Full version: AMF pension
Netha
Jaha... så fick man återigen se hur "höjdarna" skor sig på småfolkets pensionspengar.

Maken som har AMF-pension, fick minus 214 kr netto fr.o m. mars månad.

Lundby-Vedin m.fl kan sitta och skratta åt alla dumma. sad.gif
Huggorm
CITAT (Netha @ 25-03-2009, 22:32) *
Lundby-Vedin m.fl kan sitta och skratta åt alla dumma. sad.gif

Lundby-Wedin skrattar inte för tillfället. Hon sliter sitt hår i förtvivlan över att eventuellt bli tvungen att avsäga sig det lukrativa uppdraget som styrelseordförande i LO med flera organisationer.

Själv har jag fyrtio år kvar till pensionen, och till dess har nog mycket hänt i världen. Så för min del spelar det mindre roll hur det går med AMF, för då har nog flera pensionssystem hunnit införas, avvecklas och ersättas. Men det är tråkigt för alla som skall försöka klara dagen som pensionär nu för tillfället sad.gif
elvisjö

Trodde att Lundby-Wedin var ensam i styrelsen för AMF och själv kunde bestämma lite som hon själv tyckte.
Men som av en händelse så såg jag att jag hade fel, styrelsen bestod av 11 personer inklusive ordförande.
titti49zon6
CITAT (elvisjö @ 26-03-2009, 06:58) *
Trodde att Lundby-Wedin var ensam i styrelsen för AMF och själv kunde bestämma lite som hon själv tyckte.
Men som av en händelse så såg jag att jag hade fel, styrelsen bestod av 11 personer inklusive ordförande.



men det är bara en som ska stå till svars????? eller????
Aqvakul
Usch vad jag är trött på den omättliga girigheten bland samhhällets toppar. Vad har den svenska "lagommentaliteten" tagit vägen. Tage Erlander hade vänt sig i sin grav om han kunde informeras om eländet.
Alba
Jag suckar och tänker.....jaha en till.

Tur att vi har alla grävande journalister. Det finns säkert hur mycket jobb som helst för dem.
Gossen Ruda
Just nu går mediadrevet mot Lundby-Wedin men hon är i gott sällskap. Ingen är bättre eller sämre än dom andra. En mängd papper och utredningar som skall godkännas läggs fram för styrelser, ingen läser allt eller kan sätta sig in i vad som skall beslutas. Man får lita på att dom som utrett gjort rätt, finns det tveksamheter där är det också tveksamt om det uppmärksammas. Eller också sitter styrelserna också med fingrarna i syltburken.
nelly.trott
Jag tror att detta är bara början,
allt kommer poppa upp till ytan när det krisar som det gör nu i Sverige och det kommer mera :/ tyvärr .
Mer och mer kommer att granskas.
Snöflinga
CITAT (Huggorm @ 25-03-2009, 23:43) *
Lundby-Wedin skrattar inte för tillfället. Hon sliter sitt hår i förtvivlan över att eventuellt bli tvungen att avsäga sig det lukrativa uppdraget som styrelseordförande i LO med flera organisationer.

Själv har jag fyrtio år kvar till pensionen, och till dess har nog mycket hänt i världen. Så för min del spelar det mindre roll hur det går med AMF, för då har nog flera pensionssystem hunnit införas, avvecklas och ersättas. Men det är tråkigt för alla som skall försöka klara dagen som pensionär nu för tillfället sad.gif


Nej hon behåller alla lukrativa uppdrag och avsäger sig de obetalda devil.gif
Aqvakul
Jag tänker inte alls försvara LO-ordförandens del i AMF-skandalen. Men är det fler än jag som upptäckt mönstret: Mediadrevet är mycket tuffare mot kvinnliga makthavare....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Snöflinga @ 27-03-2009, 11:16) *
Nej hon behåller alla lukrativa uppdrag och avsäger sig de obetalda devil.gif


Det läste vi också. Girigheten har ett ansikte.....

Om man tänker, hon har ett Heltidsjobb inom LO och ändå hinner med 24 styrelseuppdrag. Då skulle ju egentligen alla pengar hon tjänar med sina styrelseuppdrag tillfaller LO för mycket av det sköter hon ju säkert under sin arbetstid hos LO.

För ingen kan intala mig att jag kan sköta ett heltidsjobb och 24 styrelseuppdrag vid sidan om.

Om hon hade lite heder och samvete så hade hon avgått. Men hon tycker kanske att det är riktig att hon med hjälp av andra ta ifrån våra pensioner och ger det till redan välbetalda.

Hälper du mig, so hjälper jag dig...... Mår illa bara jag tänker på det.

Elisabeth
renate
Hon kan bara inte sitter kvar,hon borde får sparken med dunder och bråk från ALLA uppdrag.Som tur har jag bara en del av min pension från AMF,det blev -7k:-/mån mindre, penger det med.Det är ren skandal hur toppcheferna roffa åt sig.Det är bra att det finns grävande journalister som tar fram dyn ur djupet.Jag läste i vår lokaltidning igår att alla i kommunstyrelsen skulle sänker sitt arvode om 5%,inte mycket men bättre än inget.De som redan har mycket vill ha ännu mer och det tas från de som redan har lite att leva på.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2009, 11:45) *
Jag tänker inte alls försvara LO-ordförandens del i AMF-skandalen. Men är det fler än jag som upptäckt mönstret: Mediadrevet är mycket tuffare mot kvinnliga makthavare....

Vet inte om jag håller med. Har Du glömt Stig Malm? Han fick väl gå av samma eller liknande orsak. Visserligen var han inte fullt så korkad att han gick ut och sa att han inget förstått. Man behöver faktiskt inte vara särskilt begåvad för att förstå bokslutshandlingar, gör man inte det och ändå skriver under då är man verkligen inte tillräckligt kompetent att sitta i AMF styrelse och eller att vara ordförande för LO.
Tror nog att det är kört för Vanja, och det inte på grund av några drevf utan enbart beroende hennes egen dumhet.
Gita
Aqvakul
Det går naturligtvis lätt att hitta manliga exempel, eftersom män med makt är så många fler. Något annat märkligt som jag upptäckt är att kvinnor gärna slår på andra kvinnor, vad nu det ska det vara bra för....
Andelen kvinnliga toppolitiker som tvingats dra sig tillbaka är många. I den senaste regeringen är det bara kvinnor (två stycken) som tvingats bort, medan flera män klarat sig trots att de också låtit bli att betala TV-avgifte och använt svart arbetskraft. Anna-Greta Leijon och Mona Sahlin var två påtänkta partiledare som manövrerades bort. Det faktum att vi lever i ett patriarkat påverkar hela samhället, på alla nivåer.

PS Visst har Vanja betett sig dumt åt. Min poäng är att kvinnor som beter sig dumt straffas hårdare än män som beter sig lika dumt DS
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2009, 15:22) *
I den senaste regeringen är det bara kvinnor (två stycken) som tvingats bort, medan flera män klarat sig trots att de också låtit bli att betala TV-avgifte och använt svart arbetskraft. Anna-Greta Leijon och Mona Sahlin var två påtänkta partiledare som manövrerades bort.

Mona Sahlin blev väll ändå inte bortmanövrerad som partiledare? Trots skandal på skandal i en aldrig sinande ström är hon ju partiledare i Sveriges största enskilda parti.
Gunilla T
Kanske är det så..eller så är fördömandet så mycket hårdare över kvinnor eftersom vi inte förväntar oss att kvinnor skall bete sig så..

Huggen kommer ofta från de egna leden där det pågår en ständig maktkamp..någon droppar en obekväm nyhet till media och så är det hela igång.

Läste nyss Frenchells bok om Anna Lind..skall man vara toppolitiker bör man kunna gå på slak lina och inte lita på någon...inte ens de egna kamraterna är lojala.

Kvinnosolidaritet är sällsynt...

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" Madeleine Albright
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 27-03-2009, 15:37) *
Mona Sahlin blev väll ändå inte bortmanövrerad som partiledare? Trots skandal på skandal i en aldrig sinande ström är hon ju partiledare i Sveriges största enskilda parti.


Jodå, det blev hon..någon inom de egna leden tipsade media om Tobleronen och så började man gräva..

Men Mona har gjort något så ovanligt som att komma tillbaka efter att ha genomgått stålbadet..bra eller dåligt för Sverige ? ...har ingen åsikt om det.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min åsikt om Moan är att om man inte ens kan sköta sin egen ekonomie hur skall man då kunna sköta im landets ekonomi????

Hon betalde aldrig dagis när hon skulle, var månader efter. Parkeringsböter betalade hon int eheller osv. Hon fick en egen parkeringsplats eftersom hon inte kunde sköta parkeringen. Hur i all herrans namn skall hon då kunna sköta Sverige. Nej du, Gud bevare mig väl...

Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-03-2009, 17:14) *
Min åsikt om Moan är att om man inte ens kan sköta sin egen ekonomie hur skall man då kunna sköta im landets ekonomi????

Hon betalde aldrig dagis när hon skulle, var månader efter. Parkeringsböter betalade hon int eheller osv. Hon fick en egen parkeringsplats eftersom hon inte kunde sköta parkeringen. Hur i all herrans namn skall hon då kunna sköta Sverige. Nej du, Gud bevare mig väl...

Jag är inte heller särskilt förtjust i Mona, men nu gällde det om kvinnor förföljs och motarbetas mer för sina misstag än män.....
Gossen Ruda
Skulle alla odugliga styrelseledamoter sparkas ut blev det inte många kvar, varken kvinnor el män. Beträffande Mona så är hon tack och lov inte tänkt som finansminister så det kanske funkar bra ändå.

Nu får jag väl på skallen men bland kvinnor som vill uppåt är det en ständig kamp, rena ställningskriget ibland. En kvinnlig chef över uppåtsträvande kvinnor bäddar för en katastrof. I botten finns det dock alltid en stor grupp kvinnor som fogar sig och kan samarbeta. Ibland tycks det mig som om det både på arbetsplatser och i hönsgårdar är bäst med en tupp som håller ordning på hönsen. En kvinna kan dock funka bra som chef om det finns några män under henne för då vågar hon inte ta ut svängarna för mycket.

Därmed inte sagt att alla män är perfekta, långt därifrån, men det är mer raka rör på såna arbetsplatser.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2009, 17:48) *
Skulle alla odugliga styrelseledamoter sparkas ut blev det inte många kvar, varken kvinnor el män. Beträffande Mona så är hon tack och lov inte tänkt som finansminister så det kanske funkar bra ändå.

Nu får jag väl på skallen men bland kvinnor som vill uppåt är det en ständig kamp, rena ställningskriget ibland. En kvinnlig chef över uppåtsträvande kvinnor bäddar för en katastrof. I botten finns det dock alltid en stor grupp kvinnor som fogar sig och kan samarbeta. Ibland tycks det mig som om det både på arbetsplatser och i hönsgårdar är bäst med en tupp som håller ordning på hönsen. En kvinna kan dock funka bra som chef om det finns några män under henne för då vågar hon inte ta ut svängarna för mycket.

Därmed inte sagt att alla män är perfekta, långt därifrån, men det är mer raka rör på såna arbetsplatser.


om vi kan hävda att kvinnor inte duger som ledare, så behöver vi ju inte heller släppa fram dem .. en praktisk manlig maktordningsstrategi....
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2009, 18:04) *
om vi kan hävda att kvinnor inte duger som ledare, så behöver vi ju inte heller släppa fram dem .. en praktisk manlig maktordningsstrategi....


Det var inte det jag menade. En rent kvinnlig arbetsplats funkar oftast bättre med en manlig chef. En rent manlig arbetsplats funkar med både manlig och kvinnlig chef. Dom flesta män accepterar detta medans en kvinna under en kvinnlig chef ofta letar efter fel på denna och anser sig vara lika duktig eller duktigare. Båda är ju kvinnor. Det är iaf min uppfattning efter många chefer av båda kön på olika sammansatta arbetsplatser och med olika arbetskamrater. Sen är det givetvis mycket olika från individ till individ.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2009, 18:34) *
Det var inte det jag menade. En rent kvinnlig arbetsplats funkar oftast bättre med en manlig chef. En rent manlig arbetsplats funkar med både manlig och kvinnlig chef. Dom flesta män accepterar detta medans en kvinna under en kvinnlig chef ofta letar efter fel på denna och anser sig vara lika duktig eller duktigare. Båda är ju kvinnor. Det är iaf min uppfattning efter många chefer av båda kön på olika sammansatta arbetsplatser och med olika arbetskamrater. Sen är det givetvis mycket olika från individ till individ.

Jo, det är uppenbart att kvinnor ofta har svårt att acceptera en kvinnlig ledare. Jag tror dock inte att de egentligen tror att de är bättre utan snarare att de är "inkörda" i ett system med manliga ledare. Det är naturligtvis, som du påpekar, lättare för dem att jämföra sig/konkurrera med en kvinnlig ledare. Men i enkönade manliga miljöer så uppstår inte detta problem lika ofta, som du också påpekar. Min slutsats är att det huvudsakligen handlar om sedan länge etablerade könsmönster, som man inte bryter i en handvändning. Det viktigaste att konstatera är att kvinnor är lika väl lämpade som ledare, men att de möter större motstånd än männen.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2009, 19:33) *
Jo, det är uppenbart att kvinnor ofta har svårt att acceptera en kvinnlig ledare. Jag tror dock inte att de egentligen tror att de är bättre utan snarare att de är "inkörda" i ett system med manliga ledare. Det är naturligtvis, som du påpekar, lättare för dem att jämföra sig/konkurrera med en kvinnlig ledare. Men i enkönade manliga miljöer så uppstår inte detta problem lika ofta, som du också påpekar. Min slutsats är att det huvudsakligen handlar om sedan länge etablerade könsmönster, som man inte bryter i en handvändning. Det viktigaste att konstatera är att kvinnor är lika väl lämpade som ledare, men att de möter större motstånd än männen.

Nu är det väl ändå så att vara kvinna inte är en merit i sig, lika lite som att vara man är det. Nog är det väl så att om Vanja är så okunnig som hon väljer att framställa sig ("Jag har inget förstått, jag känner mig såååå lurad") är hon inte kompetent att vara ledare. För det kan väl ändå inte vara så att hon kliat de ryggar som kliat hennes, för det är väl bara män som gör så......?
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 27-03-2009, 19:49) *
Nu är det väl ändå så att vara kvinna inte är en merit i sig, lika lite som att vara man är det. Nog är det väl så att om Vanja är så okunnig som hon väljer att framställa sig ("Jag har inget förstått, jag känner mig såååå lurad") är hon inte kompetent att vara ledare. För det kan väl ändå inte vara så att hon kliat de ryggar som kliat hennes, för det är väl bara män som gör så......?
Gita

har jag påstått att det är "en merit i sig att vara kvinna" eller att inte kvinnor kan intrigera eller bygga kotterier...


Vad det handlar om är att kvinnor i fortfarande är diskriminerade och har en underordnad position i en mansdominerad maktstruktur...
När det sen går snett så drabbas kvinnor i allmänhet hårdare...

(Det finns väldigt mycket jag inte håller med Gudrun Schyman om, och ibland tycker jag att hon är mycket enkelspårig, men i stora drag så har hon faktiskt rätt i genusfrågen... när man väl upptäckt mönstret så är det jättetydligt...)
Gunilla T
Väl talat Aqvakul bravo.gif så rätt!
Gunilla T
Nu avgår Wanja Lundby-Wedin från sina styrelseuppdrag..hur många dagar har hon kvar inom LO tro?

Hon har blivit en belastning för partiet så hon får nog gå..
Aqvakul
Mona fimpar Wanja för att rädda sitt eget skinn...
Anki på Öland
Men hon har väl säkert ett bra pensionsavtal så hon lär inte lida någon nöd.......
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anki på Öland @ 06-04-2009, 09:54) *
Men hon har väl säkert ett bra pensionsavtal så hon lär inte lida någon nöd.......
Anki


Det kan du vara säkert på.....

Alla pensionärer som får från AMF får ju mindre nu, det tar dom till sig själva.
Azur
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2009, 18:17) *
Jag är inte heller särskilt förtjust i Mona, men nu gällde det om kvinnor förföljs och motarbetas mer för sina misstag än män.....
Så du håller med om att det var rätt att de makthavare som fått gå, fått gå; och du håller med om att det finns fler exempel bland män än kvinnor... Så vad baserar du din åsikt att media behandlar kvinnliga makthavare hårdare än män på?
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-04-2009, 10:02) *
Det kan du vara säkert på.....

Alla pensionärer som får från AMF får ju mindre nu, det tar dom till sig själva.

Att pensionärer får mindre nu beror på att börsen har gått ner, AMF har förlorat mycket pengar. Det är så sjukt stora summor dom hanterar att dom futtiga miljonerna som cheferna får inte blir någonting nästan om man slår ut det på deras övriga medlemmar. Att inte cheferna skall få sina fallskärmar är enbart en principsak.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 10:14) *
Att pensionärer får mindre nu beror på att börsen har gått ner, AMF har förlorat mycket pengar. Det är så sjukt stora summor dom hanterar att dom futtiga miljonerna som cheferna får inte blir någonting nästan om man slår ut det på deras övriga medlemmar. Att inte cheferna skall få sina fallskärmar är enbart en principsak.


Huggorm du menar att "dom futtiga millioner" som cheferna roffar åt sig spelar ingen roll??? dom får gärna stjäla ifrån oss eller hur?

Jag tycker inte så, jag vill ha min pension tillbaka. Den jag har jobbat ihop.

Att AMF har förlorat pengar beror inte bara på krisen utan också mycket på en inkompitent ledning. Men dom skall skall ju ha bonus på det att dom räknar fel med våra pengar, tycker det är horribelt.


Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-04-2009, 15:34) *
Huggorm du menar att "dom futtiga millioner" som cheferna roffar åt sig spelar ingen roll??? dom får gärna stjäla ifrån oss eller hur?

Jag tycker inte så, jag vill ha min pension tillbaka. Den jag har jobbat ihop.

Att AMF har förlorat pengar beror inte bara på krisen utan också mycket på en inkompitent ledning. Men dom skall skall ju ha bonus på det att dom räknar fel med våra pengar, tycker det är horribelt.

Dom miljonerna spelar ingen roll i praktiken nej, fördelat på alla pensionstagare så blir det bara några kronor per person. Du blir blåst på mångdubbelt mer av de skattepengar du betalar in varje dag.

Vad har ledningen gjort för fel? Hur skulle dom ha placerat pengarna, i stort sett hela börsen har ju gått ner? Dom kan inte hjälpa att världen är i ekonomisk kris. Inkompetenta är dom säkert, men varken mer eller mindre än ledningen i andra statliga verk. Sedan kan man tycka att bonusarna är alldeles för höga i förhållande till prestation.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon