Full version: Aj aj aj ....
Snöflinga
Har drabbats av ischias på baksidan av låret crying.gif Det gör så ont så man står bara inte ut !!!! Är det någon här som haft det och som vet:
1. Hur göra för att lindra plågorna confused.gif
2. Är det övergående eller får man dra's med det hela livet ut confused.gif
3. Varför blev det så confused.gif

Tacksam för svar. Får ej ta starkare tabl. än Alvedon, eftersom jag äter Waran ... suck
andersen
Ischias gör ont, För att lindra så gör jag så här,sätter på mej en varm tröja som går ner över ryggslutet alternativt hänger en tröja över midjan,sedan är det bra om man kan gå ut i skog och mark för att röra hela kroppen kliv över stock och sten, om smärtan blir för stor ta värktablett, det är viktigt att röra sig så mycket som man kan,unvik att bli sängliggande utan tänk att ha så mycket rörelse du kan.
Eva-Helene
Har du varit till läkare? En sjukgymnast kanske kan hjälpa dig, eller har åtminstone tips att komma med om hur du ska röra dig för att minska smärtorna. Värme lindrar, precis som andersen skriver. Men, när jag har ryggskott (som känns ungefär likadant, men det börjar i ländryggen och strålar ut i högerbenet ner till knävecket), då hjälper enbart vila de första tre dagarna. Värme lindrar, precis som andersen skriver.
anne-li i olofstorp
Osteopat!
En utbildad människa som ser till hela kroppen.
Sök efter närmaste och beställ tid....
Eva i Höga
Både min man och jag använder liniment när vi har ischias, det värmer och lindrar riktigt bra. Hoppas dina smärtor ger med sig snart, det är jobbigt.
Snöflinga
Jaha värme och linimentmassage låter vettigt rolleyes.gif Fast det där att skutta över stock och sten i skogen var säkert välment men tyvärr ej genomförbart .... Ingen som vet hur länge det brukar vara ? Dagar, veckor eller år confused.gif
pejori
CITAT (Snöflinga @ 28-03-2009, 19:43) *
Jaha värme och linimentmassage låter vettigt rolleyes.gif Fast det där att skutta över stock och sten i skogen var säkert välment men tyvärr ej genomförbart .... Ingen som vet hur länge det brukar vara ? Dagar, veckor eller år confused.gif



Dom gånger jag haft det och det är många!!! brukar det hålla i sig runt en vecka-tio dar. tummenupp.gif
Lindring kommer, med värmedyna o.dyl. trostar.gif Undvik att sitta rakryggad. tummenupp.gif
Alba
Det kan också bero på att en kota i ländryggen inte ligger som den ska. Smärtan kan verkligen vara intensiv och komma som ett blixtnedslag.
Det händer mig lite då och då. En sjukgymnast fixar det lätt som en plätt.
susanneedgren
Har du kontrollerat vad det beror på?

Beror det på diskarna i ryggen som trycker på nerven eller på något så enkelt som "piriformis" (en av rumpmusklarna) som är spänd och trycker mot nerven?
Motti
stakars dig !usch vad det gör ont alltså !linement som finns på Apoteket lindrar och sen ska man ta det lugnt flirting.gif inte stockar och sten!men det går över bara man ta det lugnt och tänker på vad man gör.
Snöflinga
thanks.gif allihopa ... Skall nog kontakta min sjukgymnast, fast får nog vänta tills jag kan gå bättre unsure.gif Kan kanske förebygga det med träning eller det kanske inte går dunno.gif
pejori
CITAT (Snöflinga @ 28-03-2009, 21:53) *
thanks.gif allihopa ... Skall nog kontakta min sjukgymnast, fast får nog vänta tills jag kan gå bättre unsure.gif Kan kanske förebygga det med träning eller det kanske inte går dunno.gif


Det beror lite på.
Ischias är ett symptom, inte en sjukdom.
Är det en disk som är orsaken, hjälper det med träning, då du kan stärka ryggens muskulatur och därmed minska risken för ryggskott och ischias.
Är orsaken en nerv som är ikläm, så är det bara att vänta ut svullnaden, så lägger sig oftast nerven på plats igen.
Skulle nog satsa på en kiropraktor om jag var du.
Biggan_
CITAT (Snöflinga @ 28-03-2009, 16:52) *
Har drabbats av ischias på baksidan av låret crying.gif Det gör så ont så man står bara inte ut !!!! Är det någon här som haft det och som vet:
1. Hur göra för att lindra plågorna confused.gif
2. Är det övergående eller får man dra's med det hela livet ut confused.gif
3. Varför blev det så confused.gif

Tacksam för svar. Får ej ta starkare tabl. än Alvedon, eftersom jag äter Waran ... suck


Aj aj aj! trostar.gif
smiley_small_hug.gif
CillaM
CITAT (Snöflinga @ 28-03-2009, 16:52) *
Har drabbats av ischias på baksidan av låret crying.gif Det gör så ont så man står bara inte ut !!!! Är det någon här som haft det och som vet:
1. Hur göra för att lindra plågorna confused.gif
2. Är det övergående eller får man dra's med det hela livet ut confused.gif
3. Varför blev det så confused.gif

Tacksam för svar. Får ej ta starkare tabl. än Alvedon, eftersom jag äter Waran ... suck



Att ischiasnerven värker är ett tecken på att något är fel, troligen i ryggen eller i benen. Kolla den här länken, http://www.klaraav.se/pilatesovningar/ och följ instruktionerna för ryggen. Håll också reda på hur ofta du får ischiavärk, och om du även får ryggskott lite för ofta. Det sistnämnda är definitivt ett tecken på att något är fel med ryggen.

Annars ska du sitta ner på golvet med ena benet rakt ut framför dig, det andra tar du och lägger strax ovan det andra benet, strax ovanför knäet. Ta ena handen om det vikta benets knä, den andra handen lägger du ovan på det vikta benets fot. Dra nu med handen på det vikta benets fot samtidigt som du trycker på knäet av det vikta benet. Du märker att rörelserna jobbar mot varandra och att ischiasnerven känns av, gör denna rörelse några gånger så borde den akuta smärtan släppa. Hoppas du förstod instruktionerna :-)

Själv går jag omkring med ischiasvärk varje dag pga 2 diskbråck som inte läker, trots läkarens påstående om att så skulle ske. För vissa går det över och återkommer då o då, för andra är det hela tiden väldigt nära inpå.
Sussie F-Flower
CITAT (Snöflinga @ 28-03-2009, 16:52) *
Har drabbats av ischias på baksidan av låret crying.gif Det gör så ont så man står bara inte ut !!!! Är det någon här som haft det och som vet:
1. Hur göra för att lindra plågorna confused.gif
2. Är det övergående eller får man dra's med det hela livet ut confused.gif
3. Varför blev det så confused.gif

Tacksam för svar. Får ej ta starkare tabl. än Alvedon, eftersom jag äter Waran ... suck



1) Om Din läkare är säker på, och har konstaterat att det INTE kommer ifrån ryggraden (dvs. p.g.a. diskbråck, kotförskjutning, pålagringar etc.) så skulle jag omgående kontakta
en massör för att återfå cirkulationen, elasticiteten, mjukheten, styrkan och kapaciteten i skinkmusklerna. I synnerhet Musculus Piriformis som jag läste att även någon annan skrivit. Oj,oj,oj vad den kan orsaka mycket problem hos vissa människor.....
Hela sätet, även Gluteusmusklerna kan spela ett spratt många, många gånger...

(Känner du att det "svider" i skinkorna...?)

2) Beroende på vad som är ORSAKEN så ser prognosen naturligtvis varierande ut.

3) Beror på orsaken.... (Här får man använda sig av "uteslutningsmetoden" där man alltid i första hand utgår från "det värsta".)
andersen
CITAT (Motti @ 28-03-2009, 22:20) *
stakars dig !usch vad det gör ont alltså !linement som finns på Apoteket lindrar och sen ska man ta det lugnt flirting.gif inte stockar och sten!men det går över bara man ta det lugnt och tänker på vad man gör.




CITAT (andersen @ 29-03-2009, 11:08) *
Så sa man för i tiden,man skall röra på sig, men självklart så finns det en gräns...ryggont mm
Snöflinga
Tack rose.gif Vilka bra råd jag fått ... att jag inte kommenterat beror på att jag fick åka in akut till sjukhuset för väldans ont i magen, som visade sig vara inflammerad gallblåsa vilket gjorde att ischiasen hamnade i skuggan... Har legat inne i fyra dagar och skulle ha opererats om jag inte ätit Waran angry.gif Så nu skall jag medicineras och komma tillbaka för att diskutera hur en ev operation skall kunna förberedas -fear-.gif
Alba
Nämen fy så otur du har. Du tror inte att det kan vara inflammationen i gallblåsan du känt av. Ibland kan ju smärta sprida sig på de mest underliga sätt.
Krya på dig.
Snöflinga
CITAT (Alba @ 01-04-2009, 14:52) *
Nämen fy så otur du har. Du tror inte att det kan vara infallamationen i gallblåsan du känt av. Ibland kan ju smärta sprida sig på de mest underliga sätt.
Krya på dig.


Tack för kryat Alba ... Nej det sa doktorn att det inte hade något samband ... fast nåååågot bättre är det smile.gif
Sussie F-Flower
Stackars stackars Dig! trostar.gif trostar.gif

Ta väl hand om dig, sköt om dig ordentligt och gör ingenting som du inte MÅSTE...

smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Myosotis
trostar.gif Gallblåsan också, stackars dig! smiley_small_hug.gif
Wilmer
Ajaj, en olycka... smiley_small_hug.gif Krya på dig!

Jag har aldrig haft ont av ichias, det ska jag tydligen vara glad för. -fear-.gif
Biggan_
trostar.gif





Irene_L
[attachment=32672:getwellsonnvers.jpg]
trostar.gif
Snöflinga
Så gulliga ni är thanks.gif och smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon