Det finns massa länkar, men jag får skicka senare, jag har en kattförlossning på gång här hemma

Här debatteras borrelia i amerikanska senaten

http://www.lymerights.org/Pallone_v3.wmv
caprifol
CITAT (KURT @ 20-03-2009, 17:27) *
Prov på ryggmärgsvätska är nog snarare för att leta efter TBE, och Borrelia är i alla fall en bakterie och inte ett virus. Det är inget problem att behandla Borrelia med antibiotika, och antibiotika hjälper inte alls mot TBE.

Ja, det vet jag men även en bakterie kan sätta sig i nervsystem och hjärna (skrev i hastigheten fel i förra inlägget där jag skrev virus). Mot TBE vaccinerar man sig lämpligen. Som flera här skrivit är det inte alltid så problemfritt att behandla Borrelia heller. Det kan fordras fler och större doser antibiotika än man rutinmässigt får. Vid för liten dos kan det bli som med alla andra antibiotikabehandlingar, d v s man får inte död på eländet utan det kan blomma upp vid senare tillfällen - ibland t o m mycket senare.
Solstorm
Glömde skriva att symptomlistan är hämtad från borreliasidan bara för att den är bra uppdelad och skriven på svenska. Samma symptom nämns på mängder av andra sidor.

Det mesta att läsa om borrelia är ju på andra språk än svenska. När man läser engelska sidor så kan det ju vara bra att veta att i USA finns bara en utav de tre borreliabakterierna som är vanliga här.




CITAT (KURT @ 20-03-2009, 17:27) *
Prov på ryggmärgsvätska är nog snarare för att leta efter TBE, och Borrelia är i alla fall en bakterie och inte ett virus. Det är inget problem att behandla Borrelia med antibiotika, och antibiotika hjälper inte alls mot TBE.


Man letar efter borrelia i ryggmärgsvätska. Gissade du Kurt? Antibiotika dödar borrelia på 10 dagar i provrör. Det upptäckte man 1993, det är den gamla forskningen man klamrar sig fast vid. Mängder med ny forskning visar att borreliabakterien ändrar form i kroppen till cystform när den får antibiotika, på cystformen krävs annan typ av antibiotika.
Skruttis
Tack alla för era kunskaper!
Verkligen inte roligt att höra att det inte finns 100% tillförlitliga test. Med den motsträviga svenska sjukvård som finns blir det hela inte lättare.
Ska läsa vidare på länkarna.

/Skruttis thanks.gif
caprifol
Och jag (som nu är under utredning med tanke bl a på borrelia) instämmer med Skruttis!
Ska läsa vidare - fast det är en skrämmande läsning!
Solstorm
Läkare kan också få borrelia

http://www.lakartidningen.se/store/article...604s217_218.pdf

Vanliga människor har svårt att få antibiotika men om mormor är läkare räcker det med ett fästingbett

http://www.lakartidningen.se/includes/07sh...articleId=10175
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon