Full version: Våffeldagen idag
netaave
Här äter vi först med rom, rödlök o en klick turkyoughurt, sen den sista med sylt o grädde till kaffet.




"Att man äter våfflor på våren har sin naturliga förklaring i att det förr i tiden, efter vinterns ruskmörker, åter fanns större tillgång till både ägg och mjölk.
Men varför äter man våfflor just på Jungfru Marie Bebådelsedag?
Man kan spåra firandet av Jungfru Marie Bebådelsedag så långt tillbaka som 500 efter kristus. Man firar den 25 mars, vilket är nio månader före jul och Jesus nedkoms. Kyrkligt är dock Marie Bebådelsedag numera en flytande helgdag som inträffar på närmaste söndagen kring 25 mars, det vill säga någon gång mellan 22-28 mars. Förr kallades Maria även för "Vår Fru" och därför kallas även Jungfru Marie Bebådelsedag för "Vårfrudagen". Att dett sedan blev "våffeldagen" tros vara ett hörfel, "Vårfru" blir lätt "våfflor". Detta kan vara en förklaring till varför man i Skåne ställde sig frågande till våffleätandet, där "Vårfrudagen" hette "Fruedag" från danskan och inte språkligt påminner om våfflor på samma sätt.

källa: http://www.vafflor.se/dagen"
Alba
Våffla, grädde och hjortronsylt......men det blir först på lördag.
Aqvakul
CITAT (netaave @ 25-03-2009, 14:18) *
Här äter vi först med rom, rödlök o en klick turkyoughurt, sen den sista med sylt o grädde till kaffet.


Det låter väldigt gott. Hos oss nöjer vi oss med grädde och sylt (gärna av jordgubbs- eller hallontyp).
Uggi
Har inte glömt våffeldagen, frugan har laddat upp med våffelsmet,grädde och hallonsylt, vilda hallon som vi själva plockat.

Nu är det bara en timma kvar tills laggen skall vara varm. tummenupp.gif
Motti
Här äter vi våfflor som kaffebröd med sylt jordgubb hallon eller hjortron och så grädde förstås !fast i dag blir det nog inga för gubben kommer inte hem för än senare och det ju inte kul att grädda våfflor till sig själv .Äggvåfflor eller frasvåfflor brukar det bli i alla fall.
netaave
Glömde räkorna biggrin.gif dom måste ju också va med.
andersen
Jag äter vofflor med jordgubbsylt och grädde. och använder mej av detta receptvofflor
Gossen Ruda
Helst med egengjord blåbärssylt. Har den tagit slut pga för lite blåbär i skogen får det bli med köpejordgubbsylt. Till detta en liten klick vaniljglass. Inga våfflor idag dock, kanske till helgen.
ninnisky
Tjuvstartade med våfflorna igår (på barnbarnet begäran)... vi brukar ha hemlagad björnbärssylt och grädde till.
teddi
Våfflor mums...men hur får man dom frasiga? Har hört att det ska vara vichyvatten i
Meriona
Inga våfflor här. Inte i år heller. -cry-.gif
Vippan
Det fick bli våffelfrossa i söndags med sylt grädde och glass,har inte så stor betydelse vilken dag jag äter våfflor,inget trevligt att äta våfflor ensamen så därför blev det tidigare,älskar våfflor.
Christina i Taxinge~
Blev bjuden av grannen på nåt väldigt gott:
våfflor med chevreost, rödlök, gräddfil(?) och pepparrot - mums!!!

Netha
Våfflor m hjortronsylt/jordgubbssylt och vispgrädde hade vi igår
och ska ha så även imorron fm. smile.gif
Myosotis
CITAT (netaave @ 25-03-2009, 14:18) *
Detta kan vara en förklaring till varför man i Skåne ställde sig frågande till våffleätandet, där "Vårfrudagen" hette "Fruedag" från danskan och inte språkligt påminner om våfflor på samma sätt.

Aha!! idea.gif Det var intressant. Det kanske är därför traditionen känns så främmande för mig. Och våfflor med salta tillbehör, räkor och allt vad ni skrev, kan jag inte heller tänka mig, våfflor är ju söta och ska ätas med något sött. Åt inga våfflor igår, men när jag äter våfflor ska det vara antingen som de är eller med sylt, helst jordgubbssylt. Vi har mineralvatten i pannkakssmet, det funkar säkert i våffelsmet också.
Wilmer
Åt våfflor med grädde och hemma jordgubbsylt. MUMS!!!! Det var köpe pulver våfflor, ska göra egna en annan dag...
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 26-03-2009, 07:45) *
Det var köpe pulver våfflor...

Såna har jag bara hört talas om. Kan det verkligen vara gott?!
Chamomille
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 25-03-2009, 21:58) *
Blev bjuden av grannen på nåt väldigt gott:
våfflor med chevreost, rödlök, gräddfil(?) och pepparrot - mums!!!

Va gott det lät!!! Det ska provas!
Myosotis
sick.gif Men då får man väl ha salt istället för socker i smeten hoppas jag?
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 26-03-2009, 07:51) *
Såna har jag bara hört talas om. Kan det verkligen vara gott?!

Det åt vi igår. Smakade som att räcka ut tungan ungefär. Kunde lika gärna ha ätit sylt med grädde.
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 26-03-2009, 07:53) *
Smakade som att räcka ut tungan ungefär.

giggle.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 26-03-2009, 07:53) *
sick.gif Men då får man väl ha salt istället för socker i smeten hoppas jag?

Ja, förmodligen. Tycker det låter lika gott som de där "va de nu heter" som serverades på vattenfestivalen. Va hette dom nu då...? Nåt friterat bröd med gräddfil och rom... Mums!
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 26-03-2009, 07:56) *
Ja, förmodligen. Tycker det låter lika gott som de där "va de nu heter" som serverades på vattenfestivalen. Va hette dom nu då...? Nåt friterat bröd med gräddfil och rom... Mums!

Langos kanske...

Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2009, 08:51) *
Langos kanske...


Japps! Jättegott!
Wilmer
CITAT (Myosotis @ 26-03-2009, 07:51) *
Såna har jag bara hört talas om. Kan det verkligen vara gott?!


Jaadå, men inte går det att jämföra med egna. Grädden och sylten var godast.
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 26-03-2009, 09:06) *
Jaadå, men inte går det att jämföra med egna. Grädden och sylten var godast.

Ja precis. Det där understa kunde kvitta.
netaave
CITAT (Myosotis @ 26-03-2009, 07:53) *
sick.gif Men då får man väl ha salt istället för socker i smeten hoppas jag?


Men nu får du väl ge dig biggrin.gif du menar inte att du har socker i våffelsmet????

Här gör jag samma smet vare sig det är salta eller söta tillbehör, inte en gnutta socker vare sig i den eller pannkaksmeten wink.gif men väl nån hel eller halv tsk salt.

CITAT (Aqvakul @ 26-03-2009, 08:51) *
Langos kanske...



Fick för mig att göra langos ute i husvagnen en gång när vi införskaffat en fritös. biggrin.gif
stod i förtältet o kavlade i 40 gr värme o degen tog aldrig slut biggrin.gif
Men gott va det wink.gif
Hannele
CITAT (netaave @ 25-03-2009, 14:18) *
Här äter vi först med rom, rödlök o en klick turkyoughurt, sen den sista med sylt o grädde till kaffet.

Underbart, jag kan äta våfflor heal dygnet, hela året.
Bästa fjällfrukosten var fullkornsvåfflor i somras i Storulvån på väg till Blåhammaren.
Wilmer
CITAT (Chamomille @ 26-03-2009, 09:08) *
Ja precis. Det där understa kunde kvitta.


no.gif vännen hade skaffat ett våffeljärn då måste det ju invigas tummenupp.gif ett sådant initiativ måste belönas. 20.30 orkade jag itne göra smet.. Men på lördag, dååå minsan. (Man var tvungen att slänga de tre första våfflorna dessutom eftersom järnet var nytt).
Myosotis
CITAT (netaave @ 26-03-2009, 15:19) *
Men nu får du väl ge dig biggrin.gif du menar inte att du har socker i våffelsmet????

Jo det menar jag. Menar du att du inte har det?! ohmy.gif
Här är mitt favoritrecept (men alla mina våffelrecept innehåller socker, det finns t.ex. blåbärsvåfflor som är väldigt goda att äta med vaniljglass):
125g smör
125g socker
2 ägg
250g mjöl
2,5dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
lite rivet citronskal

Så då förstår du kanske att jag tyckte att de här pikanta varianterna lät som sockerkaka med kaviar eller kanelbulle med vitlökssås... biggrin.gif
Wilmer
Socker i våfflor, den varianten har jag missat! Men nu måste jag meddela att här har det ätits våfflor på egen smet i dag, grädde och hjortronsylt. Det är så gott att jag blir tokig!!!!
green
Med grädde och hjortronsylt!
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 30-03-2009, 00:12) *
Socker i våfflor, den varianten har jag missat! Men nu måste jag meddela att här har det ätits våfflor på egen smet i dag, grädde och hjortronsylt. Det är så gott att jag blir tokig!!!!

Det ska provas! yes.gif


Edit: Också.
Myosotis
fear.gif Men bakar alla här våfflor utan socker?! Är det ungefär samma recept i övrigt, bara att ni utelämnar sockret eller? Jag kanske borde bjuda på våffelkalas här i sommar så ni får smaka riktiga våfflor... wink.gif
Skruttis
Inte alla......
Mina våfflor innehåller både socker och salt. yes.gif
Gossen Ruda
"Normala" våfflor bakas på mjöl, mjölk, ägg, smör/margarin, lite bakpulver och ännu mindre salt. För övrigt använder jag aldrig sylt med kärnor till något inklusive våfflor, kärnorna fastnar mellan tänderna. Därmot kan jag lassa in mängder med färska hallon eller hjortron i matklykan.

Edit: Ingen som upptäckte att jag skrivit mjöl 2 ggr? blush.gif
Wilmer
laugh.gif Då gjorde jag normala våfflor, det var "mitt" recept!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon