Full version: Nu blommar brevlådan
cissi i onsala


Lite sommar året om, idag har jag målat mig en brevlåda, ovan.

Nu är frågan, vad har ni för brevlådor? Någon som har något udde el fint eller något ni vill dela med er?

Brevlådan är ju bland det första man möts av när man kommer hem till hus och trädgård.
Hannele
Gôrfint, Cilla!
Självklart har jag målat kaprifol, men den rostar utan lack... blink.gif
cissi i onsala
CITAT
men den rostar utan lack...


Det var därför jag valde en låda i plast och vår ytterdörr är blå, så det passar ju bra.
Hannele
"vår ytterdörr är blå"

Vi får gå ut i regnet lång väg i pyjamas för att hämta morgontidningen,
ännu längre till dagens post... wink.gif

Om jag visste vad jag vet i dag, hade jag också valt äkta plast.
Åsa K, zon 1
laugh.gif

Jag har 2 brevlådor, en sommarlåda med blommor och nyckelpiga rolleyes.gif

En vinterlåda med snö, snöflingor, snögubbe, gran och kärve med domherrar, den har jag målat själv. Tyvärr sparkade någon in den för några år sedan (stålskodd sko) så den är inte så fin längre trots att jag tryckte ut "bulan" och lagade sprickorna.

laugh.gif Jag är troligen den enda som "byter" brevlåda två ggr. om året, till Alla helgons helg och till påsk laugh.gif Men det bjuder jag på laugh.gif
yla
vi ska få såna där brevlådor snart dom håller på o gör plintar o stolpar nu utanför våra hyreshus då kanske man borde gå ut o måla dom om inte klottrarna som härjat här i sommar hinner först sad.gif

för vi har varit befriade från klottrare den tid jag bott här men nu e de nån som vuxit upp o kommit i klotteråldern hoppas bara att vederbörande snart växer från klottrandet

FLÅT jag kom från ämnet tror jag men måla som måla wub.gif wub.gif

på torpet har jag en brevlåda i koppar har ärvt den efter en som inte ville ha en bucklig låda ,men en bucklig låda e bättre än ingen låda alls smile.gif laugh.gif lådan hade blivit påkörd av en lastbil laugh.gif

Men man blir glad när man ser brevlådor som är fantasifullt o personligt målade det tror jag brevbäraren blir också
Fialotta
Åhhh...jag blir sååå avis på er som kan ha målad
postlåda unsure.gif

Här är det en lång väg till postlådan och alla sitter på samma rad och
ser likadana ut (gröna)
Vågar inte sjutton måla min föreningen bestämmer hur dom ska sitta
och vilken färg sad.gif
Min yngsta dotter fick en i trä och är målad i skärgårdsidyll
för några år sedan, men det rekomenderar jag inte
dom spricker efter ett tag trors behandling,
men snygg är den rolleyes.gif
Saiai
Åååååh va fin postlåda! wub.gif
Jag målade ibland postlådor på beställning för några år sen, men använde trälådor. En del såg jag målade på plåtlådor men de rostar så fort, hade tanken på att leta efter fina plastlådor faktiskt. Det har väl kommit en del nya modeller i plast, med olika färger. Vad har du för färg som fäster på plasten, och inte går att skrapa bort?
Ska se om jag hittar bilder på några som jag målat, en del var ju rätt personliga, men själv har vi en "sommarlåda" som ser ut som ett rött hus med fönster och dörr, vita knutar och tegeltak, målat på en trälåda. Den har vi bara på sommaren, för på vintern i regn och blötsnö sväller locket och fastnar, sen sliter det ju på lådan oxå.
Synd för dom som inte får bestämma hur deras lådor får se ut...... Men det är kanske orättvist för dom som inte kan eller vill måla sina, då kanske alla får vara lika så det inte blir nån sorts "tävling" i vem som har snyggast. Fast synd är det, det är så roligt med färger och mönster, måste va roligt för brevbärarn oxå.... rolleyes.gif
cissi i onsala
CITAT
Vad har du för färg som fäster på plasten, och inte går att skrapa bort?


Vanlig hobbyfärg, det stod på att den skulle funka även på plast. Har en ganska bra förhoppning eftersom jag målade en smörkniv med samma färg, den skulle diskas för hand, men de mina glömde detta gång på gång, och undligt nog funkade det, så till och med jag fortsatte diska den i maskinen. Nu är den lite sliten, men den har väl gått så där två år i diskmaskinen. Klart att skrapa av kan ju vara en risk, men då får jag väl måla på, slipper ju rosten.

Idag har jag köpt mörkgrön färg till pinnen den skall sitta på, även kompsten skall få sig en släng av färgen. Sedan skall lådan upp, får se hur det går.

Vore jättekul att få se bilder på dina lådor saiai. smile.gif
Ewa L
Tror att även jag skulle våga mig på att måla min låda.

Har en vit i plast. Skall bara komma på något snyggt motiv.
Det finns en tjej som är känd för sina vackra trä-brevlådor som bor nära mig. Mycket vackra, men inte 100% tåliga för väder och vind.

I mitt förra hus hände det ganska ofta att vi fick smällare i brevlådorna när det var den säsongen. Därför ville jag inte kosta på den här. Men den har fått vara i fred — bortsett från räkningar och reklam. tongue.gif
Inga från Närke
Hej Cissi

Det var en fin brevlåda. Vi har bara en i rostfritt utan färg men det är min styvson som gjort den. Modellen är den vanliga. Tvättar den med fönsterputs ibland för att den skall vara blank. Men jag skulle vilja ha en målad för jag tycker det är så fint. Man blir glad av att åka förbi de som har.I Norge tycker jag de har så fina. En liten vägg med tak över postlådan, ibalnd såg jag en hängampel eller en lampa under taket. Det tyckte jag var gulligt. Har önskat mig det någon gång när gubben har tid.
/Inga
Ti bee
Den är jättehärlig!! wub.gif biggrin.gif
Skulle gärna ha en fin brevlåda också men här är det tradition att spränga brevlådor tyvärr! Vi hade en fin låda, men den sprängdes i småbitar vid nyår, trist!!! mad.gif När det briserar en mindre bomb vid ens grind så vill man gärna förbjuda smällande smällare kan jag berätta! mad.gif Grannen vart av med sin också. Farligt är det med sådan sprängkraft, flera meter flög metall-lådbitar...
Nu har vi hängt upp den gamla fula lådan igen, kanske skulle jag ta och piffa upp den i alla fall, även fast den troligen smäller i bitar till nyår...Det skall jag minsann göra!!
Tack för inspiration! smile.gif
Wargen

Den här lådan gjorde jag när jag fortfarande bodde på Gotland. Den börjar bli riktigt risig, men får väl hänga med ett tag till... smile.gif Det är en plastlåda i botten. Jag har limmat på snäckorna med smältlim och sen målat den med akrylfärg.
Åsa K, zon 1
Jösses Wargen smile.gif

Det var den häftigaste/snyggaste låda jag sett laugh.gif

Där ser man att det bara är fantasin som sätter gränser wink.gif

Jag stjäl ideén om du inte misstycker?
Betty
Jag har en omålad brevlåda i trä liggandes på en hylla sen några år. Jag väntar på att jag ska få inspiration att motivmåla den... rolleyes.gif
Men efter att ha läst här att trälådorna spricker och locken sväller trots behandling så blir jag nog lite tveksam...
Kanske man skulle ta och måla om den fula gröna plastlådan som vi använder i stället... wacko.gif

Håller med Åsa K, zon 1: Jösses Wargen, vilken vacker låda! ohmy.gif wub.gif
Adri-Anne
Två lager båtlack skyddar målningen för väder och vind.
Målningen varade i en 6-7 år.
Betty
Kanske att man skulle ge den en chans i alla fall då...
Fortsätter att vänta på inspirationen så länge... rolleyes.gif
Wargen
CITAT
Jag stjäl ideén om du inte misstycker?
Själ på du! laugh.gif Det är bara kul om man kan inspirera!
Jag hade oxå en trälåda tidigare men den gistnade och sprack. Kanske att båtlack hade förhindrat detta, för vanligt lack räckte inte. sad.gif
CITAT
En liten vägg med tak över postlådan...

Mina grannar har gjort en sådan vägg med tak, jättesnyggt. Häromkring är det ganska vanligt med amplar vid vägskyltar in till gårdar och ställen. Fint så länge de får vara ifred.... unsure.gif
Kalle Kuling
Jag köpte en motivförsedd postlåda från www.flexbox.se där jag skickade in en bild på hunden som sedan trycktes upp som ett motiv till postlådan. Tyvärr har jag ingen bild på den men det blev väldigt fint.
Björken
Tänk vad ni glädjer alla oss tidningsbud med era vackra lådor. Finns inget som muntrar upp så på natten när vi kommer som en annorlunda brevlåda.
Ciczi
JAg har bara mitt namn eftersom jag har ett gammalt klassiskt brevlådeinkast i dörren (eftersom jag bor i lägenhet). Tråkigt, men det är lite jag kan göra med en sån brevlåda.

Ciczi
Gita
Jag har en sån där hög brevlåda som står på marken, låsbar och rymmer minst två veckors post. Materialet är svarlackerad plåt med gatunummret i guld, tycker att den passar bra till mitt funkishus. Har lite svårt för det som är gulligt, min stil är mera minimalistisk.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon