Full version: Indianskjorta/blus
Chamomille
På 80-talet var det poppis med något som jag tror kallades indianskjorta eller indianblus. Det var en lång rak blus i len bomullskvalitet med något broderi på. "Alla" hade sådana i skolan i alla möjliga färger. Kommer ni ihåg dom? Finns de att köpa idag? Någon som har sett?
Red Top
Ja, jag minns. Har en svart i garderoben. De var jättesköna att ha när det var varmt ute. yes.gif

Har inte sett någon på länge. Kanske finns second hand.
Alba
Jag har inte hört namnet indianskjorta. Är det en skjorta med lite rundad v-hals och så satt det band i kanten ?
kasam
CITAT (Alba @ 25-03-2009, 10:25) *
Jag har inte hört namnet indianskjorta. Är det en skjorta med lite rundad v-hals och så satt det band i kanten ?


Inte jag heller. Någon som kan beskriva/visa någon bild.
(Blir ju nyfiken ju.....) smile.gif
yvonne.r
Var det inte en sådan skjorta/blus som man köpte på Indiska.
Därav namnet?
Betty
Här finns en på Tradera.
Den här finns på Brandgarden, ett ställe där man kan köpa en hel del kläder i retrostil.
Dessutom skulle du kunna titta in hos Beyond Retro de har några butiker i Sthlm. tummenupp.gif
Motti
Sådana blusar eller skjortor hade jag på sextiotalet men då föll det mer under namnet Hippieskjorta ,även Moddsen hade dom.Vet jag hade en Hippieväst i mocka med broderier på och päls inuti rolleyes.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 25-03-2009, 12:23) *
Här finns en på Tradera.
Den här finns på Brandgarden, ett ställe där man kan köpa en hel del kläder i retrostil.
Dessutom skulle du kunna titta in hos Beyond Retro de har några butiker i Sthlm. tummenupp.gif

Dom var iofs coola, fast det var inte riktigt såna jag menar (tror jag wacko.gif ). Hmm. De jag menar var enfärgade, raka och slutade nedanför rumpan. Raka ärmar också. Jag hade en vit med nåt vitt broderi. Halsen var nog rund om jag inte minns fel. Och jag minns inte var jag köpte den.
Kan du fota din Red Top så vi får se smile.gif
Sussie F-Flower
Det är möjligtvis inte murarskjortorna du menar då?


http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1

Edit: det fanns ju enfärgade också...
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-03-2009, 18:45) *
Det är möjligtvis inte murarskjortorna du menar då?
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1

Edit: det fanns ju enfärgade också...

Nej, det är det inte heller... no.gif

Och det var just ett svalt "glatt" tyg yes.gif
Pia mitt i Skåne
Det som jag hade och som fanns i många olika färger med tryck på (hade i regel en spetsig, vid och halvlång ärm) är i stil med den som damen har på bilden:
Chamomille
Dom är jätte-fina. Allihopa som ni visat (vill nog ha nån sån) fast det är inte de jag menar. Jag har försökt att Googla men hittar inga no.gif
Red Top
Sorry Camomille!
Jag har tydligen min i sommarvistet, så jag kan inte ta någon bild. Men den liknar den blåa på Pia mitt i Skånes bild, Istället för tryck har den vita broderier runt halslinningen som fortsätter mitt fram och ner till fållen och runt nedre delen av skjortan. Även ärmsluten har vita broderier. smile.gif

Den kallades indianskjorta när jag införskaffade den på 60-70-talet.

En variant jag hittade på nätet.


Men du kanske menade en sån här?

Chamomille
Näpps, ingen jeansskjorta. Utan ett lent, svalt, "skrynkelfritt" material. Jösses... Jag hittar ju inte en bild på nätet. Kollar vidare blink.gif
Tosan
Se om du hittar nåt Här
Jag köper alla mina skor därifrån, och en del kläder till grabben. Hittar du nåt så hojta till, jag kanske vill beställa ihop med dig...
Chamomille
CITAT (Tosan @ 25-03-2009, 23:15) *
Se om du hittar nåt Här
Jag köper alla mina skor därifrån, och en del kläder till grabben. Hittar du nåt så hojta till, jag kanske vill beställa ihop med dig...

Ska kolla! Håller på rättare sagt smile.gif
lena:-)
Oj , jag kom att tänka på Anarkali-skjortorna..jag hade tre stycken! En vit , en rosa och en väldigt rosa. Eventuellt så hade jag färgat dem själv. Enkla bomullsskjortor med kort knäppslå fram. Har letat efter en bild på dem på internet men icke..får se om jag kan lägga in en tidig 80-tals bild på mig själv i en vit skjorta. Skulle glatt köpa minst 5 stycken om jag hittade sådana nu...tror jag :-)
Aqvakul
Anma
Jag vet precis vad du menar!
Tunnt bommulstyg med rund hals med kort sprund mitt fram, korta sprund även i sidorna nertill.
Broderat mönster på bröstet och runt halsen om jag inte minns fel, i samma färg som plagget.
Broderiet håller sig inom en rektangel.
Visst är det en sån du menar camomille?
Var väldigt poppis på 80-talet har jag för mig.
Chamomille
CITAT (Anma @ 27-03-2009, 10:07) *
Jag vet precis vad du menar!
Tunnt bommulstyg med rund hals med kort sprund mitt fram, korta sprund även i sidorna nertill.
Broderat mönster på bröstet och runt halsen om jag inte minns fel, i samma färg som plagget.
Broderiet håller sig inom en rektangel.
Visst är det en sån du menar camomille?
Var väldigt poppis på 80-talet har jag för mig.

Japps!!! Exakt så!!! smile.gif
renate
CITAT (Motti @ 25-03-2009, 13:32) *
Sådana blusar eller skjortor hade jag på sextiotalet men då föll det mer under namnet Hippieskjorta ,även Moddsen hade dom.Vet jag hade en Hippieväst i mocka med broderier på och päls inuti rolleyes.gif

Haha en sådan väst hade jag med kom ihåg att den luktade får usch.Fast namnet idianskjorta har jag aldrig hört.Nja jag bodde i Tyskland då.
Tosan
CITAT (Chamomille @ 25-03-2009, 23:36) *
Ska kolla! Håller på rättare sagt smile.gif

Sheplers är verkligen ett företag som väcker köplusten hos en crazy.gif
Vi var i Orlando i januari, och de har en butik där som vi naturligtvis besökte så fort vi kunde.... Köpte skor för alldeles för mycket pengar... Men bara 2 par sockar, och jag ångrar mig verkligen. De var supersköna, men oftast när man beställer så blir det nästa fraktklass bara för att man lägger i ett sockpar och då blir de ju svindyra.
Men att få gå där och titta och känna och prova alla boots, och sen välja precis det par man ville ha utan att behöva tänka på vad det kostar med tull, moms och frakt var ju alldeles underbart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon